Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Biblioteket kunde inte öppnas" (Bilder)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-03 17:22

Funkar normalt klockrent. Bilder och dess bildbibliotek, hos mig.

Nu har det strulat ett par dagar. När programmet startar och "connectar" med biblioteket.
Hamnade i ett biblioteket-måste-reparera-läge och fullföljde det. Tog lång tid men till slut hade övningen tickat i mål.

Å allt var frid och fröjd igen. En stund.
Efter omstart av datorn så funkar det nu inte igen. Nu får jag inget meddelande om reparera-behov men kan inte komma åt biblioteket och därmed våra foton, alls.

Se skärmdump.

(Biblioteket finns på en fräsch NAS, precis som diverse andra filer - och inga bekymmer där.)

Hmm...
?

  • Medlem
  • 2016-07-04 20:12

Bilder, denna sorgliga ursäkt till fullvärdigt program. Bara namnets pretentiösa minimalism avskräcker (försök googla på problemlösningar...). Kanske kan bli något i Sierra, dock.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-05 21:09
Ursprungligen av Tommy66:

Funkar normalt klockrent. Bilder och dess bildbibliotek, hos mig.

Nu har det strulat ett par dagar. När programmet startar och "connectar" med biblioteket.
Hamnade i ett biblioteket-måste-reparera-läge och fullföljde det. Tog lång tid men till slut hade övningen tickat i mål.

Å allt var frid och fröjd igen. En stund.
Efter omstart av datorn så funkar det nu inte igen. Nu får jag inget meddelande om reparera-behov men kan inte komma åt biblioteket och därmed våra foton, alls.

Se skärmdump.

(Biblioteket finns på en fräsch NAS, precis som diverse andra filer - och inga bekymmer där.)

Hmm...
?

Precis detta problem fick jag nyss. Mycket märkligt.

Ursprungligen av The Cat:

Precis detta problem fick jag nyss. Mycket märkligt.

Hade även du ditt bibliotek på en NAS-disk? Att köra sitt bibliotek från en skiva i ett annat format än HFS+ (Mac OS Extended journalförd) kan leda till problem i längden.

Senast redigerat 2016-07-05 22:56
Ursprungligen av pushloop:

Hade även du ditt bibliotek på en NAS-disk? Att köra sitt bibliotek från en skiva i ett annat format än HFS+ (Mac OS Extended journalförd) kan leda till problem i längden.

Problemet är att iPhoto/Bilder-arkivet bara är en stor fil (container), det blir lätt korrupt pga sin storlek och hur det är uppbyggt. Inte mycket "hiccups" behövs för att det ska bli korrupt, Bilder kraschar, långsam hårddisk/skrivning t.ex.

Inte pga vilket filsystem det ligger på.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-07-06 05:27
Ursprungligen av pushloop:

Hade även du ditt bibliotek på en NAS-disk? Att köra sitt bibliotek från en skiva i ett annat format än HFS+ (Mac OS Extended journalförd) kan leda till problem i längden.

Köpte en ny iMac igår och flyttade mitt gamla system till mitt nya med Time Machine. Trodde felet berodde på detta. Men icke. Imorse hoppade allt igång utan problem. Som sagt. Mycket mystiskt....

Ursprungligen av keptang:

Problemet är att iPhoto/Bilder-arkivet bara är en stor fil (container), det blir lätt korrupt pga sin storlek och hur det är uppbyggt. Inte mycket "hiccups" behövs för att det ska bli korrupt, Bilder kraschar, långsam hårddisk/skrivning t.ex.

Inte pga vilket filsystem det ligger på.

Nej, biblioteket är inte en enda stor fil, det är det som är vitsen med biblioteket Precis som med en app är det i princip en mapp med filer i som hänger ihop på olika sätt och är beroende av varandra. Och vitsen med journalföring i HFS+ är att förhindra att data blir korrupt, vilket är huvudanledningen till att man bör använda det för stora bibliotek, eftersom risken för att sammanhängande data ska bli korrupt ökar i takt med dess storlek.

