Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp IOS 10

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar en ny version av sitt operativsystem för Iphone, Ipad och Ipod Touch.

Läs hela artikeln här

Hmmm, undrar hur det kommer att funka för dom med äldre mobiler, menar alltså allt 3D klickande.
Imponerande över lag.

Undrar hur man ska komma ihåg allt nytt då det sällan ges någon "hint" om vad som kam göras.

Senast redigerat 2016-06-13 22:17
  • Medlem
  • 2016-06-13 23:06

*SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKER!!!!!!!*

Many Preinstalled iOS Apps Such as 'Stocks' Now Deletable in iOS 10

http://www.macrumors.com/2016/06/13/delete-pr...

#nyhetstips

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, undrar hur det kommer att funka för dom med äldre mobiler, menar alltså allt 3D klickande.
Imponerande över lag.

Undrar hur man ska komma ihåg allt nytt då det sällan ges någon "hint" om vad som kam göras.

3D Touch finns ju bara på 6S/6S+ och kommande så det är nog inget man behöver fundera på.

  • Medlem
  • 2016-06-13 23:13
Ursprungligen av WiFi:

*SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKER!!!!!!!*

Many Preinstalled iOS Apps Such as 'Stocks' Now Deletable in iOS 10

http://www.macrumors.com/2016/06/13/delete-pr...

#nyhetstips

Är det första april igen?

Hade hoppats på dark mode och snabblänk till batterispar i iOS.
Men vad är väl en bal på slottet?

Ursprungligen av Wille_3:

Hade hoppats på dark mode och snabblänk till batterispar i iOS.
Men vad är väl en bal på slottet?

Varsågod

Ursprungligen av WiFi:

*SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKER!!!!!!!*

Many Preinstalled iOS Apps Such as 'Stocks' Now Deletable in iOS 10

http://www.macrumors.com/2016/06/13/delete-pr...

#nyhetstips

Jävlar vad min hemskärm skulle bli otroligt tom. Använder nästan inga av Apples egna appar

  • Avstängd
  • 2016-06-14 07:26
Ursprungligen av oldpeer:

Jävlar vad min hemskärm skulle bli otroligt tom. Använder nästan inga av Apples egna appar

Så du har inga andra installerade heller för att ersätta Apple´s appar

Ursprungligen av oldpeer:

Jävlar vad min hemskärm skulle bli otroligt tom. Använder nästan inga av Apples egna appar

Dom som du inte använder har du väl iaf stoppat ner i en folder märkt "Throw away at first possible opportunity!"?

Ursprungligen av WiFi:

*SKRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIKER!!!!!!!*

Many Preinstalled iOS Apps Such as 'Stocks' Now Deletable in iOS 10

Märkligt. Vore det inte mer naturligt att ha "Apple Apps" i inställningar där man kan avaktivera Apparna. Tänker mig att vissa i den listan är helt integrerade i systemet och knappt tar upp plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-14 09:30
Ursprungligen av oldpeer:

Jävlar vad min hemskärm skulle bli otroligt tom. Använder nästan inga av Apples egna appar

Vilken tråkig telefon du måste ha när du inte använder några appar alls

Ursprungligen av Wille_3:

Hade hoppats på dark mode

Dark mode tror jag kommer, det är långt till hösten...

  • Avstängd
  • 2016-06-14 09:48
Ursprungligen av Chaosstar:

Dark mode tror jag kommer, det är långt till hösten...

Inte säkert med tanke på att dom nyss släppt "Night Shift" och som i grunden gör samma sak (skonar ögonen i ett mörkt rum)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-14 09:49

Ser ut som att vi äntligen kan få nummer-uppslagning under uppringning via API, eller missförstod jag den delen kring pratet om bl.a. spam på mobilsvar?

  • Avstängd
  • 2016-06-14 09:52
Ursprungligen av frazze:

Ser ut som att vi äntligen kan få nummer-uppslagning under uppringning via API, eller missförstod jag den delen kring pratet om bl.a. spam på mobilsvar?

Så tolkade jag det också.

Citat:

Phone adds integration for third-party VoIP calls, voicemail transcription and a new caller ID extension for spam alerts.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-14 10:05
Ursprungligen av frazze:

Ser ut som att vi äntligen kan få nummer-uppslagning under uppringning via API, eller missförstod jag den delen kring pratet om bl.a. spam på mobilsvar?

Jag hoppades på det också när jag såg det men jag tvivlar. Känns spontant som de kommer begränsa denna funktionaliteten, varför vet jag inte men det är min känsla.

  • Medlem
  • 2016-06-14 10:09
Ursprungligen av zinned:

Jag hoppades på det också när jag såg det men jag tvivlar. Känns spontant som de kommer begränsa denna funktionaliteten, varför vet jag inte men det är min känsla.

Helt enkelt för att det vore för bra för att vara sant? En anledning god som någon.

Ursprungligen av Dalle:

Helt enkelt för att det vore för bra för att vara sant? En anledning god som någon.

Det hela verkar för bra för att vara sant, om man ska kunna avinstallera Apples appar så måste man i iOS kunna välja sina egna default-appar som ersättare (eller välja x app för att göra det man vill just då, som i Android). Gör Apple det så är det otroligt.

Idag så är t.ex. möjlighet att skicka epost default till Apples Mail.app i många fall och man kan inte välja en alternativ Mail-app.

Blir spännande att följa.

