Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swish i topp hos svenska konsumenter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ny studie låter svenska konsumenter rangordna digitala varumärken och företag efter hur meningsfulla de är. I topp kommer betal- och överföringstjänsten Swish.

Läs hela artikeln här

Intressant att Apple inte ens platsar på topp 40 men nämns ändå som en förebild.

  • Medlem
  • 2016-05-30 19:15

Tänk Swish har funnits rätt länge nu.

Känns skumt...riggad undersökning...beställd av någon? Foliehatt på mig?
Jag kan bara inte fatta att Swish skulle vara starkare än många av dom andra tungviktarna (Facebook!!!) på listan. Jag köper inte detta. Det är en hundbegraven här. Är det en speciell (ung stadsbo t.ex.) grupp som svarat på detta? Jag kan på rak arm räkna upp 10 personer i min närhet som lätt kan spontant rabbla upp många av varumärkena på denna lista..men som inte har en susning om vad Swish är för något...ja, kanske några anar något...en bank?...kontokort?

  • Medlem
  • 2016-05-30 20:11
Ursprungligen av Demiurgen:

Känns skumt...riggad undersökning...beställd av någon? Foliehatt på mig?
Jag kan bara inte fatta att Swish skulle vara starkare än många av dom andra tungviktarna (Facebook!!!) på listan. Jag köper inte detta. Det är en hundbegraven här. Är det en speciell (ung stadsbo t.ex.) grupp som svarat på detta? Jag kan på rak arm räkna upp 10 personer i min närhet som lätt kan spontant rabbla upp många av varumärkena på denna lista..men som inte har en susning om vad Swish är för något...ja, kanske några anar något...en bank?...kontokort?

Visst ska man kunna kontrollera undersökningen, men du verkar såga den redan innan du ens har kollat den. Jag hittar inget på deras hemsida om den nya undersökningen, men de gjorde så här ifjol angående varumärken i Sverige:

Hela undersökningen ifjol: http://www.lynxeye.com/swedens-most-purposefu...

Vill du mejla och fråga är adressen denna: [email protected]

Jag har svårt att tro att ett företag skulle rigga något sådant här, det skulle upptäckas och så skulle sagan vara slut. Men du får naturligtvis tro motsatsen.

Senast redigerat 2016-05-30 20:23

Som jag sa...kanske bör jag ta på mig foliehatten. :-D. Jag sa dock inte att den var riggad (därav ett frågetecken i texten...det är ett spegelvänt S med en prick längst ner).
Om denna undersökning verkligen speglar den sanna varumärkeskännedomen hos allmänheten så får jag ännu en bekräftelse på att jag - uppenbarligen - lever i en helt annan värld...ett annat universum (där skulle "Swish hamna på 10-20 plats) där jag minglar med konstiga individer som inte alls liknar allmänhetens genomsnitt.
Nå - detta är möjligt. Det har hänt mig förr att undersökningar visat en värld som jag och min närmaste omgivning inte tillhör alls. Och...listan i övrigt är logisk även i mitt universum...men det där med Swish på första plats!? För mig är det absurt. Så ÄR det inte i min värld. Men tydligen i den andra världen.

Ursprungligen av alix:

Visst ska man kunna kontrollera undersökningen, men du verkar såga den redan innan du ens har kollat den. Jag hittar inget på deras hemsida om den nya undersökningen, men de gjorde så här ifjol angående varumärken i Sverige:

http://www.lynxeye.com/wp-content/uploads/2015/09/Facts-Purposeful-Brands.png

Hela undersökningen ifjol: http://www.lynxeye.com/swedens-most-purposefu...

Vill du mejla och fråga är adressen denna: [email protected]

Jag har svårt att tro att ett företag skulle rigga något sådant här, det skulle upptäckas och så skulle sagan vara slut. Men du får naturligtvis tro motsatsen.

  • Medlem
  • 2016-05-30 20:25
Ursprungligen av Demiurgen:

Som jag sa...kanske bör jag ta på mig foliehatten. :-D. Jag sa dock inte att den var riggad (därav ett frågetecken i texten...det är ett spegelvänt S med en prick längst ner).
Om denna undersökning verkligen speglar den sanna varumärkeskännedomen hos allmänheten så får jag ännu en bekräftelse på att jag - uppenbarligen - lever i en helt annan värld...ett annat universum (där skulle "Swish hamna på 10-20 plats) där jag minglar med konstiga individer som inte alls liknar allmänhetens genomsnitt.
Nå - detta är möjligt. Det har hänt mig förr att undersökningar visat en värld som jag och min närmaste omgivning inte tillhör alls. Och...listan i övrigt är logisk även i mitt universum...men det där med Swish på första plats!? För mig är det absurt. Så ÄR det inte i min värld. Men tydligen i den andra världen.

Du skrev: "Jag köper inte detta. Det är en hundbegraven här." Jag tolkade det som ett avvisande. Men hur som helst, här stod mer om undersökningen: http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2016/05...

Citat:

"FAKTA/Om undersökningen
Fakta Purposeful Brands - Digital 2016
· 1500 respondenter mellan 18-65 år
· Beställare av studien: LynxEye brand consultants
· Datainsampling via Norstats webpaneler i ett nationellt representativt urval
· Studien i april-maj 2016."

Om Norstat och deras webbpanel: http://www.norstat.se/vad-vi-gor/datainsamlin...

Citat:
"Rekrytering
Vi anser att en bred rekrytering är av yttersta vikt för att minimera selektionsbias. Därför förlitar vi oss inte på online- eller så kallad självrekrytering, annat än som förnuftiga tillskott till våra telefonrekryterade paneler.

Urval:
Vi upprätthåller detaljerad profilinformation om alla våra panelister, vilket låter oss dra representativa urval och rikta in oss på segment med låg penetration på såväl demografiska som socio-ekonomiska och psykografiska variabler."

Som det ska se ut vad gäller statistiska principer.

Ursprungligen av moshcrew:

Intressant att Apple inte ens platsar på topp 40 men nämns ändå som en förebild.

Tänker att de inte är enbart digitala och därmed inte varit med i undersökningen.

1
Bevaka tråden