Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 7 kommer heta Iphone 6SE

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt ett nytt rykte kommer nästa Iphone inte att kallas Iphone 7 utan Iphone 6SE. Anledningen ska vara att nästa modell snarare ska ses som en utveckling av Iphone 6S.

Läs hela artikeln här

De får kalla den vad de vill, så länge den är bra. iPhone X kanske?

  • Medlem
  • 2016-07-26 13:06

Har varit inne på detta spår innan just pga likheten i designen med iphone 6/6s. Något annat som skulle göra detta mer sannolikt är att dem vill släppa iphone7 och inte 7s nästa år på 10års jubileet av iphones. Tror att nästa års iphone blir något man verkligen kommer vilja ha. Hoppas att min iphone 5 håller till nästa år!

Så klart skulle dem kunna frångå en "s" variant nästa år bara pga att det är 10års jubileum. Men det som lever får se :).

Om den nya ska heta 6 SE, så borde nuvarande SE ha döpts till 5 SE.

Det känns väl inte så logiskt att ha SE och 6 SE i sortimentet.

Iphone 6SE känns inte rätt, svårt att säga också. Men kan tänka mig att de kanske tar bort siffrorna helt på något sätt.

http://www.99mac.se/forum/p/2279548
Hade detta på känn redan när det började komma rykten om att detta skulle vara mer av en uppgradering och 2017 modellen verkade bli en större förändring. Men vi får väl se i september vad den kommer att heta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-26 15:37
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Iphone 6SE känns inte rätt, svårt att säga också. Men kan tänka mig att de kanske tar bort siffrorna helt på något sätt.

Det borde de ha gjort för länge sedan. Det finns väl inga siffror för Mac till exempel. Bara modellnamn och året modellen släpptes används för att beteckna en Mac. Man kan ju inte ha löpande numrering i all oändlighet. Kort och gott ska de heta iPhone och iPhone Plus om jag fick välja. Samma gäller iPad.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-26 17:12
Ursprungligen av timofej:

Det borde de ha gjort för länge sedan. Det finns väl inga siffror för Mac till exempel. Bara modellnamn och året modellen släpptes används för att beteckna en Mac. Man kan ju inte ha löpande numrering i all oändlighet. Kort och gott ska de heta iPhone och iPhone Plus om jag fick välja. Samma gäller iPad.

Förstår vad du menar men jag delar inte din uppfattning. En dator (har iMac) är för mig en maskin som står hemma och tickar och bara fungerar. Har inga större behov att uppgradera den. En iPhone däremot. Där vill jag ha massa nya saker i. Ju fler desto bättre. Finns inga onödiga funktioner, bara funktioner som man inte använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-26 17:34
Ursprungligen av The Cat:

Förstår vad du menar men jag delar inte din uppfattning. En dator (har iMac) är för mig en maskin som står hemma och tickar och bara fungerar. Har inga större behov att uppgradera den. En iPhone däremot. Där vill jag ha massa nya saker i. Ju fler desto bättre. Finns inga onödiga funktioner, bara funktioner som man inte använder.

Även jag förstår vad du menar. Och visst kan iPhone numrering bidra till ökad försäljning. "Fy! Har du en femma? Men den är ju urgammal! Jag har minsann 6s!" Man talar inte i samma termer om datorer. Just kanske därför skulle jag föredra att alla telefoner hette samma.

  • Medlem
  • 2016-07-26 17:55

Vi får se i september men blir det då iPhone 6SE plus och iPhone 6SE Pro eller heter den bara pro. Men den ser ju ut som övrig plus
Lite förvirrad just nu över Apples benämning

  • Medlem
  • 2016-07-26 17:57
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Iphone 6SE känns inte rätt, svårt att säga också. Men kan tänka mig att de kanske tar bort siffrorna helt på något sätt.

Håller med dig

Men vi vet att i år ändras inte designen speciellt mycket och nästa år troligtvis stor förändring av designen

Om man ändå visste Apples plan för framtiden

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Iphone 6SE känns inte rätt, svårt att säga också. Men kan tänka mig att de kanske tar bort siffrorna helt på något sätt.

iPhone X, XL , XE, SX, eller nå’n blandning….fastnade lite för X där
Men det skulle väl vara käckt om de går över till bokstäver ett tag.

Var väntat att den inte skulle heta iPhone 7 i alla fall.

Vad skönt .. Då slipper man känna sig tvungen att köpa den och kan vänta ännu ett år tills den riktiga iPhone 7 kommer

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-26 21:46

iPhone 10 har högt odds.

Ursprungligen av The Cat:

iPhone 10 har högt odds.

Jag snöade ju in på X…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 08:03

Känns mycket osannolikt. Om man dessutom utgår från vad källan till artikel sagt så finns inget som tyder på att ingen 7:a kommer. Däremot en att det kommer en 6SE. Det kan alltså handla om att när 7:an , så presenteras också en 6SE. Eller att en 6SE kommer senare.

