Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler nyheter i IOS 10

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IOS 10 ser ut att bli en av Apples största uppdateringar av det mobila operativsystemet, med en lång rad både stora och nya förändringar.

Läs hela artikeln här

Onekligen en del intressant där, men va, hallå, hur svårt är det att sätta ett alarm som går på sön- till tors-kväll tex 21.00 som larmar när det är dags att fundera på koj-time?
Har jag haft i många år, så en nyhet??? Nä!

RAW med hur många bitars färgdjup? Hoppas verkligen inte att de begränsar det till 8 och hoppas verkligen att vi får möjlighet att skjuta JPG+RAW samtidigt också.

News på Svenska är verkligen efterlängtat, hoppas det kommer.

Men när tänker sig Apple att utvidga sitt tangentbord till att även ge svenska språket möjlighet till förutsägbara ord etc? Längtar till att kunna pensionera Swiftkey!

  • Avstängd
  • 2016-06-16 19:04

Oops läste fel

Swish funkar inte än

  • Medlem
  • Piteå
  • 2016-06-16 20:09

Gahh, vad är det som är så svårt att få till HELA News-appen i Sverige?? Det är ju bara en glorifierad rss-läsare som det här handlar om (men inte rss i det här fallet, utan tydligen något json-baserat).

Ursprungligen av JND:

Gahh, vad är det som är så svårt att få till HELA News-appen i Sverige?? Det är ju bara en glorifierad rss-läsare som det här handlar om (men inte rss i det här fallet, utan tydligen något json-baserat).

Använd Omni istället.

Jag skulle vilja ha "save as..." till min Macs Downloads eller Desktop då min Mac är i närheten av min iPhone.
Vore sjukt smidigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

RAW med hur många bitars färgdjup? Hoppas verkligen inte att de begränsar det till 8 och hoppas verkligen att vi får möjlighet att skjuta JPG+RAW samtidigt också.

Det är 14 bit RAW. Dock ger sensor i kameran bara 10 bit (men det blir kanske mer i framtida modeller).

iOS 10 ger möjlighet att hämta både RAW och JPEG från kamera-bufferten samtidigt. Sedan är det ju upp till utvecklarna av kamera-appar om de vill implementera det, men det kommer säker många att göra (Camera+ t. ex brukar ju vara på hugget). Apple har dessutom lagt till en del RAW-funktioner till Core Image, så apparna kan också göra egna konverteringar.

Hade hoppats på schemalagd hämtning av mail, men icke
så trött på att sätta på och stänga av konton hela tiden

  • Avstängd
  • 2016-06-16 21:23
Ursprungligen av disktant:

Hade hoppats på schemalagd hämtning av mail, men icke
så trött på att sätta på och stänga av konton hela tiden

Det kan du redan eller att man har det inställt på manuellt och då hämtas mailen när man öppnar appen.
Se högra delen av bilden.

Ursprungligen av stoneage:

Det är 14 bit RAW. Dock ger sensor i kameran bara 10 bit (men det blir kanske mer i framtida modeller).

iOS 10 ger möjlighet att hämta både RAW och JPEG från kamera-bufferten samtidigt. Sedan är det ju upp till utvecklarna av kamera-appar om de vill implementera det, men det kommer säker många att göra (Camera+ t. ex brukar ju vara på hugget). Apple har dessutom lagt till en del RAW-funktioner till Core Image, så apparna kan också göra egna konverteringar.

Känns verkligen roligt. iOS 10 kommer bli grymt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Känns verkligen roligt. iOS 10 kommer bli grymt.

Japp, håller med, mycke fina grejor och att få RAW är ju bara får härligt, så man kan jobba med bilder utan att få "jpg-blobbar", fast jpg-arna är ju rätt bra ändå från iPhone 6 och nyare om man jämför med många fickkameror i 2-4000 klassen.

Ja framförallt RAW funktionen riktigt användbar. Testade på en LG G4 för ett tag sedan, öppnar verkligen upp vid bildbehandling. Med möjlighet till bländarförval så hade iPhonen blivit en riktigt bra kamera men det lär nog dröja.

Ursprungligen av tenghamn:

Ja framförallt RAW funktionen riktigt användbar. Testade på en LG G4 för ett tag sedan, öppnar verkligen upp vid bildbehandling. Med möjlighet till bländarförval så hade iPhonen blivit en riktigt bra kamera men det lär nog dröja.

Ja precis, det jag saknar mest är just bländarförval.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-16 23:01

Känns sådär att allt möjligt går att göra direkt från låsskärmen.
Går det att skydda?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-06-16 23:59
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag skulle vilja ha "save as..." till min Macs Downloads eller Desktop då min Mac är i närheten av min iPhone.
Vore sjukt smidigt.

Den funktionen kommer med MacOS Sierra:

"Apart from Siri's introduction to the Mac desktop, Apple focused on a handful of new Continuity-themed features exclusive to macOS Sierra, one being the ability to access files on the desktop and in the Documents folder on any Mac, iOS device, or even a PC.

Sierra will allow users to access these files on an iPhone and iPad via the iCloud Drive app, through iCloud.com, or using the iCloud for Windows app. And if a user logs into a second Mac, their files will be automatically available on the Desktop and in the Documents folder, exactly where they were saved.

Another Continuity feature coming with macOS is 'Universal Clipboard', which enhances the traditional copy and paste functionality by enabling users to automatically copy text, photos, and more from an iPhone or iPad, and instantly paste them on a Mac."

http://www.macrumors.com/2016/06/13/apple-ann...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-17 00:10
Ursprungligen av zappee:

Känns sådär att allt möjligt går att göra direkt från låsskärmen.
Går det att skydda?

