Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple patenterar teknik för att blockera videoinspelning på konserter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har registrerat ett nytt patent som kan avaktivera telefonens kamera vid konserter och liknande, och därmed förhindra fotografering och videoinspelning.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-07-01 08:56
  • Medlem
  • 2016-07-01 09:05

Smart. Kommer säkert inte att utnyttjas av regimer i helt andra sammanhang, o, nej då.

Ursprungligen av Mija:

Apple ansökte om patentet 2011, men har fått det beviljat nu. Uppdaterade artikeln så att detta blir tydligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-01 09:47

Jag tror inte detta blir något. Det krävs även en IRmottagare i telefonen.
Kanske är bra för konsertarrangörer etc, men inte för konsumenten, så jag tror inte allmänheten köper en telefon där någon annan kan stänga av kameran.

Behövs verkligen en separat mottagare? Själva kameran kan se IR till viss del, testa till exempel att rikta en fjärrkontroll mot den.

Annars borde man kunna lägga telefonen i en glaslåda, som inte släpper igenom IR men dämemot synligt ljus. Så de som verkligen vill filma nåt kan göra det, men gemene man som bara tar upp telefonen på skoj kommer stoppas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-01 10:11

Ska kameran reagera behöver sändaren placeras vid scenen. Och då tror jag räckvidden blir ganska kort.
Rent praktiskt tror jag inte den implementationen är så effektiv. Det kommer säkert säljas IRfilter då

Alla artister är idag så vana vid att allt de gör sprids via Youtube. Det får nog sägas vara en del av artistlivet idag - på gott och ont.

Om det här hade kommit ut på marknaden när patentansökningen lämnades in 2011, så hade det kanske kunnat ge någon effekt. Nu känns det som det är för sent.

Ännu en patent som lämnats in "utifallatt"...och innan någon annan hinner. Apple har nog aldrig haft minsta plan för att klämma in något sådant här i sina telefoner...det skulle skada varumärket. Inte för att dom hindrar piratfilmning, utan för att dom tar över och gör saker med folks privata egendom. Det skulle bli ett gigantiskt ramaskri. Inget som "tar över" användares datorer kommer att implementeras i OS från MS, Google eller Apple. Det är bad biz och en säkerhetsmässig katastrof (hur länge dröjer det innan "anyone" kan stänga av grejer i folks datorer?)
Jag själv tycker det känns MYCKET obehagligt...overkligt...ond sciende fiction...att företag eller stat skulle kollektivt eller individuellt gå in och manipulera medborgares datorer/kommunikationsapparater/bilar/cyklar/hem/klockor.

Det är nya tider - artister tjänar mindre - eller nästan inga alls - pengar på musikförsäljning/streaming och till skillnad från förr (då turnerande/gig var förlustaffärer som lanserade skivor) så är gig ett sätt att tjäna sitt levebröd. Att alla står och filmar det - och spelar in musiken - och detta sprids - ÄR ett elände och helvete. Hur man stoppar det vet jag inte...jag vet bara att denna teknik aldrig kommer att implenemteras i konsumentprodukter. OM det blir någon form av tekniskt "sabotage" så att video/ljud-inspelningar inte blir möjliga så måste det ske från arrangörens/artistens sida - det är dom som måste fixa det - Apple, Google, Samsung, etc, kan inte ha med saken att göra - det är bad bizniz och "omoraliskt" och en säkerhetsrisk och - notera - inte bara artister vill stänga av kamerorna; föreställ er en värld där myndigheter, stater, organisationer, partier, etc, etc stänger av folks kameror när dom inte vill ha dokumenterade vittnesmål på en plats.

Ju mer jag tänker på detta så liknar det ett aprilskämt...så overkligt är det...det kommer aldrig någonsin att hända...det är bara en av alla dessa tusentals patentideer som rutinmässigt postas in "utifallatt".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-01 11:54

Samaritan... ?

  • Medlem
  • 2016-07-01 12:05

För egen del tycker jag att piratinspelat material alltid är av så usel kvalitet att jag inte vill se det. Men jag kanske bara bryr mig om hur det låter och ser ut, vilket kanske inte är allas bevekelsegrunder.

Varför är det så att man får spela in från radio och TV, men inte på en koncert/biograf? Man betalar ju ändå 3,50 kr/GB för den rättigheten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-01 13:20
Ursprungligen av adm_kenshin:

Varför är det så att man får spela in från radio och TV, men inte på en koncert/biograf? Man betalar ju ändå 3,50 kr/GB för den rättigheten.

