Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-17 21:09
Ursprungligen av reboot81:

…för att folks mobiler konstant plingar och blinkar till. Antingen behöver man notiser, eller så behöver man dem inte. 99% av mobilanvändare har på tok för mycket notiser som blinkar och stör, dygnet runt. Själv störs jag inte av ljuden i sig, utan känslan att folk är som slavar under sina enheter. Så fort det plingar till måste de kolla vad det är. Det är tamej 17 sämre nu än i mobiltelefonens barndom. Då var ringsignaler som lät på bussen, men det var till nytta för en person som ringde upp. Nu plingar det till med spelnotiser, fb-likes, nyhetsflashar och annat nonsens.

Människan gillar att förslava sig, kolla bara på hur många som röker och dricker kaffe. Galet är det.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-06-17 21:36
Ursprungligen av juanito:

Människan gillar att förslava sig, kolla bara på hur många som röker och dricker kaffe. Galet är det.

Det är samma människor som hoppar ur duschen om telefonen ringer. Jag svarar i stort sett aldrig om jag inte känner igen numret, är det viktigt lämnar de meddelande. Det är osunt att möjligheten att nå alla jämt har blivit till en förväntan om att kunna nå alla jämt. Min mobil är på tyst läge oftare än inte tror jag...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2016-06-23 21:34

Jag blir sur för att Viasats OS-reklam är så otroligt påfrestande.

  • Medlem
  • 2016-06-24 09:51
Ursprungligen av reboot81:

…för att folks mobiler konstant plingar och blinkar till. Antingen behöver man notiser, eller så behöver man dem inte. 99% av mobilanvändare har på tok för mycket notiser som blinkar och stör, dygnet runt. Själv störs jag inte av ljuden i sig, utan känslan att folk är som slavar under sina enheter. Så fort det plingar till måste de kolla vad det är. Det är tamej 17 sämre nu än i mobiltelefonens barndom. Då var ringsignaler som lät på bussen, men det var till nytta för en person som ringde upp. Nu plingar det till med spelnotiser, fb-likes, nyhetsflashar och annat nonsens.

Jag har varit på bio och efter filmen kollar killen i raden framför sin telefon
- Fan 5 missade samtal och flera mess

Hade han behållning av biostunden tro

Ursprungligen av PaO:

Jag har varit på bio och efter filmen kollar killen i raden framför sin telefon
- Fan 5 missade samtal och flera mess

Hade han behållning av biostunden tro

Jag minns ett biobesök för nåt år sedan då en telefon ringer några rader bak o praktiskt taget hela salongen vänder sig om o i kör ropar "Stäng av telefonen!"

?

Ursprungligen av juanito:

Människan gillar att förslava sig, kolla bara på hur många som röker och dricker kaffe. Galet är det.

Låter i alla fall inte......?

Men alltså... jag tar ut SIM-kortet ur min iPad, totalt 4 ggr per år. Nu är själva SIM-hållaren mystiskt försvunnen! ? Letat och letat hela dagen. Skär upp dammsugarpåsen snart, men sen har jag kollat överallt. Tur att det finns reservdelar på ebay

Edit: Falsklarm! Hittade den.

Senast redigerat 2016-06-25 19:01
  • Medlem
  • 2016-06-25 20:39

Det är inte ofta, men ibland vill man partitionera en extern hårddisk för att tex kunna göra en installationsskiva för tex El Capitan.
Men med det nya UI:t på Skivverktyg är det mäkta frustrerande att få till en lagom stor partition på omkring 6GB! Helt sinnessjukt hur dåligt det fungerar!

Gick ur bilen, glömde att jag lagt min nästan nya iPhone 6S Plus på sätet och rev med den ut. Smäll ner i asfalten och sprucken display med en reva i en båge rakt över skärmen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-26 11:45
Ursprungligen av Dalle:

Det är inte ofta, men ibland vill man partitionera en extern hårddisk för att tex kunna göra en installationsskiva för tex El Capitan.
Men med det nya UI:t på Skivverktyg är det mäkta frustrerande att få till en lagom stor partition på omkring 6GB! Helt sinnessjukt hur dåligt det fungerar!

Skivverktyg är den Apple app med sämst UI, och samtidgt en app där misstag kan få allvarliga konsekvenser.

Med tre interna och tre externa diskar, minneskort och USB-stickor blir det svår jobbat i det lilla fönstret.
Tack o lov finns diskutil i terminalen.

  • Medlem
  • 2016-06-27 18:22

När man ringer till Apples support, varför är det då alltid:

1. Urkass pop-musik? (Enbart)
2. Skitkass kvalitet med massor av brus på denna skitmusik?
3. En lägstavolym som är rent störande och orsakar huvudvärk om man startar högtalaren på telefonen så man kan göra något annat med sitt liv medan man väntar de 50-60 minuter det tar i telefonkön?

