Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver ny skärm MBA 11"

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, spräckte skärmen för ett tag sen och nu är blaffan så stor att jag inte kan läsa ordentligt.
Nån som har en extra och kan byta skärm eller tipsa mig om vart jag ska vända mig. De alternativa som finns annonserat på nätet vill ha ca 4000-4500 kr och det är uteslutet.
Tack

Du har ingen hemförsäkring som kan täcka skadan?

Du kan köpa hela skärmdelen från iFixit och byta. Det ska inte vara jättesvårt om man är van vid att skruva lite. Dessutom kan du skicka tillbaka din spräckta skärm och få lite rabatt. Men det lär kosta ett par tusen ändå.

Reservdelar till Macbook Air 11-tum.
https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Air-...

Annars går det att byta enbart LCD-panelen, men du måste lossa och sätta tillbaka framkanten (bezel) som är limmad, så det kan vara lite pilligare. Men billigare (och svårare) än ovanstående alternativ. Det brukar finnas rätt billiga paneler på eBay.

Hur pass gammal är datorn? Tredje alternativet är ju att skrota den och kolla igenom villkoren i din hemförsäkring.

Det är det som är problemet. Den är 5 år redan men fungerar felfritt förutom trasiga skärmen. 5 år är ändå ganska länge för en laptop som används dagligen.
Hemföräkringen kollade jag bara med att skaffa ny men avskrivningen var brutal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-31 15:30
Ursprungligen av sven_s:

Hej, spräckte skärmen för ett tag sen och nu är blaffan så stor att jag inte kan läsa ordentligt.
Nån som har en extra och kan byta skärm eller tipsa mig om vart jag ska vända mig. De alternativa som finns annonserat på nätet vill ha ca 4000-4500 kr och det är uteslutet.
Tack

Köp en extern skärm?

Ursprungligen av Joniels:

Köp en extern skärm?

Tyvärr inte ett alternativ. Jag reser så mycket att jag måste ha en fungerande laptop.

Vad säger försäkringsbolaget? Drulle försäkring brukar väl kosta 1500?

Köp en begagnad eller ny macbook air då. Du får en helt okej för 3-4k begagnad.

Ursprungligen av _empty:

Vad säger försäkringsbolaget? Drulle försäkring brukar väl kosta 1500?

Ursprungligen av skrotnisse92:

Köp en begagnad eller ny macbook air då. Du får en helt okej för 3-4k begagnad.

Avskrivning plus självrisk ger 1600 kr.

Har kollat på beg. men det är fantasipriser. Förstår inte hur folk kan tro att man får 6000 kr för en begagnad när en ny kostar 9000 kr.

Ursprungligen av sven_s:

Avskrivning plus självrisk ger 1600 kr.

Har kollat på beg. men det är fantasipriser. Förstår inte hur folk kan tro att man får 6000 kr för en begagnad när en ny kostar 9000 kr.

Då är det bara ny som kvarstår. Rekommenderar Macbook retina, prisvärd och hyfsat ny.

Avvakta om du ska handla helt ny, en refresh är nog väldigt nära.

#edit

Ursprungligen av skrotnisse92:

Då är det bara ny som kvarstår. Rekommenderar Macbook retina, prisvärd och hyfsat ny.

Ursprungligen av _empty:

Avvakta om du ska handla helt ny, en refresh är nog väldigt nära.

#edit

Macbook 12" är en dröm jag inte har råd med riktigt.

Air kommer nog uppdateras snart , ja. men vet inte om den nuvarande kommer sjunka så mycket mer än nuvarande 9000 kr.
Min Air är och har varit helt suverän.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-08-24 21:13

Sitter i en närmast identisk situation och blev något förvånad när en begagnad skärm kostar lika mycket som en hel dator. Även om den i övrigt fungerar felfritt så känns det omöjligt att försvara 4k på en 5 år gammal laptop när jag kan köpa den senaste modellen med garanti för ca 10k.

Det som strör extra salt i såren var att jag planerade ett köp av en kraftfull stationär för videoredigering och att jag skulle använda min laptop som flexibel kontorsmaskin. Nu behöver jag egentligen köpa både en ny laptop och kraftfull stationär samtidigt som min gamla men fungerande dator förlorar sitt syfte.

