Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RFID-läsare till Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av RFID-läsare som fungerar med Mac?

En RFID-läsare är ju inte konstigare än ett tangentbord, men man måste ju få det att funka ihop med Macen också.

Senast redigerat 2016-05-30 10:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-30 10:16

Vad är det du skall läsa av!?

Ursprungligen av Torkel:

Vad är det du skall läsa av!?

Kort med inbyggda RFID-chip som man kan läsa av, t ex vid registrering av besökare på ett event.

"Hej Kalle, här är ditt kort som ger dig tillgång till eventet. När du kommer och går drar du kortet mot den här grunkan (som är kopplad via USB till Macen därborta)."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-05-30 11:19

carlsson,

För en tid sedan installerade jag ett kodlås på ett kontor, där kodlåset även kunde läsa av RFID-kort eller "nyckeltaggar".

För att förenkla registrering av nya kort & taggar, köpte jag just en RFID-läsare, vilken sedan kopplades till en Mac/PC.

Noteras bör att dessa kort & taggar jobbar på olika frekvenser och med olika kodstandarder, varför det gäller att hitta rätt läsare för just Ditt behov.

I mitt fall köpte jag först fel läsare.., d.v.s. en läsare som inte läste just de kort/taggar som vi hade. Lade då en ny beställning och fick då den korrekta läsaren. Kompletterade dessutom med fler RFID-taggar.

Mina läsare köpte jag på Ebay för en spottstyver!!

Exempel på läsare

Exempel på taggar

Borde fungera rakt av då den bara beter sig som ett USB tangentbort
vilken typ ? Mifare eller EM ?
tänk på att olika applikationer tolkar kodningen på korten på olika sätt, då du behöver en inläsningsenhet för just ditt system

Ursprungligen av Torkel:

carlsson,

För en tid sedan installerade jag ett kodlås på ett kontor, där kodlåset även kunde läsa av RFID-kort eller "nyckeltaggar".

För att förenkla registrering av nya kort & taggar, köpte jag just en RFID-läsare, vilken sedan kopplades till en Mac/PC.

Noteras bör att dessa kort & taggar jobbar på olika frekvenser och med olika kodstandarder, varför det gäller att hitta rätt läsare för just Ditt behov.

I mitt fall köpte jag först fel läsare.., d.v.s. en läsare som inte läste just de kort/taggar som vi hade. Lade då en ny beställning och fick då den korrekta läsaren. Kompletterade dessutom med fler RFID-taggar.

Mina läsare köpte jag på Ebay för en spottstyver!!

Exempel på läsare

Exempel på taggar

Vad använder du för programvara för att prata med RFID-läsaren?

Jag har en RFID-läsare framför mig som jag har kopplat in i Macen, men det händer absolut ingenting när jag drar RFID-kortet framför läsaren. Jag fick för mig att den skulle skriva alla tecken som fanns på kortet...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-06-07 21:54
Ursprungligen av carlsson:

Vad använder du för programvara för att prata med RFID-läsaren?

Jag har en RFID-läsare framför mig som jag har kopplat in i Macen, men det händer absolut ingenting när jag drar RFID-kortet framför läsaren. Jag fick för mig att den skulle skriva alla tecken som fanns på kortet...?

Har Du köpt en läsare..., eller fått en till låns!?

Jag läser in kortet/taggens nummer i ett fält i ett formulär på en webbsida. Datorn tar avläsningen som om den skrevs in på ett tangentbord..., så det skall fungera i alla program.

Om kortet & läsaren inte stödjer samma frekvens/standard, så händer inget!!

Prova med olika kort & taggar, såsom busskort, passerkort, tvättstugetaggar o.s.v. å se om någon av dem går att läsa med läsaren!

Senast redigerat 2016-06-08 19:10

Jag har lånat en RFID-läsare för att testa med, och det visade sig att kortet som jag också fick hade ett trasigt chip!!

Provade istället med mitt Oyster-kort från London och det funkade vid första försöket. Grymt bra!

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden