Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 10 varnar för blöt Lightning-kontakt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den tredje betaversionen av IOS 10 finns en funktion som varnar användare om Lightning-kontakten är blöt.

Läs hela artikeln här

Någon som testat funktionen?:-)

Vanligt sötvatten är en förhållandevis usel ledare. Vanligtvis måste man blanda i lite salt för att det ska bli något roligt fyrverkeri av att slänga en hårtork i badkaret.

Ursprungligen av pmarriott:

Vanligt sötvatten är en förhållandevis usel ledare. Vanligtvis måste man blanda i lite salt för att det ska bli något roligt fyrverkeri av att slänga en hårtork i badkaret.

Är det sant? Hollywood har alltså ljugit för mig om det också! Men det lär väl knappast va hälsosamt att föna håret i badet ändå va?

Blir ändå rätt bra ström, om du har 230 V och kranvatten ligger på kring 0,01 Siemens/meter. Om du har en meter mellan fön och jord bör det således bli 230 V / 100 Ω = 2,3 Ampere. Inget man vill ha i sig.

Nån elektriker får förresten gärna granska min uträkning.

Vatten i sig leder inte ström överhuvudtaget. Det är jonerna som finns i obehandlat vatten som leder ström. Det är därför saltvatten leder ström bättre än sötvatten då salt är en jonförening. Saltvatten innehåller många fler joner än sötvatten.

Kranvatten är förvisso behandlat men det är givetvis inte helt rent. Det är fortfarande uppblandat med orenheter i form av partiklar och organismer.

Hur mycket ström vanligt kranvatten leder vid en viss spänning vet jag inte men att dö i duschen för att något blivit strömförande där vattnet blivit den ledande delen mellan dig och den strömförande delen är fullt möjligt.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Är det sant? Hollywood har alltså ljugit för mig om det också! Men det lär väl knappast va hälsosamt att föna håret i badet ändå va?

Så länge du inte råkar ut för en olycka påverkar det antagligen inte din hälsa nämnvärt. Men ja det är ganska dumt att göra det när du sitter i vatten. Byt ut kranvattnet mot batterivatten det är avjoniserat så leder ej ström (eller i alla fall extremt dåligt). Men så fort det blir smutsigt vilket det blir eftersom du knappast badar när du är ren så finns risken att det börjar leda tillräckliga mängder, för att jag skulle avråda dig. Batterivatten är dessutom lite väl dyrt för att tvätta sig med. Sen finns ju alltid risken att du råkar blöta ner håret igen och får göra om det om du sitter i badet.

Det är som tidigare påpekat fullt möjligt att ha ihjäl folk med en kombo av kranvatten och elektricitet, men Hollywoods gestaltningar av vattnets elektriska ledningsförmåga kan nog vara ganska överdrivna.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-26 07:40

Om vatten leder bra eller dåligt låter jag vara osagt, men jag kan konstatera att jag har förstört tre stycken billaddare. Samtliga gånger detta har hänt har jag tappat ner kontakten på en blöt bilmatta.

Ursprungligen av The Cat:

Om vatten leder bra eller dåligt låter jag vara osagt, men jag kan konstatera att jag har förstört tre stycken billaddare. Samtliga gånger detta har hänt har jag tappat ner kontakten på en blöt bilmatta.

Lite vägsalt i så blir vattnet en utmärkt ledare.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-26 14:26
Ursprungligen av pmarriott:

Lite vägsalt i så blir vattnet en utmärkt ledare.

Säkert. Trasiga är dom iaf.

  • Medlem
  • 2016-07-26 15:02
Ursprungligen av pmarriott:

men Hollywoods gestaltningar av vattnets elektriska ledningsförmåga kan nog vara ganska överdrivna.

Typiskt! Men bilar exploderar väl fortfarande ändå alltid vid en krock? Eller ska vi ta hål på den myten också?

1
Bevaka tråden