Ett alternativ vore att försöka hitta en annan defekt laptop och byta skärm med den.

Jaha, några månader senare har jag då sparat ihop till en begagnad skärm och allt funkar förutom att wifi är segt och när jag går in i nätverksintällningar-diagnos får jag upp att : nätverksändring upptäcktes. Nätverkskonfigurationen har ändrats. Klicka på OK om du vill fortsätta Efter att klickat OK körs diagnosen klart och meddelas att nätverket verkar fungera normalt.
Skall nämnas att skärmen jag skaffat är enligt säljaren några årsmodeller senare än 2011 ( datorn) , kameran fick ingen sladd så den är jag utan. Det är helt klart någonting med wifi som inte lirar som det ska.
Några tips?

Ursprungligen av sven_s:

Jaha, några månader senare har jag då sparat ihop till en begagnad skärm och allt funkar förutom att wifi är segt och när jag går in i nätverksintällningar-diagnos får jag upp att : nätverksändring upptäcktes. Nätverkskonfigurationen har ändrats. Klicka på OK om du vill fortsätta Efter att klickat OK körs diagnosen klart och meddelas att nätverket verkar fungera normalt.
Skall nämnas att skärmen jag skaffat är enligt säljaren några årsmodeller senare än 2011 ( datorn) , kameran fick ingen sladd så den är jag utan. Det är helt klart någonting med wifi som inte lirar som det ska.
Några tips?

Och det uppstod efter att du bytte skärm?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och det uppstod efter att du bytte skärm?

Japp. Direkt. Körde en extern förut och det var snabbt och bra.
Det är inte helt lätt det här har det visat sig. En annan skärm som dök upp hade ca 1 1/2 cm för kort antenn sladd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-30 09:35

Det låter som om antennsladden inte sitter i riktigt.
Lättast är att skaffa en USBsticka för wifi och strunta i den inbyggda.

Ursprungligen av kenjon:

Det låter som om antennsladden inte sitter i riktigt.
Lättast är att skaffa en USBsticka för wifi och strunta i den inbyggda.

Hmm, du menar inte mobilt internet , va?
Kan jag använda wifi nätverket jag har hemma menar du?
Snälla förklara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-30 13:16
Ursprungligen av sven_s:

Hmm, du menar inte mobilt internet , va?
Kan jag använda wifi nätverket jag har hemma menar du?
Snälla förklara

Trådlöst nätverkskort för USB. Sök på tex Prisjakt. Här har du exempel på en i högen:
https://www.asus.com/se/Networking/USBAC51/

Ursprungligen av IngoX:

Trådlöst nätverkskort för USB. Sök på tex Prisjakt. Här har du exempel på en i högen:
https://www.asus.com/se/Networking/USBAC51/

Ok, tack. Och det är lika snabbt som min Airs kort?

Ursprungligen av sven_s:

...Och det är lika snabbt som min Airs kort?

Snabbare.

Det kortet kan köra på 802.11ac-nätverk, som är en nyare och mycket snabbare standard än vad som finns i din dator (802.11n).

(Men sen beror det ju naturligtvis också på vilken standard din router klarar av. Om routern inte klarar "ac", så gör det ju ingen nytta att kortet klarar "ac".)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Snabbare.

Det kortet kan köra på 802.11ac-nätverk, som är en nyare och mycket snabbare standard än vad som finns i din dator (802.11n).

(Men sen beror det ju naturligtvis också på vilken standard din router klarar av. Om routern inte klarar "ac", så gör det ju ingen nytta att kortet klarar "ac".)

Ah ok. Hmmm, intressant. Hur kan jag kolla om routern klarar det? Vilket USB nätverkskort skulle du rekommendera till en Macbook air?
Tack

Ursprungligen av sven_s:

...Hur kan jag kolla om routern klarar det?...

Du tar reda på vilket märke och modell det är på din router. Sen googlar du på det.

Eller så berättar du här vilken router det är, så kan vi leta reda på informationen åt dig.

