Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privatkopieringsersättning för importerade mobiltelefoner

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I min enfald flyttade jag till Spanien, ett av de mest kloka beslut jag fattat. Ett annat klokt beslut var att byta medlemsskap.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 09:05

Nu blir ju inte du gravid, men tycker du samma sak om du drabbas av en allvarlig sjukdom, eller när du blir pensionär?
Alla länder har förstås både för- och nackdelar

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

I min enfald flyttade jag till Spanien, ett av de mest kloka beslut jag fattat. Ett annat klokt beslut var att byta medlemsskap.

Byta medlemsskap?

Medborgarskap heter det. När man blir spanjor måste man skriva på ett papper att man avsäger sig det svenska medborgarskapet. Tack Spanien! Tack vare det betalar jag inte längre någon skatt till Sverige. Vi bytte medborgarskap för att slippa flyga till Madrid för att förnya det svenska passet vart femte år. Nu kör vi till polisstationen och får nytt nytt pass i handen på en kvart. Detta pass varar i tio år. Innan vi drabbades av EU var det enkelt att förnya det svenska passet och detta pass hade dessutom 10 års giltighet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 13:07

Det beror nog mer på kriminella passförfalskare än EU....

Passförfalskarnas tid är över, det är papperslös som gäller idag…full rulle genom hela Europa. Bra med elektroniska pass om nu bara passkontrollerna hade kostat på sig en elektronisk läsare.

  • Medlem
  • 2016-06-25 14:46
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Passförfalskarnas tid är över, det är papperslös som gäller idag…full rulle genom hela Europa. Bra med elektroniska pass om nu bara passkontrollerna hade kostat på sig en elektronisk läsare.

Man ska akta sig för att kasta sten i glashus. Vad jag kan minnas har de spanska bankerna blivit räddade av EU. Hur hade ekonomin sett ut om bankerna gått omkull? Hade du flyttat hem till trygga Sverige då igen?
Hade Spanien dessutom tagit sitt ansvar vid sin gräns till Marocko så hade det ju varit ännu bättre.

Åter till trådens ämne, Privatkopieringsersättning för importerade mobiltelefoner. Tack!

Senast redigerat 2016-06-30 21:41

EU har inte räddat någon bank i Spanien. Däremot har Spanien mycket korruption jämfört med Sverige. Den spansk banken Bankia är ett bra exempel på det. Den spanska staten fick träda in för att inte korthuset skulle rasa samman. Banken är åter på fötter.
Vi gör så gott vi kan för att hålla koll på vara gränser:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/9...
På söndag skall jag rösta så att inte Spaniens mest korrupta parti PP eller det nya kommunistpartiet Podemos får någon makt. Mer står inte i min makt. Ett skäl att inte resa till Sverige är just att det blivit otryggt.
Hur som helst betalar jag ingen privatkopieringsskatt för min iPhone 6 Plus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-25 16:01
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Tack Spanien! Tack vare det betalar jag inte längre någon skatt till Sverige.

Bra att du hittat ett land och medborgarskap som du är nöjd med.
Men i just denna tråd blir det faktiskt lite komiskt att hylla Spanien, eftersom:

1) I Sverige betalar vi inte privatkopieringsskatt. Det är en privatkopieringsavgift som tas ut via återförsäljare av media som kan användas för privatkopiering och vidarebefordras till upphovsrättsinnehavare.
(Jag råkade själv använda fel ord tidigare. Denna artikels rubrik bör ändras från -skatt till -avgift för att vara korrekt. Ping till artikelförfattaren: @André Granroth eller redaktör @jakobnilsson )

2) Däremot är Spanien ett av de länder som valt att bekosta ersättning för privatkopiering till uppphovsrättsinnehavare helt via statsbudgeten. Så om du betalar spansk skatt så betalar du numera indirekt privatkopieringsersättning till upphovsrättsinnehavare! Det gjorde du inte som svensk så länge du inte köpte blank media eller enheter i Sverige.

3) Samtidigt har Spanien sedan 2012 en av Europas högsta momssatser (21%) på kultur. Detta har drabbat musikindustrin med bland annat minskat antal konserter totalt i landet.

Senast redigerat 2016-06-25 16:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-25 16:41

Olika länder har valt att hantera frågan om privatkopiering på olika sätt. Grunden är att man har en lag som skyddar upphovsrätt. Sedan kassettbandets tid då det blev billigt och lätt att göra privata kopior har man infört undantag för detta i upphovsrättslagen, med en kompensatorisk ersättning. Frågan i den här tråden är bl.a hur det anpassas till nyare tekniker och konsumtionsmönster. Kortfattat kan man säga att olika länder valt att hantera det på följande sätt:

A) Privatkopiering är inte tillåten.
Exempel Storbritannien. Där är det faktiskt inte tillåtet att kopiera för privat bruk. Ett lagförslag som lades här om året fick bakläxa och har ej införts.

