Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har haft sen en tid tillbaka haft problem med att min Time Capsule verkar ha låst sig på hur mycket lagringsutrymme som finns tillgängligt.. För närvarande står det att jag endast har 79,6 megabyte ledigt trots att jag har raderat flera gig (den har totalt 3 terabyte lagringsutrymme)

Jag är inte den mest tekniska och vet inte riktigt hur jag ska lösa detta då Time Capsulen har ett par år på nacken (ca 3 tror jag) så jag har testat att starta om allt, plocka ur alla sladdar och låtit den varit urkopplad men ingenting verkar hjälpa.. Har någon stött på detta tidigare, och hur löser man det?

Tacksam för all hjälp jag kan få
/Nathalie

Hur är hårddisken partionerad? Gå in i AirPort Utility.

Ursprungligen av Nattiiiee:

Hej! Jag har haft sen en tid tillbaka haft problem med att min Time Capsule verkar ha låst sig på hur mycket lagringsutrymme som finns tillgängligt.. För närvarande står det att jag endast har 79,6 megabyte ledigt trots att jag har raderat flera gig (den har totalt 3 terabyte lagringsutrymme)

Jag är inte den mest tekniska och vet inte riktigt hur jag ska lösa detta då Time Capsulen har ett par år på nacken (ca 3 tror jag) så jag har testat att starta om allt, plocka ur alla sladdar och låtit den varit urkopplad men ingenting verkar hjälpa.. Har någon stött på detta tidigare, och hur löser man det?

Tacksam för all hjälp jag kan få
/Nathalie

En Time Capsule är en backup och definitionen på en backup är att den ska kunna rensas närsomhelst. En Time Capsule bör formateras om då och då eftersom den blir trött och börjar visa fel information med tiden. I värsta fall så får du en korrupt backup som inte går att återskapa och då är det inte längre en backup.

Så, starta Airport utility och formatera (radera) hela disken, sen börjar du på ny kula med en helt ny backup. Vill du vara riktigt säker så ska du göra en fullständig backup på din dator på ett annat media först, typ en enkel USB-disk eller liknande.

Grundregeln när det gäller datorer är att all viktig data ska ligga på minst tre fysiska platser, punkt!

Ursprungligen av Niklasinorr:

En Time Capsule är en backup och definitionen på en backup är att den ska kunna rensas närsomhelst. En Time Capsule bör formateras om då och då eftersom den blir trött och börjar visa fel information med tiden. I värsta fall så får du en korrupt backup som inte går att återskapa och då är det inte längre en backup.

Så, starta Airport utility och formatera (radera) hela disken, sen börjar du på ny kula med en helt ny backup. Vill du vara riktigt säker så ska du göra en fullständig backup på din dator på ett annat media först, typ en enkel USB-disk eller liknande.

Grundregeln när det gäller datorer är att all viktig data ska ligga på minst tre fysiska platser, punkt!

Inte för att vara den, men en Time Capsule (AirPort Time Capsule) är en router med en inbyggd hårddisk. Time Machine är den mjukvara som skapar en backup och placerar den på tex en AirPort Time Capsule. Två skilda ting

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte för att vara den, men en Time Capsule (AirPort Time Capsule) är en router med en inbyggd hårddisk. Time Machine är den mjukvara som skapar en backup och placerar den på tex en AirPort Time Capsule. Två skilda ting

Jo tack, jag vet det
I TS fall används TC:n som en backup vilket också frågan gäller, jag svarade på frågan utifrån att TS ställde frågan om sin "backup", inte om sin router. Backupen i det här fallet råkar vara en TC och mitt svar är också riktat genrealt till de som har en backup, vilken som..
Hade frågan handlat om hur man ställer in wififunktioner eller portkopplingar eller annat som man kan göra med en Time Capsule så hade jag givetvis svarat på det.
Precis samma sak som att man på ett bilforum svarar på en fråga om bromsbelägg men utan ett långt utlägg om att bromsbeläggen minsann sitter på hjulen och hjulen på bilen och bilen kan man använda till att frakta arslet mellan A och B...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-01 10:05

Och om vi återgår till ämnet, @Nattiiiee : klagar TimeMachine på att det är dåligt om ledigt utrymme, eller är du du som ser att det är fullt?
Kan det vara så enkelt att TM nyttjar disken till sin fulla potential, och slänger filer själv när det är behövs?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-01 20:09

Det står väl inte i TSs inlägg att hon har den som backup eller kör TM? Även om det verkar troligt med tanke på att den verkar "full", och då är allt som det ska, den kommer att radera äldre backuper.

Ursprungligen av reboot81:

Och om vi återgår till ämnet, @Nattiiiee : klagar TimeMachine på att det är dåligt om ledigt utrymme, eller är du du som ser att det är fullt?
Kan det vara så enkelt att TM nyttjar disken till sin fulla potential, och slänger filer själv när det är behövs?

Hej! Tack för alla tips! Jag håller på att säkerhetskopiera alla filer för att sedan försöka formatera om den. Den klagar på att det är för lite utrymme, så om jag försöker föra över en fil så får jag ett felmeddelande att det inte finns tillräckligt mycket plats. Även om jag direkt efter felmeddelandet raderar en eller flera filer så uppdaterar den ändå inte hur mycket ledigt utrymme som finns tillgängligt.

