Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer reklam i Googles kartor

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google laddar för att införa stöd för riktade annonser i sina karttjänster, samt sponsrade platser och utrymme för särskilda erbjudanden från butiker.

Läs hela artikeln här

Då blir det till att börja använda apples kartor mer. För mig iaf.

  • Medlem
  • 2016-05-26 15:51

Nej, att först och främst hitta rätt måste ju vara underordnat.

Ekonomiskt genialiskt men förbannat dåligt för mig...

  • Avstängd
  • 2016-05-26 22:59
Ursprungligen av alix:

Nej, att först och främst hitta rätt måste ju vara underordnat.

Apple Maps fungerar alldeles utmärkt.
Ingen som påstår att den var felfri när den lanserades och är felfri nu.
Om man inte gillar Googles snokande och vill tjäna pengar på var man är någonstans så är andra tjänster att föredra.
Tycker man inte om Apple så är Waze ett alternativ också.

Ursprungligen av Hffre:

Apple Maps fungerar alldeles utmärkt.
Ingen som påstår att den var felfri när den lanserades och är felfri nu.
Om man inte gillar Googles snokande och vill tjäna pengar på var man är någonstans så är andra tjänster att föredra.
Tycker man inte om Apple så är Waze ett alternativ också.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.512064/...

Fast om reklamen sköts som i waze kan det ändå vara okej. Det ploppar ju liksom mest bara upp när man typ väntar på trafikljus och liknande.

  • Avstängd
  • 2016-05-27 01:21
Ursprungligen av Erik Sjölund:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.512064/...

Fast om reklamen sköts som i waze kan det ändå vara okej. Det ploppar ju liksom mest bara upp när man typ väntar på trafikljus och liknande.

Ajdå det hade jag glömt. Bara att skippa Waze också.

Den nya rösten i Google Maps låter som en tablettmissbrukare

Ursprungligen av Hffre:

Apple Maps fungerar alldeles utmärkt.

Ja, Apple Maps fungerar utmärkt. När jag var i Malmö stad och körde bil för första gången (förra helgen) så lyckades Maps leda mig rakt emot en enkelriktning, in på fel gata och den tyckte att jag ska köra bil genom ett hus. Det har nog aldrig hänt mig med Google. Den gav mig också en mycket märklig väg till Emporia när jag kom från E22. I det senare fallet så var det väl bra att jag hittar själv så att jag slapp förlita mig på Apple Maps tokigheter.

Ursprungligen av oldpeer:

Ja, Apple Maps fungerar utmärkt. När jag var i Malmö stad och körde bil för första gången (förra helgen) så lyckades Maps leda mig rakt emot en enkelriktning, in på fel gata och den tyckte att jag ska köra bil genom ett hus. Det har nog aldrig hänt mig med Google. Den gav mig också en mycket märklig väg till Emporia när jag kom från E22. I det senare fallet så var det väl bra att jag hittar själv så att jag slapp förlita mig på Apple Maps tokigheter.

Du har tidigare skrivit att du har en Galaxy S6 och att din iPhone 6 är på väg att säljas (2015-08-20), och 2016-03-11 skriver du "Tänk så skilda uppfattningar man kan ha. Jag köper Samsung just för Touchwiz." Det är möjligt att du har en iPhone också just nu, men om du nu föredrar Samsung så hade du väl självklart använt den och Google Maps när du behövde navigera i Malmö!

Senast redigerat 2016-05-29 04:55
  • Medlem
  • International user
  • 2016-05-29 00:05
Ursprungligen av oldpeer:

Ja, Apple Maps fungerar utmärkt. När jag var i Malmö stad och körde bil för första gången (förra helgen) så lyckades Maps leda mig rakt emot en enkelriktning, in på fel gata och den tyckte att jag ska köra bil genom ett hus. Det har nog aldrig hänt mig med Google. Den gav mig också en mycket märklig väg till Emporia när jag kom från E22. I det senare fallet så var det väl bra att jag hittar själv så att jag slapp förlita mig på Apple Maps tokigheter.

Varken Apple Maps eller Google Maps är speciellt bra på att navigera.

