Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdatera utan lösenord?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 17:53

Jag ska försöka hjälpa en väninna med en iMac (ca fem år gamma) vars system (10.5) nu är så gammalt att hon varken kan använda E-legitimering eller mobilt bank-ID. Hon kan fortfarande betala räkningar över internet, men det är sannolikt bara en tidsfråga innan banken kräver uppdatering av systemet.
Inget problem? Bara att hämta och lägga in?
Nä. Tyvärr.
Maken, som stått får husets datorkunnande, har drabbats av stroke, flyttat till äldreboende och inte bara tappat allt datorintresse utan också alla lösenord som han tidigare hållit i huvudet och aldrig noterat någonstans. (Det finns nog en läxa att lära här …)
Så. Vad gör man? Går det överhuvudtaget att göra en uppdatering utan att bekräfta med lösenord? Kan man komma förbi det på något sätt? Eller är enda möjligheten att leta rätt på det gamla inköpskvittot (guvet var) och traska iväg till en auktoriserad äppelhandlare och be om (& dyrt betala för) hjälp?

Varför inte formatera hårddisken och börja om på ny kula?

Ursprungligen av Jutas:

Jag ska försöka hjälpa en väninna med en iMac (ca fem år gamma) vars system (10.5) nu är så gammalt att hon varken kan använda E-legitimering eller mobilt bank-ID. Hon kan fortfarande betala räkningar över internet, men det är sannolikt bara en tidsfråga innan banken kräver uppdatering av systemet.
Inget problem? Bara att hämta och lägga in?
Nä. Tyvärr.
Maken, som stått får husets datorkunnande, har drabbats av stroke, flyttat till äldreboende och inte bara tappat allt datorintresse utan också alla lösenord som han tidigare hållit i huvudet och aldrig noterat någonstans. (Det finns nog en läxa att lära här …)
Så. Vad gör man? Går det överhuvudtaget att göra en uppdatering utan att bekräfta med lösenord? Kan man komma förbi det på något sätt? Eller är enda möjligheten att leta rätt på det gamla inköpskvittot (guvet var) och traska iväg till en auktoriserad äppelhandlare och be om (& dyrt betala för) hjälp?

Om jag förstår dig rätt så är det inloggningslösenordet ni saknar, och det är oftast enkelt löst om man bara har tillgång till en sk. installationsskiva, dvs. den DVD-skiva som följde med datorn. Då kan du följa guiden här:

http://osxdaily.com/2010/02/21/reset-a-lost-p...

Har du inte tillgång till den kan du antingen vända dig till en auktoriserad serviceverkstad (hitta din närmaste på http://getsupport.apple.com) eller genom att boka tid i en Apple Store (finns i Täby Centrum, Emporia i Malmö samt i Väla centrum i Helsingborg, tidsbokning kan du göra via samma länk), eller så kan du följa instruktionerna här:

http://www.macyourself.com/2009/08/03/how-to-...

Skulle allt detta känns övermäktigt, ta kontakt med en serviceverkstad eller ring Apple Support på 0771-199 519

Jag ska förresten tillägga att du inte kommer att kunna uppdatera datorn till en nyare systemversion utan att skaffa OS X 10.6 eller nyare på installationsskiva, då 10.6 var den sista som såldes i fysisk form, därefter uppdaterade man via nätet.

När du väl har den kan du använda den för att återställa datorns lösenord enl. första metoden i mitt förra inlägg.

Edit: Se länk att köpa 10.6 på skiva från Apple nedan!

Senast redigerat 2016-06-30 19:22
  • Medlem
  • 2016-06-30 18:54
Ursprungligen av pushloop:

Jag ska förresten tillägga att du inte kommer att kunna uppdatera datorn till en nyare systemversion utan att skaffa OS X 10.6 eller nyare på installationsskiva (10.6 var den sista fysiska skivan som såldes, därefter uppdaterar man via nätet). Det kan du få hjälp med genom att kontakta en auktoriserad serviceverkstad (http://getsupport.apple.com) eller genom att kontakta Apple Support (0771-199 519), eftersom de inte längre säljs (kan kanske gå att hitta någon begagnad skiva på nätet, men se till att det var skivan som såldes i butik och inte den som följde med en annan dator).

