Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte installera Airport Express #5

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-05-18 20:16

Har flera års erfarenhet av Airport Express. Har sen tidigare 4 st installerade i kåken.

Köpte nu ytterligare 1 (begagnad, äldre generation - så som mina övriga) men lyckas inte installera denna.

Minns tydligt att det varit meckigt att få till även tidigare installationer men att det med lite tålamod blivit bra till slut.
I de fallen har jag då kopplat in nätverkskabel till Expressen och på så sätt trådbundet den till vårt nätverk, strömanslutit och omgående hållit inne reset-knappen.

Varpå den identifierats så som ny enhet i Airport-verktyg, för fortsatt installation.

Detta händer inte nu med denna senaste Express.
Gör jag som ovan så slår lampan på Expressen snart över till helgrön. D v s signalen som säger "alles klar".
Vilket det inte är.
Den dyker inte upp någonstans under Airport-verktyg. Varken i "kopplingsschemat" eller som en nyidentifierad enhet.

Övriga enheter ligger där, snyggt och prydligt.

Hmm... Kan man göra ngn manuell setup utan Airport-verktyg på något sätt - eller hur göra?

För mig att jag hade ngt likande problem med en av mina expresser. Minns att det var meckigt innan jag fick det att lira.
Jag återställde den till en gammal inställning, efter att den tillslut dök upp i Airport-verktyget.
Men det här var ju en gammal enhet som jag alltså hade haft i AP tidigare som jag alltså inte kunde resetta med ’gemet’.
Men efter det gick det ju att resetta den ifrån Airport på Macen. Den hamnade i ngn slags loop.

Har du ngn iPad/iPhone? Kolla om den dyker upp i den appen.
Vad händer om du inte ansluter den till ethernet i 1:a läget?
Det är bara att testa all varianter. Har för mig att det fanns olika resett varianter också.
Mitt nätverk är lugnt och relativt ok stabilitet med expresserna nu i alla fall

Vilken version av Airport Express är det du har införskaffat.

Och vilket operativ sitter du på just nu?

Har du dessutom nollställt expressen ordentligt?
https://support.apple.com/en-us/HT201945

Ursprungligen av Tommy66:

Har flera års erfarenhet av Airport Express. Har sen tidigare 4 st installerade i kåken.

Köpte nu ytterligare 1 (begagnad, äldre generation - så som mina övriga) men lyckas inte installera denna.

Minns tydligt att det varit meckigt att få till även tidigare installationer men att det med lite tålamod blivit bra till slut.
I de fallen har jag då kopplat in nätverkskabel till Expressen och på så sätt trådbundet den till vårt nätverk, strömanslutit och omgående hållit inne reset-knappen.

Varpå den identifierats så som ny enhet i Airport-verktyg, för fortsatt installation.

Detta händer inte nu med denna senaste Express.
Gör jag som ovan så slår lampan på Expressen snart över till helgrön. D v s signalen som säger "alles klar".
Vilket det inte är.
Den dyker inte upp någonstans under Airport-verktyg. Varken i "kopplingsschemat" eller som en nyidentifierad enhet.

Övriga enheter ligger där, snyggt och prydligt.

Hmm... Kan man göra ngn manuell setup utan Airport-verktyg på något sätt - eller hur göra?

Har du loggat in i den nya Airport expressen på dennas tillfälliga wifi nät efter reseten?

Om du redan konfigurerat den på det viset kan nedan vara en lösning;

Ett (kanske långsökt) förslag kan vara att starta om "huvud air-port expressen", under tiden tappar appen kontakten med samtliga enheter. Tryck då på "glöm-knappen", så kommer en ny karta att byggas upp av enheterna.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-05-20 19:45
Ursprungligen av Borttaget:

Vilken version av Airport Express är det du har införskaffat.

Och vilket operativ sitter du på just nu?

