Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 10 låter dig avinstallera systemappar

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

IOS 10 ger användare möjligheten att avinstallera de flesta av Apples inbyggda appar så som Aktier, Tips, Musik och Mail.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 12:25
Ursprungligen av Redaktionen:

IOS 10 ger användare möjligheten att avinstallera de flesta av Apples inbyggda appar så som Aktier, Tips, Musik och Mail.

Läs hela artikeln här

Vilken app blir den första du tar bort? Berätta i kommentarerna.

Aktier! Hur kunde man någonsin komma på att göra det till en "standardapp". Har väl hängt med sen första iPhone. Var Steve så otroligt stolt över den?

  • Avstängd
  • 2016-06-14 12:32

Går inte att rangordna vilken som är sämst utan använde man den inte så ryker den

Aktier,Wallet,Watch,Videor,Röstmemon,Tips,Game Center,Hitta iPhone.

  • Medlem
  • 2016-06-14 12:33

Aktier, hem, hitta vänner, ibooks, icloud drive, itunes store, kompassen, podcaster, tips, videor och watch. Yep, ganska många...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-14 12:39

Blir nog bara Videor, iTunes Store och Hitta Vänner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 12:44
Ursprungligen av IngoX:

Aktier! Hur kunde man någonsin komma på att göra det till en "standardapp". Har väl hängt med sen första iPhone. Var Steve så otroligt stolt över den?

Angående Aktier: det påstås att Steve Jobs var besatt av Apples marknadsvärde, därför skulle det lätt gå att få fram i appen! När han som skrev appen ville förenkla bort denna funktion lades veto in från högsta ort...

http://www.forbes.com/sites/bruceupbin/2011/1...

Citat:

“Why? Steve wanted it that way. Why? Because Apple’s market cap was inching ever closer to that of his old rival Microsoft. Everyone was talking about when Apple would overtake Microsoft in value, the ultimate financial measure of corporate success. Steve wanted to quickly keep track on his phone of AAPL vs. MSFT. The third tap was to be left alone.”

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-14 12:44

Jag använder alla utom Anteckningar, Påminnelser och Tips. Påminnelser kanske används av Kalender, så den får nog vara kvar...
GameCenter går också bort Men den finns ju inte med i listan.

Aktier och Tips är nog de enda som ryker hos mig.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-14 13:31
Ursprungligen av kenjon:

Jag använder alla utom Anteckningar, Påminnelser och Tips. Påminnelser kanske används av Kalender, så den får nog vara kvar...
GameCenter går också bort Men den finns ju inte med i listan.

GameCenter finns inte med i iOS 10-betan

  • Avstängd
  • 2016-06-14 13:39
Ursprungligen av JohannesKBA:

GameCenter finns inte med i iOS 10-betan

Som kan ställa till det för många spel där information sparas.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-14 14:03
Ursprungligen av Hffre:

Som kan ställa till det för många spel där information sparas.

Borde inte GameCenter vara inbakat i iOS på samma sätt som iCloud t. ex? Man behöver ju t. ex. inte "iCloud Drive"-appen bara för att kunna synka anteckningar, kalendrar, kontakter, meddelanden osv. via iCloud.

Åh vad jag sett fram emot det här! Som att man inte kan skicka ett mail till supporten i vissa appar bara för att man inte har mail-kontot i mail-appen

Hos mig ryker nog faktiskt alla! Utom kontakter och kalendern, men jag ska nog kolla om det finns alternativ till dem som är vettiga. Men allra mest hoppas jag på att de två får lite kärlek från apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-14 19:04

För mig skulle 17 appar ryka (ligger i mapp Värdelösa numera). Men varför är alla så negativt inställda till Aktier? Äger ingen aktier här på forumet och vill kolla dess värde då och då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-14 19:22

Utrymmesmässigt bryr jag mig inte om ett par standardappar, har 50GB ledigt, vet inte ens vart Påminnelser, Aktier eller Tips ligger (har alla appar jag använder på första två skärmarna, eller så söker jag upp dem med Spotlight.)
Men, det ska bli skönt att bli av med Musik då jag använder Spotify/Storytel. Och ibland "glömmer" mobilen av att jag sist lyssnade på Storytel när jag trycker på fjärrens Play och spelar upp någon slumpvis U2-låt.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-14 19:49
Ursprungligen av reboot81:

Utrymmesmässigt bryr jag mig inte om ett par standardappar, har 50GB ledigt, vet inte ens vart Påminnelser, Aktier eller Tips ligger (har alla appar jag använder på första två skärmarna, eller så söker jag upp dem med Spotlight.)
Men, det ska bli skönt att bli av med Musik då jag använder Spotify/Storytel. Och ibland "glömmer" mobilen av att jag sist lyssnade på Storytel när jag trycker på fjärrens Play och spelar upp någon slumpvis U2-låt.

DÄR sa du någonting! Jag blir så fruktansvärt förbannad på att U2 eller någon annan "Free Gift"-låt genom åren drar igång varje gång jag sätter mig i bilen trots att jag lyssnat på Spotify sist. Ibland behöver jag till och med stänga av Bluetooth och åter parkoppla mobilen för att bilen skall förstå att det är Spotify jag vill lyssna ifrån. "Musik" behöver inte ens vara igång och låten "tvingar" sig fram. Kan ibland inte ens trycka på Play i Spotify på grund av detta.

Nu när "In Rainbows" med Radiohead ÄNTLIGEN kommit till Spotify efter många års väntan känner jag heller ingen anledning att ha kvar "Musik". Det var det enda köpta albumet jag hade kvar i mobilen.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Nu när "In Rainbows" med Radiohead ÄNTLIGEN kommit till Spotify efter många års väntan känner jag heller ingen anledning att ha kvar "Musik". Det var det enda köpta albumet jag hade kvar i mobilen.

