Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Följ Apples keynote med 99mac

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-13 23:06
Ursprungligen av panther:

För en gång skull satt jag inte klistrad och såg allt.

Lite gäsp här och där, långtråkigt, gjorde lite annat under tiden och lyssnade i bakgrunden.
Visst det fanns det lite skojiga saker, bättre sync mellan devicer, copy paste, tabs everywhere…etc, toppen.
Men inget överväldigande wow någonstans. ?

Folk har blivit för kräsna. Det var ju MASSOR av wow idag! Jag kan inte vänta tills jag har de nya versionerna på mina enheter!

Jag tror att du kanske blandar ihop saker och ting:
Unix är 50 år och världens bästa och mest beprövade operativ - ligger till grund för stora delar av planetens IT-fundament (inte bara Linux och macOS). Bygger man upp nytt så börjar man med Unix...det är fundamentet - kanske Windows en vacker dag också bygger på Unix. (skämt...ty även om det skulle vara ett lyft för Windows så kan inte MS göra sådana revolutionerande saker...dom sitter ju fastlåsta/fångade i sin egen gigantiska storhet...kan inte förnya sig alls på grundläggande områden...kan inte revolutionera...då stannar världen. Windows är som planetns respirator...en gammal häck som borde ha designats om för 20-25 år sedan...men man kan ju inte stänga av den för så dör ju patienten.

Filsystem är något annat däremot...och HFS+ är ju inte optimalt (dock finns det värre filsystem än HFS+ som fortfarande används). Apple går nog över till nytt en vacker dag, men det är en kruxig historia det där med filsystem...bakåtkompabilitet...tredjepartsanpassning...Windows NTFS dominans och Microsofts vägran att lira annat än deras eget...etc...etc. Alltså; Apple har länge filat på nytt filsystem (tillsammans med externa företag/intressen), men ett sådant stort och komplicerat steg tar man inte om priset blir för högt i form av jidder och skit. Kort och gott: Är det värt besväret?
Vi får se...men det har som sagt inget med Unix att göra. Unix är bäst - eller minst dåligt - av ALLT...det är därför ingen i hela världen på allvar börjar försöka bygga ett nytt fundament...man gör som Linus Thorwald; man tar Unix och bygger vidare därifrån. Unix är som bilens fyra hjul och en ratt.

Ursprungligen av cdecl:

Jag är splittrad. MacOS är ett fantastiskt GUI och av allt att döma kommer Sierra bara att göra det bättre. Men, år 2016 och under den polerade ytan är det en UNIX som i mångt och mycket inte har förändrats nämnvärt på 15 år, visst en hel del förbättringar men inget som får en att höja på ögonbrynen. Jag hade verkligen hoppats på ett nytt filsystem i år, men icket. Börjar ge upp nu, kanske detta helt enkelt inte är för mig längre.

  • Medlem
  • 2016-06-13 23:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att du kanske blandar ihop saker och ting:
Unix är 50 år och världens bästa och mest beprövade operativ - ligger till grund för stora delar av planetens IT-fundament (inte bara Linux och macOS). Bygger man upp nytt så börjar man med Unix...det är fundamentet - kanske Windows en vacker dag också bygger på Unix. (skämt...ty även om det skulle vara ett lyft för Windows så kan inte MS göra sådana revolutionerande saker...dom sitter ju fastlåsta/fångade i sin egen gigantiska storhet...kan inte förnya sig alls på grundläggande områden...kan inte revolutionera...då stannar världen. Windows är som planetns respirator...en gammal häck som borde ha designats om för 20-25 år sedan...men man kan ju inte stänga av den för så dör ju patienten.

Filsystem är något annat däremot...och HFS+ är ju inte optimalt (dock finns det värre filsystem än HFS+ som fortfarande används). Apple går nog över till nytt en vacker dag, men det är en kruxig historia det där med filsystem...bakåtkompabilitet...tredjepartsanpassning...Windows NTFS dominans och Microsofts vägran att lira annat än deras eget...etc...etc. Alltså; Apple har länge filat på nytt filsystem (tillsammans med externa företag/intressen), men ett sådant stort och komplicerat steg tar man inte om priset blir för högt i form av jidder och skit. Kort och gott: Är det värt besväret?
Vi får se...men det har som sagt inget med Unix att göra. Unix är bäst - eller minst dåligt - av ALLT...det är därför ingen i hela världen på allvar börjar försöka bygga ett nytt fundament...man gör som Linus Thorwald; man tar Unix och bygger vidare därifrån. Unix är som bilens fyra hjul och en ratt.

UNIX var bäst, för femton år sedan. Om vi ignorerar allt som involverar GUI så har Linux utvecklats ungefär lika mycket på ett år som OS X gjort de senaste 15 åren, och då överdriver jag inte. OS X är hopplöst efter och det gäller inte bara filsystemet. Nu har de ett nytt filsystem och det är bra, men det är inget uppseendeväckande över det. Av den informationen vi hittills har sett så är det ett helt OK filsystem som hade varit top line för tio år sedan, senast.

Till och med Windows 10 är binärkompatibelt med Linux. Du kan köra binärer direkt från Ubuntu i Windows idag. Jag tror att Apple kommer att ha svårt att själva utveckla sitt eget OS framåt. För i den här takten ser det väldigt dystert ut. Men det kommer att ha det bästa GUIt.

Senast redigerat 2016-06-14 06:12
Ursprungligen av JohannesKBA:

Folk har blivit för kräsna. Det var ju MASSOR av wow idag! Jag kan inte vänta tills jag har de nya versionerna på mina enheter!

Jag är inte besviken, kanske kräsen, men inga wow. Det är helt ok för min del. Hade inte förväntat mig mycket mer än vad som visades upp. Klart det blir kul när systemen uppgraderas, men inget jag kommer att sitta och vänta på, mer än någon annan uppgradering.
Kanske är livet i övrigt mer intressantare än vanligt, då får Apple sitta i baksätet, eller ligga i bagageluckan just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-14 09:52

På det hela taget - kanonbra keynote.

Två saker jag direkt reagerade på var dels denna automatiskt-spara-diskyta-funktionen, den kommer stängas av omedelbums. För visst var där en automatik inbyggd i denna?

Sedan var det detta med ytterligare funktion inom continuity, att ett urklipp delas mellan enheterna. Om jag har ett urklipp i macOS så vill jag inte att det rakt av ska skrivas över med ny data bara för att jag gör ett urklipp i iOS. Då får de i så fall möjliggöra att man kan ha multipla urklipp i macOS, inte ok hos mig att per automatik skriva över befintligt urklipp.

Mina två ören

Ursprungligen av JOHN:

Bara jag som tänkte på Home appen på hemskärmen? Ser riktigt spännande ut.

Inte ett dugg. De presenterade inte en enda nyhet på Homekit-fronten förutom en egen app, som i sig inte bidrar med någonsom helst funktionalitet som inte redan finns i befintliga appar.

Bevaka tråden