Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12 volts laddare som funkar for Mac Book Air Magsafe 2

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-06-19 11:19

Hej! jag har försökt använda mig av en Nordic Power 300W DC-AC omvandlare för min MacBook Air (tidig 2014) med Magsafe 2 (14.85v 3.08a) - för bilen och i ett 12 volts solsystem med batteri genom ett cigarrettändars uttag vi har installerat i sommarstugan. Omvandlaren fungerar tyvärr inte. Ljuset tänds på omvandlaren, men inget händer med laddning av Macbooken. Däremot kan jag ladda telefonen med en liten Griffin USB billaddare för iPhone i uttaget utan problem. Så jag undrar om någon har erfarenhet av en billaddare som har fungerat i bilen och i 12 volts Solcells system. Mitt system är 100W med en 245Ah batteri. Det skall räcka utan problem.
Hälsningar Bert

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-19 23:10

Billigare växelriktare kör med modifierad sinusvåg, och detta fungerar inte "finare" elektronik på. Du behöver en med "ren sinusvåg", vilket är dyrare.
Förklarat av Kjell.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-06-20 10:44

tack för det! Det var första gången jag har fått veta om det! Då vet jag varför omvandlaren funkar inte. Men det vore bra att veta om det är möjligt att ha en sån "laptop charger" i 12 volts uttaget. En kompis sa till mig att eftersom den är på 12 volt och Macbooken kräver 14.5 volt in så skall det inte fungera. Men jag undrar om all dessa människor runtom världen som verkar använda sina laptops i 12 volts system utan omvandlare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-20 11:06
Ursprungligen av Bert:

tack för det! Det var första gången jag har fått veta om det! Då vet jag varför omvandlaren funkar inte. Men det vore bra att veta om det är möjligt att ha en sån "laptop charger" i 12 volts uttaget. En kompis sa till mig att eftersom den är på 12 volt och Macbooken kräver 14.5 volt in så skall det inte fungera. Men jag undrar om all dessa människor runtom världen som verkar använda sina laptops i 12 volts system utan omvandlare.

Du, jag och många andra har fått lära oss vad ren sinusvåg innebär den hårda vägen.
En sådan laddare finns, de "omvandlar" 12 till 14,5v (eng. step-up converter). Sen huruvida dessa är bra eller dåliga är en annan intressant fråga.

Själv resonerar jag som så att jag undviker ebay och de allra billigaste prylarna när det gäller el/laddning.
Den här kanske är reko?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-06-20 11:17

Jag har frågat Kjell och Co. om en sådan och dom säger att den skall fungera, men det är alltid bra att veta av folk som har använt innan man drar iväg och köper något. tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 11:34

60 W är ju dock inte så mycket.... men det kanske räcker för en Air. Pro kräver väl 85 W...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-06-20 11:54

bara 45W krävs för min Macbook Air

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-20 12:33
Ursprungligen av kenjon:

60 W är ju dock inte så mycket.... men det kanske räcker för en Air. Pro kräver väl 85 W...

Ja det är värt att notera. Kanske endast laddning, och inte laddning+drift?

Apple kör väl med 45W för Air, 60/85W för Pro.

Jag har en 200kr laddare från ebay av något inte helt okänt företag. Ger väl ungefär samma kvalitet som en Plexgear laddare.

1
Bevaka tråden