Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV App Store slutar visar appar du redan installerat

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple vill göra det lättare att upptäcka nya appar för Apple TV. Flera avdelningar av enhetens app-butik slutar därför att visa redan installerade appar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 12:49
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple vill göra det lättare att upptäcka nya appar för Apple TV. Flera avdelningar av enhetens app-butik slutar därför att visa redan installerade appar.

Läs hela artikeln här

Japp, det verkar stämma. Under "I blickfånget" och "Kategorier" syns inte installerade appar.
Rättelse: Fel av mig, se inlägg #4

Däremot syns de under "Topplistor", tvärtemot vad som anges i länken ni använt som källa. Vilket i så fall är logiskt. SVT Play kan ju inte förlora platsen som mest nedladdade gratisapp bara för att jag råkar ha den installerad...

Även under "Sök" och naturligtvis även "Köpt" så hittar man sina installerade appar.

Senast redigerat 2016-06-01 18:32
Ursprungligen av IngoX:

Japp, det verkar stämma. Under "I blickfånget" och "Kategorier" syns inte installerade appar.

Däremot syns de under "Topplistor", tvärtemot vad som anges i länken ni använt som källa. Vilket i så fall är logiskt. SVT Play kan ju inte förlora platsen som mest nedladdade gratisapp bara för att jag råkar ha den installerad...

Även under "Sök" och naturligtvis även "Köpt" så hittar man sina installerade appar.

Intressant, får hem och testa sedan om det dykt upp för mig med!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 18:30
Ursprungligen av IngoX:

Japp, det verkar stämma.

Beklagar, jag var för snabb när jag kollade! Installerade appar syns visst, precis som tidigare. Så om det ligger någon som helst sanning i detta rykte så har det nog inte kommit till Sverige ännu. Bakläxa för mig.

Men - jag tror appmakarna på Equinux dragit helt fel slutsatser av lite allmänt hoppande på App Stores topplista. Vill man vara elak har de skapat detta rykte för att få folk att ladda ner en app de själva gjort:

Citat:

In turns out, Apple now hides an app in the charts once you’ve installed it. Give it a try: Go install TV Pro Mediathek (VOD for German TV content) from the App Store (currently #3 Top Grossing in Germany) and then go back in to the App Store: boom – it’s gone from the charts and the next-placed app has moved up.

De har alltså testat med sin egen app som enligt dem ligger på plats #3 i topplistan. (oklart om de menar amerikanska eller tyska App Store, jag antar amerikanska). Men jag testade att logga in i tyska App Store - utan att först ladda ner appen - och där ligger den just nu på plats 50. Sedan loggade jag in på amerikanska App Store och där finns den inte bland de 200 mest populära gratisapparna (men går att söka fram)

Så vilken anledning som än ligger bakom att den inte syns på plats #3 i topplistan så som de vill så är det inte bara för att man har installerat den. Bakläxa för Equinux!

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-06-01 18:49

Lätt OT: Jag skulle vilja ha så man kan synca apparna på flera ATV. När man hittar en ny bra app vill man inte installera den manuellt på alla ATV.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 19:08
Ursprungligen av Ola:

Lätt OT: Jag skulle vilja ha så man kan synca apparna på flera ATV. När man hittar en ny bra app vill man inte installera den manuellt på alla ATV.

Däremot tror jag det funkar så att om appen finns både för tvOS och iOS och du ställt in automatisk hämtning av appar i iPhonen så dyker appen upp där. Åtminstone så syns den bland "köpta", jag har själv inte automatisk hämtning aktiverat. Men det är väl den inställningen som saknas på Apple TV för att få det som du vill.

Senast redigerat 2016-06-01 19:26
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 19:21
Ursprungligen av IngoX:

De har alltså testat med sin egen app som enligt dem ligger på plats #3 i topplistan. (oklart om de menar amerikanska eller tyska App Store, jag antar amerikanska). Men jag testade att logga in i tyska App Store - utan att först ladda ner appen - och där ligger den just nu på plats 50. Sedan loggade jag in på amerikanska App Store och där finns den inte bland de 200 mest populära gratisapparna (men går att söka fram)

Vid närmare eftertanke tolkar jag dem som att de menar att TV Pro Mediathek (gratisapp med möjlighet till köp i appen) ligger på 3:e plats i listan "Mest sålda" i tyska Apple Store. När jag kollar så ligger den som nr 8 på listan "Mest sålda" och nr 50 på listan "Mest populära gratisappar". Men tänkte att jag testar hela vägen så jag installerade den. Då fick jag installera den via svenska App Store eftersom jag inte har tyskt Apple ID. Sedan åter till tyska App Store (det går bra att växla land utan att logga in) och den ligger fortfarande kvar på samma plats på topplistorna, har inte försvunnit och platsen har inte övertagits av apparna på plats nr 9 respektive nr 51 som de påstår skulle ha skett.

Och i både amerikanska, tyska och svenska App Store ser jag t.ex YouTube-appen som jag har installerat, högt upp på topplistorna.

Alltså ryktet stämmer inte. Varför jag nu fördjupat mig i detta. Men nu har de kanske fått som de ville, jag har installerat deras tyska TV-app. Och jag kan tillbringa resten av kvällen med att se på den smaskiga tyska deckaren "München Mord", såpan "Vorstadsweiber" (Förortsfruar) eller någon tysk talkshow. Alles gut!

Ursprungligen av IngoX:

...Men nu har de kanske fått som de ville, jag har installerat deras tyska TV-app...

Kreativ marknadsföring.

  • Medlem
  • Borås
  • 2016-06-01 22:30
Ursprungligen av IngoX:

Däremot tror jag det funkar så att om appen finns både för tvOS och iOS och du ställt in automatisk hämtning av appar i iPhonen så dyker appen upp där. Åtminstone så syns den bland "köpta", jag har själv inte automatisk hämtning aktiverat. Men det är väl den inställningen som saknas på Apple TV för att få det som du vill.

Ja, så fungerar det nog. Fast jag skulle vilja ha ett "speglings"-läge, så att alla ATV är samma hela tiden. Men det kanske kommer.

1
Bevaka tråden