Allvarligt?! Är det ett ledande teknikföretag anno 2016 som jag ringer till?

Två saker gör mig putt idag;

1. Hade avtalat en tid med Sigmas support som skulle ringa mig klockan 14(2pm) idag för att lösa problemen med min cykeldator(kan ej synka). Jag väntade i en timme men ingen ringde. Mitt schema ändras från dag till dag beroende på att jag tar varje chans jag får att jobba, jag bokar även in andra aktiviteter på ledig tid. Således har jag nu skickat dem nya tider som jag är nåbar på men dessa är en vecka framåt :(. Tills problemen med datorn är lösta måste jag antingen cykla utan dator eller radera data i den för att lägga in nya

2. Förra veckan beställde jag en hink Vitargo elektrolyte. Enligt återförsäljaren skulle den vara av samma smak som jag önskade - Pink Grape - trots att den bara heter Grape/Druva. Men se det var fel. Pink Grape smakade mer som grapefrukt än som druva medan denna smakar godis.

Den är dock bättre än citrus...

Ringde MS support och efter över 30 minuter svarade supporten. Jag bad honom ta mitt mobilnr och ringa upp ifall det skulle avbrytas under vårt samtal. Jag ångrar mig att jag inte tog hans referenser pga samtalet bröts efter en stund och han ringde aldrig tillbaka.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 09:30

Jag är sur på SEB. Jag har två bolån där, för 4 mån sedan hade jag 1,27 resp 1,29 % ränta.
Nu har de helt plötsligt höjt till 2,00 %! Det enda de gjorde var att skicka ett standardbrev med information om att det var dags att förnöja avtalet. Om jag inte svarade skulle de fortsätta med 3-månadersavtal, vilket jag hade innan. Om jag nöjde mej med det behövde jag inte svara.
Ringde till dem och klagade (till vilken nytta?). Då svarade de att de ville att kunderna skulle höra av sej en gång om året, därför gör de så här. De har både email, telefonnummer och adress, de hörde ju av sej med ett brev. Då skulle det väl stå där att de ville ha kontakt med mej, annars höjs min ränta! Jag fick nu 1,75 %, det bästa de kunde göra...
En höjning med 0,5 % på 4 månader, utan att reporäntan har höjts. Visst kan deras utgifter ha ökat, men det går bra för dem enligt Dagens Industri (http://www.di.se/artiklar/2016/2/4/stark-rapp...). Det är ju ingen liten höjning!
Dags att byta bank, även om det känns jobbigt (haft SEB sedan 60-talet).

Ursprungligen av kenjon:

Jag är sur på SEB. Jag har två bolån där, för 4 mån sedan hade jag 1,27 resp 1,29 % ränta.
Nu har de helt plötsligt höjt till 2,00 %! Det enda de gjorde var att skicka ett standardbrev med information om att det var dags att förnöja avtalet. Om jag inte svarade skulle de fortsätta med 3-månadersavtal, vilket jag hade innan. Om jag nöjde mej med det behövde jag inte svara.
Ringde till dem och klagade (till vilken nytta?). Då svarade de att de ville att kunderna skulle höra av sej en gång om året, därför gör de så här. De har både email, telefonnummer och adress, de hörde ju av sej med ett brev. Då skulle det väl stå där att de ville ha kontakt med mej, annars höjs min ränta! Jag fick nu 1,75 %, det bästa de kunde göra...
En höjning med 0,5 % på 4 månader, utan att reporäntan har höjts. Visst kan deras utgifter ha ökat, men det går bra för dem enligt Dagens Industri (http://www.di.se/artiklar/2016/2/4/stark-rapp...). Det är ju ingen liten höjning!
Dags att byta bank, även om det känns jobbigt (haft SEB sedan 60-talet).

Sånt suger

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 10:38
Ursprungligen av kenjon:

Jag är sur på SEB. Jag har två bolån där, för 4 mån sedan hade jag 1,27 resp 1,29 % ränta.
Nu har de helt plötsligt höjt till 2,00 %! Det enda de gjorde var att skicka ett standardbrev med information om att det var dags att förnöja avtalet. Om jag inte svarade skulle de fortsätta med 3-månadersavtal, vilket jag hade innan. Om jag nöjde mej med det behövde jag inte svara.
Ringde till dem och klagade (till vilken nytta?). Då svarade de att de ville att kunderna skulle höra av sej en gång om året, därför gör de så här. De har både email, telefonnummer och adress, de hörde ju av sej med ett brev. Då skulle det väl stå där att de ville ha kontakt med mej, annars höjs min ränta! Jag fick nu 1,75 %, det bästa de kunde göra...
En höjning med 0,5 % på 4 månader, utan att reporäntan har höjts. Visst kan deras utgifter ha ökat, men det går bra för dem enligt Dagens Industri (http://www.di.se/artiklar/2016/2/4/stark-rapp...). Det är ju ingen liten höjning!
Dags att byta bank, även om det känns jobbigt (haft SEB sedan 60-talet).