Behövs ingen orsak. Vill arrangören förbjuda inspelning så är det fritt fram att ställa det kravet på besökarna. Precis som att du sätter upp dina egna regler i ditt eget boende.
Googla Kontraheringsrätten

Ursprungligen av reboot81:

Behövs ingen orsak. Vill arrangören förbjuda inspelning så är det fritt fram att ställa det kravet på besökarna. Precis som att du sätter upp dina egna regler i ditt eget boende.
Googla Kontraheringsrätten

Tyvärr gav inte google så mycket i detta fall, men jag tror att jag förstår principen. Tack!

Jag bryr mig inte så mycket om folk inte kan filma konserter. Problemet blir om tex poliser skulle använda metoden för att förhindra filmning när de gör olika ingripanden.

Vad är egentligen problemet med filmer från konserter? Menar man att någon på allvar struntar i att gå på en spelning för att istället se ett skakigt videoklipp med värdelöst ljud på Youtube? Det borde inte ens hota försäljningen av konserter på DVD eller Blu-ray. Dom som skapar seriösa bootlegs använder ju inte en iPhone ändå.

Detta tror jag:

Anledningen till att artister - åtminstone psykiskt friska artister - inte vill att varje gig ska filmas 10 000 ggr är:

1. Det är inte inspirerande och givande - t.o.m. direkt avtändande - att ge järnet för en massa uppsträckta telefoner som folk stirrar på...istället för att ha vettig kontakt med vad som de facto händer i nuet och verkligheten. Som att gigga för robotar.

2. Alla friska artister - eller alla människor för den delen - vill ha kontroll och veto över vad som publiceras av sina liv - oavsett om det är ett gig eller Svenne som snubblar i fyllan på ett party. Varenda liten goof riskerar att hamna på YouTube etc och det är inte trevligt alls. Det är 100% mänskligt och artister är också människor. En artist - rock, stå-up, anything - som vet att hen filmas konstant av tusen pers - och att allt kan publiceras inom en timme - känner sig inte direkt fri att ad lib improvisera släppa taget direkt.

3. När det gäller musikaliska artister så är denna punkt mycket viktig: INGEN musiker vill släppa dåligt inspelat och felbalanserat ljud av sin musik/konsert. Det är en mardröm.

4. Bara artister - och proffs i branchen - förstår till fullo dessa punkter. Det handlar om artistisk integritet.

Givetvis ska en artist inte ens behöva motivera varför hen inte vill ha detta massfilmande av sina LIVE-framträdanden, det är ju faktiskt inget som någon annan har ett skit med att göra. Det är dessutom ingen mänsklig rättighet att filma och det handlar inte om offentliga rum - det är privata tillställningar där artisten - via en arrangör - hyrt ett slutet utrymme där en privat tillställning sker. Den som ordnar festen bestämmer reglerna och ska inte behöva motivera några regler alls; take it or leave it.
Förr sprang vakter och ryckte små banspelare och mickar - och även kameror - ur publikens händer...eller så blev man utslängd med sin utrustning. Det går ju inte längre då alla har utrustning numera. Så - man försöker hitta tekniska lösningar på problemet och jag förstår varför. Och...när ett av världens största företag - Apple - sitter och klurar på saker som har med detta och göra - även om lösningen inte kommer att komma från deras håll då det är "politiskt" omöjligt som jag beskrev i ett tidigare inlägg här - så bör även en icke införstådd förstå vidden av detta problem och vad artisterna tycker om läget.

Att det skulle handla om stålar (förlorade intäkter för artister och arrangörer) är bara den numera rutinartade och tjatiga konspirationspsykosen som dyker upp överallt numera...oavsett vad ämnet handlar om. Förr var det freudianska kvasiteorier som dök upp överallt, numera är det girighets- eller maktkonspirationer överallt.

  • Avstängd
  • 2016-07-03 06:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Givetvis ska en artist inte ens behöva motivera varför hen inte vill ha detta massfilmande av sina LIVE-framträdanden, det är ju faktiskt inget som någon annan har ett skit med att göra. Det är dessutom ingen mänsklig rättighet att filma och det handlar inte om offentliga rum - det är privata tillställningar där artisten - via en arrangör - hyrt ett slutet utrymme där en privat tillställning sker. Den som ordnar festen bestämmer reglerna och ska inte behöva motivera några regler alls; take it or leave it.

Kanske det men ändock är detta dålig PR för dom artister/grupper som står bakom detta.
Skulle en för mig omtyckt artist/grupp klaga så slutade jag att köpa deras material.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-03 10:41
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple har registrerat ett nytt patent som kan avaktivera telefonens kamera vid konserter och liknande, och därmed förhindra fotografering och videoinspelning.

