Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställ dina frågor till Microsoft Sverige, tävla om Office 365

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Passa på att fråga vad du vill till svenska Microsoft Office-gänget, som står till förfogande hela veckan i 99mac:s forum.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-07 14:12

Hej Helena! Har du något datum för när Windows- och OS X-versionerna av Office får inbyggt stöd för Dropbox (likt IOS- och Android-versionerna)?

hur länge ska microsoft envisas med ribbon gränssnittet? det var därför jag slutade med office.

Inbyggt stöd för Dropbox i Windows- och OS X versionerna av Office

Ursprungligen av nikka:

Hej Helena! Har du något datum för när Windows- och OS X-versionerna av Office får inbyggt stöd för Dropbox (likt IOS- och Android-versionerna)?

Hej nikka! Tack för din fråga. Officiell integrering av Dropbox till Office 2016 är det många som efterfrågar men tyvärr har jag inget officiellt datum på när det kan förväntas ske. Däremot fungerar det att använda Dropbox i Office Online. Mvh Helena

Ursprungligen av breather:

hur länge ska microsoft envisas med ribbon gränssnittet? det var därför jag slutade med office.

Hej, Det är enkelt att "gömma" Ribbons om du vill det. Se hur här: https://support.office.com/en-US/article/Cust... Men majoriteten av alla Office-användare uppskattar Ribbons eftersom det gör att de snabbare kommer åt verktyg de använder ofta vilket gör att Office blir optimerat för produktivitet. Med vänlig hälsning Helena

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-06-07 17:10
Ursprungligen av breather:

hur länge ska microsoft envisas med ribbon gränssnittet? det var därför jag slutade med office.

I den senaste versionen av Microsoft Office tycker jag att Ribbon-gränssnittet har blivit riktigt bra! Tio år senare börjar jag se det som Microsoft troligtvis tänkte när de lanserade gränssnittet. Office-apparna är fortfarande lite inkonsekventa när gamla dialogrutor varvas med nya paneler, men på det stora hela tycker jag att Ribbon numera fungerar riktigt bra. Jag hoppas att hela ”transformeringen” är klar till nästa version.

Office-sviten är stor och ska upprätthålla bakåtkompatibiliteten, så jag förstår att det tar tid.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2016-06-07 17:26

Varför kan man inte bara köpa Word? Jag är inte intresserad av de andra programmen i Office-paketet.

När fungerar ODBC-kopplingar lika bra i Office för Mac precis som i Windows?

MIcrosoft Planner ser riktigt lovande ut. Kan ni redan nu kommunicera er roadmap publikt för den produkten?

Ursprungligen av Redaktionen:

Passa på att fråga vad du vill till svenska Microsoft Office-gänget, som står till förfogande hela veckan i 99mac:s forum.

Läs hela artikeln här

Jag är väldigt besviken på Office 2016 till OS X. Tyvärr känns det mest som ett ansiktslyft av Office 2011.

Varför känner jag av en fördröjning när jag skriver i Word 2016 som inte förekommer i något annat program?

Varför kraschar Excel och Word vid redigering av stora filer. Såsom ett worddokument på ca 2000 ord med många kommentarer eller ett excel-ark med ett dussin punktdiagram?

Hej Microsoft!

Två MS tjänster jag använder dagligen är OneDrive och OneNote som jag tycker är suveräna.

Skulle gärna vilja ha två stycken Office produkter och det är Word och Excel, både på två Macar och 2 Win10 datorer, men för det första finns inte den varianten och dessutom skulle det bli svindyrt att köpa löst om det ens går nu för tiden.

Har du någon lösning på hur man skulle kunna göra utan att det kostar skjortan?

PS Det är bara en användare av dessa datorer DS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-07 22:31

Hej MS!
Generellt har Office 2016 blivit bättre, men kraschar tyvärr för ofta för att jag ska känna mig helg lugn.

Mina frågor:
1. När kommer stödet för att synka delade mappar till hårddisken i OneDrive for Business.
2. Har ni aktivt valt att exkludera vissa funktionerna i Office för OS X (t.ex Power Pivot) för att göra Windows-versionen mer attraktiv?
3. När kommer Skype for Business till Mac i skarp version?
4. Är det planerat att låta Outlook hantera CalDav/CardDav, så man t ex kan lägga till sitt iCloud-konto och få tillgång till alla kontakter i Outlook.

Senast redigerat 2016-06-08 09:12
Ursprungligen av kladda:

Hej MS!
Generellt har Office 2016 blivit bättre, men kraschar tyvärr för ofta för att jag ska känna mig helg lugn.

