Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Merinfo.se laglig?

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Webbplatserna ratsit.se och merinfo.se lämnar ut ekonomisk information om privatpersoner på ett sätt som strider mot kreditupplysningslagen, konstaterar Datainspektionen.
http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/ratsit-och-merinfo-bryter-mot-lagen/

se även:http://www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2013-09-18-Merinfo.pdf

Ursprungligen av andas:

Lite tveksamt va? Jag kollade upp en person i min närhet med dolt nummer och det dök upp utan problem.

Samma för mig Mikael

Jag tycker att allt ska vara transparent och öppet - där är Sverige världsledande. MEN...jag vill också att det ska vara transparent och öppet BÅDA vägarna. Så - jag föreslår en lag som innebär att dessa tjänster måste ha ett kontoförfarande; man måste alltså regga ett konto som använder Bank-ID - som hos alla myndigheter t.ex. När man öppnat ett konto kan man börja köpa tjänster...och varje gång man sökt information om en specifik uppgift så skickas automatiskt ett mail till den personen som sökningen gällde. I det mailet står VEM som ville veta VAD och när detta skedde. Har inte den sökta personen mail så skickas ett snigelbrev till dennes bokföringsadress.
Jag vill alltså ha ett RIKTIGT transparent och öppet samhälle - åt ALLA håll.

Jurisdiska enheter kan också öppna konto så klart. Så kan dom kolla kreditvärdighet etc och journalister kan syna personer och personen vet bara att t.ex. "Aftonbladet" har gjort en sökning.

Eller är det redan så idag? Eller är det som jag misstänker så att vemsomhelst kan gå in ocvh söka info om en person UTAN att den personen får veta det?

Ursprungligen av Demiurgen:

Eller är det redan så idag? Eller är det som jag misstänker så att vemsomhelst kan gå in ocvh söka info om en person UTAN att den personen får veta det?

Ja så är det, du får information hem till dig om någon begär ut kreditupplysning på dig. Det är lag sen 2011.
Se hos Ratsit här som exempel https://www.ratsit.se/faq

Citat:

När och hur skickar ni en upplysningskopia?
Fr.o.m. den 15 maj 2011 tillämpar vi följande regler för både privatpersoner och företag när de tar kreditupplysningar:

Det skickas alltid en upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på en privatperson, en enskild firma, ett handelsbolag eller ett kommanditbolag.

Det skickas aldrig någon upplysningskopia när du tar en kreditupplysning på ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse.

Kopiepliktig information (d.v.s. information som genererar upplysningskopia) är information som är av ekonomisk art, t.ex. betalningsanmärkningar, inkomst, rating och scoring.

Även vem som är make/maka är kopiepliktig information. För att distribuera aviseringen (meddelandet) om att en kreditupplysning tagits kommer vi i första hand att använda e-post, i andra hand sms och i tredje hand fysiskt brev, vilket skickas till folkbokföringsadressen. I aviseringen lämnas en kod och den omfrågade personen hänvisas till sidan minupplysning.se. Där uppges koden som lämnades i aviseringen och personen ser den aktuella upplysningskopian direkt på skärmen.

Skönt att höra - bra lag - tack för info.
Jag har inte hängt med angående detta sedan länge - jag minns att man kunde gå in på t.ex. Ratsit - och via ett trick med SMS - kunna kolla inkomst etc på en person UTAN att denne fick veta det. Det kostade typ en tia eller nå't.
Jag upplevde det som scarry och mysko...fick en Orwelliansk känsla (där allmänhetens avundsjuka skitstövlar, näset-i-blöt-svin och skvallerkärringar representerade "storebror") och nu förstår jag att många andra upplevde detta också eftersom en lag kom 2011.

Som sagt: offentlighetsprincipen är gud...men medborgare som synas ska ALLTID få veta detta (undantag brottsutredning och ärenden angående statens säkerhet).

Det skulle vara intressant att veta hur offentlighetsprincipen ser ut i andra västländer (= "Väst-Europa", Osceanien och Nordamerika). Jag vet att den är likvärdig och grundsten i demokratierna...men är det lika lätt för en medborgare (Internet) att kolla upp sin granne eller dotterns blivande man? Jag vet att det är/var stört omöjligt att ta reda på vad en fransmans inkomst. Det anses - från både väsnter och höger - vara otillbörligt och smutsigt att ens fråga vad någon tjänar i Frankrike. Det är lika smaklöst som att fråga om onanirutiner etc.