Time Machine använder hårda länkar för att minska den faktiska datamängden och gör att datan kan finnas flera ställen samtidigt (mapparna för resp. backup), så det är en annan slags lösning.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-06 10:17

Inte testat än men kan det vara läge att hoppa tillbaka i tiden med TM? Utsikter för att det löser biffen?

Ursprungligen av pushloop:

Nej, biblioteket är inte en enda stor fil, det är det som är vitsen med biblioteket

Då hade det inte varit användbart på ett annat filsystem än HFS+ överhuvudtaget, säger sig självt.

@Tommy66, har du en säkerhetskopia så borde det lösa problemet om den inte gjort en säkerhetskopia på ett korrupt bibliotek.

Ursprungligen av keptang:

Då hade det inte varit användbart på ett annat filsystem än HFS+ överhuvudtaget, säger sig självt.

@Tommy66, har du en säkerhetskopia så borde det lösa problemet om den inte gjort en säkerhetskopia på ett korrupt bibliotek.

Det hänger ju tyvärr på NAS:en och den mjukvara som står för felkorrigeringen på den, det är därför det inte är att rekommendera utan vidare. Uppenbarligen kan det fungera, men det kan också öka risken för problem av det här slaget, det är bara att Googla på problemet då det förekommit i många år.

Ursprungligen av pushloop:

Det hänger ju tyvärr på NAS:en och den mjukvara som står för felkorrigeringen på den, det är därför det inte är att rekommendera utan vidare. Uppenbarligen kan det fungera, men det kan också öka risken för problem av det här slaget, det är bara att Googla på problemet då det förekommit i många år.

Inte alls.

Problemet kan uppstå oavsett om man har sitt bibliotek på sin dators hårddisk eller en NAS. Det borde du se om du Googlar på problemet, eller bara tittar på trådar här på 99mac. Men det bör väl du veta.

Felet uppstår pga hur det är designat från början och att det endast använder ett stort arkiv. Till skillnad mot hur iTunes-bibliotek fungerar t.ex.

Hur som helst så hjälper det inte @Tommy66. Trasigt är det. Hoppas säkerhetskopian fungerade?

Senast redigerat 2016-07-06 23:19
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-07 09:41
Ursprungligen av Tommy66:

Inte testat än men kan det vara läge att hoppa tillbaka i tiden med TM? Utsikter för att det löser biffen?

Vad tror ni om ovan?
Egentligen är det väl riskfritt att testa - man kan väl hoppa framåt i tiden sen igen?
Dessutom så betyder väl en tidsresa alltid att samtliga filer av typen dokument och bilder finns kvar/tillgängliga oavsett vilket TM-datum man stannar vid? Allt som är skapat/sparat vid dagens (idag) datum.

Ursprungligen av keptang:

@Tommy66, har du en säkerhetskopia så borde det lösa problemet om den inte gjort en säkerhetskopia på ett korrupt bibliotek.

Finns säkerhetskopia på annan ort. Utöver TM-disken.
Den är då såklart ("dessvärre") inte lika uppdaterad som NAS- eller TM-versionen. Men givetvis bättre än ingenting (!) om det skulle vara enda utvägen. Men så illa skall det väl inte behöva bli...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-07 12:27

Å så funkar det igen...

Åtgärd?
Lyckades aktivt få Bilder att köra Reparera - och det löste det hela (dessutom betydligt fortare än tidigare "försök").
Alt + cmd vid programstart.

Hoppas det inte är tillfälligt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-11 16:37

Å så samma visa igen...

Vad är detta - vad kan ha hänt på sistone (i a f hos mig) som gör att biblioteket nu efter flera år utan bekymmer börjar strula på det här viset?

Jag har inte gått över till El Capitain än (lite taskiga erfarenheter från inkompatibilitet med husets HP-skrivare/scanner), kan det på något sätt förklara detta? Att stabiliteten i Bilders bildbibliotek liksom nu är högre med ("tänkt för") El Capitain?? Långsökt... men jag kommer inte på ngt annat...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-14 10:29

Det svajar fram och tillbaka.
På väg att klicka på uppdatera till El Capitain.