Några små nördtankar

Iphone 7 kan inte heta Iphone 6 SE eftersom det inte finns någon Iphone 7 (ni förstår vad jag menar)

Jag tycker (som några andra) att siffran ställer till det (såväl som för Apple som för copycat Samsung:). Och kom ihåg att när Apple lanserade siffror så var det inte för att markera generation utan de gick från Iphone till Iphone 3G (=WCDMA). Sedan blev det 3Gs och de satt i "skiten"

Men kom också ihåg att Apple gick i bräschen för en minskad modellflora. Kommer ni ihåg hur det var tidigare när Ericsson och Nokia hade "en sjuhelvetes massa modeller" för att blanda bort korten? Så det är "förlåtligt" att Apple valde en enkel väg med en siffra för att markera modellgenerationer.

Ett exempel på vad jag tror var samtidiga modeller från SonyEricsson och Nokia:

Sony Ericsson W995
Sony Ericsson Xperia X8
Sony Ericsson txt
Sony Ericsson K810
Sony Ericsson W205
Sony Ericsson K610
Sony Ericsson W580
Sony Ericsson G900
Sony Ericsson P990
Sony Ericsson Xperia Pureness
Sony Ericsson G502
Sony Ericsson K550
Sony Ericsson W350
Sony Ericsson T700
Sony Ericsson W880
Sony Ericsson W302
Sony Ericsson S312
Sony Ericsson Xperia PLAY CDMA
Sony Ericsson M600
Sony Ericsson W890
Sony Ericsson W800
Sony Ericsson C903
Nokia N8
Nokia X2
Nokia 108 Dual SIM
Nokia 515
Nokia 107 Dual SIM
Nokia 106
Nokia Lumia 625
Nokia Lumia 1020
Nokia 208
Nokia 207
Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 928
Nokia Asha 501
Nokia Asha 210
Nokia Lumia 720
Nokia Lumia 520
Nokia 301
Nokia 105
Nokia Asha 310
Nokia Lumia 505
Nokia Lumia 620
Nokia 114

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 11:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Några små nördtankar

Iphone 7 kan inte heta Iphone 6 SE eftersom det inte finns någon Iphone 7 (ni förstår vad jag menar)

Jag tror att att döpa nästa telefon till 6 SE skulle vara en katastrof för Apple. Inte nog att telefonen kommer att se ut som 6s men den ska även heta ungefär samma. Vem vill köpa en ny telefon som refererar till en två år gammal modell?

Och vad händer med ärkerivalen Samsung? Kommer de att få övertag med att släppa S8 medan Apple fortfarande fastnat på 6 SE?

Nä... jag tror inte att Apple gör detta marknadsföringsmisstag. 6 SE ska telefonen inte heta. Men det är inte sagt att den ska heta just 7.

  • Medlem
  • 2016-07-27 13:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Några små nördtankar

Iphone 7 kan inte heta Iphone 6 SE eftersom det inte finns någon Iphone 7 (ni förstår vad jag menar)

Jag tycker (som några andra) att siffran ställer till det (såväl som för Apple som för copycat Samsung:). Och kom ihåg att när Apple lanserade siffror så var det inte för att markera generation utan de gick från Iphone till Iphone 3G (=WCDMA). Sedan blev det 3Gs och de satt i "skiten"

Men kom också ihåg att Apple gick i bräschen för en minskad modellflora. Kommer ni ihåg hur det var tidigare när Ericsson och Nokia hade "en sjuhelvetes massa modeller" för att blanda bort korten? Så det är "förlåtligt" att Apple valde en enkel väg med en siffra för att markera modellgenerationer.

Ett exempel på vad jag tror var samtidiga modeller från SonyEricsson och Nokia:

Sony Ericsson W995
Sony Ericsson Xperia X8
Sony Ericsson txt
Sony Ericsson K810
Sony Ericsson W205
Sony Ericsson K610
Sony Ericsson W580
Sony Ericsson G900
Sony Ericsson P990
Sony Ericsson Xperia Pureness
Sony Ericsson G502
Sony Ericsson K550
Sony Ericsson W350
Sony Ericsson T700
Sony Ericsson W880
Sony Ericsson W302
Sony Ericsson S312
Sony Ericsson Xperia PLAY CDMA
Sony Ericsson M600
Sony Ericsson W890
Sony Ericsson W800
Sony Ericsson C903
Nokia N8
Nokia X2
Nokia 108 Dual SIM
Nokia 515
Nokia 107 Dual SIM
Nokia 106
Nokia Lumia 625
Nokia Lumia 1020
Nokia 208
Nokia 207
Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 928
Nokia Asha 501
Nokia Asha 210
Nokia Lumia 720
Nokia Lumia 520
Nokia 301
Nokia 105
Nokia Asha 310
Nokia Lumia 505
Nokia Lumia 620
Nokia 114

Kommer ihåg ovanstående
Samsung har ju med en massa modeller som kommer dessutom på olika marknader
Men om man skall gå på Galaxy så kommer det 3 eller 4 modeller om året
Smart av Samsung att hoppa över 6 på Note serien och gå direkt på 7 an, tror jag de vinner på. Apple kanske vill urskilja sig gentemot Samsung och inte kalla den 7 i år.