Jag och min sambo har också SEB, har varit kund hos dem sedan jag föddes och har alltid haft bra personlig kontakt med ett speciellt kontor. Speciellt då genom min far, som har varit "i branschen" så att säga.

Vi har idag ett bostads lån, delat på tre delar, där vi ligger på 1,87% i ränta. Jag sa till en ur personalen att detta måste vi göra något åt, det håller inte att det ligger så högt. Hon tyckte givetvis inte att det var högt men så frågade jag henne vad deras upplåningsränta ligger på just idag och fick till svar att det inte är så intressant då bolåneräntorna inte baseras på upplåningsräntorna längre. Eller hur, tänker jag. Upplåningsräntan är ju räntan som banken betalar för att låna pengar på marknaden, av riksbanken, och de gör sedan ett påslag som genererar räntan för oss privatkunder. Jag lyckades pressa ur henne vad upplåningsräntan låg på nu, vad tror du? 0,16%. NOLL KOMMA SEXTON PROCENT!

Detta är vansinne. De kan inte ha 0,16% och sedan göra ett påslag på över 1000% mot oss som kunder! Det är ocker, för fasen. Dessutom har vi ett lån på en bostad som garanterat har ett högre värde än vad SEB har noterat.

Just f-ing wonderful!!

Idag ringde Sigma men de kunde inte göra något e-som jag inte installerat Parallels på Macen så jag kunde köra windows(ej installerat pga ett missförstånd), vilket tydligen krävs för att de ska kunna lösa problemen med cykeldatorn. Således bestämde jag mig för att uppdatera min Parallels men där gick det också åt helvete. Valde uppgraderad version men när jag klistar in den gamla licenskoden bredvid den nya så ser jag att jag har Parallels 7 sedan tidigare men det krävs 9 för att få göra en uppgradering. Det riktigt jobbiga är nu att jag måste be dem betala tillbaks pengarna o för detta finns ingen färdig länk varför jag skapat en support request för min refund request.

Har mailat Sigma o bett dem ringa mig när jag är på jobbet istället för där har jag tillgång till windblows-dator...

Muller o grymt

MEEEN...

En timme senare fick jag tillbaks mina pengar samt ett meddelande från Sigma om att de ringer mig på jobbet på tisdag ??

Senast redigerat 2016-06-30 14:23
Ursprungligen av kenjon:

Jag är sur på SEB. Jag har två bolån där, för 4 mån sedan hade jag 1,27 resp 1,29 % ränta.
Nu har de helt plötsligt höjt till 2,00 %! Det enda de gjorde var att skicka ett standardbrev med information om att det var dags att förnöja avtalet. Om jag inte svarade skulle de fortsätta med 3-månadersavtal, vilket jag hade innan. Om jag nöjde mej med det behövde jag inte svara.
Ringde till dem och klagade (till vilken nytta?). Då svarade de att de ville att kunderna skulle höra av sej en gång om året, därför gör de så här. De har både email, telefonnummer och adress, de hörde ju av sej med ett brev. Då skulle det väl stå där att de ville ha kontakt med mej, annars höjs min ränta! Jag fick nu 1,75 %, det bästa de kunde göra...
En höjning med 0,5 % på 4 månader, utan att reporäntan har höjts. Visst kan deras utgifter ha ökat, men det går bra för dem enligt Dagens Industri (http://www.di.se/artiklar/2016/2/4/stark-rapp...). Det är ju ingen liten höjning!
Dags att byta bank, även om det känns jobbigt (haft SEB sedan 60-talet).

Jag betalar 0,97% på mitt med 3-månaders ränta. Har SEB. Tillbaka till förhandlingsbordet!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 13:44
Ursprungligen av pmarriott:

Jag betalar 0,97% på mitt med 3-månaders ränta. Har SEB. Tillbaka till förhandlingsbordet!

What?!

Jag anser mig vara en hyfsat god förhandlare men jag avslutade för två minuter sedan ytterligare ett samtal med SEB där hon hade undersökt alla involverade parametrar och sa att det ges en möjlighet till justering och den nya räntan sattes då till 1,65% istället för 1,87%. Hon sa att det finns med nuvarande upplägg för lån i banken, sättet de arbetar på och regler inom SEB de följer, så finns det inga utrymmen för justeringar som förhandlas fram utanför den rent matematiska formeln.