Fråga: finns det något bra alternativ för (oss mackare) till Bilder?
Som inte kostar skjortan (läs: jag har inga ambitioner att bli stor-redigerare)?
Å till vilket jag då enkelt importerar befintligt bild/video-bibliotek.

... å som är stabilt även sommaren 2016...

Om det nu är till nån tröst så kör jag senaste Bilder och El Capitan, och det var många år sen jag hade problem med Bilder/iPhoto (bortsett från Bildströmmen, men det är en annan typ av problem). Har 30.000 bilder +.

Vad jag försöker säga är att det kan vara värt att uppdatera till El Capitan.

Min erfarenhet säger att det blir trubbel så snart man lägger iPhotos/Bilder-biblioteket på en NAS. Beroende på vilken NAS du har så finns det oftast motsvarande tjänst fast från tillverkaren av NAS:en som du kan testa.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-17 12:04
Ursprungligen av carlsson:

Om det nu är till nån tröst så kör jag senaste Bilder och El Capitan, och det var många år sen jag hade problem med Bilder/iPhoto (bortsett från Bildströmmen, men det är en annan typ av problem). Har 30.000 bilder +.

Vad jag försöker säga är att det kan vara värt att uppdatera till El Capitan.

Håller tummarna nu då. Har precis uppdatera till El Capitain.
Första försöket, klickade igång Bilder, var negativt (kunde ej köra bildbiblioteket) men har startat i Reparera-"läge" nu.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Min erfarenhet säger att det blir trubbel så snart man lägger iPhotos/Bilder-biblioteket på en NAS. Beroende på vilken NAS du har så finns det oftast motsvarande tjänst fast från tillverkaren av NAS:en som du kan testa.

Sådan lösning vill jag undvika. Familjens fotovisning sker till 90 % på platt-TV:n via Apple-TV - så måste ha lösning som funkar med detta.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-06 14:16
Ursprungligen av Tommy66:

Funkar normalt klockrent. Bilder och dess bildbibliotek, hos mig.

Nu har det strulat ett par dagar. När programmet startar och "connectar" med biblioteket.
Hamnade i ett biblioteket-måste-reparera-läge och fullföljde det. Tog lång tid men till slut hade övningen tickat i mål.

Å allt var frid och fröjd igen. En stund.
Efter omstart av datorn så funkar det nu inte igen. Nu får jag inget meddelande om reparera-behov men kan inte komma åt biblioteket och därmed våra foton, alls.

Se skärmdump.

(Biblioteket finns på en fräsch NAS, precis som diverse andra filer - och inga bekymmer där.)

Hmm...
?

Uppdatering till El Capitain löste tyvärr inte problemet.
Det är fortsatta bekymmer med bildbiblioteket.

Varje gång som jag startar om datorn (vilket man ju är piskad att göra emellanåt, inte bara vid strömavbrott utan såklart även vid diverse uppgraderingar på datorn) så måste Reparera-övningen genomföras.
Samma visa är det om jag avslutar Bilder och startar upp det igen.

En lika irriterande bieffekt är att detta gör att även bildvisning på Apple TV via iTunes strular.
iTunes hittar inte det den ska (fotona/biblioteket/Bilder-programmet) när man jobbar med Välj bilder att dela med Apple TV. Det ser då ut enl bifogad bild.

Alltihop är riktigt irriterande - och ger en osäkerhetskänsla inför bildvisning för familj och vänner.

Har kört hela kittet med att stänga ner allt som har med datorn att göra (dragit ut strömkabeln ur iMacen etc) samt även Säker start men så snart jag alltså tvingas starta om datorn eller rättare sagt Bilder av någon anledning, så återkommer problemet.

Kan lösningen vara att byta bildhanteringsprogram - och i så fall till vilket - eller finns problemet någon annanstans, typ i iTunes?

Problemen började inte när jag skaffade NAS och la mediafilerna där utan när iPhoto blev Bilder.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-07 10:43
Ursprungligen av Tommy66:

...

