Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blåskärm på iMac

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-19 14:20

jag sitter och trasslar med en iMac G3 350 mhz slotload och försöker komma åt hårddisken. (se här och här) Nu är skärmen helt plötsligt blå, och mycket svår att se något på.
Vid ett tillfälle när jag tvångsmatade ut en reparationscd startade datorn med svart skärm i "dos-läge" eller vad det heter (bara text). Jag gjorde som datorn bad mig och skrev in mac-boot + enter utan resultat. Jag prövade reboot + enter utan resultat och försökte mac-boot igen, även denna gång utan resultat. Sedan startade jag om daton med starta om-knappen på sidan och skärmen blev blå. man kan läsa det svarta på skärmen, men det upplevs mycket svagt i bakgrunden.
Vad har hänt?

Trasigt analogkort. Tyvärr. Lönar sig knappast att reparera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:25

Testa att gå in i Open Firmware och skriva reset-all. Kan fungera.

  • Medlem
  • 2003-08-19 14:29

broblemet är att hd är skadad/kraschad så att inget program jag har lyckats starta från boot-cd kan hitta hd:n. HD "finns" inte, den dyker inte upp som ett alternativ när man ska reparera i Drive 10 elller skivkontroll. Open Firmware är väl nåt på HD:n att fixa?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 14:34

Open Firmware finns inte på hårddisken, det är ett chip som sitter på moderkortet (ni macägare som varit med länge får rätta mig) och som innehåller viss information om datorn, te x vilken hårddisk att boota ifrån osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:36

Just det: OF finns på logikkortet. Testa att nollställa PRAM ordentligt. (Låt det plinga fyra gånger.)

Om hårddisken är paj måste du så klart byta den i alla fall, men kolla först om du kan starta från CD. Om datorn startar från systemskivan är det sannolikt inte fel på resten av datorn i alla fall.

  • Medlem
  • 2003-08-19 14:37

ja, jag kan starta från cd, men det verklar inte fungera att zappa pram med cd:n som startskiva. Inte på den här i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 14:54

Det verkar onekligen som om hårddisken är trasig. Funkar allt normalt när du startar från CD? Men du ser inte hårddisken? Inte ens med Skivverktyg?

  • Medlem
  • 2003-08-19 15:06

mja, datorn fungerar så när som på den blåa skärmen när jag startar från cd. Inga program hittar hd och jag har inte norton utilities som tydligen ska kunna se trasiga hårddiskar.

  • Medlem
  • 2003-08-20 09:20

kan det vara jag som har provocerat fram den blåa skärmen genom att köra osx från cd utan firmwareuppgraderingar, eller kan problemet ha uppstått "av sig själv"? Om det är analogkortet, är det jag som har pajjat det eller är det en sak som ger upp förr eller senare?

Det är inte min dator så det är liksom av intresse när det blir dags att reparera...

  • Medlem
  • 2003-08-20 11:54

nu är skärmen grön och utdragen i sidled. svårt att läa den, men den har i a f ljus... är detta analogkortet? exakt vad gör det?

  • Medlem
  • 2003-08-20 12:30

efter pram-zappning (det gick tror jag) är skärmen nu röd, går att läsa bra om man är i ett mörkt rum (eller med en filt över huvudet, som med en gammal bälgkamera). Skärmen är inte förvrängd längre men har inga andra färger än rött.... Det har alltså gått från blått till grönt till rött. Analogkort eller annat? Någon?

HD är fortfarande helt borta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 21:44

Det är analog kort som shiftar färger.
Tyvärr bör du lämna in Mac för kostnadsförslag.

  • Medlem
  • 2003-08-21 11:37

Fasen. Vet du om det kan vara framprovocerat av att zappa pram (knappast, va?) eller att jag har startat i OSX 10.2 från cd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 12:18

Har du testat att ansluta en extern skärm?

  • Medlem
  • 2003-08-21 12:56

nej, den har ingen skärmutgång. (och jag har ingen extra skärm)

Att installera macosX på gamla iMacar utan att uppgradera firmware leder till problem med skärmen. Har sett det på ett antal kunders skärmar. Vi har då skickat in dom till ett företag som heter swedeserv som kan fixa det.

