Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple satsar på 3-årscykler för Iphone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple kan planera att frångå sin nuvarande rytm med en ny Iphone-design vartannat år, enligt källor i Asien.

Läs hela artikeln här

Undra om det kommer komma en iPhone 7 eller om de kommer hålla kvar vid 6 ett år till? Kanske blir en iPhone 6SE?

  • Medlem
  • 2016-06-02 00:22

Tråkigt om Apple väljer att gå en försiktigare väg för att det ska gynna företaget ekonomiskt. Vi konsumenter vill ju gärna se att utvecklingen går fram så fort som möjligt, och då kommer ny teknik och nya idéer fram. Att hålla inne och dryga ut detta gynnar ingen.

  • Avstängd
  • 2016-06-08 09:22
Ursprungligen av WiFi:

Tråkigt om Apple väljer att gå en försiktigare väg för att det ska gynna företaget ekonomiskt. Vi konsumenter vill ju gärna se att utvecklingen går fram så fort som möjligt, och då kommer ny teknik och nya idéer fram. Att hålla inne och dryga ut detta gynnar ingen.

Andra följer också en 3-års plan.

Så länge designen är rätt så spelar det mindre roll kan jag tycka. Varför byta för bytandets skull?

Jag tror att det blir en win-win för samtliga partner med 3-års cykler:

  • Ny design

  • Förbättringar

  • Optimeringar

Ny design kräver mycket R&D – vilket är mycket dyrt. De två övriga är inte på långa vägar dyrt som R&D (kanske 70% lägre utgifter). Påminner starkt om Intels nya strategi.
Slutändan blir att det blir lägre R&D kostnader för Apple (och större hopp i tekniska utvecklings mellan nyutvecklade telefoner) och optimeringar förfinar telefonen I/O vilket borde resultera lägre strömförbrukning och högre driftsäkerhet och därmed billigare telefoner för kunder.

Apple utför inga optimeringar idag, så det kan vara en god idé att göra det. Telefonen som gått igenom optimeringsfasen borde bli som Volvo Classic bilar som är mest felfria bilar man kan komma över. Ny design telefoner kan dras med barnsjukdomar…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-08 10:35

Behövs ingen ny design. Någonsin. Apple har redan patenterat den ultimata - en rektangel med rundade hörn!

  • Medlem
  • 2016-06-08 15:11
Ursprungligen av Hffre:

Andra följer också en 3-års plan.

Ja, men det betyder ju inte att Apple måste följa samma väg. Jag hoppas att Apple utvecklar sina produkter så fort som möjligt och inte "håller inne" idéer och lösningar.

  • Avstängd
  • 2016-06-09 06:29
Ursprungligen av WiFi:

Ja, men det betyder ju inte att Apple måste följa samma väg. Jag hoppas att Apple utvecklar sina produkter så fort som möjligt och inte "håller inne" idéer och lösningar.

Apple kan inte innovera varje år eller vartannat år och hålla det tempot för evigt.
Du verkar vara av uppfattningen att Apple "håller" på produkter,mjukvara av någon anledning.
Jag är av uppfattningen att Apple inte släpper något som är halvfärdigt,något som dom börjar att göra nu,pga av den höga uppdateringsfrekvensen.
Med andra ord dom orkar inte/klarar inte av att hålla det tempot dom satt upp att utan måste sänka den och följa andra inom branschen.
Jag tror detta är bra för oss konsumenter,att vi kommer få mjukvara och hårdvara som är ordentligt testad innan det kommer ut på marknaden.

  • Medlem
  • 2016-06-10 13:55
Ursprungligen av WiFi:

Tråkigt om Apple väljer att gå en försiktigare väg för att det ska gynna företaget ekonomiskt. Vi konsumenter vill ju gärna se att utvecklingen går fram så fort som möjligt, och då kommer ny teknik och nya idéer fram. Att hålla inne och dryga ut detta gynnar ingen.

Varför skulle designen nödvändigt påverka den tekniska utvecklingen?

  • Medlem
  • 2016-06-10 20:44
Ursprungligen av erak:

Varför skulle designen nödvändigt påverka den tekniska utvecklingen?

Vissa tekniska funktioner är ju direkt kopplade till design. Skärm och material tex

Kom bara ihåg att formfaktorn och innandömet följer inte samma cykler. Apple har kört med två års cykler på formfaktorn men så vitt som jag minns så har de uppdaterat innandömet varje år.

  • Medlem
  • 2016-06-13 14:42
Ursprungligen av PaO:

Vissa tekniska funktioner är ju direkt kopplade till design. Skärm och material tex

Självklart påverkas vissa saker, men tyckte WiFi:s domedagsretorik lät väldigt överdriven.

Förutom skärmstorlek har det ju inte hänt något inom display-teknik som skulle låsas av design (fullständigt meningslösa välvd display a la Galaxy Edge räknar jag inte). Materialval vet jag inte riktigt vad du menar, man kan ju byta ganska friskt och ändå behålla samma övergripande utseende.

  • Medlem
  • 2016-06-13 15:08
Ursprungligen av erak:

Självklart påverkas vissa saker, men tyckte WiFi:s domedagsretorik lät väldigt överdriven.

Förutom skärmstorlek har det ju inte hänt något inom display-teknik som skulle låsas av design (fullständigt meningslösa välvd display a la Galaxy Edge räknar jag inte). Materialval vet jag inte riktigt vad du menar, man kan ju byta ganska friskt och ändå behålla samma övergripande utseende.

Citat:

Anledningar som anges är att mobilmarknaden i stort blivit allt mer mättad, och att innovationstakten vad gäller nya funktioner saktats ned. Att istället behålla samma grundläggande design i tre år skulle kunna vara ett sätt för Apple att säkra sina goda marginaler på Iphone, då tillverkningskostanden för komponenter kan väntas minska för varje år.

Det var inte min avsikt att använda någon "domedagsretorik". Tråkigt att det uppfattades så. Jag inser nu att jag borde använt bättre ord och formulerat mig bättre.

Det jag ville få fram var att det skulle vara tråkigt, (om ryktet stämmer), om Apple väntar med nya designer för att hålla tillverkningskostnader nere.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-14 09:41

Lika tråkigt om de ändrar designen bara för att den ska ändras... byte av skal, bilhållare etc.... Jag tycker det är innehållet som räknas. För mej får de behålla samma design fem år om de vill.

1
Bevaka tråden