Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i MPRL

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-16 12:02

Har lånat en Coolpix P600 och tagit några bilder på prov.
Anslöt kameran med USB till min MPR för att se hur det funkade.
Bilderna lade sig automatiskt i en mapp. Men jag kan inte få fram de enstaka filerna. Vi nämligen namnge dem eftersom jag brukar söka på namnet. Ex.vis hund. Hittar då alla filer som är döpta till hund.
Datorn meddelar att alla filer är i mappen BILDER, (se bild) men jag kan inte heller där få fram de enstaka filerna.
Hur gör man?
Datorn går med Yosomite.

Varför ska du hålla på och döpa om filerna då de ligger i appen Bilder? Varför inte döpa om dem i Bilder istället?

Dina foton ligger i Bilders bibliotek och du kan enkelt exportera dem till tex skrivbordet eller någon annan mapp, där kan du sedan ändra namnet på filerna om du så vill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-16 12:10

Det är inte meningen att man ska söka på filnamn, utan man ska tagga dem (metadata).
Vill du verkligen fortfarande hålla på med filnamn är det nog bättre att importera dem med Bildinsamling, döpa dem och sedan importera dem till iPhoto/Bilder.

Ursprungligen av torin:

...Anslöt kameran med USB till min MPR för att se hur det funkade...
...Datorn går med Yosomite.

- Tråden i helt fel forum (som vanligt). Forumdelen "Övriga operativsystem" är till för trådar om Windows, Linux, Unix, m.m. (dvs icke-Mac)
- Helt obegriplig rubrik på tråden. Vi som känner dina trådar vet att du hittar på nya förkortningar för din dator hela tiden. Men det blir ju inte så sökbart, precis. Och datormodellen har ju absolut ingenting med frågan att göra, och behöver inte ens nämnas i rubriken.
- Och operativsystemet heter Yosemite, inte Yosomite.
- Försök lägga ner några sekunder extra på att placera trådarna i rätt forumdel, och att sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. Så blir det lättare att få relevanta svar, och det blir mindre jobb för moderatorerna.

I övrigt håller jag med föregående talare. Håll inte på att döpa om filerna. Det spelar ingen roll vad filerna heter. Det är taggarna (metadata) som är det viktiga, så kan du söka efter bilderna inne i programmet "Bilder".

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-16 14:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför ska du hålla på och döpa om filerna då de ligger i appen Bilder? Varför inte döpa om dem i Bilder istället?

Dina foton ligger i Bilders bibliotek och du kan enkelt exportera dem till tex skrivbordet eller någon annan mapp, där kan du sedan ändra namnet på filerna om du så vill.

För det första: Jag har ställt en fråga men istället för att svara på den så kommer ni med motfrågor.

Jag som arbetat som fotograf i hela livet har naturligtvis utarbetat ett system för att hitta mina bilder.
Bifogade bild visar ett av mina stålskåp med analoga bilder. Som ni ser är bilderna sorterade efter objekt. Går jag ex. vis till mappen ONSAL, så fin i den alla bilder som jag tagit där under årens lopp. Detta underlättar om jag vill göra en bok om Onsala. Allt finns på ett ställe.
Alla bilder som jag har digitalt har då följaktligen Onsala först i namnet, sedan bildnr och därefter filändelse.

Att jag nu skulle använda annat system gör det hela bara krångligare.
Åter till min fråga:
Hur gör jag för att få upp filnamnen?

OT, Vad är det här med taggar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-16 14:51

I iPhoto/Bilder får du inte upp filnamnen! Vill du fortfarande ha det så, får du importera först med Bildinsamling, som jag skrev innan. Apple har gjort så, just för att vi ska slippa ändra filnamnen. Istället ska vi tagga bilderna med ONSALA xxxx, då hittar iPhoto/Bilder dem direkt. Dessutom kan varje bild ha flera olika taggar, t ex både ONSALA och Morfar och tåg. Så söker du på ONSALA får du upp bilden (ihop med alla andra som har samma tagg), likaså om du söker på Morfar eller tåg. Taggar är överlägset filnamnssökningar. Om du har en bild med Morfar vid ett tåg i ONSALA, vad ska du döpa den filen till?
Det är ett helt annat tänk! Visst kan du hålla kvar vid det gamla, men då får du gå omvägen via Bildinsamling, som jag skrev om i inlägg #3. Ibland måste man lära om, för att få det enklare/bättre

http://www.99mac.se/artikel/6850-guide-kom-ig...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.621012/bilder...
https://support.apple.com/sv-se/HT202754

Senast redigerat 2016-07-16 15:06
Ursprungligen av torin:

För det första: Jag har ställt en fråga men istället för att svara på den så kommer ni med motfrågor.