Har du dessutom nollställt expressen ordentligt?
https://support.apple.com/en-us/HT201945

A1088. Första generationen, skulle jag tro. (Samma som mina övriga, åtminstone till utseendet.)

Yosemite 10.10.5.

Läste instruktionerna du skickade och försäkrade mig om att jag gjort rätt, även för "Factory default reset".
Läser jag där så uppträder faktiskt inte denna Express så som beskrivs.
Efter 6 sekunder med intryckt reset-knapp skall den blinka snabbt oranget.
Det händer inte. Däremot så blinkar den (från konstant orange) till i grönt ett par ggr efter längre tid än så, typ halvminuten.
Varpå den blir konstant orange igen - och sen går den efter en stund över till konstant grönt.

Men i Airport-verktyg syns det inte ett spår av den.

Senast redigerat 2018-07-23 14:59
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-05-20 19:47
Ursprungligen av panther:

För mig att jag hade ngt likande problem med en av mina expresser. Minns att det var meckigt innan jag fick det att lira.

Har du ngn iPad/iPhone? Kolla om den dyker upp i den appen.

Ja det är precis min erfarenhet - när man väl fått det att fungera, installation så som man önskar, så skall man akta sig för att peta på den igen för det blir aldrig raka spåret.

Har kollat i AirPlay i iPhonen nu, om det är det du menar? Å no, syns inte där (men övriga gör).

Ursprungligen av Tommy66:

Ja det är precis min erfarenhet - när man väl fått det att fungera, installation så som man önskar, så skall man akta sig för att peta på den igen för det blir aldrig raka spåret.

Har kollat i AirPlay i iPhonen nu, om det är det du menar? Å no, syns inte där (men övriga gör).

@panther menar nog Airport-appen.

Dessa problem är en anledning till att många (Jag bl.a.) lämnat Apples nätverksenheter, finns så mycket bättre på marknaden som fungerar och går att konfigurera utan massa appar.

Om det är den första express behöver du gamla Airport-verktyget.
Det som följer med Yosemite kommer aldrig hitta den.

Ursprungligen av Borttaget:

Om det är den första express behöver du gamla Airport-verktyget.
Det som följer med Yosemite kommer aldrig hitta den.

Smidigt som alltid med Apple, it just works.
Hur svårt kan det vara att ge användarna access till enheterna precis som alla andra tillverkare via ett webinterface.

Senast redigerat 2018-07-23 14:59
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-05-21 05:30

Du behöver ladda ner Airport utility launcher. Hittar du längst ner på den här sidan http://coreyjmahler.com/2013/10/24/airport-ut...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-21 13:40

Likadant med min Airport Snow

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-05-21 16:21

Något off topic... Men jag kör ett Airport-nätverk med senaste generationens enheter (Airport express och Time Capsule) och det är värdelöst. Sedan jag installerade ett Ubiquity-nätverk på jobbet har jag beslutat för att det är deras produkter jag kommer använda hemma när det är dags för en uppdatering. Helt grymma produkter.

Ursprungligen av JohannesKBA:

Något off topic... Men jag kör ett Airport-nätverk med senaste generationens enheter (Airport express och Time Capsule) och det är värdelöst. Sedan jag installerade ett Ubiquity-nätverk på jobbet har jag beslutat för att det är deras produkter jag kommer använda hemma när det är dags för en uppdatering. Helt grymma produkter.

Visst är det underbara verktyg.

Jag skall bara få rätt på hur jag får igång RADIUS med OSX-server med dem så byter jag också

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-05-22 11:29
Ursprungligen av Borttaget:

Om det är den första express behöver du gamla Airport-verktyget.
Det som följer med Yosemite kommer aldrig hitta den.

Hmm... Är det inte något märkligt att de befintliga fyra Expresserna (samma generation) då funkar hos mig? Eller hänger det ihop med att jag installerat dem innan jag konverterade till Yosemite? (Tror i a f inte att jag lagt till någon sedan dess.)

