Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med TFT-monitor på G4, "input not supported", vad göra?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 12:17

Jag har idag köpt mig en G4 1.25ghz Power Mac och en 18" AOC tft-skärm. Rimligen bör det väl inte vara några bekymmer att köra en tft-skärm med vga-adaptern som medföljer, men det visade det sig vara.

monitoren försöker vi uppstart göra en auto-konfigurering, men efter ett tag blir skärmen svart och det står "input not supported".

på aocs hemsida står att man ska installera den "plug and play"-driver som apple tillhandahåller. på macsupport, där jag köpte datorn, kände de inte till någon sådan.

vad ska jag göra?

är det bara att byta skärmen eller finns det något sätt att lösa det på. vill gärna behålla den då den var både billig och stor.

Bör inte TFT-skärmar kopplas digitalt?

Jag skulle inte använda annat än DVI (via adapter då när maskinen har ADC). Koppla en platt skärm analogt är vansinne. Först digital signal, sedan konvertera till analog, skicka till skärmen och så göra om den till digital signal igen.

Jag avråder från platta skärmar utan möjlighet till digital koppling.

Problemet beror antagligen på att Macen försöker skicka ut minsta gemensamma nämnare till skärmen vilket inte skärmen uppskattar.

Med en DVI-koppling ska sådana problem inte uppstå.

1
Bevaka tråden