  • Medlem
  • 2016-06-14 10:53
Ursprungligen av keptang:

Idag så är t.ex. möjlighet att skicka epost default till Apples Mail.app i många fall och man kan inte välja en alternativ Mail-app.

Finns väl massor av alternativa klienter? Tex Airmail.

  • Avstängd
  • 2016-06-14 10:56
Ursprungligen av zinned:

Jag hoppades på det också när jag såg det men jag tvivlar. Känns spontant som de kommer begränsa denna funktionaliteten, varför vet jag inte men det är min känsla.

Ursprungligen av Dalle:

Helt enkelt för att det vore för bra för att vara sant? En anledning god som någon.

Ursprungligen av keptang:

Det hela verkar för bra för att vara sant, om man ska kunna avinstallera Apples appar så måste man i iOS kunna välja sina egna default-appar som ersättare (eller välja x app för att göra det man vill just då, som i Android). Gör Apple det så är det otroligt.

Idag så är t.ex. möjlighet att skicka epost default till Apples Mail.app i många fall och man kan inte välja en alternativ Mail-app.

Blir spännande att följa.

Ursprungligen av Dalle:

Finns väl massor av alternativa klienter? Tex Airmail.

Pratar ni inte om två olika saker nu?
Jag trodde Zinned kommenterade Caller-ID

  • Medlem
  • 2016-06-14 11:01

@Hffre Stämmer att det är två olika saker. Men principen är densamma, att man sällan eller aldrig har alternativ.

  • Avstängd
  • 2016-06-14 11:08
Ursprungligen av Dalle:

@Hffre Stämmer att det är två olika saker. Men principen är densamma, att man sällan eller aldrig har alternativ.

Något som denna keynote visar att Apple är på väg att förändra genom att dom släpper API:er till utvecklarna.
Apple kan inte släppa på kontrollen på allt på en gång utan att ha någon sorts plan varför dom gör det.

Ursprungligen av Hffre:

Pratar ni inte om två olika saker nu?
Jag trodde Zinned kommenterade Caller-ID

Rent generellt om vilka friheter Apple kommer att ge menade jag, oavsett alternativ på appar eller access till APIer.

Avinstallera Phone-appen och installera ett alternativ t.ex.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-14 11:47
Ursprungligen av zinned:

Jag hoppades på det också när jag såg det men jag tvivlar. Känns spontant som de kommer begränsa denna funktionaliteten, varför vet jag inte men det är min känsla.

ja, begränsningen kan ju bli i form av en förifylld lista med nummer som den kollar mot för att (enbart) flagga ett inkommande samtal. Inte - som vi vill - skicka numret vidare genom ett API till en extern mottagare som slår upp det (typ mot Internet). Jag pratade med Apples utvecklar-gäng när dom var på turné på KTH 2008 (Tech Talk World Tour) om detta...

  • Avstängd
  • 2016-06-14 12:12
Ursprungligen av frazze:

ja, begränsningen kan ju bli i form av en förifylld lista med nummer som den kollar mot för att (enbart) flagga ett inkommande samtal. Inte - som vi vill - skicka numret vidare genom ett API till en extern mottagare som slår upp det (typ mot Internet). Jag pratade med Apples utvecklar-gäng när dom var på turné på KTH 2008 (Tech Talk World Tour) om detta...

Vad jag förstod av keynoten så skulle informationens kunna hämtas från tredjepart och det nämndes ett program också som jag nu inte kommer ihåg namnet på som exempel.
Om det är som Truecaller (en förifylld lista) eller Hitta.se spelar ingen roll så länge man kan se att det är spam eller en verklig person.

Ursprungligen av zinned:

Vilken tråkig telefon du måste ha när du inte använder några appar alls

Antingen har du svårt att läsa eller så har du så mycket onödig fritid att du kan skriva dumma svar. Välj själv.

Bland Apples egna appar använder jag Telefon, Meddelanden, Safari och Mail. Resten är enligt min mening skräp och kan tas bort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-14 18:20
Ursprungligen av oldpeer:

Antingen har du svårt att läsa eller så har du så mycket onödig fritid att du kan skriva dumma svar. Välj själv.

Bland Apples egna appar använder jag Telefon, Meddelanden, Safari och Mail. Resten är enligt min mening skräp och kan tas bort.

Värst vad du tog mig på orden Jag menade ju om du nästan inte använder några av Apples appar och din hemskärm skulle bli (hyfsat) tom om du tar bort dem så säger det ju att du inte skulle ha några andra appar heller.

Ergo, en tråkig telefon

Ursprungligen av zinned:

Värst vad du tog mig på orden Jag menade ju om du nästan inte använder några av Apples appar och din hemskärm skulle bli (hyfsat) tom om du tar bort dem så säger det ju att du inte skulle ha några andra appar heller.
Ergo, en tråkig telefon

Det som skulle finnas på hemskärmen är App Store, BankID, Clock (glömde nämna den), Google Calendar, Facebook, Google Maps, Handelsbanken, Instagram, Messenger, Keep, Google Photos, SR Play, Pocket Cast, Spotify, Tinder, Twitter. Alltså 16 appar.
För mig är det hyfsat tomt eftersom jag idag har mängder av skit från Apple som jag inte har nytta av.

Trist, gick inte att spela upp musik på Apple TV via iPhonen (har nya OS på båda). Hoppas det kommer senare.

Bevaka tråden