Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya regler, ingen app får vara beroende av en annan app.

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket skämt. Skärp er Apple.

Ursprungligen av klarabara:

Det var trots allt bara en fluga...

NU har Apple blivit helt galna ?
Men vänta vi kan ju återvända till 90-talet istället. Dagens internet kanske blivit för avancerat för dem.
Ok, nya macOS blir som gamla 7:an där började jag. iOS kan vi använda till Apples egna appar, inga andra, och verkligen inte sådana som är verkligt bra och behöver. SUCK!

Sen hörde jag något om att nästa osx vill in på hårddisken o flytta saker till icloud likt hur de gör med apple music. Funderar allvarligt på att byta till Linux.

Ursprungligen av klarabara:

Sen hörde jag något om att nästa osx vill in på hårddisken o flytta saker till icloud likt hur de gör med apple music. Funderar allvarligt på att byta till Linux.

Än så länge en funktion som man behöver aktivera. Kan minnas att det endast berör vissa filer som ligger på skrivbordet och i mappen dokument som man kan välja att lägga i iCloud. Bra funktion om man inte har något emot det.
I långa loppet så kanske det blir per default - då är det kanske klokt att börja titta på Linux eller Windows.

Ursprungligen av klarabara:

Sen hörde jag något om att nästa osx vill in på hårddisken o flytta saker till icloud likt hur de gör med apple music. Funderar allvarligt på att byta till Linux.

Svinbra funktion för dem som har behov av det. Behöver du den inte, använd den inte utan sitt still i båten

Ursprungligen av barbapappa_86:

I långa loppet så kanske det blir per default - då är det kanske klokt att börja titta på Linux eller Windows.

Hurså? Om det är en funktion som implementeras på ett säkert och praktiskt sätt, är det då inte en funktion som ligger rätt i tiden och löser ett av de stora problem (lagringsmöjligheter) som så många dras med?

Jag vill då ha koll på vart mina filer hamnar tack. Har man problem med utrymme finns det bättre sätt att lösa det på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 14:16

Och alla kanske inte har Internetkontakt hela tiden, ska man då inte komma åt de egna filerna? I sommarstugan....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-20 14:22
Ursprungligen av klarabara:

Uppföljande artikel: http://www.breakit.se/artikel/4102/startups-f...

Citat:

Fredrik Hedberg, medgrundare till ekonomiappen Tink, tror att Apple inte insett följderna av de nya reglerna.
”Detta måste vara något som de har förbisett. Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig”, säger han och pekar på att bank-id är att betrakta som en viktig samhällsfunktion.

Tror och hoppas liksom i citatet ovan att Apple får krypa till korset här. Swish kunde ju åtminstone tillfälligt få igenom ett undantag, och appar som har alternativa inloggningssätt klarar sig väl också. Men Apple har varit för hemmablinda här.

Det hela gälller väl punkt 4.2.3 i App Store Review Guidelines

Citat:

4.2.3 Your app should work on its own without requiring installation of another app to function.

Ursprungligen av pushloop:

Hurså? Om det är en funktion som implementeras på ett säkert och praktiskt sätt, är det då inte en funktion som ligger rätt i tiden och löser ett av de stora problem (lagringsmöjligheter) som så många dras med?

Problemet kan då vara att dina filer ligger i molnet och allt var det innebär. Jag har inget emot att Google, Apple mf. har rätten att snooka i mina filer, men andra har säkert det.

Hur gör man i resten av världen? Om hela planeten utom Svedala löser ID-tekniken utan extern aktör/app (Bank-ID) så är det nog kört...Bank-ID kan vara dödsdömt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Hur gör man i resten av världen? Om hela planeten utom Svedala löser ID-tekniken utan extern aktör/app (Bank-ID) så är det nog kört...Bank-ID kan vara dödsdömt.

Dosor, pin-koder, engångs-koder osv..
Som man gjorde i Sverige pre-2010.

Jepp...tillbaka till webbläsaren på datorn...och på iPhone/iPad också...det går ju (apparna är ofta bara en HTML5-browser i en app-ram). Detta tills den dagen banker och myndigheter gör som i andra länder (gissar att man har egna ID-lösningar och dessa är implementerade i apparna så klart). Vi kommer var man att ha en massa "digitala ID-kort" - inte bara ett (Bank-ID) - och dessa är inbakade i apparna och behöver alltså inte anropa en annan app (typ Bank-ID).

Sverige är så fantastiskt (och skrämmande) homogent. Många andra länder - framför allt USA där ju tekniken kommer från - är extremt differentierat och att bankerna där - och t.o.m. myndigheterna - skulle gå ihop och fixa en gemensam digital ID-lösning är helt främmande...och omöjligt då det säkert strider mot 517 lagar och kanske konstitutionen :-D. Inte ens de olika federala myndigheterna skulle fixa biffen med en gemensam lösning...och även OM så skulle delstaterna inte ha med den lösningen att göra utan syr ihop eget...VARJE enskild delstat...och därtill kommer STADENS lösning (New York City har säkert en egen ). Gissar också att t.ex. USA's arme och t.ex. marinen...och flygvapnet...alla har sin EGEN lösning. Skulle en politiker föreslå en gemensam lösning för dessa vapenenheter så skulle han antingen bli utskrattad eller hotad till livet :-D. Cheferna för varje enhet skulle gå ut och avkräva politikern en ursäkt för kränkningen.