B) Privatkopiering är tillåten och en avgift tas ut på media och enheter.
Här återfinns de flesta europeiska länder. Modellerna för hur avgiften bestäms och tas ut ser olika ut. En del länder tar fortfarande bara ut avgift för blank media medan de flesta försökt anpassa sig till teknikutvecklingen och även inkluderar olika enheter som används till kopiering av musik och film. En del länder tar ut en procentuell avgift på försäljningspriset (ex USA 3% på blank media, 2% på enheter), andra en avgift per lagringskapacitet på olika enheter. Många (ex Tyskland) har redan avgift på mobiltelefoner. När det gäller uppskattningen av hur stor "skada" upphovsrättsinnehavare orsakas av privatkopiering varierar det också mellan länder. Högst privatkopieringsutgifter per capita tas ut i Tyskland och Frankrike, lägst i USA (bland de som har ett system för detta). Det är svårt att jämföra systemen då de ser ut och implementeras så olika. Gemensamt är att det regleras i lag men i övrigt sköts genom förhandlingar mellan elektronikindustrin och privata organisationer som företräder musiker och filmmakare.

C) Privatkopiering är tillåten men ingen avgift tas ut på media och enheter. Ersättning till upphovsrättsinnehavare belastar istället statsbudgeten.
Exempel Spanien, Norge och sedan 2015 även Finland som tidigare hade avgifter på media men nu låter detta belasta alla skattebetalare via statsbudgeten.

Vilket system som är "bäst" finns det många aspekter på. Jag vet inte själv riktigt var jag står. Visst kan det vara byråkratiskt enkelt att låta det ingå i den allmänna statsbudgeten, men är det rätt att privata ersättningar betalas ut via staten? Sköts det inte mest rättvist genom att rättighetsinnehavarnas organisationer och industrin själva bevakar frågan och kommer överens om hur stor ersättningen ska vara? Man kan ha en politisk ståndpunkt att all kopiering ska vara laglig. Det var ungefär så den engelska lagen som fick bakläxa resonerade, nämligen att privatkopiering innebär en sådan liten ekonomisk skada för upphovsrättsinnehavaren att den kan tillåtas ske utan ersättning, eller att det kan räknas ingå i det ursprungliga försäljningspriset.

Källor till ovanstående är lite här och där, googla på "private copy levy" för internationella träffar. Många siffror kan man hitta i detta dokument: http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-25 21:39

Vore intressant att få veta hur utbredd privatkopiering egentligen är bland mobiltelefoner.
Jag känner endast till en person som kopierar musik till mobilen - och det är för att hen inte kan finna sin egenkomponerade och framförda musik på Spotify.
Resten kör Spotify.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-25 23:45
Ursprungligen av reboot81:

Vore intressant att få veta hur utbredd privatkopiering egentligen är bland mobiltelefoner.
Jag känner endast till en person som kopierar musik till mobilen - och det är för att hen inte kan finna sin egenkomponerade och framförda musik på Spotify.
Resten kör Spotify.

Jag hittar inte uppgifter för Sverige, däremot för Finland. Kanske är det öppnare med att publicera uppgifterna där eftersom utbetalning sker direkt från allmänna statskassan via Kulturministeriet. I Sverige där detta är en privat affär med förhandlingar mellan elektronikindustrin och rättighetshavare kanske man vill hålla korten närmare sig? (min gissning)

Hur som helst visar en intervjuundersökning från 2013 att när det gäller musik var mobiler då det vanligaste mediet som man privatkopierade till, och i ökande grad, före datorer och mp3-spelare.

Motsvarande undersökning 2015 är tyvärr inte lika detaljerad i sin presentation. Men man ser att den totala privatkopieringen minskar. Samtidigt noterar man i texten att användande av streamingtjänster ökar. Man kan ju ana ett samband. Det är en snabbt föränderlig värld som vi skall förhålla oss till i den här frågan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 23:48

Så om ett par år kan man ta bort avgiften på mobiltelefoner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-26 00:02
Ursprungligen av IngoX:

Motsvarande undersökning 2015 är tyvärr inte lika detaljerad i sin presentation.

Här hittade jag samma undersökning i sin finska version, betydligt utförligare redovisning. Min finska är väldigt skral, men en tabell visar i alla fall tydligt samma trend som föregående inlägg, nämligen att mobil och dator fortfarande är det vanligaste mediet som används för privatkopiering, men att det minskar totalt. Google-översättning i blått, ordet USB-muistitikulle får ni lista ut själva Kylle (grönt) betyder Ja, Ei (lila) betyder Nej, de gråa svarsalternativen att man inte kan svara eller inte äger sådan enhet.