10.6 finns att köpa hos Apple.

http://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/A...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 20:16
Ursprungligen av pushloop:

Jag ska förresten tillägga att du inte kommer att kunna uppdatera datorn till en nyare systemversion utan att skaffa OS X 10.6 eller nyare på installationsskiva, då 10.6 var den sista som såldes i fysisk form, därefter uppdaterade man via nätet.

När du väl har den kan du använda den för att återställa datorns lösenord enl. första metoden i mitt förra inlägg.

Edit: Se länk att köpa 10.6 på skiva från Apple nedan!

Tack alla, för tipsen!

Omformatering har jag funderat på som nödlösning. Men går det verkligen att göra utan det gamla lösenordet?

Det lösenord vi saknar mest är nog admin-lösenordet. Det man brukar behöva uppge när man gör förändringar i systemet, som uppdateringar. Något inloggningslösenord är guskelov inte inlagt. Maskinen går att använda. Men behöver alltså uppdateras. Så nu återstår det att se om man kan återställa adminlösenordet med hjälp av installationsskivan. (Eller Terminal, tydligen, ”a slightly more complex process”, suck.)

OS 10.6 har jag själv på en gammal skiva, så den ska jag försöka med. Kan tyvärr inte prova genast eftersom datorn befinner sig i Stockholm och jag själv för ögonblicket i Malmö. Den spännande upplösningen får vänta lite till …

Om inte FileVault är aktiverat kan du alltid logga in i single user mode och återställa lösenordet.

Man får starta om på ett visst sätt och skriva lite kommandon.

Se till exempel här.
http://osxdaily.com/2011/04/25/change-admin-p...

Du behöver inte ha nån installationsskiva.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 21:43

Är din egen 10.6-skiva till en likadan dator, eller en "retail", dvs går att installera på olika datorer? De som följde med datorn vid köp brukar vara låsta till just den datortypen.

Ursprungligen av Jutas:

Tack alla, för tipsen!

Omformatering har jag funderat på som nödlösning. Men går det verkligen att göra utan det gamla lösenordet?

Det lösenord vi saknar mest är nog admin-lösenordet. Det man brukar behöva uppge när man gör förändringar i systemet, som uppdateringar. Något inloggningslösenord är guskelov inte inlagt. Maskinen går att använda. Men behöver alltså uppdateras. Så nu återstår det att se om man kan återställa adminlösenordet med hjälp av installationsskivan. (Eller Terminal, tydligen, ”a slightly more complex process”, suck.)

OS 10.6 har jag själv på en gammal skiva, så den ska jag försöka med. Kan tyvärr inte prova genast eftersom datorn befinner sig i Stockholm och jag själv för ögonblicket i Malmö. Den spännande upplösningen får vänta lite till …

Har du redan en skiva som fungerar för den modellen är det enkelt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-30 23:48
Ursprungligen av pushloop:

Har du redan en skiva som fungerar för den modellen är det enkelt

Årgångarna på mina förbrukade datorer stämmer inte riktigt med min 10.6-skiva, som är copyrightstämplad 2009, medan MacBooken jag använde den till har en faktura från 2007. Så det borde ju betyda att jag köpt skivan separat för att uppdatera, även om det inte är något jag minns längre. Förhoppningsvis alltså då en ”retail” som väl borde fungera även på en iMac?
Annars får jag väl be en stilla bön om att FileVault inte är aktiverat på vännernas iMac — det ska bli intressant att kolla. Och det låter ju som om det finns en del alternativa lösningar att testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-01 00:20
Ursprungligen av Jutas:

Förhoppningsvis alltså då en ”retail” som väl borde fungera även på en iMac?

Om skivan är vit med en snöleopard på så är det en köpeskiva. Modellspecifika skivor som följde med macar var oftast neutralt gråa, oavsett macmodell och version av OS X.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-07-01 14:30
Ursprungligen av IngoX:

Om skivan är vit med en snöleopard på så är det en köpeskiva. Modellspecifika skivor som följde med macar var oftast neutralt gråa, oavsett macmodell och version av OS X.

Ja, precis en sån är det jag har -- en vit skiva med kissekatt i snö. Tack för bilden! Nu ska det väl lösa sig!

1
Bevaka tråden