Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Familjedelning i IOS 8

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Orust
  • 2014-10-11 20:27

Försökte dela ut en app till frugan idag.
Men får ett meddelande på hennes iPhone.

"Om du vill hämta delat innehåll måste din familj ha ett giltigt betalningssätt"

Det är ju jag som försöker dela ut och jag har ett Mastercard som jag kan handla på.
Vad har jag missat?

  • Medlem
  • Orust
  • 2014-10-12 11:02

Det löste sej, jag fick bekräfta mitt kontokort i iTunes en gång till.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-10-12 21:04

Försöker övertala morsan att skaffa familjedelning, men hon har ett par saker som inte riktigt framgår:
1) Måste man som barn (över och under 13) be om godkännande även för gratis-appar? Eller går det att ställa in så att man bara behöver be om lov för att köpa betala-appar / in-app-purchases.
2) När jag fyller 18 nästa år, måste jag betala mina appar själv då eller dras det på morsans konto då också?
3) Som jag fattade det så dras pengarna i första hand ifrån min iTunes-kredit (använder enbart gift-cards idag), förutsatt att det finns täckning för hela köpet? Och den är fortfarande kopplade till mitt personliga iTunes-konto?

Ursprungligen av Måns97:

Försöker övertala morsan att skaffa familjedelning, men hon har ett par saker som inte riktigt framgår:
1) Måste man som barn (över och under 13) be om godkännande även för gratis-appar? Eller går det att ställa in så att man bara behöver be om lov för att köpa betala-appar / in-app-purchases.
2) När jag fyller 18 nästa år, måste jag betala mina appar själv då eller dras det på morsans konto då också?
3) Som jag fattade det så dras pengarna i första hand ifrån min iTunes-kredit (använder enbart gift-cards idag), förutsatt att det finns täckning för hela köpet? Och den är fortfarande kopplade till mitt personliga iTunes-konto?

1) Min dotter måste be mig om lov även när det gäller gratis-appar.
2) Om du inte kopplar ett eget betalkort till ditt konto, kommer pengarna att dras från morsans konto. (Dvs behåller nuvarande form av familjedelning)
3) Visst kan man själv välja om en app ska dras från iTunes-krediten eller från någon annanstans vid varje app-köp?

Om min dotter - som har en miljard appar/spel köpta via mitt ID på sina iPhone och iPad - börjar ligga inloggad med sitt eget ID på AppStore så kommer dessa appar inte att uppdateras oavsett familjedelning eller inte. Inte förrn det blir en app-standard med delning - och inte upp till app-utvecklaren - så är denna lösning tyvärr begränsad då många ju har en enorm bakkatalog som inte alls går att dela och frågan är hur många app-producenter som kommer att acceptera delning i framtiden.
Nå - i övrigt är det en fantastisk satsning och verkligen på tiden (har Android-biotopen något liknande?). Nästa steg borde vara att man kan överlämna appar till andra ID (som inte är familj) - åtminstone när det gäller Apple-appar. Köpta program är ju kopplade tille tt AppleID och rent tekniskt borde det vara en baggis av avregga appen för det ID'et och regga in det på ett nytt ID - man överför ägandet. Jag antar att det tar emot och man är rädd för en andrahandsmarknad, men jag tror inte på det...och det skulle väl inte vara så farligt.

Problem med familjedelning för vissa appar

Min dotter (12 år) ska ta över min gamla iPhone 4S. Jag fick igång ett eget Apple-ID till henne samt familjedelning utan större problem men kör fast när det gäller delning av vissa appar, t.ex. Instagram (som jag själv använder och alltså har laddat ner till min mobil).

Meddelandet lyder:
"Objektet som hämtas igen är inte tillgängligt med detta Apple-ID eftersom det antingen köptes av en annan användare eller har återbetalas eller avslutats."

Jag har kommit så långt som att få fram att meddelandet beror på att (som i det här fallet) Instagram inte tillåter familjedelning och alltså kan inte min dotter ladda ner Instagram eftersom App Store tar det från familjedelningen. Jag tänkte då att jag helt enkelt kopplar bort familjedelningen och så hon får hämta hem appen själv, utan familjedelning men det funkar inte. App Store vill ändå ta den via molnet i App Store.

Är det någon som har något förslag?

Ursprungligen av pernyl:

Min dotter (12 år) ska ta över min gamla iPhone 4S. Jag fick igång ett eget Apple-ID till henne samt familjedelning utan större problem men kör fast när det gäller delning av vissa appar, t.ex. Instagram (som jag själv använder och alltså har laddat ner till min mobil).

Meddelandet lyder:
"Objektet som hämtas igen är inte tillgängligt med detta Apple-ID eftersom det antingen köptes av en annan användare eller har återbetalas eller avslutats."

Jag har kommit så långt som att få fram att meddelandet beror på att (som i det här fallet) Instagram inte tillåter familjedelning och alltså kan inte min dotter ladda ner Instagram eftersom App Store tar det från familjedelningen. Jag tänkte då att jag helt enkelt kopplar bort familjedelningen och så hon får hämta hem appen själv, utan familjedelning men det funkar inte. App Store vill ändå ta den via molnet i App Store.

Är det någon som har något förslag?

Återställde du telefonen helt innan hon tog över den, dvs. raderade allt innehåll och inställningar, eller bytte ni bara användarkonton för iCloud, App Store och så vidare?

Ursprungligen av pushloop:

Återställde du telefonen helt innan hon tog över den, dvs. raderade allt innehåll och inställningar, eller bytte ni bara användarkonton för iCloud, App Store och så vidare?

