Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minecraft

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har laddat hem minecraft men min nya mac säger filen är skadad, den har ändelsen .app borde det inte vara .zip?

Ursprungligen av jonas.nyberg:

Har laddat hem minecraft men min nya mac säger filen är skadad, den har ändelsen .app borde det inte vara .zip?

Den där filen har strulat länge. Ta hem .jar-filen: https://s3.amazonaws.com/MinecraftDownload/la.... Sedan öppnar du den och kör direkt från den. Det fungerar lika bra.

Tack så mycket, helgen räddad.

Ursprungligen av jonas.nyberg:

Tack så mycket, helgen räddad.

Helgen är förstörd om man kan spela Minecraft, skulle jag säga. Men vi är alla olika.

Jag håller med föregående talare, men inte mina barn. Trevlig Helg.

Hur blir det ifall man skulle vilja ha möjlighet att spela Minecraft ibland på PC och ibland på MAC? ska man installera/köpa för var och en? Ifall man måste installera på var och en undrar jag om det sparas samma sak på båda hur långt man har kommit? Alt. att det finns en pålitlig plattform där man kan spela online?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-06 13:49
Ursprungligen av calinou:

Hur blir det ifall man skulle vilja ha möjlighet att spela Minecraft ibland på PC och ibland på MAC? ska man installera/köpa för var och en? Ifall man måste installera på var och en undrar jag om det sparas samma sak på båda hur långt man har kommit? Alt. att det finns en pålitlig plattform där man kan spela online?

Det går bra att använda samma licens på flera datorer. När du betalar skapar du en inloggning som du anger när du startar spelet.

Däremot sparas dina världar bara lokalt på datorn, så du kommer inte åt dem från den andra datorn på något enkelt sätt. Om du vill spela i samma värld på båda datorerna måste du spela online. Publika servrar har jag ingen koll på, men det finns säkert.

Det enklaste är nog om du har en kompis som har satt upp en egen server som du blir insläppt på. Då spelar man med folk man litar på och slipper risken att andra kommer och förstör det man har byggt.

Ursprungligen av Vassius:

Det går bra att använda samma licens på flera datorer. När du betalar skapar du en inloggning som du anger när du startar spelet.

Däremot sparas dina världar bara lokalt på datorn, så du kommer inte åt dem från den andra datorn på något enkelt sätt. Om du vill spela i samma värld på båda datorerna måste du spela online. Publika servrar har jag ingen koll på, men det finns säkert.

Det enklaste är nog om du har en kompis som har satt upp en egen server som du blir insläppt på. Då spelar man med folk man litar på och slipper risken att andra kommer och förstör det man har byggt.

Tack för svaret!
Då skulle det vara ett lämpligt alternativ att spela mot en public server. Visserligen skulle det vara bra att kunna blockera att andra förstör.
Jag hittade en lista över minecraft servrar enligt denna länk. http://minecraftservers.org. En svensk server är nog att föredra? https://kottcraft.kottnet.net. Det finns flera....
Det är många frågor som uppstår. Vad ska man ta hänsyn till när man väljer en server? Hur är det med säkerhetsaspekterna? Vad är kostnaden? med mera. Då ska jag kanske fråga på FZ ifall ingen kan upplysa mig här.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-06 16:31

Du kanske skulle fundera på ett Realms-konto hos Mojäng. Kostar några slantar per månad men det är din server med din värld och du bestämmer vem som får logga in (jag tror max 10 personer samtidigt). Du får automatiska backuper.

Ursprungligen av Gunnar B:

Du kanske skulle fundera på ett Realms-konto hos Mojäng. Kostar några slantar per månad men det är din server med din värld och du bestämmer vem som får logga in (jag tror max 10 personer samtidigt). Du får automatiska backuper.

