Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera Outlook-arkiv - Återskapa databasen via "MS database utility"

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har det hänt igen att MS Outlook inte kan öppnas nu längre.
Det kom upp en ruta att återskapa databasen utan ens att den frågade vilken databas det skulle återskapas (MS Outlook var aktiverat) Jag valde att återskapa. Den gick igenom 5 steg för att återskapa och sedan fick jag meddelandet att det inte gick.
Kan det bero på att databasen hämtas i säkerhetskopian på TC och inte i datorn? pga jag är inte hemma vid min TC på ett tag.

Senast redigerat 2016-06-23 17:25

Kör du POP? Om inte så är det väl ingen ko på isen?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kör du POP? Om inte så är det väl ingen ko på isen?

Vet inte vad du menar.

Ursprungligen av calinou:

Vet inte vad du menar.

Använder du POP eller IMAP?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Använder du POP eller IMAP?

jag kör IMAP

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 18:06

Då är det bara att ta bort kontot och skapa det igen. Du förlorar dina kontakter förstås, men dem har du väl i iPhonen/datorn ändå? Eller köra tillbaka databasen från TM när du är hemma igen.

Ursprungligen av kenjon:

Då är det bara att ta bort kontot och skapa det igen. Du förlorar dina kontakter förstås, men dem har du väl i iPhonen/datorn ändå? Eller köra tillbaka databasen från TM när du är hemma igen.

Ta bort konton från MS Outlook på datorn? Jag kommer inte in där längre........
Som tur är att jag kan läsa E-post från min iPhone än så länge. Databasen är inte förstörd på min iPhone eftersom det fungerar där?
Det jag undrade är varför databasen inte finns att hämta från datorn när den ändå ev. finns i TC? dessutom verkar det vara gamla databaser från förra året (enligt bilden).

Ursprungligen av calinou:

Ta bort konton från MS Outlook på datorn? Jag kommer inte in där längre........
Som tur är att jag kan läsa E-post från min iPhone än så länge. Databasen är inte förstörd på min iPhone eftersom det fungerar där?
Det jag undrade är varför databasen inte finns att hämta från datorn när den ändå ev. finns i TC? dessutom verkar det vara gamla databaser från förra året (enligt bilden).

Vad menar du med att du inte kommer in där längre? Kan du klicka på Outlook -> Inställningar och sedan Konton?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad menar du med att du inte kommer in där längre? Kan du klicka på Outlook -> Inställningar och sedan Konton?

Det stämmer att jag inte kan öppna MS Outlook på datorn.
Detta förekommer då och då att jag får sådana meddelanden och då kan jag inte öppna MS Outlook så länge databasen inte är återskapad. Nu går det inte ens att återskapa.

Ursprungligen av calinou:

Det stämmer att jag inte kan öppna MS Outlook på datorn.
Detta förekommer då och då att jag får sådana meddelanden och då kan jag inte öppna MS Outlook så länge databasen inte är återskapad. Nu går det inte ens att återskapa.

Och du kommer inte åt inställningarna om du klickar Avbryt?
Hur som helst så skulle du behöva spara kontakterna. Du kan kontrollera om du har sparat dessa på någon av dina mailkonton genom att logga in via leverantörens webbtjänst.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och du kommer inte åt inställningarna om du klickar Avbryt?
Hur som helst så skulle du behöva spara kontakterna. Du kan kontrollera om du har sparat dessa på någon av dina mailkonton genom att logga in via leverantörens webbtjänst.

Huvudleverantören är Comhem. Det är Binero som hämtar från servern. Men jag har även G-mail adresser.
Det är väl själva Microsoft som har gjort att det blir problem eftersom det förekommer då och då samt att det är flera trådar med samma ärende? Då förstår jag inte att jag ska behöva betala för det? sist kostade det mig 900 kr.

Senast redigerat 2016-06-25 23:19
Ursprungligen av calinou:

Huvudleverantören är Comhem. Men jag har även G-mail adresser.
Det är väl själva Microsoft som har gjort att det blir problem eftersom det förekommer då och då samt att det är flera trådar med samma ärende? Då förstår jag inte att jag ska behöva betala för det? sist kostade det mig 900 kr.

Har jag skrivit att du ska betala för det?

