Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac App Store tvingar mig att mata in lösenord två gånger

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
när jag skall köpa (eller ladda ned gratisappar) från Mac App Store så får jag mata in mitt lösenord två gånger. Fruktansvärt irriterande, och det har varit så länge nu.

De två dialogerna skiljer sig dock något åt, se skärmdump:

Den övre är den första, och den undre är den andra. Den ena är en "inloggningsruta", den andra är för att genomföra köpet. Värt att nämna: Jag är redan inloggad och kan exempelvis bläddra runt bland mina tidigare köp (något som ej går att göra annars).

Hur blir jag av med det här problemet?

  • Medlem
  • 2016-06-26 09:52

Är du inloggad med ditt Apple ID via Systeminställningar > Icloud?

Ursprungligen av alix:

Är du inloggad med ditt Apple ID via Systeminställningar > Icloud?

Yes, och jag verkar av allt att döma egentligen vara inloggad i App Store med, eftersom jag kan se mina tidigare köp

  • Medlem
  • 2016-06-26 21:24
Ursprungligen av Forsgren:

Yes, och jag verkar av allt att döma egentligen vara inloggad i App Store med, eftersom jag kan se mina tidigare köp

Okej, kolla att allt är okej här: https://appleid.apple.com/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-26 21:31

Testa att logga ut från iCloud och iTunesStore, och sedan logga in igen.

Ligger några uppdateringar och väntar, exempelvis systemuppdateringar eller uppdateringar av appar? I så fall kan det vara värt att dubbelkolla så att dessa inte laddats ned med ett annat Apple-ID, eller att du använt ett annat Apple-ID när du aktiverade/återställde datorn.

Ursprungligen av alix:

Okej, kolla att allt är okej här: https://appleid.apple.com/

Allt ser okej ut där

Ursprungligen av kenjon:

Testa att logga ut från iCloud och iTunesStore, och sedan logga in igen.

Det hjälpte inge

Ursprungligen av pushloop:

Ligger några uppdateringar och väntar, exempelvis systemuppdateringar eller uppdateringar av appar? I så fall kan det vara värt att dubbelkolla så att dessa inte laddats ned med ett annat Apple-ID, eller att du använt ett annat Apple-ID när du aktiverade/återställde datorn.

Nix, allt är helt uppdaterat. Jag har endast använt ett enda Apple ID

Ursprungligen av Forsgren:

Nix, allt är helt uppdaterat. Jag har endast använt ett enda Apple ID

Då skulle jag ringa till Apple Support på 0771-199 519. Supportfrågor gällande Apple-ID är gratis.

  • Medlem
  • 2016-06-27 14:35
Ursprungligen av Forsgren:

Allt ser okej ut där

Ursprungligen av pushloop:

Då skulle jag ringa till Apple Support på 0771-199 519. Supportfrågor gällande Apple-ID är gratis.

Jag håller med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-27 20:27

Har du testat att ändra lösenordsinställningarna i Systeminställningar > App Store lite fram och tillbaka?

En annan tanke, dina skärmbilder är på engelska. Kör du genomgående engelskt systemspråk eller kan strulet bero på att du anslutit till App Store för en annat land?

Tro det eller ej, men prova "NVRAM reset"
Jag hade ett sjukt problem för ett bra tag sen med iCloud och hamnade med supporten på Apple, efter nån timme så fick jag prata med nåt proffs och det slutade med att göra en NVRAM reset. Skadar ju inte att prova.

Ursprungligen av pushloop:

Då skulle jag ringa till Apple Support på 0771-199 519. Supportfrågor gällande Apple-ID är gratis.

Ursprungligen av alix:

Jag håller med.

Gjorde det, det hela är nu eskalerat till nivån att skärminspelningar gjorts och någon sorts analysverktyg körts på min burk… Spexigt värre

Ursprungligen av IngoX:

Har du testat att ändra lösenordsinställningarna i Systeminställningar > App Store lite fram och tillbaka?
En annan tanke, dina skärmbilder är på engelska. Kör du genomgående engelskt systemspråk eller kan strulet bero på att du anslutit till App Store för en annat land?

Jag har gjort det, men det ändrar inte på beteendet. Enda skillnaden jag kan få det till är att jag kan slippa lösenordsfrågan på gratisappar (vill inte testa med betalköp), men jag får ändå inloggningsrutan.

Systemspråket är helt på engelska, har inte köpt någon app från något annat lands App Store (endast Sverige)

1
Bevaka tråden