Ursprungligen av Megasen:

Du har tidigare skrivit att du har en Galaxy S6 och att din iPhone 6 är på väg att säljas (2015-08-20), och 2016-03-11 skriver du "Tänk så skilda uppfattningar man kan ha. Jag köper Samsung just för Touchwiz." Det är möjligt att du har en iPhone också just nu, men om du nu föredrar Samsung så hade du väl självklart använt den och Google Maps när du behövde navigera i Malmö!

Jag har skrivit väldigt mycket i det här forumet genom åren. Har det någon relevans att jag har sålt och köpt en Samsung när vi diskuterar funktionaliteten i Apple Maps? Kan jag då inte tillfälligt ha haft en iPhone, eller för den delen kanske ha två olika nu?

Om svaret på första frågan är nej, och det andra är liknande ett "Jo." så kan vi gå vidare till sakfrågan istället för att sitta och söka i forumets historik för att komma på irrelevanta inlägg för att försöka försvara en dåligt fungerande karttjänst.

Ursprungligen av zappee:

Varken Apple Maps eller Google Maps är speciellt bra på att navigera.

Helt rätt. En del är dock något, kanske marginellt, bättre än andra.

  • Avstängd
  • 2016-05-29 22:24
Ursprungligen av oldpeer:

Ja, Apple Maps fungerar utmärkt. När jag var i Malmö stad och körde bil för första gången (förra helgen) så lyckades Maps leda mig rakt emot en enkelriktning, in på fel gata och den tyckte att jag ska köra bil genom ett hus. Det har nog aldrig hänt mig med Google. Den gav mig också en mycket märklig väg till Emporia när jag kom från E22. I det senare fallet så var det väl bra att jag hittar själv så att jag slapp förlita mig på Apple Maps tokigheter.

Det har aldrig hänt dig att Google Maps navigerat fel om det är ren tur eller en färgad åsikt får andra avgöra.
Faktum är att Google Maps också gör fel men om det är mindre eller mer än Apple Maps är irrelevant.
Utan min poäng är att så länge jag slipper Google och dess äckliga företagsstrategi (dvs sälja mig som person för reklam)
Är ALLA andra navigeringstjänster utmärkta.

Ursprungligen av Hffre:

Apple Maps fungerar alldeles utmärkt.
Ingen som påstår att den var felfri när den lanserades och är felfri nu.
Om man inte gillar Googles snokande och vill tjäna pengar på var man är någonstans så är andra tjänster att föredra.
Tycker man inte om Apple så är Waze ett alternativ också.

Ursprungligen av Hffre:

Det har aldrig hänt dig att Google Maps navigerat fel om det är ren tur eller en färgad åsikt får andra avgöra.
Faktum är att Google Maps också gör fel men om det är mindre eller mer än Apple Maps är irrelevant.
Utan min poäng är att så länge jag slipper Google och dess äckliga företagsstrategi (dvs sälja mig som person för reklam)
Är ALLA andra navigeringstjänster utmärkta.

När Du hävdar att "Apple Maps fungerar alldeles utmärkt" så är det inte irrelevant. Du kan inte ena gången påstå att en tjänst fungerar utmärkt och sedan komma dragandes med att det snarare handlar om "Googles äckliga företagsstrategi" när man hävdar motsatsen och ställer den i relation till konkurrerande tjänster.

För övrigt så är Googles sätt att leverera tjänster vår framtid. Apple kommer förr eller senare att börja göra detsamma.

  • Avstängd
  • 2016-05-30 22:28
Ursprungligen av oldpeer:

När Du hävdar att "Apple Maps fungerar alldeles utmärkt" så är det inte irrelevant. Du kan inte ena gången påstå att en tjänst fungerar utmärkt och sedan komma dragandes med att det snarare handlar om "Googles äckliga företagsstrategi" när man hävdar motsatsen och ställer den i relation till konkurrerande tjänster.

För övrigt så är Googles sätt att leverera tjänster vår framtid. Apple kommer förr eller senare att börja göra detsamma.