Mina frågor:
1. När kommer stödet för att synka delade mappar till hårddisken i OneDrive for Business.
2. Har ni aktivt valt att exkludera vissa funktionerna i Office för OS X (t.ex Power Pivot) för att göra Windows-versionen mer attraktiv?
3. När kommer Skype for Business till Mac? Vad är det som dröjer?!
4. Är det planerat att låta Outlook hantera CalDav/CardDav, så man t ex kan lägga till sitt iCloud-konto och få tillgång till alla kontakter i Outlook.

Gällande Skype:
http://9to5mac.com/2016/04/26/skype-for-busin...

Bara att ladda ned

  • Medlem
  • 2016-06-08 07:29

Är det samma funktionalitet på Windos- och Macvetsionen av Excel?

Går det att köra Excelblad med formler på båda plattformar med full funktionalitet?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2016-06-08 07:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

MIcrosoft Planner ser riktigt lovande ut. Kan ni redan nu kommunicera er roadmap publikt för den produkten?

Håller med om Planner. Ser gärna att Microsoft gör det Mac-kompatibelt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-08 09:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Gällande Skype:
http://9to5mac.com/2016/04/26/skype-for-busin...

Bara att ladda ned

Grymt med en preview! Men är nyfiken på när den kommer i skarp version. Vill kunna ge mina kunder den goda nyheten att dom kan ladda ned Skype for Business från O365-portalen.

Ursprungligen av Jedih:

Håller med om Planner. Ser gärna att Microsoft gör det Mac-kompatibelt!

Vad jag förstår så körs det i webbläsaren, så det ska inte vara några problem

ODBC-kopplingar

Ursprungligen av Borttaget:

När fungerar ODBC-kopplingar lika bra i Office för Mac precis som i Windows?

Hej, i Excel 2016 för Mac tillskillnad från 2011-versionen så finns det ODBC drivers för att koppla till SQL Server databaser. Här kan du läsa vilka ODBC-drivers som är kompatibla med Office för Mac: https://support.office.com/en-us/article/ODBC... Med vänlig hälsning Helena

Senast redigerat 2018-07-23 15:07
Ursprungligen av iParasol:

Jag är väldigt besviken på Office 2016 till OS X. Tyvärr känns det mest som ett ansiktslyft av Office 2011.

Varför känner jag av en fördröjning när jag skriver i Word 2016 som inte förekommer i något annat program?

Varför kraschar Excel och Word vid redigering av stora filer. Såsom ett worddokument på ca 2000 ord med många kommentarer eller ett excel-ark med ett dussin punktdiagram?

Hej iParasol, Vi har många användare som testar och utvärderar Office för Mac 2016 kontinuerligt och jag har aldrig hört talas om problemen du beskriver ovan.
Nr 1, jag skulle testa att ominstallera Office.
Nr 2, Se till att Mac OS X är uppdaterat.
Nr 3, hjälper inte det, ring supporten.
Med vänlig hälsning Helena

Microsoft Planner ser bra ut och passar bra för mindre arbeten.
När skall Microsoft släppa Microsoft Project för Mac? Skulle gärna se bra integration mellan Microsoft Project, Apples Kalender (datum & tider) och Apples Kontakter (resurser) samt en central nod där alla projektmedlemmar kan läsa (ej ändra) projektfilen och följa projektets utveckling.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-08 11:03

Hej, Själv skaffade jag Office hem till Macen på grund av macro stödet. När kan man förvänta sig att det blir lika bra och snabbt i mac vesionen som i Windows versionen, (inte för att det är super snabbt där heller men 1000 ggr bättre än med en mac).

När ska ni korrigera eländet med Copy Paste. Sitter just nu och grunnar på att skapa ett macro som korrigerar problematiken. Jag vet att ni inte anser det är en bugg, det kanske det inte är, men det är förbanneligen fel designat.

Edit.

PS. I finland är det stört omöjligt att få ner en engelsk version. Man får en Window exe fil istället då. På pekade detta till supporten men de förstod aldrig vad man begärde av dem. Men de skickade till sist via mail en engelsk installations fil.

Kanske ni borde låta användare skapa buggraporter åt er, istället för att gå igenom en oförstående support.

O365 Home

Ursprungligen av CekariYH:

Hej Microsoft!

Två MS tjänster jag använder dagligen är OneDrive och OneNote som jag tycker är suveräna.

Skulle gärna vilja ha två stycken Office produkter och det är Word och Excel, både på två Macar och 2 Win10 datorer, men för det första finns inte den varianten och dessutom skulle det bli svindyrt att köpa löst om det ens går nu för tiden.

Har du någon lösning på hur man skulle kunna göra utan att det kostar skjortan?