  • Medlem
  • 2016-06-26 00:54
Ursprungligen av kenjon:

Så om ett par år kan man ta bort avgiften på mobiltelefoner.

Momsen skulle också bara vara tillfällig när den infördes. Se hur det gick med det. Likadant kommer det att bli med denna straffskatt! (Jo, jag väljer att kalla den så, för det är precis vad det är)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-26 11:59
Ursprungligen av Dalle:

Momsen skulle också bara vara tillfällig när den infördes. Se hur det gick med det. Likadant kommer det att bli med denna straffskatt! (Jo, jag väljer att kalla den så, för det är precis vad det är)

Ja det är en straffskatt då den inte träffar rätt.
Jag vill påstå att varje iphone bidrar till betydligt mer intäkter för musikindustrin än tidigare telefoner med tanke på streamingtjänster.
En skatt/avgift som debiteras korrekt borde ligga på CD skivan direkt - det är ju den som kopieras och behöver kompenseras för, då Kalle kan duplicera den men endast behöver betala för en skiva.

Att beskatta mobiler och hårddiskar för privatkopierings skull är som att trafikskatta fälgkors och bogserlinor.

  • Medlem
  • 2016-06-26 12:48
Ursprungligen av reboot81:

En skatt/avgift som debiteras korrekt borde ligga på CD skivan direkt - det är ju den som kopieras och behöver kompenseras för, då Kalle kan duplicera den men endast behöver betala för en skiva.

Men då skulle man gå miste om stora intäkter då det borde säljas mer telefoner än CD-skivor i Sverige 2016. Ytterligare ett bevis på att det inte har någonting med piratkopiering att göra. Utan endast ett sätt att sko sig på andras konsumtion.

Ursprungligen av IngoX:

Denna artikels rubrik bör ändras från -skatt till -avgift för att vara korrekt. Ping till artikelförfattaren: @André Granroth eller redaktör @jakobnilsson )[/i]

Det blir en fråga om semantik, och jag tycker personligen att det går att prata om detta som en indirekt skatt. Vi har dock ändrat rubriken till privatkopieringsersättning, vilket är det ord som anges i domen.

Ursprungligen av IngoX:

Bra att du hittat ett land och medborgarskap som du är nöjd med.
Men i just denna tråd blir det faktiskt lite komiskt att hylla Spanien, eftersom:

1) I Sverige betalar vi inte privatkopieringsskatt. Det är en privatkopieringsavgift som tas ut via återförsäljare av media som kan användas för privatkopiering och vidarebefordras till upphovsrättsinnehavare.
(Jag råkade själv använda fel ord tidigare. Denna artikels rubrik bör ändras från -skatt till -avgift för att vara korrekt. Ping till artikelförfattaren: @André Granroth eller redaktör @jakobnilsson )

2) Däremot är Spanien ett av de länder som valt att bekosta ersättning för privatkopiering till uppphovsrättsinnehavare helt via statsbudgeten. Så om du betalar spansk skatt så betalar du numera indirekt privatkopieringsersättning till upphovsrättsinnehavare! Det gjorde du inte som svensk så länge du inte köpte blank media eller enheter i Sverige.

3) Samtidigt har Spanien sedan 2012 en av Europas högsta momssatser (21%) på kultur. Detta har drabbat musikindustrin med bland annat minskat antal konserter totalt i landet.

Gunnar Sträng var en slug typ. Han menade att OMS och MOMS var två helt skilda ting. Omsättningsskatt (OMS) infördes 1960 och togs ut i konsumentledet. 1969 ersattes omsen av mervärdesskatt (MOMS) som i stället tas ut i alla produktions- och handelsled. Sträng höll sitt löfte, han höjde aldrig OMS-satsen, han bytte namn på företeelsen.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin piratkopierat någonting och speciellt inte till min mobiltelefonen. Självklart betalar vi skatt i Spanien, dock inte lika mycket som vid gjorde i Sverige.
När vi flyttade till Teneriffa var momsen (IGIC) 4,5%, nu är den 7%. Vi har aldrig betalt mer än 7% IGIC på böcker och DVD här. Vi betraktas som ultraperifiera. Trots det fungerar sjukvården här förträffligt här med egen husläkare. Pensionärerna hade tidigare fri medicin men nu tar man ut ca 10%.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 21:25

Den stora skillnaden är väl utsatta personer (sjuka, arbetslösa, gravida, förtidspensionerade, pensionärer). Men det är långt från trådens ämne nu.

Bevaka tråden