Varje gång som jag startar om datorn (vilket man ju är piskad att göra emellanåt, inte bara vid strömavbrott utan såklart även vid diverse uppgraderingar på datorn) så måste Reparera-övningen genomföras.
Samma visa är det om jag avslutar Bilder och startar upp det igen.

En lika irriterande bieffekt är att detta gör att även bildvisning på Apple TV via iTunes strular.
iTunes hittar inte det den ska (fotona/biblioteket/Bilder-programmet) när man jobbar med Välj bilder att dela med Apple TV. Det ser då ut enl bifogad bild.

...

Problemen började inte när jag skaffade NAS och la mediafilerna där utan när iPhoto blev Bilder.

Jag får korrigera mig gällande när problemen startade.

Det förstnämnda, att bildbiblioteket inte kan öppnas utan att köra Reparera-övningen, började INTE när iPhoto blev Bilder utan ett år senare och efter (typ en månad) att jag flyttat bildbiblioteket till nyinköpta NASen.

Det andra bekymret, att iTunes emellanåt inte hittar foton att visa på ATVn, började dock i samband med att jag uppgraderade till Bilder - våren 2015. Det kan förtydligas att detta bekymmer inte är kopplat till det förstnämnda utan uppstår även när Bilder inkl bildbiblioteket är helt up ´n running.

Kan det månne vara idé att göra om skapandet av bildbibliotek, om jag uttrycker mig så? D v s att börja från scratch. Jag kanske är ute och cyklar (minns ju att biblioteket från iPhoto importerades) och att detta inte är möjligt men hur gör man då i så fall? Någon form av "insamling av alla familjens fotofiler") är det jag i så fall ser framför mig. Detta för att ffa komma tillrätta med problem numero 1, att inte behöva köra Reparera-steget vid varje uppstart av Bilder.

Att det inte skulle gå att få stabilt med NAS-lösning känns långsökt. Biblioteket funkar bevisligen, när det har reparerats, men nästa sekund (efter omstart) kräver Bilder ny renovering...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-07 11:04

Jag slänger mig handlöst ut i felsökardjungeln med följande påstående: klockan i din dator har inte samma källa och synk som klockan i din NAS. Varför säger jag detta?

Jo, för att jag stötte på ett klassiskt problem i utvecklarkretsar när man hade källkoden på en (fil)server och byggde programmen lokalt på en klient. På den tiden (men även idag) så baserade man sig på tidstämplar på filerna för att utröna vad som skulle byggas om. Så om datumet på en källkodsfil hade ett senare datum än slutbinären så skulle man bygga om.
Men vad hände om klockorna på klient och server inte var synkade? Det kunde sluta med att inget byggdes om för att källkodsfilerna alltid hade tidigare tidstämpel än slutbinären trots att man ändrade i källkodsfilen. Kan det möjligen var ett sådant fel som ligger till grund för att Bilder anser att det är fel i bildbiblioteket och därför måste byggas om vid varje programstart? Kanske?

Lycka till!

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-07 17:34
Ursprungligen av frazze:

Jag slänger mig handlöst ut i felsökardjungeln med följande påstående: klockan i din dator har inte samma källa och synk som klockan i din NAS. Varför säger jag detta?

Jo, för att jag stötte på ett klassiskt problem i utvecklarkretsar när man hade källkoden på en (fil)server och byggde programmen lokalt på en klient. På den tiden (men även idag) så baserade man sig på tidstämplar på filerna för att utröna vad som skulle byggas om. Så om datumet på en källkodsfil hade ett senare datum än slutbinären så skulle man bygga om.
Men vad hände om klockorna på klient och server inte var synkade? Det kunde sluta med att inget byggdes om för att källkodsfilerna alltid hade tidigare tidstämpel än slutbinären trots att man ändrade i källkodsfilen. Kan det möjligen var ett sådant fel som ligger till grund för att Bilder anser att det är fel i bildbiblioteket och därför måste byggas om vid varje programstart? Kanske?

Lycka till!

Tack för detta inlägg, bland lianerna.