Ursprungligen av sven_s:

...Vilket USB nätverkskort skulle du rekommendera till en Macbook air?

Som sagt - det beror på vad resten av ditt nätverk klarar av. Och det beror på dina behov.

Om du bara använder wifi för att komma ut på internet, så är det ju inte lönt att köpa något som är mycket snabbare än vad ditt internetabonnemang tillåter

Men om du även använder wifi för att skicka stora mängder data inom ditt eget nätverk (t.ex kopierar stora filer från en dator till en annan), så kan det finnas mening med att ha riktigt snabbt wifi, även om internetabonnemanget i sig är långsammare.

Så beskriv resten av din utrustning i nätverket, och beskriv dina behov - så kan vi rekommendera mer specifikt.

En annan sak att tänka på, är att inte alla funkar på Mac - så kolla att man nämner MacOS eller OS X i produktens specifikationer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tar reda på vilket märke och modell det är på din router. Sen googlar du på det.

Eller så berättar du här vilken router det är, så kan vi leta reda på informationen åt dig.

Som sagt - det beror på vad resten av ditt nätverk klarar av. Och det beror på dina behov.

Om du bara använder wifi för att komma ut på internet, så är det ju inte lönt att köpa något som är mycket snabbare än vad ditt internetabonnemang tillåter

Men om du även använder wifi för att skicka stora mängder data inom ditt eget nätverk (t.ex kopierar stora filer från en dator till en annan), så kan det finnas mening med att ha riktigt snabbt wifi, även om internetabonnemanget i sig är långsammare.

Så beskriv resten av din utrustning i nätverket, och beskriv dina behov - så kan vi rekommendera mer specifikt.

En annan sak att tänka på, är att inte alla funkar på Mac - så kolla att man nämner MacOS eller OS X i produktens specifikationer.

NetGear CG3700 EMC, kabelmodem med ComHem. Har visst 100mbit hem, och 10 upp. Behöver inte snabbare alls faktiskt.
Surfar bara, kollar mail, svtplay ibland.
802.11n skulle nog räcka för mig.
Uppskattar din hjälp väldans mycket.

Netgear CG3700 har inte "ac", utan bara "n" - så det räcker med ett nätverkskort med "n".

(Men det beror ju lite på pris också. Hittar du ett "ac"-kort till bra pris, så kan det ju vara bra att ha för framtida behov, även om du inte kan utnyttja "ac" nu.)

Men som sagt, glöm inte att kolla att de verkligen nämner Mac i specifikationerna. För några år sedan var det väldigt ovanligt att USB-wifi-kort funkade på Mac, men nu verkar det vara lite bättre.

Kolla här, klicka på "Tillverkarens produktsida" (under "Egenskaper") och kolla att Mac nämns.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=399#rpa...

Edit:
Jag gjorde några stickprov i Prisjakt-listan. Asus och TP-link verkar nämna Mac, men inte Netgear och D-Link. Men där finns ju många andra fabrikat och modeller att kolla.

Senast redigerat 2016-11-30 15:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-30 16:05

Väldigt många som jag har testat har haft RealTek's kretsar, så även om inte Mac nämns, så kan det finnas stöd för macOS. Men visst kan det vara en chansning, och kanske mer för oss nördar

Suck...
Är så nära att ge upp och slänga skiten och köpa en ny.
Var och köpte http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3316617
Frågade säljaren om den funkar med mac. Jodå, det gör den.
Hem och pluggade in, efter mycket besvär med internetuppkopplingen kom jag fram till Tp-links sida för att ladda hem drivrutinen ,möts av : 1.For Archer T1U V1
2.Don't not install this driver in MAC OS 10.12 or above, or it might damage your OS!.

Tack alla som försökt att hjälpa men det här orkar jag inte med längre.

Så om nån vill köpa en 2011 Air med utbytt skärm hojta till. Alla tillbehör finns, inköpt på Digital In, Stockholm.
Allt övrigt funkar bra, förutom kameran som kopplades bort. Nätverket/internet funkar även om det inte är stabilt.
Skickar detta med med datorn i fråga.

Senast redigerat 2016-11-30 22:52
1
Bevaka tråden