Tack för tipset! Det verkar vara ett utmärkt sätt att spela med konto hos ovan.
Jag har läste lite om villkor mm https://minecraft.net/realms/termsoch har lite funderingar ang. det som står om att ge åtkomst till andra.
Är det ett spel som man mest brukar spela med andra?
På vanliga frågor står det info om sk ”mods". Vad är mods egentligen och kan man klara sig utan?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-03-07 16:51

En del gillar att spela med andra. För min egen del så blir det nog mest solo. Det beror på din "spelstil". En del är byggare och vill gärna visa upp sina byggen eller samarbeta på t.ex ett stort slott. Själv är jag "äventyrare" och gillar att utforska stora grottsystem och plundra gruvschakt.

"Mods" (modifications) är tillägg som folk skapar och som du kan addera till Minecraft. Eftersom MC är open source är det relativt lätt att få moddarna att fungera. Det kryllar av möjligheter, t.ex. "texture packs" som ändrar utseende på blocken, eller "shaders" som ändrar hur ljus och skuggor faller. Till jättestora "mod packs" med hundratals moddar med all möjlig ny funktionallitet.
Välkommen till en ny värld.

Ursprungligen av Gunnar B:

En del gillar att spela med andra. För min egen del så blir det nog mest solo. Det beror på din "spelstil". En del är byggare och vill gärna visa upp sina byggen eller samarbeta på t.ex ett stort slott. Själv är jag "äventyrare" och gillar att utforska stora grottsystem och plundra gruvschakt.

"Mods" (modifications) är tillägg som folk skapar och som du kan addera till Minecraft. Eftersom MC är open source är det relativt lätt att få moddarna att fungera. Det kryllar av möjligheter, t.ex. "texture packs" som ändrar utseende på blocken, eller "shaders" som ändrar hur ljus och skuggor faller. Till jättestora "mod packs" med hundratals moddar med all möjlig ny funktionallitet.
Välkommen till en ny värld.

Tack för all info. Det låter väldigt spännande!

Vi har lagt upp en egen server på en gammal Mac Mini, funkar jättebra om man bara vill komma åt samma världar från olika datorer. Det går givetvis att öppna upp dem för andra också om man vill.

Realms är coolt...om man inte vill hålla på och jiddra med egen server hemma bara för ungens skull och har ett eget liv att leva (provade egen MC-server några månader och gör aldrig om det).
minecraft-mappen i Bibliotek/Application Support kan man lägga i DropBox-mappen - sedan en symbolisk länk tillbaka - då har man - eller ungen i mitt fall - samma MC och alla världar/mods/etc/etc på alla Macar hen spelar (min unge bor på två ställen med iMac plus MacBook på resande fot). man måste givetvis göra samma DB-trick på alla Macar.

Hej. Jag lånar tråden lite.
Har nu suttit ett litet tag med min nya iMac och skapat konton till familjen m.m.
Men det verkar som att jag har gjort nåt fel. För när grabben spelar Minecraft så funkar det bra.
Sen när dottern ska spela så installerade jag du på hennes oxå. Men då funkade det inte längre hos grabben. De har olika konton hos mincraft, men bara grabben som har köpt.
Kan det vara det som påverkar?

Jag installerade först hos grabben. Allt funkade som det ska.
Sen när jag skulle göra det på dotterns konto så blev det dubbletter vid installationen så fick ersätta. Då funka allt hos henne.
Sen samma visa när jag skulle göra det på grabbens konto igen.
Som jag uppfattar det så måste jag spara nånstans för inte bli dubbletter? Hur väljer jag det isf?

Tacksam för svar. Mvh Marcus

Vad gäller dina dubletter vet jag inte riktigt vad du menar, men varje spelare måste ha sitt eget konto*, ja. Och det kostar. Används samma konto kan bara en spela i taget - inte att rekommendera. Med tanke på hur ohemult många timmars kul barnen har med sitt eget login får man nog påstå att det är väl spenderade pengar... (Även om man tydligen höjt priset några tior sen sist)

* Minecraft på telefon/surfplatta tror jag kan spelas gratis även i nätverk med andra, men bara med andra telefon-/surfplatte-spelare. Den versionen är också begränsad i jämförelse med datorvarianten.