Ursprungligen av onnyt:

Du behöver ladda ner Airport utility launcher. Hittar du längst ner på den här sidan http://coreyjmahler.com/2013/10/24/airport-ut...

Det står AirPort Utility 5.6.1 for OS X 10.9 Mavericks - men that´s the one då?

Senast redigerat 2018-07-23 14:59
Ursprungligen av Tommy66:

Hmm... Är det inte något märkligt att de befintliga fyra Expresserna (samma generation) då funkar hos mig? Eller hänger det ihop med att jag installerat dem innan jag konverterade till Yosemite? (Tror i a f inte att jag lagt till någon sedan dess.)

Det står AirPort Utility 5.6.1 for OS X 10.9 Mavericks - men that´s the one då?

Router fungerar med sina funktioner, men du skall inte kunna konfigurera dem. Hittar du alla express på senaste Airport-verktyget?

Ja du skall ta den gamla 5.6.1 för 10.9

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-01 17:42
Ursprungligen av Borttaget:

Router fungerar med sina funktioner, men du skall inte kunna konfigurera dem. Hittar du alla express på senaste Airport-verktyget?

Ja du skall ta den gamla 5.6.1 för 10.9

OK. Annat i livet kom emellan men det är dags för mig att pria frågan igen.

Yes, jag hittar alla Express i nuvarande/senaste Airport-verktyget - UTOM då den senast införskaffade.

Nu upptäckte jag Den, på ett ställe jag nog aldrig kikat på tidigare.
Husets hjärta, iMacen, körs alltid trådbundet. Men när jag nu valde att slå på WiFi på den så dyker det upp "Airport Express" längre ner i den rullgardinen, vilket inte kan vara ngt annat än den nya (antar jag).
Klick på den ger just det du är inne på (när den i ngn sekund påbörjat Installation, vad jag förstår) - ett meddelande om att min Airportverktygs-version inte lirar.
Så det blir ju till att följa instruktionen och ladda ner då - och sedan efter installation ändå köra med den nya versionen eller? Har den nya versionen inga features för mig så torde svaret vara att köra med den gamla.

Jag har tidigare alltid installerat Express trådbundet så jag antar att det är det jag skall göra sen (att det kommer funka), när jag tankat hem gamla versionen av verktyget.

Senast redigerat 2018-07-23 14:59
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-01 21:37

Har du Återställt den till fabriksinställningarna får den troligen ett annat IPnummer som inte ligger inom ditt LANsegment. Därför syns den inte av de trånade enheterna. Däremot ser du vilka WiFi-nätverk som finns i närheten, och en ny eller återställd AE skapar ett eget WiFi-nätverk, som då syns i listan. Står inte det i dokumentet som länkades redan under inlägg #3?

Ursprungligen av Tommy66:

OK. Annat i livet kom emellan men det är dags för mig att pria frågan igen.

Yes, jag hittar alla Express i nuvarande/senaste Airport-verktyget - UTOM då den senast införskaffade.

Nu upptäckte jag Den, på ett ställe jag nog aldrig kikat på tidigare.
Husets hjärta, iMacen, körs alltid trådbundet. Men när jag nu valde att slå på WiFi på den så dyker det upp "Airport Express" längre ner i den rullgardinen, vilket inte kan vara ngt annat än den nya (antar jag).
Klick på den ger just det du är inne på (när den i ngn sekund påbörjat Installation, vad jag förstår) - ett meddelande om att min Airportverktygs-version inte lirar.
Så det blir ju till att följa instruktionen och ladda ner då - och sedan efter installation ändå köra med den nya versionen eller? Har den nya versionen inga features för mig så torde svaret vara att köra med den gamla.

Jag har tidigare alltid installerat Express trådbundet så jag antar att det är det jag skall göra sen (att det kommer funka), när jag tankat hem gamla versionen av verktyget.

Det jag var inne på när jag skrev "Har du loggat in i den nya Airport expressen på dennas tillfälliga wifi nät efter reseten?" i mitt tidigare inlägg i diskussionen.

