Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meddelanden (SMS) även till Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka inställningar ska göras för att Meddelandena (SMS) även ska hamna i min Macbook Pro, inta bara i iPhone 6? Alltså inställningarna i iPhonen, Macbok Pro och eventuellt i iCloud. /Kristman

Ursprungligen av Kristman:

Vilka inställningar ska göras för att Meddelandena (SMS) även ska hamna i min Macbook Pro, inta bara i iPhone 6? Alltså inställningarna i iPhonen, Macbok Pro och eventuellt i iCloud. /Kristman

https://support.apple.com/sv-se/HT204681

Bra om du skriver vilken Macbook pro du har då jag inte tror att alla modeller har stöd.

Ursprungligen av barbapappa_86:

https://support.apple.com/sv-se/HT204681

Bra om du skriver vilken Macbook pro du har då jag inte tror att alla modeller har stöd.

Det är en Retina, 15 tum och late 2013, och det har fungerat tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-08 19:38
Ursprungligen av Kristman:

Det är en Retina, 15 tum och late 2013, och det har fungerat tidigare.

Kolla så att SMS-koppling är aktiverat i iphone under inställningar/Meddelanden

Ursprungligen av Kristman:

Det är en Retina, 15 tum och late 2013, och det har fungerat tidigare.

Tack för det svaret, det ser vederhäftigt ut, men.... I delen om "Ställa in SMS", punkt 2: Logga in på iMessage med samma AppleId på din iPhone. Jag hittar inget iMessage att logga in i? Och en anna sak, det är tydligen Synkad som ser till att det ska fungera, man vad är Synkad? Är det ett program eller en funktion. Det verkar på rubriken "Ställa in SMS och MMS med Synkad" som att Synkad är ett program som först startas, sedan gör man inställningarna i detta eller via detta?

Ett tillägg: Under punkt 3 i ovan nämnda supporttext står "Lägg till en markering vid ditt telefonnummer och e-postadress". Jag antar att det är bocken som är markering, men någon sådan går inte att lägga till vid telefonnumret men finns redan vid e-postadressen.

Det har som sagt fungerat tidigare, direkt efter anskaffningen av prylarna och utan hokus pokus. Jag har troligen stängt av något utan att förstå innebörden. Därför denna fråga efter vad som ska vara inställt. Men hoppet finns! Kristman

Senast redigerat 2016-06-08 21:33
Ursprungligen av henke12:

Kolla så att SMS-koppling är aktiverat i iphone under inställningar/Meddelanden

Jo, den är inställd på MacBook Pro och grön

Ursprungligen av Kristman:

Jo, den är inställd på MacBook Pro och grön

Toggla av och sen på.

Nu är det löst

Ursprungligen av barbapappa_86:

Toggla av och sen på.

Ja, där kom lösningen. Tack för det!

Så min första fråga i forumet gick ju bra, samma eftermiddag hade problemet löst sig! Tack alla!

Men frågan om vad Synkad egentligen är kvarstår.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-08 23:28
Ursprungligen av Kristman:

Ja, där kom lösningen. Tack för det!

Så min första fråga i forumet gick ju bra, samma eftermiddag hade problemet löst sig! Tack alla!

Men frågan om vad Synkad egentligen är kvarstår.

Haha, det undrade jag med!
Det är en dålig översättning av den luddiga samlingstermen "Continuity".
"Funktionerna i Synkad är bland annat Handoff, iPhone-mobilsamtal, SMS och Instant Hotspot."
Synkad är vad Apple kallas dessa funktioner tillsammans alltså.

Hej. Hos mig är det så att jag inte får sms till min dator. Fast jag fått det förr. Det står nedkopplad på gamla sms.

När jag går in i iPhone för att synka där, så finns inte Macen som ett val. Vad kan det bero på?

Jag ser nu att iMessage inte är aktiverat på datorn, hittar tyvärr inte var man gör det.

ylva

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-09 15:39
Ursprungligen av webulven:

Hej. Hos mig är det så att jag inte får sms till min dator. Fast jag fått det förr. Det står nedkopplad på gamla sms.

När jag går in i iPhone för att synka där, så finns inte Macen som ett val. Vad kan det bero på?

Jag ser nu att iMessage inte är aktiverat på datorn, hittar tyvärr inte var man gör det.

ylva

Det förutsätts nog att iMessage är aktiverat för att SMS ska funka. Aktivera i iMessage.app.

Ursprungligen av reboot81:

Det förutsätts nog att iMessage är aktiverat för att SMS ska funka. Aktivera i iMessage.app.

Det är det jag inte begriper... jag har ju iMessage aktiverat både här och där... och i datorn hittar jag inte någon iMessage. Är det kanske det som är felet?

Förvisso står det att iMessage är inaktivt men jag vet inte hur jag ska aktivera det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-09 16:19
Ursprungligen av webulven:

Det är det jag inte begriper... jag har ju iMessage aktiverat både här och där... och i datorn hittar jag inte någon iMessage. Är det kanske det som är felet?

https://support.apple.com/sv-se/HT202549

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-09 17:46

Det heter Meddelanden och ligger i Programmappen.

Ursprungligen av kenjon:

Det heter Meddelanden och ligger i Programmappen.

Jag är nog inte tillräckligt tydlig. Men det kan vara svårt när det inte är uppenbart.

Jag har meddelandeprogrammet. Det ser ut som på skärmdumpen. Dumpen visar att Meddelande tidigare har varit aktivt. Men att allt är nedkopplad.

När jag försöker lägga till konto så får jag veta att det är fel lösenord. Det är det INTE.

När jag ska välja att synka i iPhone så finns inte Macen med.

ylva

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-09 22:58
Ursprungligen av webulven:

Jag ser nu att iMessage inte är aktiverat på datorn, hittar tyvärr inte var man gör det.

Till höger hittar du en möjlighet att aktivera iMessage: det finns en ruta att klicka i så får du en v-bock där.

Ursprungligen av frazze:

Till höger hittar du en möjlighet att aktivera iMessage: det finns en ruta att klicka i så får du en v-bock där.

Hej Tack. Jag förstår inte i vilken ruta man ska hitta en ruta till höger. Men idag när jag går in i Meddelande > Inställningar så har jag plötsligt fler val än igår, se skärmdumpar. Och jag bjöds möjligheten att logga in med Apple ID. Så det gjorde jag. Men... när jag ska skicka ett test-sms får jag veta att mitt mobilnummer inte är registrerat i iMessage... ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-10 14:17

Hur ser det ut i din mobil? Det är den som skickar SMS:n åt datorn.

Ursprungligen av frazze:

Hur ser det ut i din mobil? Det är den som skickar SMS:n åt datorn.

I iPhone kan jag inte synka macen. Finns inte som alternativ.
Men nu när jag ska ta skärmdump för att visa dig så har Macen kommit upp som alternativ.
Hur sjutton kan det bli så här? Ena dagen kan man inte välja något, för att det inte finns där - vare sig i mobilen eller på datorn. Men nästa dag kan man … !?!?!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-10 15:32
Ursprungligen av webulven:

I iPhone kan jag inte synka macen. Finns inte som alternativ.
Men nu när jag ska ta skärmdump för att visa dig så har Macen kommit upp som alternativ.
Hur sjutton kan det bli så här? Ena dagen kan man inte välja något, för att det inte finns där - vare sig i mobilen eller på datorn. Men nästa dag kan man … !?!?!

iMessage aktiveringen kan ta upp till ett dygn. iCloud är bra, men dess synk är... lite svajjig.

Så här ska det se ut för att funka:

1
Bevaka tråden