Och var en fransman bor var - när jag bodde där sent 80-talet - en privatsak som defintivt INGEN hade att göra med (förutom ev. myndigheter). Man satte inte ens upp sina namn i portar och på lägenhets-dörrar. Jag undrade alltid hur posten kom fram (dessutom 2 ggr per dag - 6 dar i veckan). Är det annorlunda idag?

Ursprungligen av Anderlind:

Ja så är det, du får information hem till dig om någon begär ut kreditupplysning på dig. Det är lag sen 2011.
Se hos Ratsit här som exempel https://www.ratsit.se/faq

Merinfo.se, register med felaktiga uppgifter

Hej, har läst ett äldre inlägg om Merinfo.se ang hemliga telefonnummer.
Hos mig är annat fall med dem, typ stulen identitet.
Har mailat dem 2 ggr, fick tillbaka en länk att läsa att alla fel kommer från källan.
Nu mitt problem är att jag flyttat för 6 mån sen till en lägenhet där det är en granne varit folkbokförd på denna adress.Mina vänner och kollegor har sagt till mig att jag står på alla söksajter att jag bor med en kvinna, tom hennes bil stod på mig.Jag ringt henne där hon sade det var pga skatten och om jag inte gillar det får stämma vem jag vill och slängt dörren i näsan på mig.
Jag ringt till hyresvärden, polisen och skatteverket som dem intygat det är äldre historia med denna kvinna fr år 2014.
Jag ansökte om att ta bort henne och bokföra henne rätt på hennes adress.
Det har ordnat sig genom några dagar, både hos skatteverket, på Hitta.se och Ratsit tog bort dem felaktiga uppgifterna att jag delar lägenhet med en kvinna.
Men Merinfo.se bryr sig inte om att dem skadar ens integritet med dem felaktiga uppgifterna, och rubriken står kvar trots jag sms-at till ansvarig Christian Nilsson, liksom mailat till deras kundservice 2 ggr och bett dem uppdatera min profil.Dock eft ca 3 veckor inte händer nåt, och jag står kvar som lever med en kvinna, och mina vänner undrar om jag blivit lesbisk, nåt de inte lade märke till.
Såna hemska rykten vill man inte höra.
Dock hur löser jag detta problem, för jag är inställt att stämma dem för spridning av kränkande felaktig offentlig information om en persons integritet.
Nån mer i samma situation? Hur kommer man i kontakt med de överhuvudtaget???
Tackam för svar

Är det hemskt att vara homosexuell?

Här är den stora tråden gällande Merinfo.se. Förslagsvis så läser du den och fortsätter där:
https://www.99.se/forum/t/304427-merinfose-la...

Är Christian Nilsson VD på merinfo.se? hur kunde du sms:a till honom? Kan inte tro att dom själva lämnar sina privata uppgifter..........
Du kanske ska prova där: https://www.datainspektionen.se/vagledningar/...

@merinfo:

Har läst hela den här tråden, samt det ni skriver på er sida.

Visst att info är offentlig, men skulle du (som gömmer dig bakom användarnamnet merinfo) förklara varför du/ni inte gör som alla andra som hitta.se m.m. ger privatpersoner en möjlighet att bara ta bort sig från er DB? Eller gör det åt oss. Ja du/ni tjatar om yttrandefrihet, och offentiga uppgifter. Men ren sjysst respekt gentemot individen, vart är den?

I ett samhälle som vi lever i nu, så borde komunikationen vara enkel, och respekt för individen stor. Till och med google är ju sjyssta det räcker med att man skickar dom ett medelande sen poof är det borta. Tar man kontakt med hitta.se så enkelt som bankid. Bara för att man kan samla ihop uppgifter hälla ut dem som du/ni gör, så borde det finnas respekt gentemot individen. Till o med Google som är ett företag verkligen samlar in information, har ju gjort det ännu enklare att som individ kunna ta bort den information.

Oavsett hur du/ni får er info (som är väldigt iffy när du/ni inte änns genom tråden inte vill vara transparanta) så borde ju det finnas en repsekt och heder som ägare av siten och som företag gentemot sig själv men även individen som ni/du samlar in information.