Alltså...det ÄR jiddrigare att leva i dessa differentierade länder (ger dock många arbetstillfällen som vi för länge sedan rationaliserat bort här i Sverige), men att Apple skulle ändra på denna regel bara för att ett litet, litet, litet superhomogent land på andra sidan klotet har en "allmän" lösning som inte lirar med dessa nya regler är osannolikt. Jag tror inte det kommer att hända. Jag hoppas jag har fel.

Ursprungligen av keptang:

Dosor, pin-koder, engångs-koder osv..
Som man gjorde i Sverige pre-2010.

Senast redigerat 2016-06-20 19:55

Det kommer att lösa sig. Jag tror inte att vi behöver domedagsreaktioner

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kommer att lösa sig. Jag tror inte att vi behöver domedagsreaktioner

Ja, det vore väldigt märkligt om inte Apple ändrar sig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kommer att lösa sig. Jag tror inte att vi behöver domedagsreaktioner

Ursprungligen av keptang:

Ja, det vore väldigt märkligt om inte Apple ändrar sig.

Självklart gör de det. Kanske kommer det så småningom en egen lösning ifrån Apple som är bättre där vi bara behöver touch-id.
Nu när de ändå jobbar på att få med så många banker, finansierings lösningar etc i Pay.
När slutet ser ut att vara nära, då föds det i allmänhet något mycket bättre

( skadar väl inte att ha lite roligt på Apple’s bekostnad ibland )

Ursprungligen av barbapappa_86:

Problemet kan då vara att dina filer ligger i molnet och allt var det innebär. Jag har inget emot att Google, Apple mf. har rätten att snooka i mina filer, men andra har säkert det.

Att de lagras i molnet innebär inte per automatik att Apple kan eller vill snoka i dem.

Ursprungligen av pushloop:

Att de lagras i molnet innebär inte per automatik att Apple kan eller vill snoka i dem.

Inte per automatik, men det kan.

Ursprungligen av panther:

Självklart gör de det. Kanske kommer det så småningom en egen lösning ifrån Apple som är bättre där vi bara behöver touch-id.
Nu när de ändå jobbar på att få med så många banker, finansierings lösningar etc i Pay.
När slutet ser ut att vara nära, då föds det i allmänhet något mycket bättre

( skadar väl inte att ha lite roligt på Apple’s bekostnad ibland ? )

Det går redan att använda touch-Id i appen för Mobilt Bankid (iofs bara för inloggning men ändock?)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-06-20 18:25

Handlar detta om samma problem som var för några veckor sedan när Swish försvann från App Store?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det går redan att använda touch-Id i appen för Mobilt Bankid (iofs bara för inloggning men ändock?)

Visst, men kanske slipper vi nästa steg med bara touch-id senare, vore ju inte fel om det blir så

Sedan så finns det andra hot mot Swish ?

Citat:

Efter flera driftstörningar i slutet av maj visade det sig att betaltjänsten Swish för handel var felaktigt byggd, något som påverkade systemet i stort. Nu måste hela e-handelstjänsten göras om enligt Per Ekwall, presskontakt på bolaget Getswish som ligger bakom Swish:

Det är tråkigt för våra kunders skull, eftersom vi ser att det är ett populärt betalningsalternativ.
– Efter en noggrann felsökningsprocess insåg vi att det inte var någon mindre buggrättning utan det ska byggas om, uppger Ekwall för SvD Näringsliv.

  • Medlem
  • 2016-06-20 19:51

Swish blev ju borttaget från App Store en stund men fick sedan grönt ljus och var uppe igen. Apple kommer att backa, eller så kommer flera appar få tillstånd att avvika från reglerna. Någon domedag är inte nära och BankID är inte dödsdömt.

Okunnig fråga: räcker det inte med att apparna bygger in TouchID istället för att köra Mobilt BankID som ett mellanlager?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-20 20:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Okunnig fråga: räcker det inte med att apparna bygger in TouchID istället för att köra Mobilt BankID som ett mellanlager?

Problemet med en dylik lösning är ju att den just kräver enheter med TouchID..., vilket långt ifrån alla gör idag och under en lång tid framåt!!

Ursprungligen av Torkel:

Problemet med en dylik lösning är ju att den just kräver enheter med TouchID..., vilket långt ifrån alla gör idag och under en lång tid framåt!!

= Apple tycker att de kan köpa nyare iOS-enheter.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Okunnig fråga: räcker det inte med att apparna bygger in TouchID istället för att köra Mobilt BankID som ett mellanlager?

Nej. Touch-ID kan bara användas för att verifiera om det är den som ställt in Touch-ID på enheten eller ej för att på så vid komplettera/ersätta en lösenkod i en app, det kan inte säga vem den personen är / verifiera användarens identitet gentemot en myndighet, vilket är funktionen som Bank ID fyller. Däremot skulle Bank ID-systemet kunna integreras i andra appar genom att släppa verktyg och sk. API:er för utvecklare, vilket skulle kunna vara en lösning på problemet.

Edit: Touch-ID kan redan integreras i tredjepartsappar för att användas i stället för lösenord i dessa, vilket många appar redan gör. Det skulle man också kunna göra om Bank ID integrerades i tredjepartsappar, men då som ersättning för lösenordet i Bank ID-systemet. Man skulle fortfarande behöva ha ett Bank ID-certifikat som man i sin tur får via sin Internetbank precis som i dag, som man i sin tur skapar och signerar med antingen sin bankdosa (certifikat + personlig kod) eller inne på bankkontoret (mot uppvisande av leg).

Hur gör man i våra nordiska grannländer? Finns någon slags bank-id där?

Bevaka tråden