Ursprungligen av johan_tanying:

Vad gäller dina dubletter vet jag inte riktigt vad du menar, men varje spelare måste ha sitt eget konto*, ja. Och det kostar. Används samma konto kan bara en spela i taget - inte att rekommendera. Med tanke på hur ohemult många timmars kul barnen har med sitt eget login får man nog påstå att det är väl spenderade pengar... (Även om man tydligen höjt priset några tior sen sist)

* Minecraft på telefon/surfplatta tror jag kan spelas gratis även i nätverk med andra, men bara med andra telefon-/surfplatte-spelare. Den versionen är också begränsad i jämförelse med datorvarianten.

Tack för svar!
Jag betalar gärna om jag vet att du funkar.
Problemet jag har haft är att jag måste installera om det på de olika kontona varje gång. Så här blir det när det är installerat på grabbens konto och dottern vill spela på sitt konto.
Upphör detta genom att dottern och köper Minecraft?

Har du gjort vad som står i dialogrutan? Du skall alltså först dra minecraft till program-mappen (Applications) på hårddisken, och sedan starta minecraft.

Du skall alltså inte köra program direkt från den skivavbild (filändelse .dmg) som du laddade ner. I princip brukar det fungera på ett av dessa två sätt:

  • Du dubbelklickar på det installationspaket som finns på skivavbilden (ikonen brukar se ut som en öppnad låda. Följ instruktionerna.

eller

  • Drar över hela program-filen till din Program-mapp.

En grundlig och illustrerad genomgång finns här (på engelska): http://www.howtogeek.com/177619/how-to-instal... Det skall finnas en gammal men fortfarande relevant tråd även här på 99mac, men jag hittar den inte just nu. Den var klistrad förr har jag för mig (ping @Goflorp / @Sixten)

Senast redigerat 2016-05-24 09:13
Ursprungligen av johan_tanying:

Har du gjort vad som står i dialogrutan? Du skall alltså först dra minecraft till program-mappen (Applications) på hårddisken, och sedan starta minecraft.

Du skall alltså inte köra program direkt från den skivavbild (filändelse .dmg) som du laddade ner. I princip brukar det fungera på ett av dessa två sätt:

  • Du dubbelklickar på det installationspaket som finns på skivavbilden (ikonen brukar se ut som en öppnad låda. Följ instruktionerna.

eller

  • Drar över hela program-filen till din Program-mapp.

Jo precis. Jag har gjort det på grabbens konto och sen när jag går in på dotterns konto och ska spela så blir det så som bilden.

Alltså måste göra samma visa som jag gjorde på grabbens konto.
När jag har gjort det så funkar det inte på andra kontot. ?

Har du installerat "för alla användare"? Om du inte installerade som administratör, blir programmet bara installerat för en enda användare. Nu var det så länge sedan jag lade in MC att jag inte minns om man drog och släppte eller körde ett installationspaket. Vid det sistnämnda brukar man kräva att admin-lösenord skrivs in för att alla användare skall kunna köra programmet senare.

Kolla vad de olika användarna har för rättigheter (cmd+I) på själva applikationen i Program-mappen.

Tillägg: Generellt torde det vara smidigast att ha ett eget konto med admin-rättigheter för dig själv varifrån du installerar alla program. Då kan barnen ha sina mer låsta konton men ändå utnyttja alla mjukvaror gemensamt utan mankemang (förhoppningsvis! )

Tillägg 2: Ser att programmet som inte kan startas är "minecraft updater". Hos mig heter det "minecraft launcher". Startar du rätt prg?

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du installerat "för alla användare"? Om du inte installerade som administratör, blir programmet bara installerat för en enda användare. Nu var det så länge sedan jag lade in MC att jag inte minns om man drog och släppte eller körde ett installationspaket. Vid det sistnämnda brukar man kräva att admin-lösenord skrivs in för att alla användare skall kunna köra programmet senare.

Kolla vad de olika användarna har för rättigheter (cmd+I) på själva applikationen i Program-mappen.

Tillägg: Generellt torde det vara smidigast att ha ett eget konto med admin-rättigheter för dig själv varifrån du installerar alla program. Då kan barnen ha sina mer låsta konton men ändå utnyttja alla mjukvaror gemensamt utan mankemang (förhoppningsvis! )

Tillägg 2: Ser att programmet som inte kan startas är "minecraft updater". Hos mig heter det "minecraft launcher". Startar du rätt prg?