Du/ni skrev ngt i ngn post i tråden om att få tips om förbättring, för att du/ni vill vara så bra som möjligt, här är ngr:
1 Se till att ge individen ett enklet verktyg att ta bort sin information
2 se ovanstående punkt
3 Ha respekt för individen, oavsätt om informationen är offentlig
4 Va själva lika transparanta som du/ni tycker att det är ok att göra med invidien
5 se punkt 1

Ursprungligen av privata:

@merinfo:

Har läst hela den här tråden, samt det ni skriver på er sida.

Visst att info är offentlig, men skulle du (som gömmer dig bakom användarnamnet merinfo) förklara varför du/ni inte gör som alla andra som hitta.se m.m. ger privatpersoner en möjlighet att bara ta bort sig från er DB? Eller gör det åt oss. Ja du/ni tjatar om yttrandefrihet, och offentiga uppgifter. Men ren sjysst respekt gentemot individen, vart är den?

Vi har valt att vara en komplett databas för alla våra använder. De uppgifte vi visar är redan tillgängliga via telefon, sms, e-post, web eller på annat sätt så att vi döljer dem gör ingen skillnad mer än att våra användare för söka på flera ställen för att hitta dem.

I ett samhälle som vi lever i nu, så borde komunikationen vara enkel, och respekt för individen stor. Till och med google är ju sjyssta det räcker med att man skickar dom ett medelande sen poof är det borta. Tar man kontakt med hitta.se så enkelt som bankid. Bara för att man kan samla ihop uppgifter hälla ut dem som du/ni gör, så borde det finnas respekt gentemot individen. Till o med Google som är ett företag verkligen samlar in information, har ju gjort det ännu enklare att som individ kunna ta bort den information.

Det är inte riktigt sant, Google tar endast bort en bråkdel av de som vill bli glömda via Google. Vi har valt att inte censurera offentliga uppgifter.

Oavsett hur du/ni får er info (som är väldigt iffy när du/ni inte änns genom tråden inte vill vara transparanta) så borde ju det finnas en repsekt och heder som ägare av siten och som företag gentemot sig själv men även individen som ni/du samlar in information.

Med transparens förmodar jag att du menar vart informationen kommer ifrån. Vi är transparent med att källan är myndigheterna samt teleoperatörerna. Om t ex ett telefonnummer markeras som dolt för nummerupplysning hos en operatör försvinner det från Merinfo.se efter någon/några dagar. Dock så är det inte alltid detta fungerar i den exportfil som operatörerna skickar till Eniro och Bisnode och som de sedan delar med sig av och då krävs en felanmälan till operatören.

Du/ni skrev ngt i ngn post i tråden om att få tips om förbättring, för att du/ni vill vara så bra som möjligt, här är ngr:
1 Se till att ge individen ett enklet verktyg att ta bort sin information
2 se ovanstående punkt
3 Ha respekt för individen, oavsätt om informationen är offentlig
4 Va själva lika transparanta som du/ni tycker att det är ok att göra med invidien
5 se punkt 1

Vi uppskattar all feedback vi får men det är enormt många fler som vill ha en komplett databas än de som vill att man skall kunna ta bort sina uppgifter. Idag förlitar sig över 1 miljon besökare varje vecka på att vår tjänst är komplett och de väljer oss före någon annan söktjänst. Eftersom det finns många söktjänster på nätet gäller det att vara unik eller bättre än de övriga för att fånga besökarna. I slutändan handlar det om att driva ett företag som går med vinst, annars funkar det inte. Det gäller oss, det gäller de övriga aktörerna också.

Ursprungligen av Merinfo:

Vi uppskattar all feedback vi får men det är enormt många fler som vill ha en komplett databas än de som vill att man skall kunna ta bort sina uppgifter. Idag förlitar sig över 1 miljon besökare varje vecka på att vår tjänst är komplett och de väljer oss före någon annan söktjänst. Eftersom det finns många söktjänster på nätet gäller det att vara unik eller bättre än de övriga för att fånga besökarna. I slutändan handlar det om att driva ett företag som går med vinst, annars funkar det inte. Det gäller oss, det gäller de övriga aktörerna också.

Nåväl, GDPR gäller väl även er?

Brasklapp: Jag har inte läst vad som står i tråden så jag vet inte huruvida önskemålen uppfylls i GDPR eller inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåväl, GDPR gäller väl även er?

Brasklapp: Jag har inte läst vad som står i tråden så jag vet inte huruvida önskemålen uppfylls i GDPR eller inte.

Nya förordningen gäller inte även grundlagarna så nej, det gäller inte oss.

