Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta från Evernote till Apples Anteckningar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när Evernote ändrar villkoren för sina gratiskonton och höjer priserna för prenumeranter kan det vara läge att flytta till Apples Anteckningar istället. 99mac guidar dig genom processen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2016-07-01 19:47

Löser dock inte problemet när man även behöver åtkomst på Windows..

Ursprungligen av Creops:

Löser dock inte problemet när man även behöver åtkomst på Windows..

Det här är så klart inget klockrent alternativ om man är pc-användare, men det går att komma åt anteckningarna via webbläsaren genom att logga in på icloud.com.

Onenote är en lämplig kandidat istället kanske. Har inte undersökt om/hur det går att flytta från Evernote till Onenote dock.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har inte undersökt om/hur det går att flytta från Evernote till Onenote dock.

https://blogs.office.com/2016/03/11/make-the-...

De skriver att det även ska komma till Mac.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...De skriver att det även ska komma till Mac.

Vad ska komma till Mac? Onenote har funnits länge.

  • Medlem
  • 2016-07-01 22:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad ska komma till Mac? Onenote har funnits länge.

Ett verktyg för att importera data från Evernote till OneNote.

"We will deliver the Importer tool for Mac in the coming months."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad ska komma till Mac? Onenote har funnits länge.

"The OneNote Importer tool (for Windows initially) migrates all of your Evernote content into OneNote."

Ursprungligen av Redaktionen:

Nu när Evernote ändrar villkoren för sina gratiskonton och höjer priserna för prenumeranter kan det vara läge att flytta till Apples Anteckningar istället. 99mac guidar dig genom processen.

Läs hela artikeln här

Evernote är fortfarande klart prisvärt med tanke på hur grymt smidigt och kraftfullt programmet är! Använder det till allt känns det som, både i jobbet och i privata livet.

Exempelvis har Evernote inneburit att jag slipper förvara några som helst papper längre. Så fort ett brev eller räkning dyker upp så öppnar jag Evernotes scanningsapp Scannable och tar en snabb bild och vips så har jag en pdf i knivskarp upplösning i Evernote. Avbildningarna blir i princip alltid perfekta. Visitkortsscanning med ovan nämnda app är ljusår bättre än alla andra (de är ganska många) som jag har testat. Blir alltid rätt (nästan i alla fall), och om personen finns på Linkedin så connectar jag med personen helt automatiskt. Grymt bra!

Och nej, jag är inte betald av Evernote! Jag bara älskar programmet (har både anteckningsblock, t-shirts, vattenflaska och en svindyr, men superbra datorväska med deras logga på).

Onenote är för övrigt ett råbra alternativ till Apples Anteckningar om man tycker att det saknar funktioner.

Evernote är ju också råbra såklart som tidigare sagt, men det är verkligen dyrt med tanke på att man fortfarande får databegränsningar i free, plus och premium. Man kanske inte kommer upp i 10GB per månad, men tanken om en gräns stör rejält.

För mig är OneNote det enda vettiga då man alltid kommer åt oavsett pryttel eller system och dessutom gratis, och har man Officepaketet så har man också 1 TB att spela med.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Evernote är ju också råbra såklart som tidigare sagt, men det är verkligen dyrt med tanke på att man fortfarande får databegränsningar i free, plus och premium. Man kanske inte kommer upp i 10GB per månad, men tanken om en gräns stör rejält.

Trots att jag använder programmet dagligen som sagt så har jag aldrig ens kommit i närheten av uppladdningsgränsen, så den är väl tilltagen.

Ursprungligen av CekariYH:

För mig är OneNote det enda vettiga då man alltid kommer åt oavsett pryttel eller system och dessutom gratis, och har man Officepaketet så har man också 1 TB att spela med.

Fast då är det väl inte gratis?!? Officepaketet är ju ganska dyrt...

Ursprungligen av kjellebelle:

Fast då är det väl inte gratis?!? Officepaketet är ju ganska dyrt...

Om man nu behöver 1TB, men då får man Office "på köpet" för 54kr/mån.
Annars får man väl några GB gratis hos Microsoft, såg nu att jag har 30GB (+100GB fram till 2017).

Loggade in och såg också att jag får Office 365 + 1TB gratis i ett år, annars 54kr/mån.
Behöver man bara utrymme så finns det 50GB för 16kr/mån.

Evernote Premium kostar 43kr/mån.

Anteckningar finns även i iCloud webb-grässnittet. Numera kommer man åt allt på iCloud/iCloudDrive ävane via vilken webbläsare som helst på vilken datorplattform som helst. T.o.m. alla filer man har på iCloud Drive...och även anteckningar alltså.
För min del har Apples satsning på Anteckningar - ett program jag varot helt beroende av sedan det kom - inneburit att jag inte längre ens sneglar på alternativ. Jag har numera allt jag behöver och mera därtill med Apples iCloud. I just love it och jag antar att det bara kommer att bli bättre och bättre och bättre...

Ursprungligen av Creops:

Löser dock inte problemet när man även behöver åtkomst på Windows..

Synkar alla Anteckningar via Google till mina 3 enheter. Säkerhetskopierar till 1 Password. Fungerar bra för mig sedan några år.

Ursprungligen av kjellebelle:

Fast då är det väl inte gratis?!? Officepaketet är ju ganska dyrt...

...och har man Officepaketet så har man också 1 TB att spela med.

DVS att du får 15GB gratis men om du har/köper Office-paketet får du 1TB.

Ursprungligen av CekariYH:

...och har man Officepaketet så har man också 1 TB att spela med.

DVS att du får 15GB gratis men om du har/köper Office-paketet får du 1TB.

Lägger mina anteckningar i OneDrive där jag har 130GB totalt helt gratis (kommer inte ihåg hur jag fick det dock).