Loggade in på NASen nyss via dess mjukvara och kunde konstatera att fel tidzon var vald.
Glad i hågen justerade jag den... men nej, det avhjälpte inte problemet med bildbiblioteket vid start av Bilder.

Tyvärr!

För säkerhets skull: Så fort du kommer åt ditt bibliotek. Exportera varenda bild till nån mapp på en "bra" yta.

Bara just för att INTE allt skall gå åt pepparn.
Om du sedan INTE byggt en massa saker inne i bilder kan du starta bilder, välja skapa ett nytt bibliotek och
importera från den där mappen....

Jag har väl 50000 bilder i datorn, bilder på allt från jobbsaker till människor som inte lever längre...skulle det raderas
skulle det kännas jäkla jobbigt en stund.....

Den gamla dängan "Inget existerar förrän det finns på fler än ett ställe" är så himla...rätt.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 07:45
Ursprungligen av Sixten:

För säkerhets skull: Så fort du kommer åt ditt bibliotek. Exportera varenda bild till nån mapp på en "bra" yta.

Om du sedan INTE byggt en massa saker inne i bilder kan du starta bilder, välja skapa ett nytt bibliotek och
importera från den där mappen....

Verkar vara så man/jag får göra yes, om jag skall åstadkomma tanken om att börja om från scratch; att Exportera varenda foto från Bilder till en mapp - för att sedan skapa ett nytt bibliotek som "samlar ihop" allt ihop igen. Eller, som jag nu förstått, så kan jag efter sådan export låta foto-filerna ligga kvar i den mappen (på min NAS, som jag önskar) och ha själva biblioteket på iMacen - vilket enl utsago skulle kunna vara det som löser knuten.

Vid ett Export-arbete så slipper jag i vart fall att jobba med foton från tiden innan (2010) jag gick från PC till Mac, då alla de fotona även finns sparade enl "PC"-struktur som egna filer.

Har du någon erfarenhet av att göra jobbet, att sitta och exportera Stora mängder av foton/videosnuttar från Bilder?

En annan stor fråga att ställa sig blir såklart hur man ser på utsikterna att det nya bildbiblioteket i så fall kommer att lira med Bilder. Om det löser det hela, permanent. Att det verkligen är mitt befintliga bibliotek som på ngt sätt blivit korrupt - att det inte är ngt annat som spökar.
Självfallet får man testa med ett antal foton först - men det lägre antalet (foton) kommer ändå inte att ge ett hundra svar på det.

När du skrev "... inte byggt en massa saker inne i Bilder" menar du då huruvida jag redigerat foton? Eller avser det också alla Händelser/Album jag skapat, att man får göra om det också efter en export-övning?

Du kommer ju åt bilderna från Finder genom att högerklicka på bildbiblioteket och välja "Öppna paket". Den vägen kan du starta om och importera alla bilder igen. Men som tidigare sagts så förlorar du alla händelser etc.

Det skulle också vara intressant att koppla in disken lokalt (alltså inte över nätverk utan via USB/Firewire/Thunderbolt) och se om du får samma resultat. Och när man ändå har den lokalt inkopplad, göra en "Bygga om hela biblioteket"-procedur (Alt+Com vid uppstart av Bilder om jag minns rätt).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-08-09 11:00

Vet inte om jag vågar ropa hej än men mkt tyder nu i a f på det.

Min slutsats är att en inställning i NASen var knuten. Med fundering/tips från annat håll så kunde det konstateras att SMB var aktiverat men inte AFP. Antar att NAS-tillverkaren främst fokar PC och att det legat default och att det inte varit ngt jag haft kunskap att reagera kring vid installation.
När jag nu avaktiverat SMB och enbart kör AFP så verkar det nu funka så som tänkt, d v s utan bekymmer vid uppstart.

Jag har provat ett antal ggr nu att dels avsluta och starta Bilder och dels starta om hela datorn och varje gång funkar det.

Det negativa som tillkommit (vilket jag utan att begripa det härleder till ovanstående förändringar) är att jag får ett par felmeddelande om att det är anslutningsproblem med NASen vid upp/omstart av datorn/iMacen. Men efter några OK-klick så har de båda enheterna skakat tass och funkar som de ska, så med lite tålamod är det ngt jag definitivt kan leva med.

