Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie - Blurr/maskering av t.ex ansikten och nummerplåtar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-29 14:35

Haj!

Jag har börjat använda mig av iMovie men finner inte på något sätt att blurra ut t.ex rörliga ansikten.
Hur gör ni för att maskera rörliga objekt?

(Försökte söka bland trådar men fick så många träffar på sökorden ovan )

Mvh

Daniel

Vilken version av iMovie?
(Det kan ju hända att tipsen och lösningsförslagen varierar beroende på hur nytt eller gammalt programmet är)

Och version av OS X kan ju kanske också vara bra att veta.

Googlade:
http://www.macworld.com/article/2038541/blurr...

Vet inte vilken version iMovie är på nu, men i version 11 verkar det inte fungera tiptop om objektet rör på sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-29 20:17

OS = El Capitan V. 10.11.5
iMovie = V. 10.1.2

Jag tycker att ett sånt kompetent program som iMovie torde erbjuda blurr för rörliga objekt. Det finns gratis, små och lätta program som går att ladda ner (PC) som klarar det, men jag vill inte ladda ner extra program, framförallt inte behöva sitta med en PC oxå för en sådan "enkel" grej Men iMovie kanske är mer tänkt för enkel hemmaanvändning och att jag har nu vuxit ur den och får bita i det sura äpplet och leta efter nått annat. Tänkte iallafall ställa frågan

Ursprungligen av dabe79:

OS = El Capitan V. 10.11.5
iMovie = V. 10.1.2

Jag tycker att ett sånt kompetent program som iMovie torde erbjuda blurr för rörliga objekt. Det finns gratis, små och lätta program som går att ladda ner (PC) som klarar det, men jag vill inte ladda ner extra program, framförallt inte behöva sitta med en PC oxå för en sådan "enkel" grej Men iMovie kanske är mer tänkt för enkel hemmaanvändning och att jag har nu vuxit ur den och får bita i det sura äpplet och leta efter nått annat. Tänkte iallafall ställa frågan

Korrekt. iMovie är för avancerade hemmaavändare som vill redigera filmer tagna från deras iPhones. Typ så.

Naturligt att gå över till Final Cut Pro när man har vuxit ifrån iMovie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-29 23:16
Ursprungligen av dabe79:

....iMovie kanske är mer tänkt för enkel hemmaanvändning och att jag har nu vuxit ur den och får bita i det sura äpplet och leta efter nått annat. Tänkte iallafall ställa frågan

dabe79,
Det enklaste hade ju just varit om det gick att göra i iMovie direkt..., men om så inte är fallet så kanske du i allafall skall ge ett "extra" program chansen. I bästa fall får du ju ett resultat som du blir nöjd med!?

Kolla t.ex:

Monosnap

Gratis, dessutom...

Lycka till!!

Senast redigerat 2016-07-30 15:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-30 08:13

Hej!

Ah! Final Cut är nästa steg? *doh*, tänkte inte riktigt hela vägen där, missade FC... Vill helst inte sluta att använda mac:en för den är klockren som dator!

Problemet med "extra" programmen är att de är för Windows. Innebär att jag måste flytta över filmen dit. Men om Final Cut har det så ska jag genast läsa på lite och förmodligen inhandla det!

Jättetack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-30 12:37
Ursprungligen av dabe79:

Problemet med "extra" programmen är att de är för Windows. Innebär att jag måste flytta över filmen dit.

dabe79,

Kollade du min länk över huvud taget!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-30 20:42
Ursprungligen av Torkel:

dabe79,

Kollade du min länk över huvud taget!?

Hej!

Sorry! Missade länken, var nog lite trött imorse och råkade läsa halva ditt inlägg.

Den skall testas ikväll!

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-03 22:41
Ursprungligen av dabe79:

Den skall testas ikväll!

Å hur gick det...??

1
Bevaka tråden