  • Medlem
  • 2003-08-21 15:27

men jag installerade det aldrig. Jag körde från cd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 15:28
Citat:

nej, den har ingen skärmutgång. (och jag har ingen extra skärm)

Om du öppnar skalet (var försiktig så att du inte rör några vitala delar - rör för bövelen inte någon del av skärmen!) kan du komma åt den inbyggda skärmens anslutningskontakt. Lossna den och anslut en vanlig VGA-skärm istället!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 15:29

Ladda ner firmwareuppdateringen - installera os9 - uppgradera firmware enl instruktionerna - strarta från osxskivan och om allt verkar okey installera - lev lyckligt för resten av era liv

  • Medlem
  • 2003-08-21 15:31

det "finns" ingen hd att installera på. kan man bränna os9 tillsamans med firmwareuppdatering och köra från cd-skivan?
Mondo: tack för tipset. Jag ska se om man kan plocka fram den gamla quadrans skärm och pröva med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 15:33
Citat:

Jag ska se om man kan plocka fram den gamla quadrans skärm och pröva med den.

Funkar inte utan adapter! (Äldre Macar använder en annan sorts skärmkontakt.) Kan du inte hitta en gammal sugig PC-skärm i en container någonstans?

Analogkortet är enligt info en komponent som tar hand om signaler till bildskärmen - och strömförsörjning. Sedan saknar datorn fläkt dessutom = varmt, varmt.

Därför får lilla analogkortet värmeslag efter en tidsrymd av ett-två år, kanske längre och dör. Då ändrar skärmen färg (har varit med om en extremt rödlysande skärm i en iMac, verkstaden ville ha 4500 för att byta det heliga analogkortet). Kompisen fick det på försäkringen så det klarade sig med mycket mindre pengar, men sedan dog den igen efter några månader. Nu är det kanske analogkortet igen (varför måste det alltid vara lilla analogkortet???) alternativt processorn (har beskrivit eländet i tråden "iMac - allvarliga problem").

Jag säger det att äger jag en apparat som havererar och någon säger att "det är analogkortet" dränker jag mig. Då måste det vara en konspiration.:mad:

Vad du än gör, köp ingen annan iMac CRT. Kompisen gjorde det och den dog efter 24 timmar. Vilken komponent? Analogkortet, alltid analogkortet.:mad:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-22 11:33

Eller högspänningsdelen!

Jaha, så där har vi ytterligare en svag punkt. Jag har fått uppfattningen att en död iMac dog p.g.a:

*lilla analogkortet - 99% av alla dödsfall beror på det.
*Processorn bränns sönder = larm om cacheminnet när Mac OS 9 startas följt av total död efter.
*Högspänningsdelen.
*Moderkortet (kanske, passerar antagligen som fel på analogkortet).
*Mac OS X-installation utan att uppgradera firmware.

Den punkten borde Apple ha skrivit om med stora bokstäver när man slår upp handboken:

"Varning! Denna dator tål inte installation av nya systemversioner om inte firmware uppgraderas. Att installera en ny systemversion utan att uppgradera firmware kan förstöra maskinen. Garantin gäller inte i dessa fall."

Gärna en separat varningslapp också om det.:D

Få se här, "Power analogue board", det är väl inte så att lilla analogkortet kommer in här också, d.v.s att död högspänningsdel också kan kopplas ihop med dött a-kort.

Kanske obligatorisk checklista för iMac:

1. Öppna datorn och kontrollera analogkortet. Ser lödningarna mjuka ut - låt bli det exemplaret. Det är bara en tidsfråga innan det dör och vill lätta din plånbok på 4-5000 kronor.
2. Försöka att köra TechTool och kontrollera processorn. Vid minsta lilla misstanke, låt bli den datorn.
3. Mät temperaturen under drift. Hög värme är skumt - låt bli maskinen.
4. Kontrollera bildskärmen. Beter den sig som en gammal rördriven TV vid avstängning, eller på annat sätt verkar misstänkt - glöm det exemplaret.
5. Säg aldrig någonsin något negativt om en iMac så den hör det. Skriv aldrig något negativt om den när du använder den. Risken är stor att analogkortet brinner upp.
6. Blir skivorna mycket varma, mycket varmare efter tio minuter i maskinen än efter tre timmar i DVD-spelaren, låt bli det exemplaret.
7. Varför inte skippa iMac CRT och istället köpa en Power Mac G3 eller G4?

1
Bevaka tråden