Läs hela artikeln här

Vi har ju redan betalat en kopieringsavgift på våra enheter, så konsertarragnören borde väl då utan problem rikta kravet mot CopySweden utan några som helt problemer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 11:06

https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_mirror

Så var den saken löst. Nästa!

Jo, tänkte också direkt på IR-filter - har ett gäng till både still- och videokameror. Givetvis kommer det att tillverkas småttingar av detta för att sätta på iPhones om systemet aktiveras på ett gig - kommer att kosta typ 220 spänn. Detta innebär att man minskar filmningarna på giggen från 10 000 till 9850 - ty som vanligt gäller detta: 1. De flesta kommer inte ens att veta om att det finns en teknik riggad som hindrar filmning och att det finns ett filter att köpa på Teknikmagasinet. 2. Veta om allt men skiter i det då det kräver både aktiv handling och att man klarar av att sätta på filtret.
Inte ens om säljare står utanför arenan/stället och kränger dessa små filter - och helst sätter på dom åt kunden - kommer filmningarna av gigget att minska nämnvärt....kanske från 10 000 till 9600.

Jag tror att enda lösningen är någon form av ljus som stör kamerors bildchip - kanske en slags strobo-laser - osynlig för ögat - som sköljer över publikhavet och gör att videoupptagningen blir åtminstone delvis korrupt. Och det ordnas av artist/arrangör - kameratillverkare/telefontillverkare kan INTE ha med detta att göra - det är bad biz.
När det gäller ljudupptagningen så kan man inte göra något alls.

Ursprungligen av reboot81:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_mirror

Så var den saken löst. Nästa!

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-07 08:55
Ursprungligen av Demiurgen:

Ännu en patent som lämnats in "utifallatt"...och innan någon annan hinner. Apple har nog aldrig haft minsta plan för att klämma in något sådant här i sina telefoner...det skulle skada varumärket. Inte för att dom hindrar piratfilmning, utan för att dom tar över och gör saker med folks privata egendom. Det skulle bli ett gigantiskt ramaskri. Inget som "tar över" användares datorer kommer att implementeras i OS från MS, Google eller Apple. Det är bad biz och en säkerhetsmässig katastrof (hur länge dröjer det innan "anyone" kan stänga av grejer i folks datorer?)
Jag själv tycker det känns MYCKET obehagligt...overkligt...ond sciende fiction...att företag eller stat skulle kollektivt eller individuellt gå in och manipulera medborgares datorer/kommunikationsapparater/bilar/cyklar/hem/klockor.

Det är nya tider - artister tjänar mindre - eller nästan inga alls - pengar på musikförsäljning/streaming och till skillnad från förr (då turnerande/gig var förlustaffärer som lanserade skivor) så är gig ett sätt att tjäna sitt levebröd. Att alla står och filmar det - och spelar in musiken - och detta sprids - ÄR ett elände och helvete. Hur man stoppar det vet jag inte...jag vet bara att denna teknik aldrig kommer att implenemteras i konsumentprodukter. OM det blir någon form av tekniskt "sabotage" så att video/ljud-inspelningar inte blir möjliga så måste det ske från arrangörens/artistens sida - det är dom som måste fixa det - Apple, Google, Samsung, etc, kan inte ha med saken att göra - det är bad bizniz och "omoraliskt" och en säkerhetsrisk och - notera - inte bara artister vill stänga av kamerorna; föreställ er en värld där myndigheter, stater, organisationer, partier, etc, etc stänger av folks kameror när dom inte vill ha dokumenterade vittnesmål på en plats.

Ju mer jag tänker på detta så liknar det ett aprilskämt...så overkligt är det...det kommer aldrig någonsin att hända...det är bara en av alla dessa tusentals patentideer som rutinmässigt postas in "utifallatt".

Patent kan även anvädas för att hindra andra att göra detsamma, ifall man är ideologist laggd. Se t.ex. Steve Wozniaks patent från 70 talet som satte käppar i hjulet för Microsoft med truetype patenten långt senare.

Mitt "utifallatt" inbegriper också just detta...utifallatt någon annan får samma idé så sätter man pinnar i hjulet preventivt.

Ursprungligen av juanito:

Patent kan även anvädas för att hindra andra att göra detsamma, ifall man är ideologist laggd. Se t.ex. Steve Wozniaks patent från 70 talet som satte käppar i hjulet för Microsoft med truetype patenten långt senare.

1
Bevaka tråden