Ursprungligen av keptang:

Loggade in och såg också att jag får Office 365 + 1TB gratis i ett år, annars 54kr/mån.
Behöver man bara utrymme så finns det 50GB för 16kr/mån.

Evernote Premium kostar 43kr/mån.

Där ser man, båda känns klart överkomliga! Själv betalar jag för båda, fast jag fick minsann inte Office gratis, betalade nyss nästan 900 för ett år! Med min matte blir det 75:-/mån. Hur gör man för att bara betala 54:-?

Så här stod det i senaste räkningen från MS, tar det olika pris de jäklarna?!?

Din prenumeration på Office 365 Home förnyas automatiskt den 27 juli 2016. Spara en kopia av det här meddelandet som referens. Här följer en beskrivning av tjänsten:
Det här köpet ger dig rätt till ett årligt abonnemang på Office 365 Home till en kostnad av 899,00 kr (SEK). Abonnemanget förnyas automatiskt varje år och du debiteras det då gällande priset.

Förtydligande: Egentligen är det jobbet som betalar för Evernote, så jag snikar in gratis på den delen...

Senast redigerat 2016-07-03 00:10
Ursprungligen av kjellebelle:

Där ser man, båda känns klart överkomliga! Själv betalar jag för båda, fast jag fick minsann inte Office gratis, betalade nyss nästan 900 för ett år! Med min matte blir det 75:-/mån. Hur gör man för att bara betala 54:-?

Så här stod det i senaste räkningen från MS, tar det olika pris de jäklarna?!?

Din prenumeration på Office 365 Home förnyas automatiskt den 27 juli 2016. Spara en kopia av det här meddelandet som referens. Här följer en beskrivning av tjänsten:
Det här köpet ger dig rätt till ett årligt abonnemang på Office 365 Home till en kostnad av 899,00 kr (SEK). Abonnemanget förnyas automatiskt varje år och du debiteras det då gällande priset.

För en personlig licens så betalar du 54kr/mån (649kr/år) som du ser i mitt screenshot. 75kr/mån (899/år) är för 5 användare.

Ursprungligen av keptang:

För en personlig licens så betalar du 54kr/mån (649kr/år) som du ser i mitt screenshot. 75kr/mån (899/år) är för 5 användare.

Aha, ja det stämmer ju. Jag använder 360 på flera datorer.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Lägger mina anteckningar i OneDrive där jag har 130GB totalt helt gratis (kommer inte ihåg hur jag fick det dock).

Man får ju extra om man autokopierar bilder från mobilen samt om man bjuder in andra att börja använda Onedrive och sedan har det funnits visa andra erbjudanden som kommit och gått också

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-03 11:16
Ursprungligen av Redaktionen:

Nu när Evernote ändrar villkoren för sina gratiskonton och höjer priserna för prenumeranter kan det vara läge att flytta till Apples Anteckningar istället. 99mac guidar dig genom processen.

Läs hela artikeln här

Liten klargörelse på office licensen för dom som diskuterade den lite..

personlig licens så är det 1dator+1platta+1mobil, vilket dom flesta kör om man inte behöver det installerat på fler datorer då får man gå upp till familje prenumerationen.

Så man inte tror att man bara får installera på bara en dator på personlig licens.

Ursprungligen av kjellebelle:

Evernote är fortfarande klart prisvärt med tanke på hur grymt smidigt och kraftfullt programmet är! Använder det till allt känns det som, både i jobbet och i privata livet.

Exempelvis har Evernote inneburit att jag slipper förvara några som helst papper längre. Så fort ett brev eller räkning dyker upp så öppnar jag Evernotes scanningsapp Scannable och tar en snabb bild och vips så har jag en pdf i knivskarp upplösning i Evernote. Avbildningarna blir i princip alltid perfekta. Visitkortsscanning med ovan nämnda app är ljusår bättre än alla andra (de är ganska många) som jag har testat. Blir alltid rätt (nästan i alla fall), och om personen finns på Linkedin så connectar jag med personen helt automatiskt. Grymt bra!

Och nej, jag är inte betald av Evernote! Jag bara älskar programmet (har både anteckningsblock, t-shirts, vattenflaska och en svindyr, men superbra datorväska med deras logga på).

Det är ju busenkelt att scanna av och lägga bilden i valfri anteckning i Apples egna app. Helt gratis dessutom...

Har man som jag 5 Macar, 3 iPads och en iPhone som ska synkas...så håller man sig helst till Apples egna lösningar så långt det bara går.

Anteckningar synkas via iCloud? kan man skapa anteckningsböcker som i Evernote?

Ursprungligen av calinou:

Anteckningar synkas via iCloud? kan man skapa anteckningsböcker som i Evernote?

Använder inte Evernote själv, men min uppfattning är att man inte kan det. Öppna appen och kolla

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2016-07-04 10:38

En stor fördel med Evernote är att allt man skannar in, OCR-skannas av Evernote (om det finns text i bilden vill säga) och det blir automatiskt sökbart. Sjukt smidigt och det är framförallt det som gör att jag stannar kvar som betalande kund!

Ursprungligen av Jedih:

En stor fördel med Evernote är att allt man skannar in, OCR-skannas av Evernote (om det finns text i bilden vill säga) och det blir automatiskt sökbart. Sjukt smidigt och det är framförallt det som gör att jag stannar kvar som betalande kund!

Så även i OneNote.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2016-07-05 10:17
Ursprungligen av keptang:

Så även i OneNote.

Sjysst, det visste jag inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-07 16:10

Tack för tipset om Onenote!

Har använt Evernote sporadiskt med ett gratis konto. Men nu, när de bestämmer sig för att begränsa antalet enheter till två(!) tappar Evernote helt meningen. Onenote verkar vara minst lika bra!

Bevaka tråden