Det mesta (allt) går nog att stänga av. Men skönt att kunna göra lite saker utan att låsa upp mobilen. Tänker mig uppgifter som: googla på ett recept, kolla en wikipediaartikel, kolla vädret/kartan - oskyldiga och "säkra" ting.

---

RAW är för mig en riktigt glädjande. Dock inte för plånboken...

Ursprungligen av zappee:

Känns sådär att allt möjligt går att göra direkt från låsskärmen.
Går det att skydda?

Ja, det går att skydda. Provade nyss.

I samband med ändringsrna för låsakärmen så har Apple lagt till "lyft för att väcka" där telefonen vaknar till liv när du lyfter den.

Jag vande mig snabbt med och gillade det men har slagit av det nu för att få en känsla om den funktionen drar ström

Det som ändå gör mig lite irriterad med nya iOS 10 är nya klotterfunktionerna i iMessage-appen. Nu ska jag alltså stå ut med att människor sitter och skickar "sms" som glittrar, avger olika "häftiga" texteffekter eller som kommer med nått som ser ut som en dålig handstil. Jag är för stel och gammal för sådant trams. Funderar på vad som är fel med vanliga stela sms med möjligtvis en smiley och en bild som extra utöver den vanliga texten..

Ursprungligen av oldpeer:

Det som ändå gör mig lite irriterad med nya iOS 10 är nya klotterfunktionerna i iMessage-appen. Nu ska jag alltså stå ut med att människor sitter och skickar "sms" som glittrar, avger olika "häftiga" texteffekter eller som kommer med nått som ser ut som en dålig handstil. Jag är för stel och gammal för sådant trams. Funderar på vad som är fel med vanliga stela sms med möjligtvis en smiley och en bild som extra utöver den vanliga texten..

Byt ut personerna som skickar sånt till dig? Eller blockera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-17 08:43
Ursprungligen av oldpeer:

Det som ändå gör mig lite irriterad med nya iOS 10 är nya klotterfunktionerna i iMessage-appen. Nu ska jag alltså stå ut med att människor sitter och skickar "sms" som glittrar, avger olika "häftiga" texteffekter eller som kommer med nått som ser ut som en dålig handstil. Jag är för stel och gammal för sådant trams. Funderar på vad som är fel med vanliga stela sms med möjligtvis en smiley och en bild som extra utöver den vanliga texten..

Jag håller med...en aning. Det hade varit sjysst om man hade kunnat stänga av denna funktionaliteten.

Det värsta enligt mig, som MÅSTE gå att stänga av enskilt, är continuity-funktionen där urklippet i iOS kopieras till macOS urklipp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-17 08:47
Ursprungligen av Hffre:

Det kan du redan eller att man har det inställt på manuellt och då hämtas mailen när man öppnar appen.
Se högra delen av bilden.

Jag tror han avser att lägga schema (tider) på när mailen ska hämtas automatiskt. T ex jobbmailkontot ska bara hämta mail automatiskt mellan kl 08 och 17, medan det privata mailkontot kan hämta från 07 till 23, t ex.

Ursprungligen av oldpeer:

Det som ändå gör mig lite irriterad med nya iOS 10 är nya klotterfunktionerna i iMessage-appen. Nu ska jag alltså stå ut med att människor sitter och skickar "sms" som glittrar, avger olika "häftiga" texteffekter eller som kommer med nått som ser ut som en dålig handstil. Jag är för stel och gammal för sådant trams. Funderar på vad som är fel med vanliga stela sms med möjligtvis en smiley och en bild som extra utöver den vanliga texten..

Jag var likadan vad gällde epost och forum för 10+ år sen ("Fånigt med fet text i mail"). Men sen vande jag mig och idag inser jag att det är bra att kunna understryka känslor och effekter på ett enkelt sätt.

Det är inte funktionaliteten som ni har problem med, det är era vänner...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte funktionaliteten som ni har problem med, det är era vänner...

Vet inte om det är vännerna som egentligen är problemet i så fall.
Snarare att man å ena sidan är intolerant och mentalt begränsad och baserar vänskap på fel saker och att man inte kanske skulle vara vänner om man irriterar sig på sånt tjafs.
Å andra sidan, är man verkligen vänner så behöver man ju inte vara identiskt lika utan då kan avvikande beteende i många fall vara både utvecklande och stimulerande

  • Avstängd
  • 2016-06-17 12:39
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror han avser att lägga schema (tider) på när mailen ska hämtas automatiskt. T ex jobbmailkontot ska bara hämta mail automatiskt mellan kl 08 och 17, medan det privata mailkontot kan hämta från 07 till 23, t ex.

Så kan det vara men det förklarar inte varför han stänger av och sätter på kontot.
Har ingen relation med schemalagd hämtning av mail.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-17 12:46

Det beror väl på vad man menar med schemalagd. Jag tolkar det som att det ska ske vid olika tider på dygnet, inte att lägga det t ex varje halvtimma dygnet runt.
Jag tror han slår av kontot på kvällen för att slippa bli störd av jobbmall, och sätter på det igen på morgonen, mån-fre. Men det är bara så jag tolkar det, vilket kan vara fel.

  • Avstängd
  • 2016-06-17 13:28
Ursprungligen av kenjon:

Det beror väl på vad man menar med schemalagd. Jag tolkar det som att det ska ske vid olika tider på dygnet, inte att lägga det t ex varje halvtimma dygnet runt.
Jag tror han slår av kontot på kvällen för att slippa bli störd av jobbmall, och sätter på det igen på morgonen, mån-fre. Men det är bara så jag tolkar det, vilket kan vara fel.

Det behöver man inte stänga av kontot för utan då kan man ställa in på manuellt.
Hoppas han kommer in och ger en förklaring så vi slipper gissa

Bevaka tråden