Ursprungligen av Nattiiiee:

Hej! Tack för alla tips! Jag håller på att säkerhetskopiera alla filer för att sedan försöka formatera om den. Den klagar på att det är för lite utrymme, så om jag försöker föra över en fil så får jag ett felmeddelande att det inte finns tillräckligt mycket plats. Även om jag direkt efter felmeddelandet raderar en eller flera filer så uppdaterar den ändå inte hur mycket ledigt utrymme som finns tillgängligt.

Tömmer du papperskorgen också, annars ligger dessa raderade filer och tar upp plats?

Ursprungligen av CekariYH:

Tömmer du papperskorgen också, annars ligger dessa raderade filer och tar upp plats?

Time Machine gör inte backup på filer i papperskorgen...

Ursprungligen av Nattiiiee:

Hej! Tack för alla tips! Jag håller på att säkerhetskopiera alla filer för att sedan försöka formatera om den. Den klagar på att det är för lite utrymme, så om jag försöker föra över en fil så får jag ett felmeddelande att det inte finns tillräckligt mycket plats. Även om jag direkt efter felmeddelandet raderar en eller flera filer så uppdaterar den ändå inte hur mycket ledigt utrymme som finns tillgängligt.

Jag hoppas du menar att du gör backup till en ANNAN disk än den som ligger i din Time Capsule? Du ska ju formatera din Time Capsules hårddisk så då är det ju ingen vits att göra backup till den.

Ursprungligen av Niklasinorr:

Time Machine gör inte backup på filer i papperskorgen...

Nä, men TS skriver hen hon raderat flera GB utan att få tillbaka utrymme?

Senast redigerat 2016-06-03 15:50
Ursprungligen av CekariYH:

Nä, men TS skriver hen hon raderat flera GB utan att få tillbaka utrymme?

Jag tolkade det som att det var Time Machine som sade att det inte blev mer ledigt, vilket ju var ursprungsproblemet från första början? Därav behovet av att formatera hårddisken i TC:n.

Ser inte att hon nämner Time Machine alls så jag gissar hon bara dragit dit filer, och om hon gjort det och sedan raderat en massa utan att tömma papperskorgen så ligger dom ju faktiskt kvar och tar plats.

Ursprungligen av CekariYH:

Ser inte att hon nämner Time Machine alls så jag gissar hon bara dragit dit filer, och om hon gjort det och sedan raderat en massa utan att tömma papperskorgen så ligger dom ju faktiskt kvar och tar plats.

Hej!

Det är faktiskt precis vad jag gjort, dvs dragit filer till den. (jag har ärligt talat inte riktigt hängt med på skillnaderna mellan en Time Capsule och en Time Machine?) Dock har jag nu flyttat alla filer till en gammal hårddisk jag använde tidigare och raderat allt jag manuellt dragit till den (och såklart tömt papperskorgen) men den uppdaterar fortfarande inte utrymmet. Så ska testa att formatera om den nu.

Senast redigerat 2016-06-11 14:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-11 14:21
Ursprungligen av Nattiiiee:

Hej!

Det är faktiskt precis vad jag gjort, dvs dragit filer till den. (jag har ärligt talat inte riktigt hängt med på skillnaderna mellan en Time Capsule och en Time Machine?) Dock har jag nu flyttat alla filer till en gammal hårddisk jag använde tidigare och raderat allt jag manuellt dragit till den (och såklart tömt papperskorgen) men den uppdaterar fortfarande inte utrymmet. Så ska testa att formatera om den nu

Formatera om den är nog en god idé, om du räddat alla filer du vill spara. Men använd AirPort-verktyget!
Verifiera, reparera eller radera en AirPort Time Capsule-enhet

Time Capsule är en nätverkshårddisk, Time Machine är en programvara i din mac som automatiskt gör regelbundna säkerhetskopior av macens filer till antingen en direktansluten USB-hårddisk eller till en nätverkshårddisk som Time Capsule. Att använda Time Machine på en Time Capsule är en bra idé!
Använda Time Machine för att säkerhetskopiera Mac-datorn

Ursprungligen av Nattiiiee:

Hej!

Det är faktiskt precis vad jag gjort, dvs dragit filer till den. (jag har ärligt talat inte riktigt hängt med på skillnaderna mellan en Time Capsule och en Time Machine?) Dock har jag nu flyttat alla filer till en gammal hårddisk jag använde tidigare och raderat allt jag manuellt dragit till den (och såklart tömt papperskorgen) men den uppdaterar fortfarande inte utrymmet. Så ska testa att formatera om den nu.

Om du tömt papperskorgen och utrymme inte återställts har något blivit fel.

Gör som IngoX skriver och använd Time Machine istället för att dra dit filer så funkar det nog bättre och du slipper bry dig sas.

Hur stor hårdisk har du på datorn och hur stor är den på Time Capsule?

Senast redigerat 2016-06-11 19:14
1
Bevaka tråden