Vad tror du om att rykten säger att Apple släpper 3 modeller i år. Standard 4.7 tum, Plus på 5.5 tum och Pro

Ursprungligen av PaO:

Kommer ihåg ovanstående
Samsung har ju med en massa modeller som kommer dessutom på olika marknader
Men om man skall gå på Galaxy så kommer det 3 eller 4 modeller om året
Smart av Samsung att hoppa över 6 på Note serien och gå direkt på 7 an, tror jag de vinner på. Apple kanske vill urskilja sig gentemot Samsung och inte kalla den 7 i år.

Vad tror du om att rykten säger att Apple släpper 3 modeller i år. Standard 4.7 tum, Plus på 5.5 tum och Pro

Inte en blekaste:) Är bara intresserad av "standard". Använde min jobb-Plus en vecka medan jag lagade min privata "standard" och Plus är för stor

Men när (om) Apple kommer med en uppdaterad Ipad 9.7 Pro så slår jag till med en sådan och låter frugan få ensamrätt till vår nuvarande:)

Jag tror att den kommer att heta iPhone 7 - oavsett hur "lik" den är 6;an i utseendet. Jag tror inte Apple snöar fast på trams angående yttre attribut och modell-numrering. OM den inte heter "7" så kommer den istället att heta något helt annat...som andra här tipsat...typ X, 10...kanske bara "iPhone".

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att den kommer att heta iPhone 7 - oavsett hur "lik" den är 6;an i utseendet. Jag tror inte Apple snöar fast på trams angående yttre attribut och modell-numrering. OM den inte heter "7" så kommer den istället att heta något helt annat...som andra här tipsat...typ X, 10...kanske bara "iPhone".

1x2

Då är det tvärkört för Apple. Nya iPhone ska heta just iPhone 7 och ha en helt ny design...allt annat är döden. Den jäveln hos Apple som tror att tunna saker är balla, ska få sparken omedelbart bums. Luren skall fyllas med bara det bästa i prestandaväg, vara vattentät och bestyckad med ett glas som inte går sönder. iMac skall göra uppgraderingsvänlig...och sorgkanterna på skärmen, som borde ha försvunnit redan för 3 år sedan, skall väck. Mac pro skall släppas tornmodell som förr. iTunes åker i soptunnan en gång för alla. DÅ kan konkurrenterna hälsa hem!

Ursprungligen av Gordon67:

Den jäveln hos Apple som tror att tunna saker är balla, ska få sparken omedelbart bums...

Du menar Jony Ive?

Hur ser din CV avseende industriell design ut?

Ursprungligen av Gordon67:

Då är det tvärkört för Apple. Nya iPhone ska heta just iPhone 7 och ha en helt ny design...allt annat är döden. Den jäveln hos Apple som tror att tunna saker är balla, ska få sparken omedelbart bums. Luren skall fyllas med bara det bästa i prestandaväg, vara vattentät och bestyckad med ett glas som inte går sönder. iMac skall göra uppgraderingsvänlig...och sorgkanterna på skärmen, som borde ha försvunnit redan för 3 år sedan, skall väck. Mac pro skall släppas tornmodell som förr. iTunes åker i soptunnan en gång för alla. DÅ kan konkurrenterna hälsa hem!

Vilken tur för Tim Cook att du finns. Skriv till honom vetja! Kanske blir det du som räddar Apple från undergången.

Ursprungligen av Gordon67:

Då är det tvärkört för Apple….

Börsen håller ’nog’ med dig, så som Apples Aktie gick upp idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 21:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar Jony Ive?

Hur ser din CV avseende industriell design ut?

Har inga invändningar mot industriell design Jony skapat hårdvarumässigt. Däremot tycker även jag att OSet har ändrats till det sämre sedan Jony tog över.

De skeuomorpha elementen som låg till grund för iPhones succé är helt borta. Förut kunde man navigera helt intuitivt - såg man en spak på skärmen visste man hur den fungerade eftersom man sett den i det verkliga livet. En tvåårig kunde förstå hur det fungerade.

Nu är allt platt. De "fysiska" reglagen har ersatts av obegripliga symboler. Även om jag haft iPhone sedan början har jag ibland problem med att förstå vad som krävs från mig för att komma vidare. Jag är helt säker på att tröskeln att komma in i systemet är högre idag än den var för 10 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 21:43
Ursprungligen av panther:

Börsen håller ’nog’ med dig, så som Apples Aktie gick upp idag

Aktierna gick upp inte för att det går bra för Apple utan för att det går bättre än förväntat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-27 21:52
Ursprungligen av pmarriott:

Vilken tur för Tim Cook att du finns. Skriv till honom vetja! Kanske blir det du som räddar Apple från undergången.

Viss går det raljera över Gordons tvärsäkra påståenden men även här håller jag med om att inte släppa en ny design på tre år är ett uselt facit för Apple.

Innovationen som Apple var känt för är borta enligt min mening. Förut skapade Apple produkter som vi inte visste vi behövde. Nu försöker de skapa produkter som de tror vi vill ha. Och i och med detta skiljer de inte sig från de övriga företagen. Snart blir de som Sony (som också var ett innovativt företag en gång i tiden) - bra produkter med bra kvalitet men inte så mycket mer.

Bevaka tråden