Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 7 kommer heta Iphone 6SE

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av timofej:

Viss går det raljera över Gordons tvärsäkra påståenden men även här håller jag med om att inte släppa en ny design på tre år är ett uselt facit för Apple.

Innovationen som Apple var känt för är borta enligt min mening. Förut skapade Apple produkter som vi inte visste vi behövde. Nu försöker de skapa produkter som de tror vi behöver. Och i och med detta skiljer de inte sig från de övriga företagen. Snart blir de som Sony (som också var ett innovativt företag en gång i tiden) - bra produkter med bra kvalitet men inte så mycket mer.

Mmmm. Apple har släppt någon enstaka produkt som vi inte visste att vi behövde. Typ iPhone. Möjligen iPad. Finns inget företag som kan leverera sådant kontinuerligt. Ibland har man flyt. Gäller även Apple.
Beträffande Sony så envisas frugans arbetsgivare med att köpa deras dynga. Hon är nu inne på sin fjärde totalt odugliga telefon. Den hon har nu duger knappt att ringa med, och det är det den är minst dålig på. På skärmen upplyses man om att det finns en uppdatering men flera av hennes kollegor har fått sina lurar helt obrukbara efter uppdatering. Antar att deras IT-avdelning envisas med Sony, och bannlyser iPhone, i ren självbevarelsedrift.

Ursprungligen av timofej:

Aktierna gick upp inte för att det går bra för Apple utan för att det går bättre än förväntat.

Vadå, jag sa inte att det vare sig går bra eller att det går bättre än förväntat för Apple, sa bara att aktien gick upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 22:22
Ursprungligen av pmarriott:

Mmmm. Apple har släppt någon enstaka produkt som vi inte visste att vi behövde. Typ iPhone. Möjligen iPad. Finns inget företag som kan leverera sådant kontinuerligt. Ibland har man flyt. Gäller även Apple.

Jag skulle lägga till även iPod och iTunes (programmet är uselt men själva idén att koppla musikförsäljning till hårdvaran är genial) och delvis även iMac. Och visst kan man kalla lanseringen av fem helt olika produkter som ritat om branschen på tio år som flyt. Jag har dock en annan uppfattning.

För Sony menade jag mest deras övriga elektronik (TV, stereo etc). Men du har helt rätt! Även där har de kommit i skymundan. Sedan 50-talet fram till sen 80-tal var de mest innovativa företaget i branschen (bandspelare, transistor radio, videobandspelare, floppy diskett, walkman etc.) Sedan, på 90-talet - bra grejer men inget speciellt. Och nu, precis som du säger, vem ryser av åtrå när man hör Sony? Det är precis vad jag menar - det är dit är Apple på väg.

Senast redigerat 2016-07-27 22:52
Ursprungligen av timofej:

Viss går det raljera över Gordons tvärsäkra påståenden men även här håller jag med om att inte släppa en ny design på tre år är ett uselt facit för Apple.

Innovationen som Apple var känt för är borta enligt min mening. Förut skapade Apple produkter som vi inte visste vi behövde. Nu försöker de skapa produkter som de tror vi vill ha. Och i och med detta skiljer de inte sig från de övriga företagen. Snart blir de som Sony (som också var ett innovativt företag en gång i tiden) - bra produkter med bra kvalitet men inte så mycket mer.

Ingen ny design på tre år? Avser du enbart Iphone då eller?

Ursprungligen av timofej:

Aktierna gick upp inte för att det går bra för Apple utan för att det går bättre än förväntat.

Fast än så går det väl inte dåligt för Apple utan man talar mycket om förväntningarna om att det ska gå dåligt i framtiden? Vilket det givetvis kommer att göra, det går inte att kontinuerligt hålla upp den tillväxt som Apple har haft de senaste åren.

Aktiekurser följer någon konstig logik där man hela tiden jagar förväntingar och mäter olika bolag efter olika måttstockar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 22:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen ny design på tre år? Avser du enbart Iphone då eller?

Ja, jag menar iPhone. Gordon skrev att designen för 7-an borde vara ny och jag höll med och beklagade att Apple valt att använda (i princip) samma design under tre år.

Senast redigerat 2016-07-27 23:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 22:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast än så går det väl inte dåligt för Apple utan man talar mycket om förväntningarna om att det ska gå dåligt i framtiden? Vilket det givetvis kommer att göra, det går inte att kontinuerligt hålla upp den tillväxt som Apple har haft de senaste åren.

Jo, det gör ju! Läs vad medierna skriver om kvartalsrapporten som släptes just idag! Typ, det går fortsatt neråt för Apple men bättre än förväntat. Den största anledningen är dålig försäljning av just iPhones.