PS Det är bara en användare av dessa datorer DS

Hej CekariYH, Jag skulle rekommendera dig att köpa ett O365 Home-abonnemang. Det kostar 899 kr per år eller 89,99 kr per månad. Med O365 Home får du 5 installationer av Office som du lätt delar ut/administrerar till dina olika enheter via office.com/myaccount. Mvh, Helena

Word

Ursprungligen av gunek:

Varför kan man inte bara köpa Word? Jag är inte intresserad av de andra programmen i Office-paketet.

Hej gunek, Nej, som du skriver finns tyvärr inte Word för Mac som enskild produkt. Word fanns fram tills nyligen att köpa enskilt för Windows men håller på att tas bort - i slutändan blir det i alla fall billigare för användarna att köpa exempelvis ett Office Hem&Student och få alla programmen även om det bara är Word man är ute efter. Numera finns också gratisversionen Word Online: https://products.office.com/en-us/office-onli.... Du får inte full funktionalitet men kan ändå göra mycket. Mvh Helena

Ursprungligen av Microsoft Sverige:

Hej CekariYH, Jag skulle rekommendera dig att köpa ett O365 Home-abonnemang. Det kostar 899 kr per år eller 89,99 kr per månad. Med O365 Home får du 5 installationer av Office som du lätt delar ut/administrerar till dina olika enheter via office.com/myaccount. Mvh, Helena

Hej Helena!

Tack för svaret.
Kan man utesluta de delar som man inte vill ha/inte kommer att använda under installationen?

Hur blir det med mitt OneDrive abonemang på 100 GB + det fria om man nu köper ett O365 ab?

/Lasse /Cek...

Funktionalitet

Ursprungligen av MP:

Är det samma funktionalitet på Windos- och Macvetsionen av Excel?

Går det att köra Excelblad med formler på båda plattformar med full funktionalitet?

Hej MP, Nej, det finns vissa exklusiva officefunktioner i Mac och på samma sätt finns det specifika funktioner som bara stöds i Windows, därför är inte funktionalitet av programmen exakt likadana. Ja, det går bra att köra Excelblad med formler på båda plattformar! Mvh Helena

Ursprungligen av CekariYH:

Hej Helena!

Tack för svaret.
Kan man utesluta de delar som man inte vill ha/inte kommer att använda under installationen?

Hur blir det med mitt OneDrive abonemang på 100 GB + det fria om man nu köper ett O365 ab?

/Lasse /Cek...

Nej, tyvärr kan du inte utesluta vissa program. Du får 1TB extra lagringsutrymme till din OneDrive - se bara till att du använder samma Microsoft-id som du redan har idag när du aktiverar ditt O365 abonnemang. Mvh Helena

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-08 12:49

Helena verkar ha hoppat över mina frågor

Ursprungligen av kladda:

Grymt med en preview! Men är nyfiken på när den kommer i skarp version. Vill kunna ge mina kunder den goda nyheten att dom kan ladda ned Skype for Business från O365-portalen.

Hej, Inget datum finns kommunicerat när den kommer i skarp version. Det finns en roadmap där du kan söka på de flesta produkter som Microsoft har lanserat, har previews på samt utvecklar: http://fasttrack.microsoft.com/roadmap?filter...

Ursprungligen av kladda:

Helena verkar ha hoppat över mina frågor

Min med

Ursprungligen av kladda:

Hej MS!
Generellt har Office 2016 blivit bättre, men kraschar tyvärr för ofta för att jag ska känna mig helg lugn.

Mina frågor:
1. När kommer stödet för att synka delade mappar till hårddisken i OneDrive for Business.
2. Har ni aktivt valt att exkludera vissa funktionerna i Office för OS X (t.ex Power Pivot) för att göra Windows-versionen mer attraktiv?
3. När kommer Skype for Business till Mac i skarp version?
4. Är det planerat att låta Outlook hantera CalDav/CardDav, så man t ex kan lägga till sitt iCloud-konto och få tillgång till alla kontakter i Outlook.

Hej,
1. Sync för sharepoint libraries är en funktion som fanns i förra versionen av O4B om det är den du menar - funktionen kommer att komma tillbaks, inget exakt datum är dock fastställt.
2. Nej. Men precis som du skriver finns vissa officefunktioner som bara finns på Mac och på samma sätt som det finns vissa specifika funktioner som bara stöds av Windows. Det handlar om att allt inte är möjligt att göra på samma sätt på båda plattformarna - därför är inte funktionalitet av programmen exakt likadana. Det du kan göra är att ha en extrainstallation av Windows i din Mac. Då får du tillgång till samtliga office-applikationer även på din Mac.
3. Inget datum för det är fastställt ännu, men följ gärna kontinuerligt den publika roadmappen för uppdateringar(går att söka specifikt på produkt av intresse)
4. Nej det är tyvärr inget som är planerat i nuläget.
Mvh Helena

Bevaka tråden