Haha skönt xD men Radioheads nya "A Moon Shaped Pool" finns inte än.

Tycker det är bra att de öppnat upp för att ta bort standardappar men jag blir fundersam hur OS:et funkar om man t.ex. tar bort Kalendern och sen ber Siri lägga till ett möte i kalendern. Säger hon bara då "Du måste installera kalendern först"!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 21:31
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Haha skönt xD men Radioheads nya "A Moon Shaped Pool" finns inte än.

Tycker det är bra att de öppnat upp för att ta bort standardappar men jag blir fundersam hur OS:et funkar om man t.ex. tar bort Kalendern och sen ber Siri lägga till ett möte i kalendern. Säger hon bara då "Du måste installera kalendern först"!

Eller så kommer Siri kunna använda tredjepartskalender eftersom de nu släpper API:er för Siri? Men för iCloud-integration behöver man nog fortsatt ha original-appen kvar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-14 22:52
Ursprungligen av JohannesKBA:

… Ibland behöver jag till och med stänga av Bluetooth och åter parkoppla mobilen för att bilen skall förstå att det är Spotify jag vill lyssna ifrån. "Musik" behöver inte ens vara igång och låten "tvingar" sig fram. Kan ibland inte ens trycka på Play i Spotify på grund av detta.

"Räcker" det inte att stänga av Musik? Eller starta om Spotify?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-15 00:44
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Haha skönt xD men Radioheads nya "A Moon Shaped Pool" finns inte än

Kommer om två dagar

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-15 00:47
Ursprungligen av reboot81:

"Räcker" det inte att stänga av Musik? Eller starta om Spotify?

Stänga av Musik när den redan är avstängd?

Jag kan lova dig att jag testat det mesta, haha! Testat att öppna Musik bara för att stänga ner den igen. Då slutar musiken. När jag sedan försöker starta en låt i Spotify går inte det. Det har till och med hänt att jag parat om telefonen med bilen efter denna procedur och så börjar Musik spela automatiskt IGEN när bilen och telefonen blivit parkopplade - trots att Musik är helt avstängd. Tack och lov händer det inte ofta, men det har ändå hänt ett par, tre gånger.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-15 06:47

Ja, stänga av/tvångsavsluta. Men vad vet jag, BT är allt annat än ett stabilt system.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-15 09:01
Ursprungligen av reboot81:

Ja, stänga av/tvångsavsluta. Men vad vet jag, BT är allt annat än ett stabilt system.

Det är det som är det underligaste. VARFÖR kan Musik börja spela musik när den är tvångsavslutad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-15 09:29
Ursprungligen av JohannesKBA:

Borde inte GameCenter vara inbakat i iOS på samma sätt som iCloud t. ex? Man behöver ju t. ex. inte "iCloud Drive"-appen bara för att kunna synka anteckningar, kalendrar, kontakter, meddelanden osv. via iCloud.

Jo. Appen är ju bara för att presentera informationen på ett, i Apples åtminstone tidigare tycke, fint och attraktivt sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-15 09:30

Gällande att ta bort standardappar så kommer jag bara för det att gå emot strömmen och inte ta bort en enda

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-15 10:12
Ursprungligen av JohannesKBA:

Det är det som är det underligaste. VARFÖR kan Musik börja spela musik när den är tvångsavslutad?

Det är inte unikt för Musik-appen och kan nog lika gärna ske med andra appar, även om Musik är avinstallerad. Testade med SR Play-appen, om den är senast använda musik-app och jag tvångsavslutar den så är det ändå radio jag hör när jag trycker på headsetets play-knapp (trådbundet). Och via kontrollcenter kan jag växla kanal med snabbspolningstangenterna. Allt detta medan SR-appen är tvångsavslutad och inte finns synlig i appväxlaren. Det handlar väl om hur iOS tillåter och hanterar musik-APIer i bakgrunden, tror det diskuterats i annan tråd.

Ursprungligen av reboot81:

Men, det ska bli skönt att bli av med Musik då jag använder Spotify/Storytel. Och ibland "glömmer" mobilen av att jag sist lyssnade på Storytel när jag trycker på fjärrens Play och spelar upp någon slumpvis U2-låt.

Det går väl redan idag att logga ur sitt Applekonto i Musik och radera allt lokalt lagrat så blir det istället slumpvis vald tystnad som spelar

  • Avstängd
  • 2016-06-15 16:50
Ursprungligen av IngoX:

Eller så kommer Siri kunna använda tredjepartskalender eftersom de nu släpper API:er för Siri? Men för iCloud-integration behöver man nog fortsatt ha original-appen kvar.

Nej varför då? Andra appar än Apple´s sparar information i iCloud.

Enligt Federighi kommer apparna inte att tas bort från telefonen utan enbart gömmas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-16 09:50

Ingen lösning för de med 16 GB alltså

Ursprungligen av kenjon:

Ingen lösning för de med 16 GB alltså

Apparna tar bara upp 150MB så det gör varken till eller från.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2016-09-16 01:30
Ursprungligen av zinned:

Jo. Appen är ju bara för att presentera informationen på ett, i Apples åtminstone tidigare tycke, fint och attraktivt sätt.

Fråga där ?! Läst att vissa spel kan ha Kompabilitets problem med 10.0

Har tex Real Racing 3 (EA Games) som jag kört i åra tal och kan väl tillägga med ett hyffsat stort garage som spel tid.
Liksom Clach of Clans.

Inte vill man eller finns det risk att förlora info som div vänner med detta borttagande av Gamecenter ?!

Har vissa vänner som har problem när dom gick upp till 10.0

Någon som är kunnig / erfaren i detta område

/ Trisen ?

Bevaka tråden