Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Imessage kommer till Android

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya uppgifter gör gällande att Apple kan släppa en app för sin meddelandetjänst Imessage för Android i samband med WWDC nästa vecka.

Läs hela artikeln här

Man undrar hur många Android-användare som har Apple-ID. Det hänger på det om iMessage ska bli stora över plattformarna (som WhatsUp). Det bör också släppas för Windows om det ska bli riktigt stort. Det kanske redan finns för Windows?

Ursprungligen av Demiurgen:

Man undrar hur många Android-användare som har Apple-ID. Det hänger på det om iMessage ska bli stora över plattformarna (som WhatsUp). Det bör också släppas för Windows om det ska bli riktigt stort. Det kanske redan finns för Windows?

Jag tror inte att Apple-ID blir ett bekymmer i sammanhanget. De som är intresserade av att kunna utbyta meddelanden med iPhone-användare på sin androidtelefon är nog så pass tekniskt medvetna att de fixar kontot busenkelt.

Windows tror jag inte är en så vidare prioriterad plattform i sammanhanget. iMessage finns inte i dagsläget där. Men jag tror att den som vill använda iMessage utanför iOS främst vill göra det i sin mobiltelefon och inte i Windows. Så där kommer nog Apple ligga betydligt lägre än vad de gör i fråga om android och att få in fler av sina applikationer där.

Personligen skulle jag älska om Apple släpper en bra SMS-app med stöd för iMessage till Android. Har vi lite tur så kanske den innehåller stöd för FaceTime också?

Blir det Facetime på Android så är det BIG...med FaceTime är en helt annan affär än iMessage...har inget med varandra att göra. Mig veterligen så är FT "fritt" (det mesta är ändå inte Apples teknik) sedan begynnelsen...vemsomhelst kan göra en app som lirar FT...men inget har brytt sig ett smack om det...p.g.a. Skypes existens antar jag...och att det nog inte går att tjäna stålar på en "fristående" klient.
Så har jag fattat det. Kan ha fel.

Ursprungligen av oldpeer:

Personligen skulle jag älska om Apple släpper en bra SMS-app med stöd för iMessage till Android. Har vi lite tur så kanske den innehåller stöd för FaceTime också?

  • Medlem
  • 2016-06-11 07:11
Ursprungligen av Demiurgen:

Blir det Facetime på Android så är det BIG...med FaceTime är en helt annan affär än iMessage...har inget med varandra att göra. Mig veterligen så är FT "fritt" (det mesta är ändå inte Apples teknik) sedan begynnelsen...vemsomhelst kan göra en app som lirar FT...men inget har brytt sig ett smack om det...p.g.a. Skypes existens antar jag...och att det nog inte går att tjäna stålar på en "fristående" klient.
Så har jag fattat det. Kan ha fel.

Ju fler appar som fungerar tillsammans på både IOS och Android desto bättre
Kanske är detta även ett svar på Google Duo och Allo som presenterades på Google I/O

Edit Allo och Duo kommer ju till IOS med så Apple vill nog bredda sig och borde då släppa FT för Android

Hur stor är nyttan då mer eller mindre alla har gratis SMS nu för tiden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-11 15:23
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur stor är nyttan då mer eller mindre alla har gratis SMS nu för tiden?

Fördelar jämfört med sms: gruppmeddelanden och kryptering. Och i framtiden kanske Apple Pay-betalningar kan göras via iMessage?
http://www.99mac.se/artikel/8105-apple-pay-ka...

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur stor är nyttan då mer eller mindre alla har gratis SMS nu för tiden?

Skicka meddelanden från/till andra länder t.ex.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur stor är nyttan då mer eller mindre alla har gratis SMS nu för tiden?

Fria sms i all ära, men det är nog bredare än så.

iMessage möjliggör kostnadsfri kommunaktion mellan länder utanför EU (roaming tas snart bort inom unionen).
Bilder och video blir långt ifrån lika hårt komprimerat, vilket betyder att kvaliteten behålls i större utsträckning.
Möjlighet till gruppchatt.
Krypterade meddelanden.

Ursprungligen av Demiurgen:

Blir det Facetime på Android så är det BIG...med FaceTime är en helt annan affär än iMessage...har inget med varandra att göra. Mig veterligen så är FT "fritt" (det mesta är ändå inte Apples teknik) sedan begynnelsen...vemsomhelst kan göra en app som lirar FT...men inget har brytt sig ett smack om det...p.g.a. Skypes existens antar jag...och att det nog inte går att tjäna stålar på en "fristående" klient.
Så har jag fattat det. Kan ha fel.

Oavsett om det har med iMessage eller inte att göra så finns det ju inget som hindrar Apple från att skeppa med det också om man ändå släpper en app "to do the trick". Borde ju inte vara så high-tech att lösa. Då blir appen liksom fulländad om android-användare både kan skicka iMessage och ringa upp via FaceTime.

Ursprungligen av oldpeer:

iMessage möjliggör kostnadsfri kommunaktion mellan länder utanför EU (roaming tas snart bort inom unionen).
Bilder och video blir långt ifrån lika hårt komprimerat, vilket betyder att kvaliteten behålls i större utsträckning.
Möjlighet till gruppchatt.
Krypterade meddelanden.

Ingen "feature" men man kan lägga till att Imessage drivs av förnybar energi:
https://youtu.be/7U7Eu8u_tBw

Nyttan är att ALLA kan nås och man behöver inte veta något alls om mottagarens teknik och plattform (det kan vara en gammal Nokia-lur från 1990-talet t.ex.). SMS är i alla lägen 100% transparent...men det handlar ju bara om text så klart. Egetligen är bara SMS och röstsamtal 100% transparent.
Om iMessage, Whatsapp och FB's Messenger lirade ihop så skulle man kanske helt kunna glömma SMS...förutom när man ska messa farmor och även när det gäller Civilförsvaret och krishantering etc så är SMS ett måste. Just när det gäller nödlägen (Barsebäck har exploderat - håller inomhus etc) så kan man ju inte lita på IP, Internet, €G, etc etc - då handlar det om ren rå rak radiosignal med ISO-text till mottagare utan omvägar via IP-servers och det instabila och fraktionerade standardklustret vi kallar Internet.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur stor är nyttan då mer eller mindre alla har gratis SMS nu för tiden?

Ja, snart är väl hela Apple-monstret soldrivet...åtminstone i USA. Apples satsning på solkraft är nog ett av världens mest ambitiösa (större än vad många stater satsar)...man får tycka vad man vill om det där företaget...men när det gäller ambitionen att minska sin miljöpåverkan så är det få andra bjässeföretag som ens kommer i närheten. Apples miljöpolicy plus deras integritetspolicy (kryptering och f*ck y*u till Supermakten no.1) är några av dom få ljusglimtarna jag sett senaste åren vad gäller klotets tillstånd.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Ingen "feature" men man kan lägga till att Imessage drivs av förnybar energi:
https://youtu.be/7U7Eu8u_tBw

1
Bevaka tråden