Jag återställde telefonen helt, d.v.s. rensade den totalt. Det går f.ö. inte att ladda hem eller ens uppdatera appar som tillåter delning. D.v.s. det går inte att uppdatera en app som hon redan har installerad på telefonen, typ Facebook.

Jag har kommit runt problemet på ett något omständigt vis. Det går att ladda hem apparna om jag kopplar telefonen till iTunes och laddar ner/uppdaterar genom programmet.

Ursprungligen av pernyl:

Jag återställde telefonen helt, d.v.s. rensade den totalt. Det går f.ö. inte att ladda hem eller ens uppdatera appar som tillåter delning. D.v.s. det går inte att uppdatera en app som hon redan har installerad på telefonen, typ Facebook.

Jag har kommit runt problemet på ett något omständigt vis. Det går att ladda hem apparna om jag kopplar telefonen till iTunes och laddar ner/uppdaterar genom programmet.

Kan vara värt att slå Apple Support en signal, eller använda deras chattsupport.

http://www.apple.com/se/support/icloud/contac...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2014-12-08 18:43

Ringt Apple Support och fått svar på hur man ska lösa det.

Efter att ha letat på nätet hur man löser det här problemet så gjorde jag som i inlägget ovan och ringde till Apple support och fick ett svar.

Man måste lägga till ett kreditkort till sitt Apple-ID (fungerar alltså inte med ett betalkort). Efter att man sedan har skapat ett Apple-ID till sitt barn och lagt till det i Familjedelning kan man sedan byta tillbaka till sitt betalkort.

Killen hänvisade mig till följande sida: http://support.apple.com/en-us/HT201084

Lycka till.

Ursprungligen av pushloop:

Kan vara värt att slå Apple Support en signal, eller använda deras chattsupport.

http://www.apple.com/se/support/icloud/contac...

Ursprungligen av rowlfen2:

Har fortfarande inte lyckats att registrera min dotter (som är under 13år). Trots att jag har kredit/Betal-kort registrerat, så krävs fortfarande ett godkänt kort. Fastnar i registreringen efter att man godkänt alla villkor. Ett kreditkort krävs sedan (trots att jag har ett godkänt....Suck!!) Tydligen ett problem i Europa där betal/kreditkort är integrerade i samma kort. Finns det någon här i Sverige som lyckats registrera ett barn under 13 år?

Hur har det gått för dig med familjedelningen? Håller på med samma sak här hemma med min dotter,men det står bara att jag måste skaffa ett kreditkort. Har ett mastercard till min itunes.
Har du nåt tips från coachen?

Svar till Bridgeyours

Ursprungligen av Bridgeyours:

Hur har det gått för dig med familjedelningen? Håller på med samma sak här hemma med min dotter,men det står bara att jag måste skaffa ett kreditkort. Har ett mastercard till min itunes.
Har du nåt tips från coachen?

Jag löste det hela genom att beställa ytterligare ett Mastercard med kredit. Eftersom jag är s k plus-kund hos Swedbank kostade det mig inget extra. När man väl lyckats med registreringen är det bara att byta tillbaka till sitt vanliga Mastercard och handla som vanligt (utan kredit). Det nya Mastercard-kortet (med kredit) behöver man sedan inte använda.

En av Sveriges största bloggare slåss med trilskande familjedelning här: http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/systeme...

Ursprungligen av rowlfen2:

Har fortfarande inte lyckats att registrera min dotter (som är under 13år). Trots att jag har kredit/Betal-kort registrerat, så krävs fortfarande ett godkänt kort. Fastnar i registreringen efter att man godkänt alla villkor. Ett kreditkort krävs sedan (trots att jag har ett godkänt....Suck!!) Tydligen ett problem i Europa där betal/kreditkort är integrerade i samma kort. Finns det någon här i Sverige som lyckats registrera ett barn under 13 år?

Vill bara bumpa och säga att detta fortfarande inte fungerar. Helt sjukt jobbig process.

  • Avstängd
  • 2016-05-29 22:48
Ursprungligen av AddeDaMan:

Vill bara bumpa och säga att detta fortfarande inte fungerar. Helt sjukt jobbig process.

Det går inte använda ett kombinerat betal/kreditkort utan det måste vara ett kort som bara är ett kreditkort.
Hjälpte en vän och tog hans Volvo-kort (går säkert bra med vilket bensinkort som helst) och registrerade.
När allt var klart ändrade vi betalningssätt till hans vanliga bankkort.

Numera måste man ju "öppna" sitt kort varje gång man vill göra "osäkra" internettransaktioner. Bl a Nordea. Djävulen ett sånt bök innan jag kom på att det var anledningen till att Crashplan inte kunde förnyas.

"Öppningen" gäller bara 60 min. Smidigt? Not!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-30 16:24
Ursprungligen av johan_tanying:

Numera måste man ju "öppna" sitt kort varje gång man vill göra "osäkra" internettransaktioner. Bl a Nordea. Djävulen ett sånt bök innan jag kom på att det var anledningen till att Crashplan inte kunde förnyas.

"Öppningen" gäller bara 60 min. Smidigt? Not!

Byt bank. Det hade jag gjort ögonaböj.

Jag tror inte Nordea (eller Visa?) är ensamma om det här. Eller åtminstone kommer nog fler att haka på nästa gång det drevas mot bankerna för att inte "skydda" sina kunder mot "internetbedrägerier"...

Bevaka tråden