Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kortslutning / Säkringen går

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av torin:

Det känns tråkigt att behöva försvara sig och hur jag tänker. Jag har bett om råd inte för att bli angripen. Märkligt. Mår dåligt av sådant.

För det första var det en av mina PPCG5 som som fick kortslutning av åskan, trots att datorn inte ens var startad. I denna finns två hårddiskar som jag hoppas rädda med följande råd: citat Här är en för 2 diskar: https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I....
Har en sådan själv, helt toppen.
Den kopplar du till önskvärd dator med utrymme. slut citat.
Att använda Den lilla Retinan med 13 tums skärm är uteslutet! Jag blir dessutom inte vän med dessa hoppande funktioner som den har. Plötsligt minskar bilden osv. Den är överdriven avancerad för mig.

Nu får du lägga ned. Jesper mf försöker hjälpa dig - och du skriver att du blir angripen?

Ursprungligen av torin:

Att använda Den lilla Retinan med 13 tums skärm är uteslutet!...

Det går att koppla större skärm till den.

Om du berättar vilken skärm du har, så kan vi hjälpa dig att hitta rätt kablar för att kunna koppla in den.

Ursprungligen av torin:

...Jag blir dessutom inte vän med dessa hoppande funktioner som den har. Plötsligt minskar bilden osv. Den är överdriven avancerad för mig.

Då kan du be om hjälp med detta i stället, och lära dig att använda den nya datorn.

Och när du har kopplat in en stor skärm, och lärt dig att hantera det nyare operativsystemet, så kan du använda den datorn till allt. (Eller nästan allt. T.ex. att köra uråldriga versioner av PageMaker funkar inte på den.)

Och uttalandet om att du blir angripen vill jag inte ens kommentera, utan jag låtsas bara att jag inte har läst det.

Senast redigerat 2016-06-17 12:03
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-17 20:51
Ursprungligen av torin:

…Jag blir dessutom inte vän med dessa hoppande funktioner som den har. Plötsligt minskar bilden osv. Den är överdriven avancerad för mig.

Det är kanske Mission Control som aktiverats.

Citat:

Använd en av dessa metoder för att öppna Mission Control:

  • Svep uppåt med tre eller fyra fingrar på din Multi-Touch-styrplatta eller Magic Trackpad.

  • Dubbeltryck på ytan på Magic Mouse med två fingrar.

Och dessa går att stänga av, tack och lov: Systeminställningar -> Mission Control

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-18 10:48
Ursprungligen av reboot81:

Det är kanske Mission Control som aktiverats.

Och dessa går att stänga av, tack och lov: Systeminställningar -> Mission Control

Tack för svar, skall försöka se om jag får någon ordning på det.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-21 19:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu får du lägga ned. Jesper mf försöker hjälpa dig - och du skriver att du blir angripen?

OK, jag skall försöka att vara här mindre. Och samtidigt inte besvära.
Tack för att ni ända har haft tålamod med mig som inte kan så mycket.

  • Avstängd
  • 2016-06-21 19:28
Ursprungligen av torin:

OK, jag skall försöka att vara här mindre. Och samtidigt inte besvära.
Tack för att ni ända har haft tålamod med mig som inte kan så mycket.

Nej det tycker jag inte och du besvärar inte.
Personligen tycker jag det är kul med personer i din ålder som gillar att hålla på med datorer.

Om du tycker att din MacBook Pro Retina är krånglig att hantera varför inte sälja den och köpa en Mac Mini.
Den kan du ansluta till en extern skärm, använda vanligt tangentbord.
Det går säkert att hitta en på Blocket som uppfyller dina behov.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-21 19:44
Ursprungligen av torin:

OK, jag skall försöka att vara här mindre. Och samtidigt inte besvära.
Tack för att ni ända har haft tålamod med mig som inte kan så mycket.

Du kan lite om mycket (vad gäller Macar) – du "tvingas" ha kunskap om dagens maskiner och gårdagens. Utöver detta förstår jag att du har många strängar på din lyra, och att du är duktig på mycket annat än datorer. Din äldre maskinpark kräver kunnande som färre och färre besitter. Jag gör det definitivt inte, vet inte ens hur man startar dina maskiner!
Det är ingen lätt uppgift att sköta så många olika system. Jag försöker i regel hålla mig från bilanalogier, men skriver ändå en.
"Om man är fritidsmekaniker, är det nog en fördel att hålla sig till en modell av Fiat, än att skruva äldre Mazda och olika varianter av Toyota."

Din nya MBPr är en fin maskin som du varken kan eller behöver skruva i. Den är ett redskap för att få saker och ting gjorda utan krävande underhåll. Den fungerar med alla dagens programvaror, och stödet mjukvarumässigt och supportmässigt är starkare.
Är säkerligen även mer energisnål än äldre maskiner.

