Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta från Evernote till Apples Anteckningar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund - Åre
  • 2016-07-08 13:12

Tack för det!
Hade precis börjat flytta manuellt men det fungerade hur bra som helst att exportera/importera ??
Hejdå Evernote...

Ursprungligen av Jedih:

En stor fördel med Evernote är att allt man skannar in, OCR-skannas av Evernote (om det finns text i bilden vill säga) och det blir automatiskt sökbart. Sjukt smidigt och det är framförallt det som gör att jag stannar kvar som betalande kund!

Funkar inte det med Anteckningar med?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-09 15:35
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Funkar inte det med Anteckningar med?

Nej.

Evernote är sjukt smidigt för att scanna kvitton.
Drar ner notiscentret, klickar på kameran, håller upp mobilen framför kvitton och Evernoteappen fotar automagiskt av kvitton (men inte bakgrunden). Truck på spara. Evernote rätar ut bilden, fixar kontrast och OCR:ar bilden. Sen slänger jag kvittot och kommer hem utan dessa papperslappar som bleknar och som man inte kan hitta när man väl behöver byta/lämna tillbaka något.
Sen kan man alltså söka på valfri text och få fram hela kvittot.

Ursprungligen av reboot81:

Nej.

Evernote är sjukt smidigt för att scanna kvitton.
Drar ner notiscentret, klickar på kameran, håller upp mobilen framför kvitton och Evernoteappen fotar automagiskt av kvitton (men inte bakgrunden). Truck på spara. Evernote rätar ut bilden, fixar kontrast och OCR:ar bilden. Sen slänger jag kvittot och kommer hem utan dessa papperslappar som bleknar och som man inte kan hitta när man väl behöver byta/lämna tillbaka något.
Sen kan man alltså söka på valfri text och få fram hela kvittot.

Jag är nyfiken. Hur får du igång Evernote automatiskt när du tar ett foto?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken. Hur får du igång Evernote automatiskt när du tar ett foto?

Det är väl Evernote Scannable som fixar det.

Ursprungligen av adress@mac:

Det är väl Evernote Scannable som fixar det.

Jag hade inte koll på att det gick att byta ut default appen för kameran

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-09 22:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken. Hur får du igång Evernote automatiskt när du tar ett foto?

Jag kör alltså med Evernotes Widget i Notiscentret, inte med standardkameran i iOS kontrollcenter.

Har inte provat Scannable, men dess funktioner ser ut att vara samma som Evernotes widget.

Ursprungligen av reboot81:

Jag kör alltså med Evernotes Widget i Notiscentret, inte med standardkameran i iOS kontrollcenter.

Har inte provat Scannable, men dess funktioner ser ut att vara samma som Evernotes widget.

Jo, jag insåg efter några funderingar igår kväll att jag slarvläste och läste "kontrollcentret" istället för "notiscentret"

Sorry

Om Scanbot bara hade haft en widget (och om Scanbot fungerade med IOS10) så hade den kunnat vara ett alternativ eftersom den också erbjuder samma typ av funktionalitet. Jag använder den för att lagra mina kvitton i Dropbox.

Får jag sno den här tråden! Varför är det inte möjligt att spara i valfri mapp när man sparar en sida från Safari? Man kan alltså inte skapa en ny anteckning och spara ner den i valfri mapp direkt i Safari. Märkligt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Får jag sno den här tråden! Varför är det inte möjligt att spara i valfri mapp när man sparar en sida från Safari? Man kan alltså inte skapa en ny anteckning och spara ner den i valfri mapp direkt i Safari. Märkligt.

Eh va, pratar du Anteckningar eller Safari?
Så fort jag spara något nytt från vilket som får jag upp en spara dialog där jag kan välja disk/mapp.
Har jag redan sparat så sparas den på samma ställe, vill jag spara på ett annat ställe kan man ju välja "Spara som"
Om du vill ha en större dialogruta när du sparar tryck på nedåtpilent till höger bredvid inmatningsfältet högst upp i dialogen så får du en lättare väg till enheter och mappar..

Ursprungligen av CekariYH:

Eh va, pratar du Anteckningar eller Safari?
Så fort jag spara något nytt från vilket som får jag upp en spara dialog där jag kan välja disk/mapp.
Har jag redan sparat så sparas den på samma ställe, vill jag spara på ett annat ställe kan man ju välja "Spara som"
Om du vill ha en större dialogruta när du sparar tryck på nedåtpilent till höger bredvid inmatningsfältet högst upp i dialogen så får du en lättare väg till enheter och mappar..

I Safari kan man ju spara ner en URL i anteckningar (till exempel ett recept). Jag kan bara spara ner en URL från safari till anteckningar antingen i en redan befintlig anteckning, eller skapa en ny anteckning. Inte skapa en helt ny anteckning och placera den i valfri mapp direkt från safari.

Menar du Dela? I så fall varför gå den vägen via Anteckningar? Eller vill du ha en anteckning för varje URL du sparar?

Du kan ju spara som Webbarkiv via ”Spara som…” i valfri map.

Ursprungligen av CekariYH:

Menar du Dela? I så fall varför gå den vägen via Anteckningar? Eller vill du ha en anteckning för varje URL du sparar?

Du kan ju spara som Webbarkiv via ”Spara som…” i valfri map.

Man kan väl inte göra en helt ny anteckning i valfri mapp direkt från safari?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Man kan väl inte göra en helt ny anteckning i valfri mapp direkt från safari?

Nej, inte vad jag hittat.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-09 09:29

Tips här finns senaste apparna som stödjer onenote integrering
https://www.onenote.com/apps

mIcrosoft uppdaterar den så fort nya kommer in vad jag vet..

Oops glömde så klart Office lens som är gratis från ms för att scanna in dokument/foton etc till ex onenote/onedrive osv..

Bevaka tråden