Jag ser till helheten och eftersom Apple Maps inte levererar reklam så är det en utmärkt tjänst.

Nej framtiden behöver inte vara att sälja användaruppgifter och presentera riktad reklam.
Så länge valfriheten och möjligheten att betala för att slippa reklam kommer det vara ett attraktivt alternativ för många.

  • Medlem
  • 2016-05-30 22:38
Ursprungligen av Hffre:

Jag ser till helheten och eftersom Apple Maps inte levererar reklam så är det en utmärkt tjänst.

Nej framtiden behöver inte vara att sälja användaruppgifter och presentera riktad reklam.
Så länge valfriheten och möjligheten att betala för att slippa reklam kommer det vara ett attraktivt alternativ för många.

Du använder väl antitrackertillägg när du surfar? Annars spåras du av Google ändå. Dock inte via Apples kartor, förstås. Jag använder Disconnect. Privacy Badger finns också. Innan använde jag Ghostery, men de blev kommersiella.

  • Avstängd
  • 2016-05-30 22:52
Ursprungligen av alix:

Du använder väl antitrackertillägg när du surfar? Annars spåras du av Google ändå. Dock inte via Apples kartor, förstås. Jag använder Disconnect. Privacy Badger finns också. Innan använde jag Ghostery, men de blev kommersiella.

Nu gäller detta iOS och där använder jag VPN för att dölja mig så mycket det går.
Använder inte Google sökfunktion,Gmail eller någon annan tjänst (vad jag vet) som Google äger.
Helt Google fri är svårt att bli men jag försöker så gott jag kan.

  • Medlem
  • 2016-05-30 23:12
Ursprungligen av Hffre:

Nu gäller detta iOS och där använder jag VPN för att dölja mig så mycket det går.
Använder inte Google sökfunktion,Gmail eller någon annan tjänst (vad jag vet) som Google äger.
Helt Google fri är svårt att bli men jag försöker så gott jag kan.

Surfar du aldrig med vanlig dator? Utan antitrackertillägg spårar Google dig lätt som en plätt.

  • Avstängd
  • 2016-05-30 23:28
Ursprungligen av alix:

Surfar du aldrig med vanlig dator? Utan antitrackertillägg spårar Google dig lätt som en plätt.

Naturligtvis så surfar jag med en dator men denna tråd handlar om Googles Kartor på mobila plattformer.
Så jag ser inte nyttan med att rabbla upp vad jag har installerat på min dator eller vilka tjänster jag använder för att dölja mig från Google.
Vi kan säga så här så länge Google inte kan utsätta mig för riktad reklam är jag en "happy camper"

Ursprungligen av Hffre:

Jag ser till helheten och eftersom Apple Maps inte levererar reklam så är det en utmärkt tjänst.

Nej framtiden behöver inte vara att sälja användaruppgifter och presentera riktad reklam.
Så länge valfriheten och möjligheten att betala för att slippa reklam kommer det vara ett attraktivt alternativ för många.

Apple Maps innehåller reklam den med så som sponsrade länkar till TripAdvisor, booking.com, Yelp osv. Ingen skillnad där mot Google Maps som detta handlar om.

Ursprungligen av keptang:

Apple Maps innehåller reklam den med så som sponsrade länkar till TripAdvisor, booking.com, Yelp osv. Ingen skillnad där mot Google Maps som detta handlar om.

Jag har aldrig lagt märke till det, hur kommer de fram? Är det alla platser (butiker etc) som syns?

Är det enligt denna modell eller någon annan modell?

  • Avstängd
  • 2016-05-31 22:39
Ursprungligen av keptang:

Apple Maps innehåller reklam den med så som sponsrade länkar till TripAdvisor, booking.com, Yelp osv. Ingen skillnad där mot Google Maps som detta handlar om.

Nej den innehåller inte samma reklam som Google Maps. Finns inga erbjudanden på produkter i Apple Maps
Att man kan se recension på Yelp är inte vad jag anser vara riktad reklam.

Märkligt detta att vissa verkar ta detta personligt när man uttrycker en önskan om att inte bli matad med reklam.

1
Bevaka tråden