Tack för hjälp!
Ska prova när jag kommer hem ikväll.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du installerat "för alla användare"? Om du inte installerade som administratör, blir programmet bara installerat för en enda användare. Nu var det så länge sedan jag lade in MC att jag inte minns om man drog och släppte eller körde ett installationspaket. Vid det sistnämnda brukar man kräva att admin-lösenord skrivs in för att alla användare skall kunna köra programmet senare.

Kolla vad de olika användarna har för rättigheter (cmd+I) på själva applikationen i Program-mappen.

Tillägg: Generellt torde det vara smidigast att ha ett eget konto med admin-rättigheter för dig själv varifrån du installerar alla program. Då kan barnen ha sina mer låsta konton men ändå utnyttja alla mjukvaror gemensamt utan mankemang (förhoppningsvis! )

Tillägg 2: Ser att programmet som inte kan startas är "minecraft updater". Hos mig heter det "minecraft launcher". Startar du rätt prg?

Så!!

Nu har jag löst det. Tror jag.
De kan spela med sina konton på sina sidor.

Jag tror jag har gjort ngt fel när jag har skapat kontona på Macen.
Problemet har varit att jag har installerat det på samma ställe.
Jag bara testade att skapa en mapp till varje barn och installera i varje mapp.
Så nu funkar det.

Men då har det kommit upp ett annat problem.
Det som ändras hos t.ex. grabben påverkar dotterns konto oxå. Så ska det väl inte vara?
Mvh Marcus

Ursprungligen av Fantomen81:

Så!!

Nu har jag löst det. Tror jag.
De kan spela med sina konton på sina sidor.

Jag tror jag har gjort ngt fel när jag har skapat kontona på Macen.
Problemet har varit att jag har installerat det på samma ställe.
Jag bara testade att skapa en mapp till varje barn och installera i varje mapp.
Så nu funkar det.

Men då har det kommit upp ett annat problem.
Det som ändras hos t.ex. grabben påverkar dotterns konto oxå. Så ska det väl inte vara?
Mvh Marcus

Nu är jag helt lost vad du har gjort... Har du egna användarkonton åt barnen på macen? Eller bara egna mappar under ditt eget användarkonto? Har de dessutom egna login till Minecraft?

När man startar minecraft launcher kan man klicka på den förvalda (senast inloggade) användaren nere till höger. VIll man byta är det bara att klicka på Switch User och logga in det andra barnet. Det räcker att göra det en gång, så finns infon lagrat i rullgardinsmenyn Existing User.

Observera att man kan behöva matcha Profile på första inloggningssidan med den User som loggats in. I det här fallet är det dock en annan profil som markerats hos mig (fråga mig inte vad "real 1.9" är - ungarna har dock järnkoll på alla mods och hacks som kan göras och vad som då krävs i inställningarna... ) Normalt sett för "vanilj-minecraft" som kidsen säger, skall profilen matcha den User som valts. Det är åtminstone min minnesbild hur det funkade i starten för några år sen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu är jag helt lost vad du har gjort... Har du egna användarkonton åt barnen på macen? Eller bara egna mappar under ditt eget användarkonto? Har de dessutom egna login till Minecraft?

När man startar minecraft launcher kan man klicka på den förvalda (senast inloggade) användaren nere till höger. VIll man byta är det bara att klicka på Switch User och logga in det andra barnet. Det räcker att göra det en gång, så finns infon lagrat i rullgardinsmenyn Existing User.

Observera att man kan behöva matcha Profile på första inloggningssidan med den User som loggats in. I det här fallet är det dock en annan profil som markerats hos mig (fråga mig inte vad "real 1.9" är - ungarna har dock järnkoll på alla mods och hacks som kan göras och vad som då krävs i inställningarna... ) Normalt sett för "vanilj-minecraft" som kidsen säger, skall profilen matcha den User som valts. Det är åtminstone min minnesbild hur det funkade i starten för några år sen.

Jag ber verkligen om ursäkt!
Har väldigt svårt att formulera mig.
Detta kanske blir fel tråd då jag har lyckats få spelet att fungera på bådas konton.

