Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ett nytt filsystem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett av veckans WWDC-seminarier handlar om APFS - ett nytt filsystem anpassat för alla enheter från Apple Watch till Mac Pro.

Läs hela artikeln här

Lugnt den mest intressanta nyheten på årets WWDC.

Jag hoppas innerligt att APFS är helt nytt filsystem från scratch. Då kan man få ett modernt filsystem utan begränsningar från det gamla. Jag hoppas att APFS stöder skrivning till flera diskar samtidigt (identiska kopior), är det kloning? APFS stödjer kloning, men är det samma sak som jag skrev i raden ovan?

Jag hoppas även att APFS på sikt även blir bootbar och stöder flera bra ZFS funktioner så som pool funktion och RAID-liknande funktion.

Jag hoppas också att APFS på sikt blir open source eller att Apple licensierar till låg kostnad så att vi kan få en FS standard från stordatorer till klockor.

Senast redigerat 2016-06-14 10:11

Håller med om allt du skriver TRL.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 10:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 10:48
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas innerligt att APFS är helt nytt filsystem från scratch. Då kan man få ett modernt filsystem utan begränsningar från det gamla. Jag hoppas att APFS stöder skrivning till flera diskar samtidigt (identiska kopior), är det kloning? APFS stödjer kloning, men är det samma sak som jag skrev i raden ovan?

Jag hoppas även att APFS på sikt även blir bootbar och stöder flera bra ZFS funktioner så som pool funktion och RAID-liknande funktion.

Jag hoppas också att APFS på sikt blir open source eller att Apple licensierar till låg kostnad så att vi kan få en FS standard från stordatorer till klockor.

Jag tolkar developer-infon som att det blir open source när det släpps 2017.
Bootbart blir det väl när det släpps OS-versioner som stödjer det, macOS 10.13 och iOS 11 ?
Tolkar inte som att AFPS kloning är det du menar med samtidig skrivning till flera diskar, utan handlar om multipla versioner av filer utan att data skrivs om.

Ursprungligen av IngoX:

Jag tolkar developer-infon som att det blir open source när det släpps 2017.
Bootbart blir det väl när det släpps OS-versioner som stödjer det, macOS 10.13?
Tolkar inte som att AFPS kloning är det du menar med samtidig skrivning till flera diskar.

Efter att ha läst länken som du refererar till, så tolkar jag precis som du tolkar. Kloning är något annat. Jag tror att det är pooling som är det jag tänker – man skapar en virtuell hårddisk som i sin tur är länkad till fysiska hårddiskar och då blir det nog som jag tänkt mig att samma information skrivs på flera diskar samtidigt. Diskarna behöver inte fysiskt finnas på samma ställe. En hårddisk kan vara i hemmet, en annan disk kan vara i en helt annan byggnad så länge poolsystemet har kontakt med hårddisken via t.ex VPN. (påminner lite grann om SAN eller iSCSI).

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas också att APFS på sikt blir open source eller att Apple licensierar till låg kostnad så att vi kan få en FS standard från stordatorer till klockor.

Jag har nog inga större förhoppningar om att Microsoft och olika hårdvarutillverkar implementerar stöd för APFS även om Apple får för sig att släppa det som open source när den skarpa versionen kommer i 2017.

Ursprungligen av oldpeer:

Jag har nog inga större förhoppningar om att Microsoft och olika hårdvarutillverkar implementerar stöd för APFS även om Apple får för sig att släppa det som open source när den skarpa versionen kommer i 2017.

Räcker med en mjukvarudriver, precis som det finns för EXT*-filsystemen.
Varför man nu skulle vilja ha det.

1
Bevaka tråden