Ursprungligen av Merinfo:

Nya förordningen gäller inte även grundlagarna så nej, det gäller inte oss.

Att det ska finnas info som gäller företag har man tyvärr inget val. Vad gäller ens privata info ska man kunna ta bort antar jag? På hitta.se ska man kunna ta bort det enligt artikeln. Jag tror att Eniro erbjuder även möjlighet att ta bort sig om man är privat. Ni kanske skulle kunna erbjuda det också?
https://www.svd.se/mangder-av-klagomal-pa-sok...

Senast redigerat 2018-08-13 16:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Nåväl, GDPR gäller väl även er?

Tydligen inte. Eftersom de har utgivningsbevis och av sosseriet därmed betraktas som journalistik har GDPR ingenting att komma med. Vilket bara är ytterligare ett bevis på hur precis allting som kommer från Bryssel är ett fullständigt byråkratiskt skämt. Tänk dig själv att GDPR är en förordning som hindrar t.ex. BRF:er att lägga ut information om vem som blivit beviljad att hyra ut sin lägenhet, medan uppenbara skumraskverksamheter som merinfo.se kan tuta och köra.

Ursprungligen av GustafMA:

Tydligen inte. Eftersom de har utgivningsbevis och av sosseriet därmed betraktas som journalistik har GDPR ingenting att komma med. Vilket bara är ytterligare ett bevis på hur precis allting som kommer från Bryssel är ett fullständigt byråkratiskt skämt. Tänk dig själv att GDPR är en förordning som hindrar t.ex. BRF:er att lägga ut information om vem som blivit beviljad att hyra ut sin lägenhet, medan uppenbara skumraskverksamheter som merinfo.se kan tuta och köra.

Inte för att jag gillar MerInfo men jag har svårt att se hur du skyller grundlagar på enbart socialdemokratin.

Dessutom så refererar man till yttrandefrihet - inte journalistik. Två olika saker

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte för att jag gillar MerInfo men jag har svårt att se hur du skyller grundlagar på enbart socialdemokratin.

Dessutom så refererar man till yttrandefrihet - inte journalistik. Två olika saker

Det är väl kopplat till journalistik eftersom utgivningsbevis gör att det bli undantag för vissa. Kan inte förstå att man blandar ihop begrepp yttrandefrihet med integritet när det gäller ens personuppgifter.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet...

Ursprungligen av calinou:

Det är väl kopplat till journalistik eftersom utgivningsbevis gör att det bli undantag för vissa. Kan inte förstå att man blandar ihop begrepp yttrandefrihet med integritet när det gäller ens personuppgifter.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrandefrihet...

Inte en stavelse om journalistik eller journalister här... http://www.mprt.se/sv/att-sanda/internetpublicering/utgivningsbevis/

Citat:

Privatpersoner, företag, organisationer och myndigheter kan ansöka om utgivningsbevis hos oss för sina databaser. Att ansöka om ett utgivningsbevis är dock frivilligt. Ett utgivningsbevis är giltigt i tio år och kan sedan förnyas. Det ger samma grundlagsskydd för yttrandefriheten som massmedieföretag har för sina publiceringar på internet.

Men, what ever, juridik är det i alla fall

Ursprungligen av BlackSmp:

Inte en stavelse om journalistik eller journalister här... http://www.mprt.se/sv/att-sanda/internetpublicering/utgivningsbevis/

Men, what ever, juridik är det i alla fall

Vilka är det som jobbar inom media, press radio och tv?

Anledningen till att vi har undantag från personuppgiftlagen tidigare och GDPR nu i form av just utgivningsbevis är ju tanken på att "den granskande pressen" (vilket monumentalt skämt i Sverige!) ska kunna publicera för makthavarna misshagliga uppgifter. Att skumraskverksamheter av Merinfo.se:s snitt kan använda samma mekanism för att publicera personlig information om godtyckliga personer är - hoppas jag - mest ett olycksfall i arbetet; inte ens jag är benägen tro att sosseriet införde ett sådant regelverk på grund av sin inneboende ondska, oavsett hur stor den var och fortsatt är.

Ursprungligen av calinou:

Vilka är det som jobbar inom media, press radio och tv?

Det är fortfarande inte kopplat till journalistik. Det är yttrandfrihet och den rör mer än journalistik- det omfattar skönlitteratur, teater, film, musik. Det finns inte ett ord om journalistik i motiveringen eftersom det inte begränsat till journalistik

Bevaka tråden