Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Behöver formatera stor disk...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-22 19:16

Jag tänkte hotta upp en Kub med fet 250 GB hårddisk. Kuben har begränsningar i storlek till 137 GB p g a ATA66-gränssnittet. Nu till det fiffiga. Jag har läst att det bör fungera att partitionera en stor hårddisk till delar som var och en är 137GB eller mindre och därefter skruva in den i burken igen.

Jag har dock tyvärr ingen G4 med 133MHz-buss och efterlyser därför någon i Stockholms innerstad som lite snabbt och lätt skulle kunna partitionera och formattera en hårddisk åt mig/med mig. En vanlig G4 på 867 MHz eller snabbare borde kunna göra jobbet. Tiden att öppna den och göra det borde heller inte vara mer än 5 minuter...

Jag tänkte för övrigt också skruva in en Panasonic UJ-815 DVD-R (samma som i PB G4) som med en firmwarefix skriver DVD i 2x samt även sväljer DVD-RAM och funkar med Apples iDVD, DVDSP etc. Lite grand av "stans värsta Kub" efter detta, kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 19:31

Du kan väl köpa en stor extern Firewire-hårddisk? Enkel och bra lösning.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-22 23:06

Jag vill ha en (1 st) LITEN och LJUDLÖS burk. Med stor hårddisk. Ingen härva av grejor. Kuben verkar optimal. Skall bara formatera hårddisken, som sagt...

Grattis till kubköpet!

Vaxholm räknas inte till innerstan men om du orkar åka 20 min utanför tullarna så är du välkommen hit för en första klassens förmatering med tillhörande havsutsikt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-24 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Grattis till kubköpet!

Vaxholm räknas inte till innerstan men om du orkar åka 20 min utanför tullarna så är du välkommen hit för en första klassens förmatering med tillhörande havsutsikt.

Juste! Skall bara först kolla om jag hittar ngn i centrala Sthlm i början av veckan. Har själv bott i Vaxholm ett drygt år för några år sedan...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 20:25

Formatera disken i en maskin som klarar mer än 128GB (137?) , tex en PMG4 MDD och stoppa sedan tillbaka den i Kuben. OS X ser till att 48-bitars LBA fungerar, dvs att du inte har en 128GB-gräns.
Samma trick kan användas på PC-burkar om BIOS:et sätter stopp vid 128GB.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 20:27

Däremot är Kuben extremt känslig med diskar som blir varma. Det finns ingen fläkt utan allt skall ut med konvektion genom toppgallret. Risken blir överhängande att disken för blockproblem vid för hög värme. Kanske fungerar det bra, kanske inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 21:45

Håller precis på och stoppar in 5 st 120Gigs diskar i 2 G4:or och en G3:a.

Tidigare var diskarna från Macoteket Macformaterade, så icke med dessa.
Räkna med 12 till 15 timmar per disk för om formatering.........

Ta med lite gott och dricka och en sovsäck om du ska till Vaxholm:)

Lennart

Citat:

Skrevs ursprungligen av tcastudios
Håller precis på och stoppar in 5 st 120Gigs diskar i 2 G4:or och en G3:a.

Tidigare var diskarna från Macoteket Macformaterade, så icke med dessa.
Räkna med 12 till 15 timmar per disk för om formatering.........

Är det verkligen nödvändigt att grundformatera nya diskar eller gör du det bara för säkerhets skull?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Är det verkligen nödvändigt att grundformatera nya diskar eller gör du det bara för säkerhets skull?

Dels det, men det fanns igen annan möjlighet att montera dom på.
Dom syns i Apple SystemInformation och som "kan formateras" i Skivverktyg.
Jag valde "Nollställ data" för att vara säker.
Har ingen tidigare erfarenhet eftersom tidigare de diskar jag köpt varit färdigformaterade. Vill dessutom inte använda några 3:e parts program för detta ändamål.

Jag har ett par diskar kvar att fixa, kanske någon med säkerhet kan säga att det är lugnt att inte kryssa i "Nollställ Data".

Ska ringa Macoteket i detta ärende i morgon Måndag. Det hela kom som en överraskning för mig.

Lennart

Att nollställa data ger dig inga fördelar på en ny disk och inte heller begagnad. Nollställning gör att det blir svårare för någon att återskapa data från disken och man använder därför detta om man skall sälja en dator man använt för konfindentiella data. (Svårare dock inte omöjligt.) Vid en snabbformatering är det bara diskens directory som byts ut.

Jag har hört att det på gamla hårddiskar kan vara bra att nollställa data för att på så sätt "fräsha upp" disken. Om detta är sant vet jag dock inte.

Du kan alltså spara dig dessa 15 timmar av väntan på en ny disk.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 09:14

Z??ZI- bformatera finns inte som tillval. Disken är inte monterad på desktoppen,(syns inte) så att "Radera Skivan" via SpecialMenyn går inte.

Diskarna är vad jag har förstått PC formaterade.

Återkommer efter att ha talat med Macoteket.

Lennart

PS. Ingen blir gladare än jag om det finns en snabbare lösning.DS

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 13:41

Helt onödigt att nollställa data. Garanterat!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:33

Helt riktigt. jag tryckte bara formatera på det återstående diskarna.
Det tog ca 3 sec per disk. Önskar att jag visste det tidigare....

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-27 16:54

Har fått hjälp av Anders Öström på inLife. Det tackar vi för...genom att beställa lite grejor där samtidigt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag tänkte hotta upp en Kub med fet 250 GB hårddisk. Kuben har begränsningar i storlek till 137 GB p g a ATA66-gränssnittet. Nu till det fiffiga. Jag har läst att det bör fungera att partitionera en stor hårddisk till delar som var och en är 137GB eller mindre och därefter skruva in den i burken igen.

Jag har dock tyvärr ingen G4 med 133MHz-buss och efterlyser därför någon i Stockholms innerstad som lite snabbt och lätt skulle kunna partitionera och formattera en hårddisk åt mig/med mig. En vanlig G4 på 867 MHz eller snabbare borde kunna göra jobbet. Tiden att öppna den och göra det borde heller inte vara mer än 5 minuter...

Jag tänkte för övrigt också skruva in en Panasonic UJ-815 DVD-R (samma som i PB G4) som med en firmwarefix skriver DVD i 2x samt även sväljer DVD-RAM och funkar med Apples iDVD, DVDSP etc. Lite grand av "stans värsta Kub" efter detta, kanske?

1
Bevaka tråden