Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intresset för Windows 10 stort

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Windows 10 är Microsofts snabbast växande operativsystem någonsin. I Sverige finns systemet på mer än 33 procent av alla pc.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-10 15:40

Inte konstigt när de tvingar in det.

Ursprungligen av Json_81:

Inte konstigt när de tvingar in det.

Tycker de är på väg åt något vettigt håll nu jag. Bra att det är gratis att uppdatera likt hur OS X fungerar. Blir ju bara bättre om det senaste kommer ut till så många som möjligt. En av de bästa fördelarna för Apple ju, att majoriteten av användarna är på samma version=den senaste.

Anledningen är väl att det är gratis under en period och sen återgår till 'dyra' pengar? Sen att dom tvingat/lurat på människor det räknas nog med in..

Påtvingad eller inte så tycker jag att Win10 är ganska bra typ WinXP som för en privatperson nog varit den bästa hittills, men svårt att jämföra rakt av då XP levde i över 10 år medan Win10 som sagt bara är knappt ett år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-10 19:36

…och samtidigt stort intresse för att inte få 10:an.

Påtvingat skräp. Min arbetsdator startade om under ett pågående arbete och installerade skräpet utan mitt godkännande. Efter installationen så plingade det och poppade upp en massa tramsiga förfrågningar i en halvtimma. Ultraskräp!

Ursprungligen av reboot81:

…och samtidigt stort intresse för att inte få 10:an.

Japp, massor som vill vara kvar i XP eller 7:an.

Ursprungligen av Gordon67:

Påtvingat skräp. Min arbetsdator startade om under ett pågående arbete och installerade skräpet utan mitt godkännande. Efter installationen så plingade det och poppade upp en massa tramsiga förfrågningar i en halvtimma. Ultraskräp!

Japp, sånt suger men det går faktiskt att stänga av så win10 inte försöker uppgradera, men kommer just nu inte ihåg hur/var, men våra arbetsstationer med win7 på jobbet är skyddade mot win10 uppgradering.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-10 21:09
Ursprungligen av CekariYH:

Japp, massor som vill vara kvar i XP eller 7:an.

Japp, sånt suger men det går faktiskt att stänga av så win10 inte försöker uppgradera, men kommer just nu inte ihåg hur/var, men våra arbetsstationer med win7 på jobbet är skyddade mot win10 uppgradering.

Googla på neverten

Ursprungligen av reboot81:

Googla på neverten

Jo, det funkar också men tror inte vårar företag använder den typen utan det är säkert en inställning eftersom dom är storkunder av MS produkter typ

Ursprungligen av CekariYH:

Japp, massor som vill vara kvar i XP eller 7:an.

Japp, sånt suger men det går faktiskt att stänga av så win10 inte försöker uppgradera, men kommer just nu inte ihåg hur/var, men våra arbetsstationer med win7 på jobbet är skyddade mot win10 uppgradering.

Enterprise-licenser får inte Windows 10 uppgradering gratis.

Bara retail och OEM som får det.

Så alla företagare med en VLK-licens slipper Win10-uppgradringen. Men får å andra sidan betala för Windows 10.

Ursprungligen av Borttaget:

Enterprise-licenser får inte Windows 10 uppgradering gratis.

Bara retail och OEM som får det.

Så alla företagare med en VLK-licens slipper Win10-uppgradringen. Men får å andra sidan betala för Windows 10.

Så är det nog, tack för infon

Senast redigerat 2018-07-23 15:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Windows 10 är Microsofts snabbast växande operativsystem någonsin. I Sverige finns systemet på mer än 33 procent av alla pc.

Läs hela artikeln här

Intressant hur Microsoft säger "överallt möts vi av nyfikenhet och ett stort intresse för att uppgradera". Jag har visserligen inte något större statistiskt underlag att gå på, men jag känner överhuvudtaget ingen som har uttryckt att de är intresserade av att uppgradera, snarare tvärtom (precis som i den här tråden). Eller är uttalandet bara en reflektion över alla som tvångsuppgraderats och man drar slutsatsen att det var med vilje?

Ursprungligen av Ida Blix:

Tycker de är på väg åt något vettigt håll nu jag. Bra att det är gratis att uppdatera likt hur OS X fungerar. Blir ju bara bättre om det senaste kommer ut till så många som möjligt. En av de bästa fördelarna för Apple ju, att majoriteten av användarna är på samma version=den senaste.

Ja, det är ju bra i och för sig, på båda punkterna, men skillnaden är att Microsoft kastar användaren från den en användargränssnittspardigm till en annan, medan Apple verkar ha en klarare linje i sina OS-versioner. Ingen jag känner tycker Windows 10 är "bättre" (ord som "totalt annorlunda" och "skräp" florerar mer), medan tveksamheten för nya OS X-versioner mer verkar ligga i huruvida datorn blir segare eller inte.

Senast redigerat 2018-07-23 15:07

Glöm inte att Windows är rätt stort värden över om man slår ihop att versioner så klart att dom får mycket ris och ros, och men att just några här i lilla Sverige inte mött någon som lutar åt ena eller andra hållet är ingen måttstock direkt.

Nej, som jag skrev så är mitt statistiska underlag knappast statistiskt signifikant. Samtidigt är det en brokig samling, alltfrån Linux. och Mac-anvndare till Windowsfreaks, och det är lite konstigt att ingen, speciellt i den senare gruppen, uttryckt någon förtjusning över Windows 10. När Windows 95 kom så minns jag användargränssnittet som en befrielse från det knepiga upplägget på Windows 3, även om det fanns mycket att förbättra rent funktionellt. Men verken Windows 8 eller 10 känns som ett steg framåt, snarare som ett steg snett åt vänster. Wow, liksom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-12 23:05
Ursprungligen av Ida Blix:

Tycker de är på väg åt något vettigt håll nu jag. Bra att det är gratis att uppdatera likt hur OS X fungerar. Blir ju bara bättre om det senaste kommer ut till så många som möjligt. En av de bästa fördelarna för Apple ju, att majoriteten av användarna är på samma version=den senaste.

Delvis håller jag med. Men nu är inte MS lika duktiga på att se om hårdvaran är kompatibel.
Både mina föräldrars och min systers laptops har problem med grafiken om man uppdaterar.
Då är det inget vidare att uppdateringen knappt går att undvika.

Senast redigerat 2018-07-23 15:07
Ursprungligen av Ida Blix:

Tycker de är på väg åt något vettigt håll nu jag. Bra att det är gratis att uppdatera likt hur OS X fungerar. Blir ju bara bättre om det senaste kommer ut till så många som möjligt. En av de bästa fördelarna för Apple ju, att majoriteten av användarna är på samma version=den senaste.

Skillnaden är MS tvingar folk att uppdatera medan Apple låter dig välja när du ska göra det.
Jag får stänga Windows Update servicen och sätta på det manuellt nu så jag slipper överraskningar när jag startar datorn från sleep.
Sen finns det massa "shit" man får stänga av och ta bot från Win10. Men visst är Win10 helt ok om MS inte hade gjort det till en spyware OS och tvingat massa onödigheter i halsen på användarna. Än finns det hopp

Senast redigerat 2018-07-23 15:07
1
Bevaka tråden