Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moms eller inte?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag skickar en faktura till ett företag som är momsbefriat, måste jag ha med momsen i fakturan? Slipper jag betala momsen på just den fakturan?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 16:07

Ja, behövs ingen moms på fakturan om kunden är ett sjukhus t ex.

  • Medlem
  • 2003-08-18 16:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Regulus
Om jag skickar en faktura till ett företag som är momsbefriat, måste jag ha med momsen i fakturan? Slipper jag betala momsen på just den fakturan?

Vilka företag är momsbefriade? I vilket fall tror jag du ska betala moms i alla fall. Jfr om du kränger till en privatperson, som ju inte är momspliktig.

Du skickar en helt normal faktura med momsen pålagd och specificerad som vanligt. Hur deras företag är uppbyggt/hur de skattar får de ta hand om själva.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-18 16:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Ja, behövs ingen moms på fakturan om kunden är ett sjukhus t ex.

Jo du måste ha moms på din faktura. Däremot är inte momsen avdragsgill på sjukvård, men det är deras problem.

De enda gångerna du får skicka faktuor utan moms redovisad är inom EU (men utanför sverige) om kunden visar upp ett VAT-certifikat/intyg.

Tack för svaren! Fakturan i fråga är till en tandläkare.

Nej, jag vet inte om jag är berädd att hålla med om vad som sägs här.

Ska själv precis skriva en faktura till en gymnasieskola för ett antal föreläsningar jag ska hålla där. På den fakturan lägger jag inte på moms då utbildningar inom allmännyttan och sådana som är berättigade studiestöd är momsbefriade.

För att vara på det säkra laddade jag också ned momsbroschyren från RSV som stärker det jag skriver ovan.

Även sjukhus är väl momsbefriade, åtminstånde vad det gäller tjänster?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 19:01

är ju det jag säger för faen.... ingen moms på sjukhus

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
är ju det jag säger för faen.... ingen moms på sjukhus

ja du ja...men alla andra (sjovall, molia och orat) säger det ska vara moms. Det var deras inlägg jag protesterade mot

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 19:56

Jag har dessutom diskuterat just detta med firmans revisor i samband med sjukhus och fakturering, så så ligger det till.

Nada moms på fakturan.

Även enligt min revisor har Daniel och Nuke rätt. Ingen moms på fakturan, och sålunda ingen moms att betala till skattemyndigheten.

Titta, Göran Segeholm har ploppat fram, undrade just var du tog vägen när tidningen Bild lade ner. Har saknat dina skriverier och tester om digitalbild, ICC-profiler och annat knepigt

Tjenare Daniel. Frilansar fortfarande, men fotograferar mer än jag skriver.

Kul (?) att höra att någon mer än jag saknar Bild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-20 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Jag har dessutom diskuterat just detta med firmans revisor i samband med sjukhus och fakturering, så så ligger det till.

Nada moms på fakturan.

Gör som du vill, men jag skulle rekommendera dig att skaffa en annan revisor.

När du säljer dina momspliktiga varor och tjänster till sjukvården skall du ha moms på fakturan.

När sjukvården som inte är momspliktig säljer SINA varor/tjänster skall de inte ha moms på de fakturor du får av dem.

Det kanske är dags att både du och revisorn läser vad RSV skriver in den fina momsbroshyren http://www.rsv.se/broschyrer/552/55215.pdf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-20 23:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Ska själv precis skriva en faktura till en gymnasieskola för ett antal föreläsningar jag ska hålla där. På den fakturan lägger jag inte på moms då utbildningar inom allmännyttan och sådana som är berättigade studiestöd är momsbefriade.

Skillnaden är att din firma i detta fallet kanske faller inom:

"Om en utbildningsanordnare, som är ansvarig för en momsfri utbildning, uppdrar åt en underentreprenör att hålla viss del av utbildningen, är även denna utbildningstjänst momsfri.

Undantaget gäller även tillhandahållande av varor och tjänster som omsätts som ett led i utbildningen.

OBS! Försäljning av studiematerial för självstudier är momspliktig."

Personen som här undrade från första början säljer var jag har förstått inte "sjukvård" till sin tandläkare utan en helt vanlig momsad vara eller tjänst. Alltså skall han läggga på moms på fakturan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
"Om en utbildningsanordnare, som är ansvarig för en momsfri utbildning, uppdrar åt en underentreprenör att hålla viss del av utbildningen, är även denna utbildningstjänst momsfri."

Detta föll det under i mitt fall. Bara för att klargöra.

Nu är förvirringen total! Fakturan jag ska skicka till gymnasieskolan för de tre föreläsningar/Work Shops som jag ska hålla har jag inte lagt moms på.

Men för säkerhets skull så mailade jag hon som anlitat mig bara för att försäkra mig om att jag inte ska lägga moms på faktura.

Svaret jag fick av henne idag.
"Jo, du ska lägga moms ovanpå, för du ska redovisa den och vi drar av den på nåt sätt."

Jaha, då lägger jag väl på moms då, men jag måste då säga att jag är lite förvirrade nu.:confused:

Du momsar precis som vanligt. Det ligger inte i ditt intresse av att över huvud taget behöva känna till minsta lilla av dina kunders relationer med skattemyndigheten är.

Annars vore det som att killen som du köper mjölk av på Ica ber att få kolla på din deklaration. (OJ! vad krystat det blev - men ändå - principen är densamma: It is not his business...)

Samtidigt som ett av våra större studieförbund för något år sedan *krävde* att föreläsare fakturerade utan moms. Och min revisor sa att det var rätt.

Ledsen att bidra till förvirringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-21 15:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Nu är förvirringen total!

Varför inte göra som jag brukar när det gäller moms och skatter. Ringa RSV, de får lön för att du skall kunna ringa dit och störa dem med en massa frågor i ärendet.

Gör du fel riskerar du:

1. Att få skatterevision när de ser att din momsdeklaration är tokigt för den verksamhet du bedriver.
2. Att få betala in en massa skatt/moms i efterhand som du glömt redovisa.
3. Att få betala skattetillägg om xx% på beloppet du glömt redovisa.

Okej, nu har jag ringt och pratat med skatteupplysningen. Jag SKA lägga på MOMS på fakturan till gymnasieskolan för de föreläsningar jag ska hålla!
Om ett företag/verksamhet/skola är momsbefriat påverkar alltså inte mitt sätt att fakturera. Jag sak precis som vanligt redovisa moms.

Det är ju tjänsten/varan som man fakturerar som styr vad det ska vara för moms - inte vad kunden har för "moms-status".

Sen kan det ju vara lite trilskigt ibland att veta vad momsen är på vissa speciella tjänster - men då är det ju bara att ringa de goa gummorna och gubbarna på skatteupplysningen så blir det utrett.

/jonaz

Där ser man vad man kan lära sig på ett macforum. Skönt att få det utrett.

1
Bevaka tråden