Jag lägger upp det så enkelt jag kan åt dig:

• I och med att du använder IMAP så ligger dina mail på mailservern och kopieras endast till din Outlook.
• Då din mail finns kvar (på ComHem och Googles mailservern) så ska du med gott samvete kunna ignorera felmeddelandet och tex installera om Outlook.
• Frågan är vad som händer med annat du vill ha kvar, till exempelvis dina kontakter om du nu hanterar dessa via Outlook.
• OM dina kontakter ligger i Outlook och OM det är data du vill spara, då brukar vissa mailtjänster kunna spara dessa. Frågan är om du har gjort det och om du hittar dem genom att logga in på gmail.com och ComHem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-25 23:37
Ursprungligen av calinou:

Huvudleverantören är Comhem. Det är Binero som hämtar från servern. Men jag har även G-mail adresser.
Det är väl själva Microsoft som har gjort att det blir problem eftersom det förekommer då och då samt att det är flera trådar med samma ärende? Då förstår jag inte att jag ska behöva betala för det? sist kostade det mig 900 kr.

Varför behövde du betala 900 kr? Var du tvungen att uppdatera Office? Och uppdaterar du OSX kan du behöva uppdatera andra program också. För att komma runt detta får man låta bli att uppdatera alls.
Jag kanske missförstår ditt problem, då jag inte själv kör Microsoftprogram.
Microsoft är inte direkt kända för att göra en buggfri version av Office till Mac. Bl a därför väljer de flesta andra alternativ.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har jag skrivit att du ska betala för det?

Jag lägger upp det så enkelt jag kan åt dig:

• I och med att du använder IMAP så ligger dina mail på mailservern och kopieras endast till din Outlook.
• Då din mail finns kvar (på ComHem och Googles mailservern) så ska du med gott samvete kunna ignorera felmeddelandet och tex installera om Outlook.
• Frågan är vad som händer med annat du vill ha kvar, till exempelvis dina kontakter om du nu hanterar dessa via Outlook.
• OM dina kontakter ligger i Outlook och OM det är data du vill spara, då brukar vissa mailtjänster kunna spara dessa. Frågan är om du har gjort det och om du hittar dem genom att logga in på gmail.com och ComHem.

Tack för att du lägger upp det men det har inte behövs göra sådana åtgärd förut.......

Ibland har jag haft tur och den har återskapat sig utan problem via dialogrutan. När det inte har fungerat då har jag ringt supporten på Microsoft och dem har hjälp mig att återskapa. Eftersom det inte gick på vanliga sätt via dialogrutan fick man åtgärda via Finder /MS mappar. Det tog bara några minuter att fixa detta men minns tyvärr inte hur man skulle göra.

Ursprungligen av kenjon:

Varför behövde du betala 900 kr? Var du tvungen att uppdatera Office? Och uppdaterar du OSX kan du behöva uppdatera andra program också. För att komma runt detta får man låta bli att uppdatera alls.
Jag kanske missförstår ditt problem, då jag inte själv kör Microsoftprogram.
Microsoft är inte direkt kända för att göra en buggfri version av Office till Mac. Bl a därför väljer de flesta andra alternativ.

När man ringer deras support då tas det upp som ett ärende oavsett hur lång tid det tar eller typ av ärende. Man har i alla fall möjlighet att tacka jag eller nej innan supporten ringer. Det är deras rutiner. Jag har egentligen ingen emot att inte uppdatera alls men har nog inget val.

Ursprungligen av calinou:

....Ibland har jag haft tur och den har återskapat sig utan problem via dialogrutan...

Det låter som att detta är något du råkar ut för ofta. Så ska det inte vara. Detta ska i princip aldrig inträffa. Så du bör nog försöka få hjälp med att utreda varför det händer - ifall problemet ligger i något du gör, eller om det beror på något annat.

Senast redigerat 2016-06-26 11:08
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-26 13:02

Kan vara en hårddisk som är på väg att ge sej... men du kanske har SSD?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det låter som att detta är något du råkar ut för ofta. Så ska det inte vara. Detta ska i princip aldrig inträffa. Så du bör nog försöka få hjälp med att utreda varför det händer - ifall problemet ligger i något du gör, eller om det beror på något annat.

Det ska jag framföra supporten när jag tar kontakt med dom nästa vecka.

Ursprungligen av kenjon:

Kan vara en hårddisk som är på väg att ge sej... men du kanske har SSD?