När du sedan är på det "tillfälliga airport wifi nätet". Välj att den ska slås ihop med ditt befintliga wifi-nät i appen. Sen ska det bara vara att hoppa tillbaka till ditt befintliga wifi-nät, nu med den nya expressen tillagd.

Hoppas det löser det för dig!
/Fredrik

Senast redigerat 2016-06-02 20:24
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-04 17:26
Ursprungligen av kenjon:

Har du Återställt den till fabriksinställningarna får den troligen ett annat IPnummer som inte ligger inom ditt LANsegment. Därför syns den inte av de trånade enheterna. Däremot ser du vilka WiFi-nätverk som finns i närheten, och en ny eller återställd AE skapar ett eget WiFi-nätverk, som då syns i listan. Står inte det i dokumentet som länkades redan under inlägg #3?

Det är möjligt, att det gör, men då förstod/förstår jag inte (texten).

Framförallt påverkas hela mitt sinnelag av faktumet att jag gjort det här så många ggr tidigare (alltså 4 Express sen tidigare) och även om jag minns att man fått ha tålamod och ngn gång trycka reset-knappen igen, så har jag aldrig behövt göra så som resonemangen i tråden nu är inne på.
Tacksam för hjälpen "dock", såklart.
Jag har inget minne av att det skulle vara i livet före Yosemite som jag pillade senast men kanske - om nu det då är orsaken.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-04 17:27
Ursprungligen av Borttaget:

Ja du skall ta den gamla 5.6.1 för 10.9

Har laddat hem och möts vid start av programmet omg av följande...

Den här versionen av programmet ”AirPort Utility 5.6.1” kan inte användas med den här versionen av OS X.
Du har ”AirPort Utility 5.6.1” 5.6.1.

?

Senast redigerat 2018-07-23 14:59
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-04 17:36
Ursprungligen av Fredrikmac:

Det jag var inne på när jag skrev "Har du loggat in i den nya Airport expressen på dennas tillfälliga wifi nät efter reseten?" i mitt tidigare inlägg i diskussionen.

När du sedan är på det "tillfälliga airport wifi nätet". Välj att den ska slås ihop med ditt befintliga wifi-nät i appen. Sen ska det bara vara att hoppa tillbaka till ditt befintliga wifi-nät, nu med den nya expressen tillagd.

Hoppas det löser det för dig!
/Fredrik

Sorry, förstod inte (se kommentar till Kenjon nyss).
Tror att jag är med på hur du menar ovan - men nu kommer jag alltså fortsatt inte åt den, utifrån bekymren med Airport-verktyget.

:-((

Ursprungligen av Tommy66:

Har laddat hem och möts vid start av programmet omg av följande...

Den här versionen av programmet ”AirPort Utility 5.6.1” kan inte användas med den här versionen av OS X.
Du har ”AirPort Utility 5.6.1” 5.6.1.

?

Det är för att du försöker öppna programmet och inte använder lunchern.
Står också på sidan varför...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-05 11:46

Nu kan jag inte se att jag inte skulle ha följt alla era (jag är tacksam) instruktioner.
Men likväl fungerar det inte.
Har kört launchern och hittat enheten. Både kört manuellt och inte, vid installation.
Både skapa nytt nätverk och ansluta till befintligt. (I det läget hittar den f ö inget befintligt i listan av ngn anledning, trots att husets övriga apparater jobbar felfritt mot ett aktivt trådlöst, så jag får ange namnet manuellt. Har där testat både med WPA2 m m, samt Ingen, säkerhet.)

Allting verkar följa korrekta steg men det slutar varje gång med felmeddelandet enl här bifogad bild.

Så tröttsamt.