Jag som arbetat som fotograf i hela livet har naturligtvis utarbetat ett system för att hitta mina bilder.
Bifogade bild visar ett av mina stålskåp med analoga bilder. Som ni ser är bilderna sorterade efter objekt. Går jag ex. vis till mappen ONSAL, så fin i den alla bilder som jag tagit där under årens lopp. Detta underlättar om jag vill göra en bok om Onsala. Allt finns på ett ställe.
Alla bilder som jag har digitalt har då följaktligen Onsala först i namnet, sedan bildnr och därefter filändelse.

Att jag nu skulle använda annat system gör det hela bara krångligare.
Åter till min fråga:
Hur gör jag för att få upp filnamnen?

OT, Vad är det här med taggar?

!. Stäng av att Bilderappen automatisk öppnas när du kopplar kameran: How to Stop Photos Opening Automatically on Mac OS X when iPhone or Camera Connects/
2. Använd programmet Bildinsamlingar för att spara bilder från din kamera till valfri mapp.

Ursprungligen av torin:

För det första: Jag har ställt en fråga men istället för att svara på den så kommer ni med motfrågor.

Jag som arbetat som fotograf i hela livet har naturligtvis utarbetat ett system för att hitta mina bilder.
Bifogade bild visar ett av mina stålskåp med analoga bilder. Som ni ser är bilderna sorterade efter objekt. Går jag ex. vis till mappen ONSAL, så fin i den alla bilder som jag tagit där under årens lopp. Detta underlättar om jag vill göra en bok om Onsala. Allt finns på ett ställe.
Alla bilder som jag har digitalt har då följaktligen Onsala först i namnet, sedan bildnr och därefter filändelse.

Att jag nu skulle använda annat system gör det hela bara krångligare.
Åter till min fråga:
Hur gör jag för att få upp filnamnen?

OT, Vad är det här med taggar?

Inte speciellt öppen för nytänk. Rätt trött på din näsvishet faktiskt, så bäst för oss båda är nog om jag inte försöker hjälpa dig i framtiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-16 22:05
Ursprungligen av torin:

Har lånat en Coolpix P600 och tagit några bilder på prov.
Anslöt kameran med USB till min MPR för att se hur det funkade.
Bilderna lade sig automatiskt i en mapp. Men jag kan inte få fram de enstaka filerna. Vi nämligen namnge dem eftersom jag brukar söka på namnet. Ex.vis hund. Hittar då alla filer som är döpta till hund.
Datorn meddelar att alla filer är i mappen BILDER, (se bild) men jag kan inte heller där få fram de enstaka filerna.
Hur gör man?
Datorn går med Yosomite.

Jag måste nog också sälla mig till din hjälpare/ledstjärnor som besvarar dina frågor.

Varför? Jo:

* med våtfilm som har du haft begränsade möjligheter att katalogisera dina alster. Ditt arkivskåp med mappar är så långt som det går att komma med den tekniken och den metoden. Möjligen hade en analog metadata-lösning fungerat med en/flera separat bok där du hade kunnat skriva ned flera sökord för samma bild. Men det är lite utanför denna diskussion.

* med digitalfilm har du helt andra möjligheter och prestanda att hantera och söka bland dina alster. Det har Apple förstått för flera år sedan när man lät köpa in en mycket kompetent mp3-spelare som kunde söka bland alla id3-taggar i musikfilerna. Och sedan har det fortsatt med Spotlight etc och nu även Bilder. Därför har mapp-begreppet helt spelat ut sin roll i och med metadata.

Så du har två val:

* Lyssna på klokskapen hos medlemmarna på 99mac och gör samma systembyte in i den digitala världen: kör med metadata/tagga dina bilder för en bättre och snabbare användande av dina bilder.

* Fortsätt med att endast kunna söka på ett sökbegrepp per bild och kör den (analoga) mapp-tekniken. Hjälpen och förslagen till dina lösningar kommer dessvärre inte att kunna dra nytta av dina investeringar i ny datorutrustning som du gör.

Lycka till med dina nya taggade(!) digitalbilder!

PS. Filnamn har alltså helt spelat ut sin roll i MacOS då Spotlight söker på fullindexerat innehåll & metadata (förutom filnamn förstås). Dessutom får filnamnet bara vara 255 tecken långt, medan innehåll och metadata inte har någon gräns.

Senast redigerat 2016-07-17 16:26
1
Bevaka tråden