Vad kan du få för din maskinpark om man räknar bort din MBPr? Täcker en försäljning av dem till _en_ modernare "skrivdator" att ha i köket? Eller en stor skärm?
Återanvändning är en fin idé, men jag har själv lärt mig att släppa sånt till de som kan det bättre, så att jag kan lägga min tid på det jag är bra på och tycker om att göra.
(När det var som värst hade jag ett dussin bärbara och 10 stationära datorer samt lådvis med delar.
Idag en stationär, samt en NAS).

Ursprungligen av Hffre:

Nej det tycker jag inte och du besvärar inte.
Personligen tycker jag det är kul med personer i din ålder som gillar att hålla på med datorer.

Om du tycker att din MacBook Pro Retina är krånglig att hantera varför inte sälja den och köpa en Mac Mini.
Den kan du ansluta till en extern skärm, använda vanligt tangentbord.
Det går säkert att hitta en på Blocket som uppfyller dina behov.

Varför en annan dator? Det går väl lika bra att koppla skärm och tangentbord till MBPr?

Det är väl snarare ovanan vid nyare operativsystem som spökar (Mission Control m.m. som nämnts tidigare). Och de funktionerna går ju antingen att stänga av, eller att vänja sig vid och lära sig.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-26 14:26
Ursprungligen av reboot81:

Det är kanske Mission Control som aktiverats.

Och dessa går att stänga av, tack och lov: Systeminställningar -> Mission Control

Men hur och var sägner jag av?
Jag begriper inte hur det fungerar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-06-26 15:48

@torin

Under kortkommandon har du fyra rader, där kan du i vardera rad välja '-' (i stället för F11/F12 eller liknande) för att deaktivera kortkommandona.

Under Aktiva hörn... finns liknande inställningar (välj '-' där också).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-27 09:37
Ursprungligen av mattiL:

@torin

Under kortkommandon har du fyra rader, där kan du i vardera rad välja '-' (i stället för F11/F12 eller liknande) för att deaktivera kortkommandona.

Under Aktiva hörn... finns liknande inställningar (välj '-' där också).

Jag ser ingenstans där det står kortkomando. Ser bara det som finns på bilden jag sände.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-27 09:53

Mitt på sidan, Kortkommando för tangentbord och mus
Men i ditt fall är det nog Aktiva hörn som är inställt. Där bör du nog stänga av det.

Ursprungligen av torin:

Jag ser ingenstans där det står kortkomando...

Rubriken "Kortkommandon..." hittar du vid den röda pilen.

Själva kortkommandona (4 st) som du ska stänga av hittar du vid den gröna pilen.

Och som tidigare tipsats om, så bör du också klicka på knappen "Aktiva hörn..." (blå pil), och stänga av dem också.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-30 16:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rubriken "Kortkommandon..." hittar du vid den röda pilen.

Själva kortkommandona (4 st) som du ska stänga av hittar du vid den gröna pilen.

Och som tidigare tipsats om, så bör du också klicka på knappen "Aktiva hörn..." (blå pil), och stänga av dem också.

Tack Jesper!

Ursprungligen av torin:

Tack Jesper!

Betyder det att du nu faktiskt har lyckats stänga av de där oönskade funktionerna? Eller gäller ditt tack bara den förtydligande bilden?

Och om du nu har lyckats stänga av funktionerna - är du nu nöjd med hur den nya datorn beter sig? Eller finns där fler "konstiga beteenden" i den nya datorn som du vill ha hjälp med?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-01 10:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Betyder det att du nu faktiskt har lyckats stänga av de där oönskade funktionerna? Eller gäller ditt tack bara den förtydligande bilden?

Och om du nu har lyckats stänga av funktionerna - är du nu nöjd med hur den nya datorn beter sig? Eller finns där fler "konstiga beteenden" i den nya datorn som du vill ha hjälp med?

Den förtydligade bilden var jättebra.
Vi tar en sak till.: Jag har en sida uppe i min bokföring. Det är exempelvis RESULTATRÄKNING. Det går inte att komma längst ner på sidan. Försöker med pil ner, alt alt+pil ner. Hjälper inte. Längst till höger brukar ju finnas en pilupp-pil ner skala men den är borta.
Hopplöst jobbigt.

Ursprungligen av torin:

Den förtydligade bilden var jättebra...

Och vad betyder det svaret? Det hade varit så skönt med ett par enkla ja- eller nej-svar.

Nu vet vi ju fortfarande inte huruvida du har hittat dit till inställningen, huruvida du har lyckats stänga av funktionerna, eller huruvida det var de här inställningarna som faktiskt avsågs när du beskrev "hoppandet" tidigare.

Ursprungligen av torin:

...Längst till höger brukar ju finnas en pilupp-pil ner skala men den är borta...

Här är en instruktion för att slå på den funktionen. Det är på engelska, men hoppas att det går bra ändå.

http://osxdaily.com/2011/08/03/show-scroll-ba...

Eller så trycker du "Fn"+Pil upp eller "Fn" + Pil ned för att bläddra.

Senast redigerat 2016-07-01 10:46
Bevaka tråden