Ursprungligen av Tommy66:

Nu kan jag inte se att jag inte skulle ha följt alla era (jag är tacksam) instruktioner.
Men likväl fungerar det inte.
Har kört launchern och hittat enheten. Både kört manuellt och inte, vid installation.
Både skapa nytt nätverk och ansluta till befintligt. (I det läget hittar den f ö inget befintligt i listan av ngn anledning, trots att husets övriga apparater jobbar felfritt mot ett aktivt trådlöst, så jag får ange namnet manuellt. Har där testat både med WPA2 m m, samt Ingen, säkerhet.)

Allting verkar följa korrekta steg men det slutar varje gång med felmeddelandet enl här bifogad bild.

Så tröttsamt.

Om det var en äldre airport du försöker att ansluta till ditt befintliga (nyare) nät, kanske den äldre airporten saknar den senare nätverksstandarden (802.11n). Därför den inte dyker upp som möjliga nät att ansluta till?

Du kan i airport-verktyget välja under Avancerat->Wi-Fi inställningar->Radioläge->2,4 GHZ-läge-> välj "802.11b/g-kompatibel". Så din befintliga inte står i enbart "802.11n" läget.

En tanke bara..

(Om du håller ner ALT+klickar på wifi ikonen på din mac, får du utökad information om ditt wifi nät)

Senast redigerat 2016-06-05 12:14
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-06-05 13:26
Ursprungligen av Fredrikmac:

Om det var en äldre airport du försöker att ansluta till ditt befintliga (nyare) nät, kanske den äldre airporten saknar den senare nätverksstandarden (802.11n). Därför den inte dyker upp som möjliga nät att ansluta till?

Du kan i airport-verktyget välja under Avancerat->Wi-Fi inställningar->Radioläge->2,4 GHZ-läge-> välj "802.11b/g-kompatibel". Så din befintliga inte står i enbart "802.11n" läget.

En tanke bara..

(Om du håller ner ALT+klickar på wifi ikonen på din mac, får du utökad information om ditt wifi nät)

Samtliga befintliga Express är av den 1:a generationen, precis som den som (minst sagt) trilskas och verkar omöjlig att installera.

Men din tanke är god. Dock är jag inte med på i vilket steg som jag skall lyckas ändra till den kompabiliteten?
Jag kommer inte åt ngn sådan meny - för denna Express - för jag antar att det är det du menar, att det är på den som jag skall ändra?

Kontrollfråga. Jag skall väl köra trådbundet under hela installationen? Å ha kvar nätverkskabeln i den nya Expressen, hela tiden. (Det har i a f varit kravet historiskt, för att komma igenom en installation av en Express.)
D v s jag har Wi-Fi avaktiverat på min iMac.

Det verkar ju som din trilskande airport är en 802.11"g", enligt bilden från verktyget. Om du har övriga nätet ställt till 802.11"n", är det olika tekniker som används.

Min vägledning ovan var för det befintliga nätet och senaste verktyget:
(under Avancerat->Wi-Fi inställningar->Radioläge->2,4 GHZ-läge-> välj "802.11b/g-kompatibel". Så din befintliga inte står i enbart "802.11n" läget.)

Mitt tips är att;
1. Du behöver ställa om din huvudairport att tala både "g" och "n" (airporten närmast Internet).
2. Använd det nya airport verktyget som följer med macen för att göra det.

Så det inte står som min gör, endast n i bilden nedan.

3. Efter inställningen och omstart borde ditt wifi-nät gå att väljas (i det gamla verktyget, för den triskande airporten).

Angående din fråga. Det borde inte spela någon roll, men kör med kabel. Så länge du kommer åt den trilskande airporten är det grönt.

Lycka till.

Senast redigerat 2016-06-05 20:54
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-07 11:06
Ursprungligen av Fredrikmac:

Det verkar ju som din trilskande airport är en 802.11"g", enligt bilden från verktyget. Om du har övriga nätet ställt till 802.11"n", är det olika tekniker som används.

