Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda husets nätverksuttag för vidarekoppling?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybyggt hus dit man installerat nätverksuttag i varje rum, det är sedan dragna i kanaler till tvättstugan.
När fibern drogs in så gjordes det till vardagsrummet (som sitter i andra delen av huset).

Kan jag använda uttaget i väggen som en skarvsladd enligt följande kopplingsscenario:

Fiberswitch i vardagsrummet
- kat5e kabel till vägguttag i väggen
- vägguttagets kabel går till tvättstugan
- kat5e-kabel i tvättstugan ansluts till en router
- kabel från sovrummets vägguttag ansluts till samma router
- Dator ansluts med kat5e-kabel till sovrummets vägguttag

?

Har lite svårt att förstå, nästan lättare om du ritar upp - men ja, det låter OK.

Hur ser det ut i tvättstugan där alla kanalerna mynnar ut? Kan du skilja ut vilken kanal som kommer från vardagsrummet, sovrummet, osv? I så fall bör det inte vara något problem att uppnå det du vill.

En bild, kanske?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-12 15:52

Men varför drog man in fibern i vardagsrummet?

Ursprungligen av frazze:

Men varför drog man in fibern i vardagsrummet?

Min gissning:

Vardagsrummet blev den kortaste vägen från fiberns huvudledning, och jättehög tilläggskostnad för att dra längre väg över tomten.

(Men i ett nybyggt hus borde man ha kunnat planera det lite bättre)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur ser det ut i tvättstugan där alla kanalerna mynnar ut? Kan du skilja ut vilken kanal som kommer från vardagsrummet, sovrummet, osv? I så fall bör det inte vara något problem att uppnå det du vill.

En bild, kanske?

Nej det kan jag tyvärr inte, 8 trådstumpar ur väggen bara så kommer få prova mig fram.

Ursprungligen av frazze:

Men varför drog man in fibern i vardagsrummet?

Fast avgift där de drar närmaste vägen från fiberanslutning in till hus.
Det råkade bli vardagsrum.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min gissning:

Vardagsrummet blev den kortaste vägen från fiberns huvudledning, och jättehög tilläggskostnad för att dra längre väg över tomten.

(Men i ett nybyggt hus borde man ha kunnat planera det lite bättre)

Är inte mitt hus det gäller utan en väns, men huset byggdes före fibern kom till området.
(nybyggt villaområde)

Ursprungligen av Krokodilen:

...8 trådstumpar ur väggen bara så kommer få prova mig fram.

Ok, men när du har hittat den så föreslår jag följande:

- Kabel från "fiber-lådan" i vardagsrummet till vägguttag i vardagsrummet.
- Kabel från "den rätta trådstumpen" i tvättstugan till routern.
- Kabel från routern till en switch.
- De övriga 7 trådstumparna ansluts till switchen.
- Sen har du internet via vägguttagen i de 7 rummen. Det blir bara vardagsrummet som blir utan.

Om routern har 7 eller fler utgångar så kan du strunta i switchen.

Om du inte vill ansluta alla 7 rummen, utan bara sovrummet, så kan du också strunta i switchen, och ansluta trådstumpen från sovrummet till routern.

Ursprungligen av Krokodilen:

Är inte mitt hus det gäller utan en väns, men huset byggdes före fibern kom till området.
(nybyggt villaområde)

Och när man planerade och byggde huset - och valde tvättstugan som samlingspunkt - så hade man ingen aning om att fibern skulle komma till området?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-12 23:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och när man planerade och byggde huset - och valde tvättstugan som samlingspunkt - så hade man ingen aning om att fibern skulle komma till området?

Oavsett fiber, DSL etc så lägger man anslutning/terminering och spridningspunkt i samma rum. Väl?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-13 00:10

Jo, men i tvättstugan? Att fiber kommer dit är ganska otroligt, att man har telefonjack för ADSL där är ganska otroligt, ComHem-uttag likaså.
Varför vill man öht installera elektronik i det fuktigaste rummet i hela huset? Låter inte så smart, tycker jag.
Men ditt förslag på lösning funkar. Kanske slå av ev wifi på routern och sätta upp en AP mer centralt.

1
Bevaka tråden