Jag vet inte vilket modell det är. Hur kan man kontrollera att den inte är skadad?
Här är lite info på den:
Macintosh HD:
Tillgängligt: 557,98 GB (557 984 223 232 byte)
Kapacitet: 748,93 GB (748 925 353 984 byte)
Inlänkningsplats: /
Filsystem: Journalförd HFS+
Skrivbar: Ja
Bortse från ägarskap: Nej
BSD-namn: disk1

Logisk volym:
Reverterbar: Ja (ingen avkryptering krävs)
Krypterat: Nej

Logisk volymgrupp:
Namn: Macintosh HD
Storlek: 749,3 GB (749 296 615 424 byte)
Ledigt utrymme: 18,9 MB (18 939 904 byte)

Fysiska volymer:
disk0s2:
Enhetens namn: APPLE HDD HTS
Medienamn: APPLE HDD HTS
Storlek: 749,3 GB (749 296 615 424 byte)
Typ av medium: Rotation
Protokoll: SATA
Intern: Ja
Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)
Status: Online
S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad

Senast redigerat 2016-06-26 13:35
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-26 17:07

Då är det en HDD, och ingen SSD. Det kan vara svårt att kolla om den är skadad. Det KAN hjälpa att formatera om den.
En lösning kan vara att byta den till en SSD, då blir din dator betydligt snabbare
Du använder inte så jättemycket utrymme, så denna skulle väl funka:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/hardd...

Behöver inte vara hårddisken, jag tror snarare på Outlook.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-26 17:35

Visst, därför skrev jag "kan vara hårddisken".
Saker att prova är ju det vanliga, starta om datorn, testa med annan användare, avinstallera programmet (med t ex AppCleaner), installera om programmet, se till att alla uppdateringar är installerade, installera Combouppdatering, installera om OSX etc....

Ursprungligen av kenjon:

Då är det en HDD, och ingen SSD. Det kan vara svårt att kolla om den är skadad. Det KAN hjälpa att formatera om den.
En lösning kan vara att byta den till en SSD, då blir din dator betydligt snabbare
Du använder inte så jättemycket utrymme, så denna skulle väl funka:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/hardd...

Som det är nu är det bara MS Outlook som inte fungerar då och då. Annars förvånansvärt bra dator med tålig hårddisk med tanke på att att jag flyttar den till olika platser hela tiden; stänger av locket utan att logga ut mig, drar av kablarna och stoppar datorn i min stora handväska. Den verkar tåla lite smäll också men visst är det kanske bättre att ha en separat extra hårddisk för säkerhets skull?

Senast redigerat 2016-06-27 14:02
Ursprungligen av calinou:

Som det är nu är det bara MS Outlook som inte fungerar då och då. Annars förvånansvärt bra dator med tålig hårddisk med tanke på att att jag flyttar den till olika platser hela tiden; stänger av locket utan att logga ut mig, drar av kablarna och stoppar datorn i min stora handväska. Den verkar tåla lite smäll också men visst är det kanske bättre att ha en extra hårddisk separat för säkerhets skull?

Börja fokusera på de förslag som inte är relaterade till din hårddisk, det bör du först kontrollera när inget av det andra fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-27 14:40
Ursprungligen av calinou:

Som det är nu är det bara MS Outlook som inte fungerar då och då. Annars förvånansvärt bra dator med tålig hårddisk med tanke på att att jag flyttar den till olika platser hela tiden; stänger av locket utan att logga ut mig, drar av kablarna och stoppar datorn i min stora handväska. Den verkar tåla lite smäll också men visst är det kanske bättre att ha en separat extra hårddisk för säkerhets skull?

Jag menade snarare att byta ut din hårddisk till en SSD

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det låter som att detta är något du råkar ut för ofta. Så ska det inte vara. Detta ska i princip aldrig inträffa. Så du bör nog försöka få hjälp med att utreda varför det händer - ifall problemet ligger i något du gör, eller om det beror på något annat.

Det verkar vara något fel som är relateradt till OS-X pga supporten frågade direkt när jag berättade om problemet om det var en mac-dator jag hade.

Senast redigerat 2016-06-30 15:56
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 13:09

Det är ofta det är första frågan, alla kan inte Mac utan det kan vara vissa som tar Macfrågorna.

Ursprungligen av kenjon:

Det är ofta det är första frågan, alla kan inte Mac utan det kan vara vissa som tar Macfrågorna.

Han sade det som ett påstående.

Ursprungligen av kenjon:

Jag menade snarare att byta ut din hårddisk till en SSD

Kanske bäst att vänta eftersom det är nog dags att köpa en ny dator inom något år. Då är det väl SSD hårddisk dom har på alla nya mac-apple/datorer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-30 16:19

I varje fall finns det som tillval.
Varför vänta, det är ju kul med en ny dator!

Bevaka tråden