Min fråga till dig då, vad exakt är det för lån du har som ger dig så låg ränta som 0,97% Något måste det vara som gör att du har så oerhört mycket lägre bolåneränta än jag.

BREXIT kanske..... ??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 14:34

Inte i mitt fall då de höjde till 2,00 innan Brexit. Och mitt första lån höjdes för ett par månader sedan.

Ursprungligen av zinned:

What?!

Jag anser mig vara en hyfsat god förhandlare men jag avslutade för två minuter sedan ytterligare ett samtal med SEB där hon hade undersökt alla involverade parametrar och sa att det ges en möjlighet till justering och den nya räntan sattes då till 1,65% istället för 1,87%. Hon sa att det finns med nuvarande upplägg för lån i banken, sättet de arbetar på och regler inom SEB de följer, så finns det inga utrymmen för justeringar som förhandlas fram utanför den rent matematiska formeln.

Min fråga till dig då, vad exakt är det för lån du har som ger dig så låg ränta som 0,97% Något måste det vara som gör att du har så oerhört mycket lägre bolåneränta än jag.

1) Villa
2) Belåningsgrad ca 15%
3) Tjatat nåt så inihelvete!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 16:05
Ursprungligen av pmarriott:

1) Villa
2) Belåningsgrad ca 15%
3) Tjatat nåt så inihelvete!

Men det måste vara ett tag sedan du fick detta avtalet...? Dessutom, när löper avtalstiden ut?

För vår del så har vi en bostadsrätt i centrala Malmö och drygt 50% belåningsgrad, vilket i sig inte är några problem med våra inkomster. Lite annat för dig med villa i Höör

Ursprungligen av kenjon:

Dags att byta bank, även om det känns jobbigt (haft SEB sedan 60-talet).

Gör det. Anledning till att våra oligopolbanker tjänar så ohemult med pengar på en verksamhet så pass trivial som bostadslån är helt enkelt att de kommer undan med det. Svensson är lojal och inbillar sig att "jag har varit kund i xx år" betyder någonting - vilket det inte alls gör för bankerna. Humoristiskt nog är det oftast invandrare som har bäst lånevillkor eftersom det är känt i branschen att de inte alls är lika sega och naivt trofasta och "sticker som ett skott när det vankas bättre ränta nån annanstans", för att citera vad en lånechef på en av de fyra stora sa till mig vid något tillfälle. Samma sak gäller f.ö. inlåningsräntor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-06-30 21:33

Tja, det är i bankvärlden som i alla andra branscher, bra villkor får bara nya kunder. Vi gamla lojala blir knu..ade i r.ven.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 21:34

Givetvis är det det enda sättet att visa vad kunderna vill. Det är inte det att jag vill vara trofast, det är krånglet med att meddela lönekontoret, byta plastkorten, lära sej det nya clearing/kontonumret, ändra alla e-fakturor etc, som gör att jag tvekar. De ska få en chans till, lyckas inte det byter jag till ICABanken.

Använder flera banker men till olika saker;
* Swedbank(lönekonto o visst sparande
*Handelsbanken(sparande)
*Länsförsäkringar(sparande)
*Carnegie(sparande)
*Ica(matkonto o anv ica-kortet på resor samt till nätköp)

Jag tror inte på att lägga alla ägg i samma korg sas

Ursprungligen av Mymac4ever:

Använder flera banker men till olika saker;
* Swedbank(lönekonto o visst sparande
*Handelsbanken(sparande)
*Länsförsäkringar(sparande)
*Carnegie(sparande)
*Ica(matkonto o anv ica-kortet på resor samt till nätköp)

Jag tror inte på att lägga alla ägg i samma korg sas

Nej - du har verkligen spridit ut äggen i hela redet...... ??

Ursprungligen av kenjon:

Givetvis är det det enda sättet att visa vad kunderna vill. Det är inte det att jag vill vara trofast, det är krånglet med att meddela lönekontoret, byta plastkorten, lära sej det nya clearing/kontonumret, ändra alla e-fakturor etc, som gör att jag tvekar. De ska få en chans till, lyckas inte det byter jag till ICABanken.

Jag har full förståelse för det. Men gör en överslagsräkning på vad du skulle tjäna på att byta till den bästa ränta du kan få vid förfrågan på den öppna marknaden utslaget över återstående lånetid och du kommer upptäcka att det är frågan om de bäst betalda timmarna någonsin, hur trist det än må vara att faktiskt ta tag i det. Personligen har jag bytt bank 11 ggr de senaste fem åren. Man får en viss rutin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-01 12:23

Uj, två ggr/år. Lönar det sej, blir de inte sura på dej när du kommer tillbaka 3-4 gången?

Bevaka tråden