Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger till Itunes Match till Apple Music

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lägger nu till samma funktionalitet som hör till Itunes Match till den strömmande musiktjänsten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Kalas, det har jag väntat på, så då kan jag gå med i Apple musik igen och skippa Match.
Ingen info om när på't ungefär när det ska börja petas ut?

Ursprungligen av CekariYH:

Kalas, det har jag väntat på, så då kan jag gå med i Apple musik igen och skippa Match.
Ingen info om när på't ungefär när det ska börja petas ut?

Inte mer än att de börjat å håller på med några användare i taget. Så här skriver Dalrymple också:

Citat:

If you are currently an iTunes Match and Apple Music subscriber, you probably won’t see much of a difference. We were already getting the benefits of iTunes Match, so there won’t be much change for us.

If you’re an Apple Music subscriber but don’t have iTunes Match, you will start to see “Matched” in the iCloud Status column of iTunes on your Mac as the service rolls out.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Inte mer än att de börjat å håller på med några användare i taget. Så här skriver Dalrymple också:

Ah, ok, då har dom redan börjat rulla ut det vad jag förstår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-07-20 14:55

Nu står det "Matchad" som iCloud-status på ca en femtedel av alla låtar i mitt bibliotek. Det gjorde det inte i går. På merparten av låtarna står det dock fortfarande "Apple Music". Jag antar att de också kommer att bli matchade, tids nog.

Ursprungligen av Adzam 1:

Nu står det "Matchad" som iCloud-status på ca en femtedel av alla låtar i mitt bibliotek. Det gjorde det inte i går. På merparten av låtarna står det dock fortfarande "Apple Music". Jag antar att de också kommer att bli matchade, tids nog.

Nja, det är väl bara "egna" låtar som matchas om dom finns i iTunes antar jag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-07-20 15:24
Ursprungligen av CekariYH:

Nja, det är väl bara "egna" låtar som matchas om dom finns i iTunes antar jag?

Vad menar du med "egna" låtar? Mitt musikbibliotek består i princip bara av låtar som ligger på min hårddisk — alltså inga nedladdade låtar från Apple Music.

När jag tidigare har aktiverat funktionen iCloud-musikbibliotek har mina låtar antingen markerats med "Apple Music" eller "Överförd" som iCloud-status. Sedan i morse markeras dock en femtedel av låtarna som "Matchad". Betyder inte detta att iTunes Match-funktionaliteten har aktiverats för mig nu?

Ursprungligen av Adzam 1:

Tidigare behövde man väl iTunes match för att låtarna skulle bli matchade (med iTunes Store)? På länken nedan läser jag:

Matched
You use iTunes Match (or both Apple Music and iTunes Match). This status means that Apple has scanned and matched the track in your Mac's library with one in its iTunes Store catalog; when you re-download it on any other device (up to 10)—or delete and re-download on your Mac—it'll show up as a 256kbps Matched DRM-free AAC (m4a) file.

Apple Music
You use Apple Music, and Apple Music alone. This status primarily means that you've downloaded a song from Apple's streaming catalog. In addition, if you use iCloud Music Library—Apple Music's version of iTunes Match—without an iTunes Match subscription, any matched song you re-download on another iOS device or Mac will show up as an Apple Music file.

Med tanke på att jag aldrig har använt iTunes Match, och en femtedel av mina låtar nu är markerade som matchade, borde väl något ha hänt?

http://m.imore.com/how-check-if-your-macs-son...

Har du inga egna låtar heller som inte är köpta på iTunes eller kommer från Apple Music?
Jag är själv osäker men låtar du redan har tillgång till via iTunes eller Apple Music behöver väl inte matchas, låter lite dumt i mina öron, men som sagt, jag är själv osäker på detta just nu

Ursprungligen av Adzam 1:

Vad menar du med "egna" låtar? Mitt musikbibliotek består i princip bara av låtar som ligger på min hårddisk — alltså inga nedladdade låtar från Apple Music.

När jag tidigare har aktiverat funktionen iCloud-musikbibliotek har mina låtar antingen markerats med "Apple Music" eller "Överförd" som iCloud-status. Sedan i morse markeras dock en femtedel av låtarna som "Matchad". Betyder inte detta att iTunes Match-funktionaliteten har aktiverats för mig nu?

Oops, du ändra medans jag svarade

Med egna låtar menar jag sådant som inte är köpt via iTunes/Apple Music. Typ från egna CD/Vinyler/kasettband etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2016-07-20 15:44
Ursprungligen av CekariYH:

Har du inga egna låtar heller som inte är köpta på iTunes eller kommer från Apple Music?
Jag är själv osäker men låtar du redan har tillgång till via iTunes eller Apple Music behöver väl inte matchas, låter lite dumt i mina öron, men som sagt, jag är själv osäker på detta just nu

Mitt iTunes-bibliotek består enbart av egna låtar — filer som ligger lokalt på min dator. Dessa låtar har jag tillgång till via iTunes.

Grejen är ju den att Apple Music-matchningen är mycket sämre än iTunes Match-matchningen. Så på min telefon har mitt musikbibliotek varit helt i ordning: live-låtar har ersatts med studiolåtar, omslag har varit fel osv.

Det jag nu hoppas på är att iTunes Match-matchningen löser problemen på min telefon.

Har precis startat min Apple Music prenumeration så ska bli spännande att se vad dom ställer till med denna gång.
När jag tog 3 månaders provet strax efter lanseringen blev det en jädra oreda med allt, dubbla spellistor, matchningar som försvann etc.
En positiv sak jag redan märkt är att min iTunes Match pren. avslutades automatiskt, så hoppas dom inte rör till allt igen, men som vanligt tog jag en extra kopia av iTunes mappen för säkerhets skull så man snabbt kan återställa om dom ställer till det igen.

Va, kan man fortfarande inte spela Beats one (b1) via airplay??? lol

Ett steg i rätt riktning även om iTunes match också har sina brister. Matchningen är inte perfekt där heller även om Apple music var ljusår sämre. Bästa hade varit om de skippar matchningen helt och hållet, då hade man kunnat lyssna på Alac-filer även på sin iPhone.

Kan faktiskt inte se att AM har gjort nånting med mina spellistor/låtar än så länge (efter ett dygn) så det bådar ju gott och förhoppningsvis var också iTunes Match detsamma som AMs.

1
Bevaka tråden