Kanske skall jag ändå fundera på att Exportera alla de foton som jag i nuläget inte har som "rena/egna filer".

Jag har ett minne av att jag, med mestadels PC i ryggsäcken, trodde att Kopiera objekt till Bilder-biblioteket var en "bonus" d v s att man utöver vanlig import även fick en finess i form av integrering i biblioteket/Mac-världen.

Någonstans på resan så kan jag nu också se att jag ändrat någon sådan inställning för fram till 2013 (d v s ett par år efter jag gick från PC till Mac/iPhoto) finns det fotofiler enl "PC"-struktur också.

Så länge Plex-utvecklarna inte skapat stöd för iPhoto/Bilder-biblioteksstruktur så kan det av det skälet också finnas anledning att lägga tid på nämnda Export-övning.

Avhängigt hur lång tid det tar.

Kanske ngt för nästa semester.

Tack för alla funderingar kring lösning och hjälp. Förhoppningsvis både fungerar det nu permanent för mig.

Citat:

Tommy66: Verkar vara så man/jag får göra yes, om jag skall åstadkomma tanken om att börja om från scratch; att Exportera varenda foto från Bilder till en mapp - för att sedan skapa ett nytt bibliotek som "samlar ihop" allt ihop igen. Eller, som jag nu förstått, så kan jag efter sådan export låta foto-filerna ligga kvar i den mappen (på min NAS, som jag önskar) och ha själva biblioteket på iMacen - vilket enl utsago skulle kunna vara det som löser knuten.

Citat:

Vid ett Export-arbete så slipper jag i vart fall att jobba med foton från tiden innan (2010) jag gick från PC till Mac, då alla de fotona även finns sparade enl "PC"-struktur som egna filer.

Citat:

Har du någon erfarenhet av att göra jobbet, att sitta och exportera Stora mängder av foton/videosnuttar från Bilder?

Nja, ett och annat haveri över åren har man ju vart med om...

Citat:

En annan stor fråga att ställa sig blir såklart hur man ser på utsikterna att det nya bildbiblioteket i så fall kommer att lira med Bilder. Om det löser det hela, permanent. Att det verkligen är mitt befintliga bibliotek som på ngt sätt blivit korrupt - att det inte är ngt annat som spökar.
Självfallet får man testa med ett antal foton först - men det lägre antalet (foton) kommer ändå inte att ge ett hundra svar på det.

Du kan inte vara säker på ngt över huvud taget i det här universat; mer än att man skall dö nån gång...
men det är rätt infallsvinkel att börja smått och ta det i delar.

Citat:

När du skrev "... inte byggt en massa saker inne i Bilder" menar du då huruvida jag redigerat foton? Eller avser det också alla Händelser/Album jag skapat, att man får göra om det också efter en export-övning?

Exporterar du det hela som en platt mapp försvinner alla album etc. Man kan ju exportera ett Album i taget till en map med samma namn. Vid import gör man tvärt om - man importerar mappen "Hästar" och väljer sedn tt skapa Albumet "Hästar" i Bilder och markerar då allt från just den importen. Knöligt men så får det nog bli. Om ingen annan har ngn bättre idé.

Har du många bilder som är av stort värde för dig kan jag tipsa om Offsite-backup med t ex CrashPlan eller BackBlaze.
allt kopieras till en backup i molnet - det har räddat mig åtskiiliga ggr. Sök lite här på forumet, det finns trådar om det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-09 22:27
Ursprungligen av Tommy66:

Tack för detta inlägg, bland lianerna.

Loggade in på NASen nyss via dess mjukvara och kunde konstatera att fel tidzon var vald.
Glad i hågen justerade jag den... men nej, det avhjälpte inte problemet med bildbiblioteket vid start av Bilder.

Tyvärr!

Nej, jag pratar inte om tidszon utan om att synka tiden mot en tidserver med NTP på samma sätt som du synkar din dator med NTP.

1
Bevaka tråden