Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileBackups av hårddisken - hur stoppa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2016-06-05 16:17

Varför har min MacBook Pro börjat göra "MobileBackups on psf (V:)" av hela hårddisken om och om igen? Behövs ju inte då jag har AirPort TimeCapsule. Har tyvärr för dålig kunskap för att förstå vad som sker. Tacksam för svar - och ide om hur man stoppar denna process.

Tipset här kanske fungerar fortfarande; http://wiki.summercode.com/how_to_disable_mob...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2016-06-05 16:48

Tack för tips Keptang... dock inget man ger sig in på om man inte är "systemkunnig". Det som händer nu är att mitt Parallells via BootCamp blir omöjligt att arbeta med eftersom hela hårddiskutrymmet(den partitionen alltså) äts upp...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-05 17:12

Det som skapas heter lokala ögonblicksbilder.

Är du såpass systemkunnig att du kör Parallells och vet vad en partition är så fixar du utan tvekan ett kommando i terminalen.

Gör så här:
1. Starta terminal.app
2. klistra in

sudo tmutil disablelocal

3. tryck enter
4. skriv ditt lösenord och tryck enter
5. klart

Innan man kör grejer i terminalen ska man veta vad kommandot gör och inte lita på vad jag har sagt utan även kolla vad andra skriver om kommandot ifråga.
sudo = användas av administratörer för att utföra kommandon som en annan användare (exempelvis som root-användare). När du ger det här kommandot måste du ange lösenordet för administratörskontot som du för närvarande är inloggad på.
tmutil = Time Machine utility, dvs ett verktyg för TM
disablelocal = stänger av lokala ögonblicksbilder

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2016-06-05 20:53

Tusen tack reboot81 för utförligt svar - och tilliten ;-). Ska forska lite mer som du skriver(så jag fattar vad jag gör...) och se om jag kommer vidare med detta.

1
Bevaka tråden