Min vägledning ovan var för det befintliga nätet och senaste verktyget:
(under Avancerat->Wi-Fi inställningar->Radioläge->2,4 GHZ-läge-> välj "802.11b/g-kompatibel". Så din befintliga inte står i enbart "802.11n" läget.)

Mitt tips är att;
1. Du behöver ställa om din huvudairport att tala både "g" och "n" (airporten närmast Internet).
2. Använd det nya airport verktyget som följer med macen för att göra det.

Så det inte står som min gör, endast n i bilden nedan.

3. Efter inställningen och omstart borde ditt wifi-nät gå att väljas (i det gamla verktyget, för den triskande airporten).

Angående din fråga. Det borde inte spela någon roll, men kör med kabel. Så länge du kommer åt den trilskande airporten är det grönt.

Lycka till.

Semestern är här och med förnyad energi och tid tog jag nu fatt i detta igen för att förhoppningsvis ta det i mål.
Å till min stora lycka så verkar det som att jag till slut lyckades.
För intresserade och framtida forummedlemmar med samma problem så gjorde jag enl nedan.

- Yes, den senast införskaffade AE är en 802.11g. Övriga tre 802.11n. Vilket också betyder att jag nu förstått att "1:a generationen" inte betyder det jag trodde utan att båda dessa kallas det, 1:a generationen.
- Min "huvudairport" är en Technicolor-router (Telia). Den kan man ju inte nå alls i ett Airport-verktyg men inställningarna på den sa b/g/n.
- När jag väl får nya versionen av Airport-verktyg att hitta g-AE så ges Den här versionen av Airport-verktyg stöder inte denna basstation. Senaste version, d v s 6.3.5.
- När jag startar det gamla Airport-verktyget (5.6.1) så får jag först meddelande om att det finns en nyare version tillgänglig, 6.3.1. Vilket jag då avböjer att uppdatera till (vilket jag antar är rätt, även för framtiden?).
- Där hittas g-AE för installation. Jag har då att välja på Manuell inställning eller Fortsätt. När jag väljer Fortsätt så får jag efter ett par steg de vanliga tre alternativen Skapa nytt nätverk, Ersätta resp Ansluta till befintligt. Så som jag tidigare (annan tråd) förstått det - och som fungerar bra i kåken - så skulle jag gå på Skapa nytt och döpa det till samma namn som husets nätverk. Jag valde då att tillsvidare skapa ett nytt med ett eget namn. I något steg väljer jag också att återställa till fabriksinställningar. g-AE startar om men slutar med meddelande om att den inte kan hittas efter omstart, Inställningarna för den trådlösa AirPort-enheten har uppdaterats men det uppstod ett problem med att återansluta till det trådlösa nätverket eller att hitta den trådlösa AirPort-enheten. Du kanske måste välja nätverket från Wi-Fi-menyn och försöka igen.
- När jag i stället återställer/reset och väljer Ansluta till befintligt så "knäcks koden". Jag anger nätverksnamn/lösen för husets nätverk - och installationen får grönt ljus!!

Den går fortsatt inte att hantera i nya versionen av Airport-verktyg, men så länge jag har och kan köra den gamla så är det ju inget problem.

Så som eget trådlöst nätverk kunde jag hela vägen f ö konstatera att g-AE funkade till synes utan problem. Men det hade jag ju liksom ingen nytta av.

Tack för alla försök att knäcka denna surdeg.

Nu hoppas jag att det inte skall betyda något annat minus att ha en g-AE i nätverket (?).
Jag blev som sagt överraskad över att det var ngt annat än de tre tidigare AE jag har i nätverket, som jag ropade hem.
Har lärt mig vad "1:a generationen" betyder, eller inte betyder, kan man säga...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-07 12:52

Din Teliarouter är ingen Airport! Airport är Apples namn på sina produkter. Det kan ha spelat roll för våra tips till dej, att vi trodde att du hade en Airport av något slag som router.
Och ja, du ska behålla din gamla programvara 5.6.1 och inte uppgradera den.

1
Bevaka tråden