  • Medlem
  • 2016-07-27 23:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast än så går det väl inte dåligt för Apple utan man talar mycket om förväntningarna om att det ska gå dåligt i framtiden? Vilket det givetvis kommer att göra, det går inte att kontinuerligt hålla upp den tillväxt som Apple har haft de senaste åren.

Aktiekurser följer någon konstig logik där man hela tiden jagar förväntingar och mäter olika bolag efter olika måttstockar.

Det skall mycket till för att Apple skall hamna i ekonomisk kris.

Dock tycker jag att man mer och mer ser jagande av dollar på bekostnad av bra produkter

Under Jobs era skapades fantastiska produkter / tjänster och kulorna rullade ändå in.

Jag tror Apple presenterar 3 modeller av iPhone i år och det är väl första gången?

Skall bli intressant för konkurrensen släpper sitt förväntande mästerverk på tisdag

  • Medlem
  • 2016-07-27 23:26
Ursprungligen av timofej:

Jag skulle lägga till även iPod och iTunes (programmet är uselt men själva idén att koppla musikförsäljning till hårdvaran är genial) och delvis även iMac. Och visst kan man kalla lanseringen av fem helt olika produkter som ritat om branschen på tio år som flyt. Jag har dock en annan uppfattning.

För Sony menade jag mest deras övriga elektronik (TV, stereo etc). Men du har helt rätt! Även där har de kommit i skymundan. Sedan 50-talet fram till sen 80-tal var de mest innovativa företaget i branschen (bandspelare, transistor radio, videobandspelare, floppy diskett, walkman etc.) Sedan, på 90-talet - bra grejer men inget speciellt. Och nu, precis som du säger, vem ryser av åtrå när man hör Sony? Det är precis vad jag menar - det är dit är Apple på väg.

Håller med dig

Förvaltning av ett fantastiskt arv är vad Apple sysslar med

Jag har extremt svårt att se att de kommer att kalla den annat än iPhone 7. Det kommer att ge minska försäljning att göra det. Då är det bättre att gå från iPhone 7 till t.ex. iPhone X när de firar 10 år nästa år.

Så tänker jag.. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-28 10:42
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

Förvaltning av ett fantastiskt arv är vad Apple sysslar med

Jag tror man tappat en del fart pga av att AppleTV inte blivit vad man velat. Av någon orsak har man inte fått till det i tid och då har ett antal år blivit "innovationslösa". Vad gäller deras bilprojekt så fick jag en otroligt intressant dragning om kapprustningen mellan, Apple, Google och Microsoft kring framtidens bil. Samtidigt möter de världens biltillverkare som ännu inte riktigt bestämt väg, ska de utveckla "innehållet" i bilen själva, eller köpa in från tex Google? Man kan se en framtid där Apple, Google och MS väljer samma strategi som för telefoner. Apple tillverkar egna bilar medan Google och MS säljer mjukvara. Skulle Apple komma med en elbil inom kort så sluts innovationsgapet direkt. Men inget tyder på att de har en konsumentfärdig bil på minst 3 år. Kanske får Apple acceptera att man inte kan gå en egen väg och får istället sälja mjukvara till bilar så som en lång rad konkurrenter gör/kommer göra? För övrigt är ägda bilar en riskbransch. Mycket forskning pågår om självkörande kollektiva bilar.

Tycker den ska heta iPhone 7, inte minst för marknadsföringen. Även om det inte är enorma förändringar från föregångaren tror jag SE namnet skulle bli fel.

Tycker att det hade varit bättre om iPhone hade skippat SE versionen på 5:an och kört den i samma design som 6:an men kallat den mini. Så hade de haft mini, vanlig och plus modeller av samma "serie". Sen i framtiden kunde de nästan struntat i siffror och bara kört generation 1, 2, 3 osv och storlek.
Men är den modellen som kommer i höst generation 10 eller 11, räknas 5SE som en generation eller är det en bastard?

Ursprungligen av Sledde:

Tycker att det hade varit bättre om iPhone hade skippat SE versionen på 5:an och kört den i samma design som 6:an men kallat den mini. Så hade de haft mini, vanlig och plus modeller av samma "serie". Sen i framtiden kunde de nästan struntat i siffror och bara kört generation 1, 2, 3 osv och storlek.
Men är den modellen som kommer i höst generation 10 eller 11, räknas 5SE som en generation eller är det en bastard?

Det finns nog skäl till varför Apple inte gjorde så. Jag skulle gissa att det är volymen i chassit som ställer till det - de får inte in tillräckligt med elektronik på en tillgängliga volymen (om de bara skulle minska ner storleken på Iphone 6 designen).

Bevaka tråden