Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DisplayPort skärm med USB-hub?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-08 18:05

Hej!

Någon som har koll på en skärm med DisplayPort/Thunderbolt så att man kan koppla ihop den med en kabel till datorn och sedan koppla tangentbord och USB minnen till skärmen?

Ursprungligen av zeppo:

Hej!

Någon som har koll på en skärm med DisplayPort/Thunderbolt så att man kan koppla ihop den med en kabel till datorn och sedan koppla tangentbord och USB minnen till skärmen?

Alla monitorer med Thunderbolt fungerar så.

Är det till en Mac kan du inte få USB via displayport med undantag Macbook som har USB type-c.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-07 09:17

Är till en Mac mini. Hittar tyvärr inga skärmar med Thunderbolt utom Apples egna 27a, letar dock efter nåt i 22-24".

Thunderbolt-skärmen är något alldeles eget i och med att den har den här funktionen. Displayport hanterar inte usb. För att använda den inbyggda usb-hubben behöver du dra en separat kabel. Och det är just det, en usb-hubb under samma skal som skärmen. Usb-funktionen har vanligtvis utöver strömförsörjning ingen som helst förbindelse med skärmen i övrigt.

LG har ett gäng TB-skärmar. Vissa är billigare än, men inte mindre än, Apples skärm.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Thunderbolt-skärmen är något alldeles eget i och med att den har den här funktionen. Displayport hanterar inte usb. För att använda den inbyggda usb-hubben behöver du dra en separat kabel. Och det är just det, en usb-hubb under samma skal som skärmen. Usb-funktionen har vanligtvis utöver strömförsörjning ingen som helst förbindelse med skärmen i övrigt.

DisplayPort 1.2 har stöd för att köra USB. Och Apple har stöd för DP 1.2 på Thunderbolt-porten åtminstone på nyare datorer. Så rent tekniskt ska det gå. Huruvida Apple valt att implementera eller stödja detta är en annan sak.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

DisplayPort 1.2 har stöd för att köra USB. Och Apple har stöd för DP 1.2 på Thunderbolt-porten åtminstone på nyare datorer. Så rent tekniskt ska det gå. Huruvida Apple valt att implementera eller stödja detta är en annan sak.

Ja det finns med i DisplayPort-standarden. Men jag har svårt att hitta nån produkt som stödjer detta; antingen från Apple eller annan part.

Du får leva med en extra sladd.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

DisplayPort 1.2 har stöd för att köra USB. Och Apple har stöd för DP 1.2 på Thunderbolt-porten åtminstone på nyare datorer. Så rent tekniskt ska det gå. Huruvida Apple valt att implementera eller stödja detta är en annan sak.

Ja, fast har du ett exempel på en sådan produkt?

Bara för att det finns beskrivet på papper i en standard (och det går att läsa på Wikipedia etc.) betyder inte att alltid är det bara är något "rent tekniskt". Tillverkarna av kretsuppsättningar måste bygga in funktionen och det måste fungera i båda ändarna, dvs både grafikkretsarna i datorn och i skärmen. Mig veterligen fungerar inte usb över Displayport i någon ände. Men det vore givetvis intressant att se exempel på motsatsen.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ja, fast har du ett exempel på en sådan produkt?

Bara för att det finns beskrivet på papper i en standard (och det går att läsa på Wikipedia etc.) betyder inte att alltid är det bara är något "rent tekniskt". Tillverkarna av kretsuppsättningar måste bygga in funktionen och det måste fungera i båda ändarna, dvs både grafikkretsarna i datorn och i skärmen. Mig veterligen fungerar inte usb över Displayport i någon ände. Men det vore givetvis intressant att se exempel på motsatsen.

Nej, det har jag inte. Allt jag försöker säga är att rent tekniskt är det möjligt eftersom standarden tillåter det. Så det skulle mycket väl kunna dyka upp (även om jag misstänker att chansen är liten med Thunderbolt3 runt hörnet).

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Nej, det har jag inte. Allt jag försöker säga är att rent tekniskt är det möjligt eftersom standarden tillåter det. Så det skulle mycket väl kunna dyka upp (även om jag misstänker att chansen är liten med Thunderbolt3 runt hörnet).

Om jag fick en krona för varje gång någonting "...tillåts enligt teknisk standard..." men i praktiken inte efterlevs, skulle jag vid de här laget ha råd med... tja... en rulltårta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-12 16:52

Jag får nog nöja mig med att dra en separat kabel!

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-07-13 06:49

Jag har en sån här - DP och USB 3.0 med en kabel till datorn

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...

Senast redigerat 2016-07-13 07:35
Ursprungligen av oskich:

Jag har en sån här - DP och USB 3.0 med en kabel till datorn

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_ti...

Det var ju intressant. Synd att det inte var en 4K-skärm, vilket är vad jag var på jakt efter. Men jag ser att de har andra som möter det kravet. Får undersöka vidare.
Var har du för dator när du kör detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-14 18:39

Vad har du för dator? Sitter på en Mac mini late 2012 här, lite osäker om den stödjer DisplayPort 1.2, hittar ingen info på nätet heller.

Ursprungligen av zeppo:

Vad har du för dator? Sitter på en Mac mini late 2012 här, lite osäker om den stödjer DisplayPort 1.2, hittar ingen info på nätet heller.

https://support.apple.com/en-us/HT202638

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-14 19:52

Jag hittade inte så mycket info om det på den länken, vare sig nu eller tidigare

Ursprungligen av zeppo:

Vad har du för dator? Sitter på en Mac mini late 2012 här, lite osäker om den stödjer DisplayPort 1.2, hittar ingen info på nätet heller.

Modell 2012 av Mac mini har en thunderbolt-port av generation 1.
Den stödjer bara displayport 1.1a.

Många glömmer att dagens Mac inte har minidisplayport utan en thunderbolt-port med sina egna specifikationer och vad som stöds över porten.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-07-15 06:48
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Det var ju intressant. Synd att det inte var en 4K-skärm, vilket är vad jag var på jakt efter. Men jag ser att de har andra som möter det kravet. Får undersöka vidare.
Var har du för dator när du kör detta?

Mkt trevlig skärm - Kör den dock till min PC (Asus G20 med Nvidia Geforce 970), har inte provat med Macen...

Ursprungligen av oskich:

Mkt trevlig skärm - Kör den dock till min PC (Asus G20 med Nvidia Geforce 970), har inte provat med Macen...

Har du tillgång till (eller känner någon med) en modern Macbook Pro med Thunderbolt2 så att du kan testa? Vore onekligen värdefullt att höra om det funkar.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Har du tillgång till (eller känner någon med) en modern Macbook Pro med Thunderbolt2 så att du kan testa? Vore onekligen värdefullt att höra om det funkar.

Har du möjlighet att testa detta, @oskish?

1
Bevaka tråden