Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder - iCloud, ständigt bekymmer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för en tid sedan valt att köra Apples ekosystem fullt ut. Har idag en iPhone, Macbook Pro, iPad, AppleTV. Här kommer Bilder in i bilden.

Jag valde att importera alla mina bilder till Bilder, slog på iCloud-biblioteket och köpte mer utrymme, 200gig. Jag har ca 50k bilder och har valt att lagra allt till iCloud och köra optimering på min iPhone men lagrar originalen i datorn som en Bilder-fil. Denna fil finns på en extern enhet som även backupas till TimeMachine. Anledningen till att den körs på en extern enhet är då lagringsutrymmet inte räcker till på min hårddisk på datorn. Om jag då väljer att koppla ur datorn från min externa hårddisk så kapitulerar Bilder och stängs ned (vilket är rimligt då biblioteket försvinner) men då söker den efter ett nytt bibliotek. Vidare om jag då koppla in datorn igen så "tappar den" anslutningen till iCloud och bockar ur alternativet.

Nu till problemet: Varje gång jag öppnar Bilder så vet jag inte om det ska fungera eller inte. När jag öppnade programmet idag så står det att den, igen, INTE använder iCloud-bibliotek, dvs bilderna lagras inte till till Bilder-bibliotek, men till iCloud. Väljer jag att slå på detta så "hittar" den inte att jag redan har en backup i iCloud och vill därför inte fortsätta använda den som backup utan måste således uppgradera från 200gig till 1TB, och att den då ska köra en NY backup. Detta verkar väldigt märkligt. Vidare om jag då väljer att göra detta så påstår den att det inte finns tillräckligt med lagringsutrymme på hårddisken för att jag ska kunna lagra bilderna i original (har endast tagit ca 200 bilder sedan senaste körningen via Bilder så min gissning är att den vill skapa en ny Bilder-fil med samtliga bilder IGEN?), vilket inte det finns utrymme för på hårddisken.

Däremot så dyker alla bilder upp i Bilder, som jag tar med min iPhone, vilket indikerar att bilderna lagras i iCloud. Loggar jag däremot in på iCloud.com och tittar på bilder där verkar den släpa, något.

Blir så trött på osäkerheten kring något som "bara ska fungera". Någon som har en ide? Det mest kritiska för mig är att jag ska, utan att vara orolig, kunna öppna upp datorn, öppna Bilder, kunna exportera alla bilder jag har tagit med min iPhone (i original) och ha valmöjligheten att lägga dessa som egna .jpg bilder på valfritt ställe då jag numera inte litar på Bilder. Detta går ibland, men som sagt, inte alltid.

Vad gör jag för fel?

  • Avstängd
  • 2016-07-03 08:59

Eftersom du inte nämner det så måste jag fråga det uppenbara.
Ansluter du din externa hårddisk med bildbiblioteket INNAN du start Bilder?

  • Avstängd
  • 2016-07-03 09:01

Sen så tycker jag att du kan välja "Optimera Mac-lagring" för så länge du har utrymme på din externa kommer Bilder alla fall lagra bilderna i högsta upplösningen lokalt.
Det är först när utrymmet är slut som den enbart lagrar i iCloud.

Ursprungligen av Hffre:

Eftersom du inte nämner det så måste jag fråga det uppenbara.
Ansluter du din externa hårddisk med bildbiblioteket INNAN du start Bilder?

Absolut

Ursprungligen av Hffre:

Sen så tycker jag att du kan välja "Optimera Mac-lagring" för så länge du har utrymme på din externa kommer Bilder alla fall lagra bilderna i högsta upplösningen lokalt.
Det är först när utrymmet är slut som den enbart lagrar i iCloud.

Fast nu är ju inte det problemet. Problemet är att den vill hela tiden lagra om allt, både på iCloud och lokalt.

Gjorde ett försök att hoppa över uppgradering av lagring i iCloud samt ignorera att den klagar på utrymme och då började den att lagra om 16k bilder. Men det intressanta är att den bygger inte mitt befintliga iCloud-bibliotek utan på min interna hårddisk, utan att jag hittar källan. Använt OmniDiskSweeper för att leta men hittar inget, såvida det inte lagras lokalt tillfälligt på någon filtyp jag inte förstår mig på.

Verkar som att den ev lagrar om allt ändå lokalt. Detta trots att jag använder samma bibliotek som innan.

  • Avstängd
  • 2016-07-03 09:41
Ursprungligen av SethCohen:

Absolut

Fast nu är ju inte det problemet. Problemet är att den vill hela tiden lagra om allt, både på iCloud och lokalt.

Gjorde ett försök att hoppa över uppgradering av lagring i iCloud samt ignorera att den klagar på utrymme och då började den att lagra om 16k bilder. Men det intressanta är att den bygger inte mitt befintliga iCloud-bibliotek utan på min interna hårddisk, utan att jag hittar källan. Använt OmniDiskSweeper för att leta men hittar inget, såvida det inte lagras lokalt tillfälligt på någon filtyp jag inte förstår mig på.

Det var bara ett tips och kanske inte lösningen på ditt problem.

Hur menar du att den lagrar om allt både i iCloud och lokalt samtidigt? Det måste vara en omöjlighet för vilken källa använder den då?

Ursprungligen av Hffre:

Hur menar du att den lagrar om allt både i iCloud och lokalt samtidigt? Det måste vara en omöjlighet för vilken källa använder den då?

Precis. Håller med. Se mitt inlägg ovan så lagras den cachat på något sätt.

Förstår inte varför ovan sker så jag skapade ett nytt bilbliotek, med optimerad lagring (som du föreslog) på en intern hårddisk. Då visar det sig att den hämtar alla bilder från iCloud automatiskt. Dessutom bygger filerna i biblioteket, inte cachat. Verkar som en rimlig lösning. Behöver således inte lagra på en extern hårddisk och förhoppningsvis slipper jag mitt ursprungliga problem.

Om jag sedan vill, kan jag exportera mina bilder tagna med min iPhone och spara på valfritt ställe för extra backup.

1
Bevaka tråden