Jag skickar PM om du är sugen på att fortsätta hjälpa mig? Eller skapar jag ny tråd. /Marcus

Det är väl lika bra om du fortsätter här. Jag är ingen expert på Minecraft - det är det barnen som är! Dessutom är det flera år sen jag la in det på min dator som antagligen kör en helt annan version av OSX än du (jag kör fortfarande med 10.6.8). Exvis.

Börja med att ta några skärmdumpar från hur du lagt upp kontona på macen (ett för varje barn och ett för dig själv, varav bara ditt eget är admin?) Ta också dumpar från när MC startar osv, så kan säkert någon annan komma med fler tips. Men före det måste vi nog veta vad du har gjort hittills samt få lite allmän info vilken maskin du kör, operativsystem, version av minecraft osv.

Dessutom: när man betalat för mjukvaran har man förstås rätt till support direkt från MC: https://minecraft.net/sv/help/

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är väl lika bra om du fortsätter här. Jag är ingen expert på Minecraft - det är det barnen som är! Dessutom är det flera år sen jag la in det på min dator som antagligen kör en helt annan version av OSX än du (jag kör fortfarande med 10.6.8). Exvis.

Börja med att ta några skärmdumpar från hur du lagt upp kontona på macen (ett för varje barn och ett för dig själv, varav bara ditt eget är admin?) Ta också dumpar från när MC startar osv, så kan säkert någon annan komma med fler tips. Men före det måste vi nog veta vad du har gjort hittills samt få lite allmän info vilken maskin du kör, operativsystem, version av minecraft osv.

Dessutom: när man betalat för mjukvaran har man förstås rätt till support direkt från MC: https://minecraft.net/sv/help/

Hej.
Förlåt att jag inte har svarat tidigare.
Allt funkar som det ska nu. Jag installerade Minecraft på samma ställe därför krockade det mellan barnens konton.
Nu har jag skapat varsin mapp där de ska installera det som de ska ha.
Tack för den hjälp jag har fått!!

Bra att det funkar.

Men FYI: Minecraft liksom alla andra program installeras normalt sett bara en gång. Sedan kan det utnyttjas från samtliga användare (användarkonton/inloggningar) i OSX. Eller genom att - som i MC - göra olika inloggningar ("User") INNE I programmet.

Ursprungligen av johan_tanying:

Bra att det funkar.

Men FYI: Minecraft liksom alla andra program installeras normalt sett bara en gång. Sedan kan det utnyttjas från samtliga användare (användarkonton/inloggningar) i OSX. Eller genom att - som i MC - göra olika inloggningar ("User") INNE I programmet.

Okej. Det ska jag titta närmare på. Tack för infon!

Ursprungligen av johan_tanying:

Dessutom: när man betalat för mjukvaran har man förstås rätt till support direkt från MC: https://minecraft.net/sv/help/

Tittade på denna länken ovan. Klickade på pilen "vilken version har du". Otroligt många olika versioner det finns! vilket är att rekommendera när man har en blandat kompott av olika enheter som man ev. vill spela på? Ipad, PC/windows 10, Mac, Iphone, Androidmobil, AndroidTV.

¿Que? Om du inte har köpt något än får du väl fundera ut själv var och hur du vill spela. Pocket Edition är f.ö. inte exakt samma spel innehållsmässigt som på en pc/mac utan lite mer begränsat, men kan ju spelas "on the go" på mobilen/plattan. Gillar du att spela på konsol framför tv-n ihop med kompisar kan ju det också vara ett alternativ då man kan köra split screen. Versionerna för dator/konsol/enhet funkar alltså inte på exakt samma sätt, och generellt så är datorversionen (pc eller mac är egalt) den mest kompletta men kanske också en aning mer komplicerad då man måste skapa konto osv.

Ingen här vet vad som passar dig bäst. Lite får du väl anstränga dig själv...

Tips: http://www.enkelteknik.se/borja-spela-minecra...
Fler grundläggande tips: https://minecraft.net/sv-se/article/how-minec...

Bevaka tråden