Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smygfoton tycks bekräfta virtuella tangenter på kommande Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya fotografier sägs visa tangentbordet till kommande Macbook Pro och visar plats för virtuella funktionstangenter via en OLED-pekplatta överst.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Nya fotografier sägs visa tangentbordet till kommande Macbook Pro och visar plats för virtuella funktionstangenter via en OLED-pekplatta överst.

Läs hela artikeln här

Coolt! Är det någon som har en teori om vad de digitala OLED knapparna ska vara bra för?

Ursprungligen av Sebbe_K:

Coolt! Är det någon som har en teori om vad de digitala OLED knapparna ska vara bra för?

De kan till exempel användas till att själv välja vilka funktionsknappar du vill ha, och sätta specifika knappar till specifika program.

  • Medlem
  • 2016-06-01 14:05

Smart, Apple! Äntligen en vettig innovation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 14:19
Ursprungligen av alix:

Smart, Apple! Äntligen en vettig innovation.

Eller som vanligt med Apple, inte innovation men implementation.

99mac-trådar från 2007-2008:
Framtidens tangentbord
Optimus Tactus - Fortsättning på tangentbordsutvecklingen

Det är ju inte nytt med touchpaneler ovanför tangentbordet. Möjligen innovation om det faktiskt funkar? Åtminstone att det funkar bättre än de duktigt "svårsmekta" touchknapparna för ljud etc på windowsburkarna (*host* HP *host*).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 14:32
Ursprungligen av johan_tanying:

(*host* HP *host*).

Men en anställd på just HP ska tydligen ha patenterat en miniräknare med utbytbara LCD-symboler redan 1978.
Det är innovation. Det krävdes en tysk för att implementera idén 1984.
http://lcd-keys.com/english/history.htm

Rättelse: Blandade ihop innovation och... uppfinning?

Senast redigerat 2016-06-01 15:06
  • Medlem
  • 2016-06-01 14:48

Enligt NE:s ordbok betyder innovation "(införande av) teknisk nyhet vanl. betraktad som ett framsteg" och nämnda exempel ovan kan inte med bästa vilja i världen anses vara det. Om Apples implementering lyckas (och det gör det ju per definition) måste det betraktas som en innovation i ordboksmässig mening.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

De kan till exempel användas till att själv välja vilka funktionsknappar du vill ha, och sätta specifika knappar till specifika program.

Coolt. Jag hoppas det blir en enda lång smal skärmyta. Blir perfekt för smileys o massa sådana saker Även nice om man kommer kunna använda den lilla OLED panelen till att visa systeminformation som CPU användning osv. Hoppas Apple släpper ett nice API så att utvecklare kan hitta på massa skoj till den!

Yeah! Laddar just för köp av ny Macbook Pro och inväntar släpp. Köper hursomhelst...men har den detta nya så blir jag desto gladare. Jag tillhör verkligen dom som gärna tilldelar knappar egna funktioner (musikprov/videoprod). Detta ÄR något nytt och välkommet för heavy users. Apples lösning blir dessautom garanterat robust och SNYGG.
Men...borde inte detta ha synts i OSX redan? Kodsträngar? Det är ju i.o.f.s. en baggis rent kodmässigt, men nya implementeringar brukar ju skvallras i OSX långt före hårdvaruförändring.
Nå - det kommer garanterat en update för Apples pro-appar också som har med detta att göra.

  • Medlem
  • 2016-06-01 16:49

Med tanke på hur dåligt dessa virtuella knappar fungerat på de PC-laptops jag testat är jag skeptisk. Hoppas såklart på att det faller väl ut. Angående USB-portarna förstår jag att Apple vill driva på utvecklingen och tvinga folk och producenter att gå över till USB-C genom att enbart ha den porten. Samtidigt kan jag tycka att åtminstone en USB-A hade varit behändigt att ha tillgång till.

Sen att Magsafe tycks ha fasats bort tycker jag är mycket, mycket synd.

USB-C-portarna kommer självfallet vara thunderbolt 3 på kommande Macbook Pro.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-06-01 20:03

Virtuella knappar har funnits länge, men knappast med OLED, eller? Rätta mig om jag har fel.

Håller med om att USB-C är framtiden för I/O, men tycker också - precis som du - att Magsafe gärna får leva kvar minst 10 år till, lagom till induktionsladdning blir gängse standard.

Ursprungligen av rKID:

Med tanke på hur dåligt dessa virtuella knappar fungerat på de PC-laptops jag testat är jag skeptisk. Hoppas såklart på att det faller väl ut. Angående USB-portarna förstår jag att Apple vill driva på utvecklingen och tvinga folk och producenter att gå över till USB-C genom att enbart ha den porten. Samtidigt kan jag tycka att åtminstone en USB-A hade varit behändigt att ha tillgång till.

Sen att Magsafe tycks ha fasats bort tycker jag är mycket, mycket synd.

1
Bevaka tråden