Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startupproblem MacBook Pro (15-inch Late 2011)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-17 13:10

Tjena,

Jag har en MacBook Pro (15-inch Late 2011) som har börjat uppföra sig konstigt, nyligen.

Den är svår att få igång. Man får, oftast, uppstartsljudet som vanligt sen är äpplet och progressbaren röda under uppstart. Efter det en helt vit skärm och inget mer efter det. Ibland går den igång hela vägen som vanligt, men startar ibland om sig av sig själv utan förvarning efter ett tag. Så den känns inte stabil för fem öre...

Jag har ju läst litet om att det kan vara logic boardet som är kasst på den här modellen och att det fanns ett utbytesprogram, men att det gick ut den 27:e februari. Och jag vet inte om det är värt att betala för att få det utbytt nånstans.

Så är det något man kan göra för att hålla liv i den ett tag till?

Jag lutar väl åt att köpa en ny, och borde kanske göra det i och med att jag behöver den men i och med att nuvarande MacBook Pro sjunger på sista versen tänkte jag försöka hålla ut ett tag till...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-17 13:16

Det kan kanske vara hårddisken också. Testa med att starta från en extern disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-17 18:05
Ursprungligen av mabr:

Man får, oftast, uppstartsljudet som vanligt sen är äpplet och progressbaren röda under uppstart. Efter det en helt vit skärm och inget mer efter det. Ibland går den igång hela vägen som vanligt, men startar ibland om sig av sig själv utan förvarning efter ett tag. Så den känns inte stabil för fem öre...

Jag har ju läst litet om att det kan vara logic boardet som är kasst på den här modellen och att det fanns ett utbytesprogram, men att det gick ut den 27:e februari. Och jag vet inte om det är värt att betala för att få det utbytt nånstans.

Det förlängda reparationsprogrammet för dessa modeller med grafikkortsproblem ska gälla hela 2016 enligt info!
http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-20 10:18
Ursprungligen av IngoX:

Det förlängda reparationsprogrammet för dessa modeller med grafikkortsproblem ska gälla hela 2016 enligt info!
http://www.apple.com/se/support/macbookpro-vi...

Tack , det hade jag missat.

Fast, hmmm, jag försöker ju motivera för mig själv att jag är tvungen att köpa en ny dator...

Ursprungligen av mabr:

Fast, hmmm, jag försöker ju motivera för mig själv att jag är tvungen att köpa en ny dator...

Även om du köper ny, lämna ändå in den gamla för garantireparation. Då kan du sälja den sedan, och få in en liten slant, och någon annan kan ha nytta av datorn i några år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-20 10:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även om du köper ny, lämna ändå in den gamla för garantireparation. Då kan du sälja den sedan, och få in en liten slant, och någon annan kan ha nytta av datorn i några år till.

Jag lutar nog åt att jag lämnar i den på reparation nu när möjligheten tydligen finns.

En fråga angående om garantireparation då: Jag har bytt till SSD och maxat minnet själv för ett par år sen. Hur ser apple på det? Har jag "voidat" förutsättningarna för garantin?

Ursprungligen av mabr:

Jag lutar nog åt att jag lämnar i den på reparation nu när möjligheten tydligen finns.

En fråga angående om garantireparation då: Jag har bytt till SSD och maxat minnet själv för ett par år sen. Hur ser apple på det? Har jag "voidat" förutsättningarna för garantin?

Borde stå här:
http://www.apple.com/legal/warranty/products/...

1
Bevaka tråden