Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar ej återskapade filer från Excel i Office 2011 för Mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-25 04:31

Jag har operativsystem OS X El Capitan och Excel för Mac 2011.

Under Excel menyn: alternativ...; Delning och sekretess; Spara har jag markerat "Spara information för återskapning efter följande antal minuter: (10 minuter).

Hjälverktyget anges att filerna kommer att sparas i foldern "Users/user/Documents/Microsoft användardata/Office 2011 AutoRecovery". Men någon sådan folder hittar jag inte.

Dock har jag en folder som heter "office 2008 AutoRecovery", men där ligger endast äldre excelfiler då jag körde Office 2008.

Har jag fnissat någon inställning i OSX eller i Office?

Ursprungligen av kjellys:

..."Users/user/Documents/Microsoft användardata/Office 2011 AutoRecovery". Men någon sådan folder hittar jag inte...

Kanske en självklarhet, men vill bara kolla så att du vet att "user" är din aktuella användare. Sökvägen är alltså:
Users/ [din användare] /Documents/Microsoft användardata/

Och ett par andra frågor, som kanske också är självklara. Men eftersom vi inte vet så är det bättre att fråga en gång för mycket:
- Är El Capitan uppdaterad till senaste versionen (som just nu är 10.11.6)?
- Är Office 2011 uppdaterad till senaste versionen (som är 14.6-någonting, tror jag)?

Senast redigerat 2016-07-25 10:23

Du kan även testa att skapa den mappen själv och se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-25 10:19

Sökvägen är: /Users/Kjell/Documents/Microsoft användardata/Office 2008 AutoRecovery
Jag kör Capitan version 10.11.5. Någon version självs Office 2011 hittar jag inte, men alla office - program som excel, word, power-point och outlook har version 14.6.6.

Jag prövar att uppdatera Capitan om jag hittar en senare version. Vidare testar jag att lägga på foldern manuellt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-25 16:34

OS X El Capitan uppdaterad till version 10.11.6.
En ny folder är skapad:/Users/Kjell/Documents/Microsoft användardata/Office 2011 AutoRecovery.

Trots detta ingen återskapad Excelfil.

Är det inte så att Excel autosparar i denna AutoRecovery map ifall Excel skulle krascha men om man sparar normalt så raderas denna fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-26 05:07

Jag testade att skapa ett nytt excel - ark med siffror ovh formler och bröt sedan strömmen till min iMac. Dock utan att arket återskapades.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-27 11:53

Väntade du en stund innan du bröt strömmen? Den sparar inte direkt utan efter en viss tid (5 min?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-28 04:49

Jag väntande 10 minuter eller mer innan jag bröt strömmen.

Vissa program kräver att dokumentet är sparat åtminstone en gång, dvs har fått ett namn, innan autorecoveryfilen skapas. Minns inte hur det är med Office.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-08 04:19

Tack Johan. Jag gav dokumentet ett namn, gjorde ändringar, väntade 10 minuter och sesam bröt jag strömmen på min iMac.

Du ska nog ha tur om det finns något recovery när du bryter strömmen, och då blir det den senast "normalt" sparade recovern och inte ens säkert att det är just från senast använda dokumentet. Dokument som sparats som recovery raderas vanligtvis när en "recovery" utförts dvs hämtats och sparats normalt. Recovery är nog byggt för att rädda dokument om själva programmet kraschar.
Däremot finns det ju inställningar för autospar som sparar pågående arbete med jämna mellanrum som du ställt in efter en första initial spara för att sätta dokumentnamnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-08-21 21:12

Tack för det. Så är det nog. Jag letar rätt på autosvar och löser det på så sätt. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden