Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppges bojkotta republikanernas partikonvent

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple kommer inte att sponsra Republikanernas partikonvent i år, på grund av den kontroversiella kandidaten Donald Trumps uttalanden.

Läs hela artikeln här

Kanske börjar bli dags at byta lur. Jobbade inte finnarna med något nytt OS?

Ursprungligen av Gordon67:

Kanske börjar bli dags at byta lur.

Till eller från iOS?

Ursprungligen av Gordon67:

Kanske börjar bli dags at byta lur. Jobbade inte finnarna med något nytt OS?

Varför skulle de stödja en kandidat som så medvetet försöker profilera sig som anti-Apple och samtidigt skryter med att han inte är "köpbar"?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-20 19:01

Donald and Tim, sitting in a tree..

  • Avstängd
  • 2016-06-20 19:29
Ursprungligen av Gordon67:

Kanske börjar bli dags at byta lur. Jobbade inte finnarna med något nytt OS?

Så du tänker byta plattform bara för att Apple inte vill stödja ett lögnaktigt,vidrigt svin?
Nu ska man inte döma folk efter ett inlägg men du är undantaget den regeln.

Demokrati är som det är; man stödjer eller inte stödjer. Gillar man inte läget kan man ju flytta till Nordkorea.

  • Avstängd
  • 2016-06-20 20:31
Ursprungligen av Demiurgen:

Demokrati är som det är; man stödjer eller inte stödjer. Gillar man inte läget kan man ju flytta till Nordkorea.

USA är inte en ren demokrati. Det är inte personer som väljer President utan elektorer som kan ändra sig efter dom fått en röst.

http://www.svd.se/ar-usa-demokratiskt

Ursprungligen av Hffre:

USA är inte en ren demokrati. Det är inte personer som väljer President utan elektorer som kan ändra sig efter dom fått en röst.

http://www.svd.se/ar-usa-demokratiskt

Vi väljer väl inte statsminister???

Ursprungligen av HåkanE:

Vi väljer väl inte statsminister???

Det gör inte att elektorssystemet och riksdagen är jämförbara. Vi röstar på och väljer riksdagsledamöter som är lagstiftande och utser regeringen. Elektorerna är bara aktiva under själva valet av president.

Personligen så är jag nyfiken på hur elektorerna val går till. Jag har aldrig sett eller tänkt på att undersöka det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det gör inte att elektorssystemet och riksdagen är jämförbara. Vi röstar på och väljer riksdagsledamöter som är lagstiftande och utser regeringen. Elektorerna är bara aktiva under själva valet av president.

Personligen så är jag nyfiken på hur elektorerna val går till. Jag har aldrig sett eller tänkt på att undersöka det.

USA har ju det s.k. "first-past-the-post-systemet" gällande presidentämbetet. När man vinner mer än 50% av rösterna i en stat får man automatiskt 100% av rösterna. Alla stater är inte på detta sätt dock.

Sen går det inte jämföra Sveriges statsminister med USA:s president eftersom riksdagen kan avsätta statsministern när som helst genom en misstroendeomröstning. I motsats har man i USA "impeachment" som såvitt jag vet bara kan användas om misstankar om brott finns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-21 14:39
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

eftersom riksdagen kan avsätta statsministern när som helst genom en

Vilket uppenbarligen missbrukas

Tja...jämfört med Sverige som har ärftlig Statschef som dessutom är ansvarsbefriad/straffriförklarad så är det nog inte USA som har största problemet med att leva upp till begreppet "demokratiskt".
Vi svenskar kan per defintion aldrig klanka ner på republiker för deras brist på demokrati - oavsett hur dessa republiker rent tekniskt tillsätter sina styrande efter val. Ärftliga ämbeten slår ALLT.

Ursprungligen av Hffre:

USA är inte en ren demokrati. Det är inte personer som väljer President utan elektorer som kan ändra sig efter dom fått en röst.

http://www.svd.se/ar-usa-demokratiskt

  • Avstängd
  • 2016-06-21 15:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Tja...jämfört med Sverige som har ärftlig Statschef som dessutom är ansvarsbefriad/straffriförklarad så är det nog inte USA som har största problemet med att leva upp till begreppet "demokratiskt".
Vi svenskar kan per defintion aldrig klanka ner på republiker för deras brist på demokrati - oavsett hur dessa republiker rent tekniskt tillsätter sina styrande efter val. Ärftliga ämbeten slår ALLT.

Nu vet jag inte vem du syftar på så jag får helt enkelt gissa.

Eftersom du nämner "ärftlig" antar jag att du menar kungen då undrar jag sen när fick han någon makt att ta beslut angående sveriges styre?

  • Avstängd
  • 2016-06-21 15:26
Ursprungligen av HåkanE:

Vi väljer väl inte statsminister???

Jag röstar på det parti som jag anser representerar mina politiska åsikter och värderingar bäst.
Så nej vi väljer inte statsminister men vårat system följer mer folkets vilja än USA´s.
För du tycker väl inte att detta är demokratiskt?

Citat:

Till saken hör, kanske, att en röst i en liten delstat väger betydligt tyngre än i en folkrik

I praktiken kan det bli så att en (1) röst väger mer än tio (10)

Kungens makt eller ickemakt har inte med saken att göra...så klart. Allt som har med demokrati att göra handlar om Princip, Etik och Lag. Inget annat. Dessutom: Kungen har ENORM makt....men det är en annan diskussion som inte har med saken att göra som sagt.

Ursprungligen av Hffre:

Nu vet jag inte vem du syftar på så jag får helt enkelt gissa.

Eftersom du nämner "ärftlig" antar jag att du menar kungen då undrar jag sen när fick han någon makt att ta beslut angående sveriges styre?

  • Avstängd
  • 2016-06-21 15:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Kungens makt eller ickemakt har inte med saken att göra...så klart. Allt som har med demokrati att göra handlar om Princip, Etik och Lag. Inget annat. Dessutom: Kungen har ENORM makt....men det är en annan diskussion som inte har med saken att göra som sagt.

Naturligtvis så handlar det om makt,makten att styra ett land.
Kungen har inte den makt som en statsminister eller en president har.
Bli fundersam varför du drar upp kungen till att börja med när du själv sen säger att han inte har med saken att göra?

Ursprungligen av Hffre:

Nu vet jag inte vem du syftar på så jag får helt enkelt gissa.

Eftersom du nämner "ärftlig" antar jag att du menar kungen då undrar jag sen när fick han någon makt att ta beslut angående sveriges styre?

Du har ingen anledning att gissa då Sveriges statschef för närvarande är Carl XVI Gustaf. Men kungen har förstås ingen makt (förutom att hans åsikt är högt värderad) och jag förstår inte de som säger motsatsen. Kungens makt blev kraftigt begränsad 1975 med regeringsformen och hans roll är endast cermoniell.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

USA har ju det s.k. "first-past-the-post-systemet" gällande presidentämbetet. När man vinner mer än 50% av rösterna i en stat får man automatiskt 100% av rösterna. Alla stater är inte på detta sätt dock.

Sen går det inte jämföra Sveriges statsminister med USA:s president eftersom riksdagen kan avsätta statsministern när som helst genom en misstroendeomröstning. I motsats har man i USA "impeachment" som såvitt jag vet bara kan användas om misstankar om brott finns.

Jag undrade mer om elektorerna samlas någonstans, om är fysiska personer eller de är "abstrakta entiteter".

Huvuddragen har jag koll på:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det gör inte att elektorssystemet och riksdagen är jämförbara. Vi röstar på och väljer riksdagsledamöter som är lagstiftande och utser regeringen. Elektorerna är bara aktiva under själva valet av president.
Personligen så är jag nyfiken på hur elektorerna val går till. Jag har aldrig sett eller tänkt på att undersöka det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electoral_Colle...

1
Bevaka tråden